Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Idiot » 2012-03-30 19:10:46

Alyana skrev:Är alla AS så här extremkänsliga för alla intryck?? :shock:
Det är vanligt, men alla är inte likadanma, såklart.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-30 20:32:36

Dalalvan skrev:Mina kostade 2534kr hos Din Hörsel i Uppsala.

OMG!! Skulle visserligen verkligen behöva sånna hörselproppar, men vette katten hur jag skulle få råd till de.
Ljud och även ljus är två stora energi- och stressbovar i min vardag, men inget hjälper riktigt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zima33 » 2012-03-30 21:57:16

svarabhaktivokal skrev:
Zima33 skrev:
svarabhaktivokal skrev:Oj. Jag hade lite problem med det ett tag. Löste det genom att även ha en väckarklocka en bit ifrån så jag var tvungen att kliva upp och gå genom hela rummet för att slå av den. Då var jag tillräckligt vaken för att klara av att disciplinera mig själv till att inte somna om. Har du testat det?

Ja, och jag går tillbaks till sängen och somnar om. :oops:


Jaha... ojdå... Testat att ha en blomspruta med iskallt vatten som du sprutar i ansiktet i samband med att du springer upp och stänger av klockan...? Jag tycker att vatten brukar ha en bra effekt på yrvakenhet.

Tveksamt om det funkar...men kan prova nån gång. :-)Happy

Igår la jag mig ca 23, vaknade till vid 3 på natten och nästa gång jag vaknade var kl 18. :shock: Hade både väckarklocka och telefon på alarm men minns inte att det ringt alls. :-)002
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Idiot » 2012-03-30 22:00:01

Nu vid "sommartider" går solen upp väldigt tidigt så om man struntar i att dra för gardinerna innan man lägger sig blir det lättare att gå upp på morgonen sen eftersom det är dagsljus.
Orkar inte dra hela förklaringen eller ens leta efter källa just nu, men det handlar om strålningen som bildar ämnen i hjärnan som "ställer in kroppen" på att vara vaken.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zima33 » 2012-03-30 22:13:32

Idiot skrev:Nu vid "sommartider" går solen upp väldigt tidigt så om man struntar i att dra för gardinerna innan man lägger sig blir det lättare att gå upp på morgonen sen eftersom det är dagsljus.

Problemet är att jag somnar inte om det är ljust i rummet. :? Man borde ha en manick som drar isär gardinerna typ kl 6 på morgonen. :idea:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Idiot » 2012-03-30 22:19:13

Zima33 skrev:
Idiot skrev:Nu vid "sommartider" går solen upp väldigt tidigt så om man struntar i att dra för gardinerna innan man lägger sig blir det lättare att gå upp på morgonen sen eftersom det är dagsljus.

Problemet är att jag somnar inte om det är ljust i rummet. :? Man borde ha en manick som drar isär gardinerna typ kl 6 på morgonen. :idea:


Det går ju lätt att skapa! Du behöver bara en timer till ett eluttag, kopplat till en sträcka bilbana eller liknande elektrisk manik som tar sig framåt - som är kopplat till gardinen.

Fast det måste vara en timer som sätts på efter ett visst antal timmar, inte en som stängs av.

:)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zima33 » 2012-03-30 22:23:37

Hihi! Jag har inte plats för en bilbana. :lol:
Folk som har persienner kan ju montera en persiennöppnare, svårare med gardiner.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Miche » 2012-03-30 22:32:39

Gardiner går ju att koppla till ett snöre, behövs bara en manick som kan dra för/ifrån vid förinställda tider.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav lasseivägen » 2012-03-30 22:34:52

Om du har en rullgardin kan du fixa en spärr som löser ut när du snosar väckarklockan, då kommer rullgardinen far upp med ett jäkla brak, samtidigt som det bli ljust i rummet.
Återstår bara att fixa konstruktionen.
Jag hinner inte, måste bygga en pool till bror, men han är jäklig på finmekaniska konstruktioner. Gäller bara få den sege mannen att fixat.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav ssssss » 2012-03-30 22:42:44

Eltejp över alla jobbiga smålampor på teknikprylar som man inte kan/vill stänga av.

En handuk inknölad i ventilationen för att slippa bli galen av vindens vinande (jag bor på toppen av ett berg)

Alltid öronproppar i väskan!

Sover med ett sådant där fånigt ögonskydd som ibland figurerar i amerikanska parodier (och som finns att köpa i div skämtbutiker)
ssssss
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-03-30
Ort: Västra götaland

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zima33 » 2012-03-30 22:44:24

ssssss skrev:
Sover med ett sådant där fånigt ögonskydd som ibland figurerar i amerikanska parodier (och som finns att köpa i div skämtbutiker)

Sånt har jag sett på apoteket! Tyckte det var för dyrt, 98 kr eller nåt. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav ssssss » 2012-03-30 23:13:10

Zima33 skrev:
ssssss skrev:
Sover med ett sådant där fånigt ögonskydd som ibland figurerar i amerikanska parodier (och som finns att köpa i div skämtbutiker)

Sånt har jag sett på apoteket! Tyckte det var för dyrt, 98 kr eller nåt. :?


Oj. Tror mitt kostade runt 40 kr i den lokala skämtbutiken (men då ingick ju iofs fånig text)

annars borde man ju kunna sy själv rätt enkelt, och då blir det i princip gratis...
ssssss
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-03-30
Ort: Västra götaland

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav plåtmonster » 2012-03-31 2:35:55

Amerikanskt ögonskydd?, vad är det för speciellt med det? bild?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-31 6:34:31

Zima33 skrev:
Idiot skrev:Nu vid "sommartider" går solen upp väldigt tidigt så om man struntar i att dra för gardinerna innan man lägger sig blir det lättare att gå upp på morgonen sen eftersom det är dagsljus.

Problemet är att jag somnar inte om det är ljust i rummet. :? Man borde ha en manick som drar isär gardinerna typ kl 6 på morgonen. :idea:


Det kan man ha. Manicken kallas sambo :D
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav rapchic » 2012-03-31 7:28:08

det finns ju väckarklockor med ljus, skulle vilja ha sån men det är inte ovanligt att jag stiger upp före min man och han behöver sin sömn (sömnproblem med men han får ingen hjälp från sjukvård) så jag kan inte ha en sån väckarklocka.
men om vi skulle börja sova i sepparata rum skulle jag defenitivt skaffa en sån :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Idiot » 2012-03-31 10:15:11

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=723464

"väckarklocka" från sony som använder sig av ljus, kan man ju göra detta året om.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav nallen » 2012-03-31 15:05:40

Zima33 skrev:Man borde ha en manick som drar isär gardinerna typ kl 6 på morgonen.

Det låter som ett projekt för Nano.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Miche » 2012-03-31 15:58:27

nallen skrev:
Zima33 skrev:Man borde ha en manick som drar isär gardinerna typ kl 6 på morgonen.

Det låter som ett projekt för Nano.

Jaa, nano kan dra ifrån gardinerna! ;)

Jag funderade på en persiennmotor, finns att köpa (hittade dock inget pris).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Lakrits » 2012-03-31 16:02:33

Det kanske är lättare att hitta persienn- och (rull)gardinmotorer via kataloger för företag. Oftast ser man ju sådant i skolor, konferenslokaler, på sjukhus o.s.v.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Dalalvan » 2012-03-31 16:53:54

KaosPrinsessa skrev:
Dalalvan skrev:Mina kostade 2534kr hos Din Hörsel i Uppsala.

OMG!! Skulle visserligen verkligen behöva sånna hörselproppar, men vette katten hur jag skulle få råd till de.
Ljud och även ljus är två stora energi- och stressbovar i min vardag, men inget hjälper riktigt.


Jag hade verkligen inte heller råd.
Jag önskade mig dem när jag fyllde år så mina föräldrar, min bror, min moster och min gudfar gick ihop och köpte dem :D Om det blir det enda du önskar dig nästa gång du fyller så kanske det finns en chans? Du kan ju trycka på hur mycket mer välmående och trevlig du skulle bli :wink:
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav finodino » 2012-03-31 16:57:46

plåtmonster skrev:Amerikanskt ögonskydd?, vad är det för speciellt med det? bild?


Det är väl en vanlig ögonmask hen menar antar jag? Jag använder sån ibland, det är väldigt skönt. Här är en bild på en av mina: http://i.imgur.com/zTnwC.jpg :D
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav finodino » 2012-03-31 17:04:44

Om man som jag har problem med att borsta tänderna så kan jag tipsa om eltandborste! Jag är sämst på att borsta med vanlig borste, det är så tråkigt och jag borstar alltid jätteslarvigt så tänderna fortfarande är sådär skrovliga när jag borstat klart :? Men så fick jag en eltandborste i julklapp för två år sedan och när jag använder den blir tänderna jätterena och det är så mycket enklare att använda den istället för en vanlig. Den har även funktionen att den vibrerar till några extra gånger efter två minuter så man vet när man borstat tillräckligt! :-)Happy
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-31 20:59:25

Dalalvan skrev:Jag hade verkligen inte heller råd.
Jag önskade mig dem när jag fyllde år så mina föräldrar, min bror, min moster och min gudfar gick ihop och köpte dem Om det blir det enda du önskar dig nästa gång du fyller så kanske det finns en chans? Du kan ju trycka på hur mycket mer välmående och trevlig du skulle bli

De skulle tycka att det vore för dyrt. När jag fyllde år i år önskade jag mig en Nintendo DSi och det var precis att jag fick en. Dessutom brukar jag vara trevlig så den grejen skulle inte funka, plus att jag bara träffar min familj 1-2 ggr/år

finodino skrev: så kan jag tipsa om eltandborste!

Jag är fascinerad över alla som kan använda eltandborste. Tycker de gör ont och låter alldeles för mycket :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Lakrits » 2012-03-31 22:44:26

KaosPrinsessa skrev:[…] eltandborste. Tycker de gör ont och låter alldeles för mycket :P

Håller med.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in