Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Dalalvan » 2012-03-28 15:32:32

Många bra tips. Tack! :D
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Dagobert » 2012-03-28 15:47:20

Jag nvänder papptallrikar, flata och djupa, när jag är ensam. Porslin när jag får besök. Funkar även som skärbräda mm. Spar mycket disk.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav ca » 2012-03-28 15:51:41

Rapchic, det hade jag behövt! Var köpte du den?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav plåtmonster » 2012-03-28 16:08:08

Nackdelen med telefoner som väckarklocka är att man lätt förlägger dom och att man måste se till att ladda dom regelbundet. Samt att det är svårare att placera den så att man ser tiden lätt.
Radioklockor fungerar bara upp till Sundsvall ungefär.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav rapchic » 2012-03-28 19:37:53

ca skrev:Rapchic, det hade jag behövt! Var köpte du den?


väckarklockan?
den första jag köpte var denna
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163182228
men den gick snabbt sönder, antagligen för att den råkade ramla i golvet några gånger då den inte har armband (testade att ha den i örngottet men då kunde jag inte stänga av den vilket motverkade syfttet)

den jag har nu är denna
http://www.presentero.se/vibrerande-alarmklocka
den har armband men den kan lossna ibland men ganska sällan. den har också en lampa så man kan se vad klockan är mitt i natten.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zima33 » 2012-03-28 22:10:10

rapchic skrev:den jag har nu är denna
http://www.presentero.se/vibrerande-alarmklocka
den har armband men den kan lossna ibland men ganska sällan. den har också en lampa så man kan se vad klockan är mitt i natten.

Jag skulle ta av den i sömnen och slå av den. :roll: Brukar slå av väckarklockan utan att komma ihåg det efteråt. T.ex om jag ställer in den på väckning kl 9 så vaknar jag ibland 5 min innan den ska ringa och då är den redan avslagen. :-)002 Sen ska jag bara vila 15 minuter till och vaknar 4-8 timmar senare... :roll: Jag är nog ett hopplöst fall. :oops:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Miche » 2012-03-28 23:31:50

Du kanske ska ha någon av dessa två...
Bild eller Bild
Klicka på bilderna för mer info.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-29 6:22:50

Zima33 skrev:
rapchic skrev:den jag har nu är denna
http://www.presentero.se/vibrerande-alarmklocka
den har armband men den kan lossna ibland men ganska sällan. den har också en lampa så man kan se vad klockan är mitt i natten.

Jag skulle ta av den i sömnen och slå av den. :roll: Brukar slå av väckarklockan utan att komma ihåg det efteråt. T.ex om jag ställer in den på väckning kl 9 så vaknar jag ibland 5 min innan den ska ringa och då är den redan avslagen. :-)002 Sen ska jag bara vila 15 minuter till och vaknar 4-8 timmar senare... :roll: Jag är nog ett hopplöst fall. :oops:


Oj. Jag hade lite problem med det ett tag. Löste det genom att även ha en väckarklocka en bit ifrån så jag var tvungen att kliva upp och gå genom hela rummet för att slå av den. Då var jag tillräckligt vaken för att klara av att disciplinera mig själv till att inte somna om. Har du testat det?
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav rapchic » 2012-03-29 7:03:05

Zima33 skrev:
rapchic skrev:den jag har nu är denna
http://www.presentero.se/vibrerande-alarmklocka
den har armband men den kan lossna ibland men ganska sällan. den har också en lampa så man kan se vad klockan är mitt i natten.

Jag skulle ta av den i sömnen och slå av den. :roll: Brukar slå av väckarklockan utan att komma ihåg det efteråt. T.ex om jag ställer in den på väckning kl 9 så vaknar jag ibland 5 min innan den ska ringa och då är den redan avslagen. :-)002 Sen ska jag bara vila 15 minuter till och vaknar 4-8 timmar senare... :roll: Jag är nog ett hopplöst fall. :oops:


jag har just börjar få problem med den (trodde igår att det var enstaka fall) jag har börjat glömma vilka som är snooze och vilka som är stänga av, idag tex "snoozade" jag i 1 timme :?

men jag tycker hur som haver den är bättre än att inte ha en väckarklocka alls (pga min man måste ha en chans att sova ut då han får, jobbar iblnd 7 mil bort)
och jag har sällan tidet att passa :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-03-29 8:22:33

Fläktkontroller till datorn så slipper man stänga av den på natten.
Jättebra om man sover i samma rum.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav ca » 2012-03-29 14:35:26

Rapchic, precis det jag menade. Tack för tipsen.

Den första där från Clas Ohlson hade jag också, den gick sönder (helt död) efter en (1) natt under min kudde. Klart dålig kvalitet alltså! Jag orkade aldrig gå tillbaka med den tyvärr.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav geocache » 2012-03-29 16:14:28

Ett av mina tips; är det något jag inte hittar så letar jag "efter något annat". Det fungerade så sent som idag då jag letade efter ett par "bortstädade" plastbyggsatsdelar. De hittade jag inte, men väl en lätt söndrig digitalkamera på vars minneskort jag hittade 52 stycken semesterbilder och några andra värdefulla bilder jag lyckades rädda över till min dator.

Det andra; när jag känner mig trött i själen säger jag till hustrun "nu har jag egentid. Jag säger till när jag är kontaktbar igen", så hon inte ska behöva tveka.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zima33 » 2012-03-29 16:18:57

svarabhaktivokal skrev:
Zima33 skrev:
rapchic skrev:den jag har nu är denna
http://www.presentero.se/vibrerande-alarmklocka
den har armband men den kan lossna ibland men ganska sällan. den har också en lampa så man kan se vad klockan är mitt i natten.

Jag skulle ta av den i sömnen och slå av den. :roll: Brukar slå av väckarklockan utan att komma ihåg det efteråt. T.ex om jag ställer in den på väckning kl 9 så vaknar jag ibland 5 min innan den ska ringa och då är den redan avslagen. :-)002 Sen ska jag bara vila 15 minuter till och vaknar 4-8 timmar senare... :roll: Jag är nog ett hopplöst fall. :oops:


Oj. Jag hade lite problem med det ett tag. Löste det genom att även ha en väckarklocka en bit ifrån så jag var tvungen att kliva upp och gå genom hela rummet för att slå av den. Då var jag tillräckligt vaken för att klara av att disciplinera mig själv till att inte somna om. Har du testat det?

Ja, och jag går tillbaks till sängen och somnar om. :oops:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav LarNor » 2012-03-30 5:25:16

kullan skrev:Jag sover med min MP3 på. Då slipper man surr från ventilation och dyligt.


Jag brukar ha MP3spelaren på när jag lagt mig också, det hjälper mig att sova. Gärna något monotont, enformigt, repetitivt så blir jag lätt sömnig.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-30 5:52:11

Zima33 skrev:
svarabhaktivokal skrev:Oj. Jag hade lite problem med det ett tag. Löste det genom att även ha en väckarklocka en bit ifrån så jag var tvungen att kliva upp och gå genom hela rummet för att slå av den. Då var jag tillräckligt vaken för att klara av att disciplinera mig själv till att inte somna om. Har du testat det?

Ja, och jag går tillbaks till sängen och somnar om. :oops:


Jaha... ojdå... Testat att ha en blomspruta med iskallt vatten som du sprutar i ansiktet i samband med att du springer upp och stänger av klockan...? Jag tycker att vatten brukar ha en bra effekt på yrvakenhet.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav calima » 2012-03-30 6:34:56

calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav rapchic » 2012-03-30 6:40:44

ca skrev:Rapchic, precis det jag menade. Tack för tipsen.

Den första där från Clas Ohlson hade jag också, den gick sönder (helt död) efter en (1) natt under min kudde. Klart dålig kvalitet alltså! Jag orkade aldrig gå tillbaka med den tyvärr.

har inte orkat/kommit ihåg att gå tillbaka med den första heller :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Dalalvan » 2012-03-30 7:17:05

Mina formgjutna öronproppar med medhörning är det bästa jag någonsin fått! (födelsedagspresent) Jag har fått ett nytt liv, typ. Är väldigt ljudkänslig. Vanliga proppar har inte funkat så bra därför att förutom att jag blir helt döv och allmänt dessorienterad så får jag skavsår och rejäl värk i öronen. (Provade alla sorter).
De formgjutna känns inte alls, jag kan använda dem dygnet runt och jag hör vad någon säger intill mig. Allt annat hörs bara väldigt svagt, eller inte alls. Nu kan jag njuta av livet. Halleluja!
Funkar även på föreläsningar i skolan, föreläsare brukar gapa ganska högt.
Rekomenderas till alla ljudkänsliga som får ont av vanliga proppar.
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav rapchic » 2012-03-30 10:08:20

nu har jag inte så stora problem med ljud men jag fick ett par jättebra öronproppar genom skolan (egick en musiklinje) som gör att man hör bra men med lägre ljudnivå.
det är sånahär ast lite äldre modell tror jag som jag har http://www.bellman.se/web/page.php?catid=173
dom är bekväma tycker jag iallafall men jag brukar inte ha så stora problem med att dom är obekväma)
(dom hade massa andra hjälpmedel också men mest för hörselskadade verkar det som)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Vilse » 2012-03-30 18:11:13

Dalalvan skrev:Mina formgjutna öronproppar med medhörning är det bästa jag någonsin fått! (födelsedagspresent) Jag har fått ett nytt liv, typ. Är väldigt ljudkänslig. Vanliga proppar har inte funkat så bra därför att förutom att jag blir helt döv och allmänt dessorienterad så får jag skavsår och rejäl värk i öronen. (Provade alla sorter).
De formgjutna känns inte alls, jag kan använda dem dygnet runt och jag hör vad någon säger intill mig. Allt annat hörs bara väldigt svagt, eller inte alls. Nu kan jag njuta av livet. Halleluja!
Funkar även på föreläsningar i skolan, föreläsare brukar gapa ganska högt.
Rekomenderas till alla ljudkänsliga som får ont av vanliga proppar.


Åh! Det låter som något för mig. :roll: Hur fick du dem/var tillverkas de? Vet du på ett ungefär vad de kostar? Finns det ljud du skulle vilja/behöva höra som du inte hör med propparna i?
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-30 18:48:00

Egengjord kalender med färgsystem.
Den jag har använt är köpt på Panduro, likaså siffer-klistermärkena men färgplupparna har jag köpt på en bokaffär.
Kalender ger i sig inga direkta påminnelser men det gör det lättare för mig att se hur mycket jag har inplanerat under veckan/månaden.
Olika färgpluppar har olika betydelse, exempelvis blått = habiliteringen.
Som bild för varje månad kan man ju välja själv vad man vill ha men jag har valt pictogrambilder.
En för själva månaden och en för vilken årstid det är.
Bild ---> http://kaosprinsessa.files.wordpress.com/2012/01/dscn0148.jpg (bilden var för stor för att få plats i tråden)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Alyana » 2012-03-30 18:56:58

Är alla AS så här extremkänsliga för alla intryck?? :shock:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Dalalvan » 2012-03-30 18:58:41

Vilse skrev:
Dalalvan skrev:Mina formgjutna öronproppar med medhörning är det bästa jag någonsin fått! (födelsedagspresent) Jag har fått ett nytt liv, typ. Är väldigt ljudkänslig. Vanliga proppar har inte funkat så bra därför att förutom att jag blir helt döv och allmänt dessorienterad så får jag skavsår och rejäl värk i öronen. (Provade alla sorter).
De formgjutna känns inte alls, jag kan använda dem dygnet runt och jag hör vad någon säger intill mig. Allt annat hörs bara väldigt svagt, eller inte alls. Nu kan jag njuta av livet. Halleluja!
Funkar även på föreläsningar i skolan, föreläsare brukar gapa ganska högt.
Rekomenderas till alla ljudkänsliga som får ont av vanliga proppar.


Åh! Det låter som något för mig. :roll: Hur fick du dem/var tillverkas de? Vet du på ett ungefär vad de kostar? Finns det ljud du skulle vilja/behöva höra som du inte hör med propparna i?


De finns flera företag som säljer sådana. De största och mest välkända är "Bellman och Symfon", de tillverkar även hörapparater. Man får ta avgjutningar och beställa hos butiker/motagningar som säljer hörselhjälpmedel, t.ex "Audionomerna" och "Din Hörsel" som finns runt om i landet. Deras återförsäljare finns på deras hemsida.
Mina kostade 2534kr hos Din Hörsel i Uppsala.
Du väljer själv, i samråd med personalen, vilken däpningsgrad du behöver och du får justera dämpningen kostnadsfritt i två veckor efter köp. Jag fick för lite dämpning först, nu är jag helnöjd. De är tillverkade så att de aldrig ska utgöra en säkerhetsrisk.
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Vilse » 2012-03-30 19:00:43

Dalalvan skrev:
Vilse skrev:
Dalalvan skrev:Mina formgjutna öronproppar med medhörning är det bästa jag någonsin fått! (födelsedagspresent) Jag har fått ett nytt liv, typ. Är väldigt ljudkänslig. Vanliga proppar har inte funkat så bra därför att förutom att jag blir helt döv och allmänt dessorienterad så får jag skavsår och rejäl värk i öronen. (Provade alla sorter).
De formgjutna känns inte alls, jag kan använda dem dygnet runt och jag hör vad någon säger intill mig. Allt annat hörs bara väldigt svagt, eller inte alls. Nu kan jag njuta av livet. Halleluja!
Funkar även på föreläsningar i skolan, föreläsare brukar gapa ganska högt.
Rekomenderas till alla ljudkänsliga som får ont av vanliga proppar.


Åh! Det låter som något för mig. :roll: Hur fick du dem/var tillverkas de? Vet du på ett ungefär vad de kostar? Finns det ljud du skulle vilja/behöva höra som du inte hör med propparna i?


De finns flera företag som säljer sådana. De största och mest välkända är "Bellman och Symfon", de tillverkar även hörapparater. Man får ta avgjutningar och beställa hos butiker/motagningar som säljer hörselhjälpmedel, t.ex "Audionomerna" och "Din Hörsel" som finns runt om i landet. Deras återförsäljare finns på deras hemsida.
Mina kostade 2534kr hos Din Hörsel i Uppsala.
Du väljer själv, i samråd med personalen, vilken däpningsgrad du behöver och du får justera dämpningen kostnadsfritt i två veckor efter köp. Jag fick för lite dämpning först, nu är jag helnöjd. De är tillverkade så att de aldrig ska utgöra en säkerhetsrisk.


Tack, snälla! Ska kolla om man kanske kan få hjälp via LSS eller liknande. Annars bekostar jag dem själv. Verkar ju toppen. :-)Happy
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in