Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Vilse » 2012-03-27 19:39:29

Har du hittat på egna lösningar på vardagliga problem relaterade till ditt neuropsykiatriska funktionshinder? Eller söker du just sådana? Då är detta tråden för dig. :roll:

Inspirationen fick jag från tråden om ljudkänslighet (http://www.aspergerforum.se/vilka-ljud-klarar-ni-inte-av-t25075-120.html) där fantastiskt fiffiga tips plötsligt avslöjades. Som detta:

Eeira skrev:Jag tål inte heller vattendroppar mot fönsterbleck. I min förra lägenhet "plongade" det till förbannelse så fort det regnade, vilket gjorde det omöjligt att sova. Lösningen blev Scotch Brite-svampar uppträdda på blompinnar längs med fönsterblecket. Det såg säkert konstigt ut för förbipasserande, men räddade min sömn. Aaaahhhh!


Jag misstänker att vi forummedlemmar tillsammans sitter inne med massor av liknande kreativa tips. Det kan handla om allt från att minska störande ljud, ljus och dofter till att hantera igångsättningssvårigheter, koncentrationsproblem, beslutsvånda och tja... ni vet själva var skon kan klämma.

Tanken är inte att vi ska lösa världsproblemen, snarare tipsa om de där små, till synes obetydliga, men ack så praktiska lösningarna som gör vardagen liiiite lättare att hantera. :-)110 :-)085
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-27 19:47:41

Lösningar för att rädda en syn- och hörselkänslig (inte så innovativa/fiffiga dock):

Öronproppar. Går aldrig hemifrån utan dem.

Sjal. Sveper den runt ansiktet i kritiska lägen, så jag bara har en glipa att se det viktigaste genom.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Parvlon » 2012-03-27 20:14:15

Vilse skrev:Tanken är inte att vi ska lösa världsproblemen

Trodde först det stod vardagsproblem.

Om man har problem med för mycket disk kan man skänka bort alla tallrikar man har så att man bara har för varje dag.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav treeman » 2012-03-27 20:31:07

Om man har ångest kan man träna stenhårt, då frigörs endorfiner.

Om man känner sig brunstig så kan man para sig, då frigörs endorfiner.

Gillar man inte att städa kan man hälla en påse blomjord på golvet. Då börjar de flesta städa.
Icebreaker för städning då.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zima33 » 2012-03-27 20:45:58

Parvlon skrev:Om man har problem med för mycket disk kan man skänka bort alla tallrikar man har så att man bara har för varje dag.

Eller så packar man undan det mesta i ett skåp högt upp eller i förrådet, så har man bara en tallrik, ett glas osv. Då måste man diska...
(Iofs kan det vara bra att ha två av varje ifall man får ett sällsynt besök).
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-03-27 21:39:39

Om man har svårt att titta någon i ögonen som aspies brukar, kan man försöka kolla de i pannan istället, det ger illusionen av att man ser de i ögonen.

När man känner sig obekväm i någon situation med andra människor, ta fram mobilen och skriv ett låtsas sms och svara bara på tilltal.

När du gjort något grovt misstag, typ blivit full och stulit en vägskylt och får ångest över detta, gräv ner skylten och drick tills du glömmer detta:P
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav plåtmonster » 2012-03-27 21:42:57

Brukar stoppa tvättsvampar i stuprörens "utgång" så slipper man knattret från de också.. :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav rapchic » 2012-03-27 21:46:23

att hålla det städat, det är ett jättebra tips för mig iallafall. när jag har det städat så håller jag det mer städat. krisar det så hjälper min man mig att storstäda så att det ser städat ut igen.
(samma med disk, jag har på tok för mkt besök för bara två tallrikar och är även gift och jag tror inte min man skulle godkänna den metoden)

roliga städtillbehör och/eller musik. om det är roligare att städa är det större chans att man gör det.

Jag använder torrmopp istället för att dammsuga och då städar jag oftare, dammsugaren är för stor, klumpig, tung, högljudd m.m. för jag jag ska vilja städa.

ha nån som kommer på besök då och då (tex särskilt stöd och habilitering) det hjälper mig att städa. men det kan ju vara för att min man får städpanik och vägrar visa upp huset som det brukar se ut :lol:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav plåtmonster » 2012-03-27 21:49:17

Bygga smarta apparater som gör att man slipper hantera saker manuellt!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-03-27 21:54:14

plåtmonster skrev:Bygga smarta apparater som gör att man slipper hantera saker manuellt!


Har du några egna exempel på det?
Typ rista in rännor i datamusen för svett.
Mobil med rakhyvel på baksidan:P
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav ca » 2012-03-27 23:55:46

Äntligen en verklig anledning att köpa den vassaste modellen. :smile:

Något jag vill prova är att sätta etiketter med designerade ställen för alla prylar i skåp och lådor. Jag har ett starkt behov av ordning men har svårt att skapa den. Dessutom hade nog min stackars sambo blivit knäpp..
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav plåtmonster » 2012-03-28 0:57:38

Klockradio som hanterar sommar/vintertid?, och faktiskt klarar elavbrott.. :-)065

Automatisk datummärkning av frukt och annat som lämnat sin köpesförpackning.

Dammsugarrobot osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Ugglan » 2012-03-28 6:09:21

Zerg_Tankian skrev:Om man har svårt att titta någon i ögonen som aspies brukar, kan man försöka kolla de i pannan istället, det ger illusionen av att man ser de i ögonen.

Om man nu inte kan se folk i ögonen tycker jag inte att man ska försöka ge en illusion av det för det lurar ingen annan än en själv. Man ser direkt om någon tittar i pannan istället för i ögonen man får nämligen ingen ögonkontakt. Däremot säger troligen motparten ingenting men undrar nog desto mer. Har själv aldrig gjort så men stött på beteendet, jag tycker det är bättre att titta brevid personen eller vart man nu vill titta.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav ca » 2012-03-28 6:17:40

Ugglan, sant. Jag vet iofs inte hur det är om man tittar i nästrakten, men att titta på pannan är ganska uppenbart.

Läser tråden med intresse eftersom jag har anpassat mig själv snarare än min omvärld för att fungera. Konkreta tips är vad jag behöver för att lätta på det trycket.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-28 6:22:46

Ugglan skrev:
Zerg_Tankian skrev:Om man har svårt att titta någon i ögonen som aspies brukar, kan man försöka kolla de i pannan istället, det ger illusionen av att man ser de i ögonen.

Om man nu inte kan se folk i ögonen tycker jag inte att man ska försöka ge en illusion av det för det lurar ingen annan än en själv. Man ser direkt om någon tittar i pannan istället för i ögonen man får nämligen ingen ögonkontakt. Däremot säger troligen motparten ingenting men undrar nog desto mer. Har själv aldrig gjort så men stött på beteendet, jag tycker det är bättre att titta brevid personen eller vart man nu vill titta.


Jag har upptäckt att det är aningen lättare att se folk i ögonen när det är min tur att prata, så jag försöker köra på det. Sen när de börjar prata så går det inte att titta ens i närheten av deras ansikte eller kropp för då uppfattar jag inte ett ord av vad de säger.

Har istället börjat luta mig framåt mot dem, med örat vridet åt samma håll som deras mun är (då hör jag dessutom bättre), så att de förstår att jag lyssnar. Om man, som jag, dessutom är duktig på att fejka s.k. verbala bekräftelsesignaler så kan man gå ut rätt hårt med dem samtidigt också (man kan också lägga till några "nickningar"). Får då sällan klagomål på att jag "inte lyssnar".
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Ugglan » 2012-03-28 9:07:39

ca skrev:om man tittar i nästrakten

Ja, ca det fungerar, nyansskillnaden är så liten att det om det alls märks kan tas för skelning.
svarabhaktivokal skrev:Jag har upptäckt att det är aningen lättare att se folk i ögonen när det är min tur att prata, så jag försöker köra på det. Sen när de börjar prata så går det inte att titta ens i närheten av deras ansikte eller kropp för då uppfattar jag inte ett ord av vad de säger.
Har istället börjat luta mig framåt mot dem, med örat vridet åt samma håll som deras mun är (då hör jag dessutom bättre), så att de förstår att jag lyssnar. Om man, som jag, dessutom är duktig på att fejka s.k. verbala bekräftelsesignaler så kan man gå ut rätt hårt med dem samtidigt också (man kan också lägga till några "nickningar"). Får då sällan klagomål på att jag "inte lyssnar".

Ja svarabhakivokal, det fungerar utmärkt. Så gör även många NT, det är rätt vanligt att folk inte tittar i ögonen hela tiden utan fastnar med blicken på annat. Går upp i sitt berättande.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Miche » 2012-03-28 10:22:13

Det är otroligt jobbigt när någon tittar en i ögonen hela tiden, titta max några sekunder åt gången, men far inte iväg för långt med blicken, då känns den istället flackande. Fortsatt diskussion tas lämpligen i Ögonkontaktsvårigheter? [Omröstning]
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Wine » 2012-03-28 10:50:47

Radiostyrd klocka kan vara bra för att veta att klockan alltid går rätt. Finns i många olika modeller och prisklasser, från armbandsur till väggklockor:

ILLUSTRERAD VETENSKAP - Hur kan en radio styra min klocka?


NyTeknik - Radioklockan kom i rättan tid
Av: Håkan Abrahamson
Publicerad 13 september 2004 11:16

Schweiziska och tyska klockfabriker kom igång med klockor som via radiosignaler styrs av ett atomur redan i början av 1990-talet. Det ger en precision som vida överglänser de bästa kvartsuren.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav rapchic » 2012-03-28 10:54:57

på tal om klockor, jag vill/måste/borde (beroende på dag) stiga upp före min man.
men jag kan inte ha en egen väckarklocka eftersom han också har svårt att sova. därför har jag skaffat en klocka som vibrerar och väcker mig på så vis.
tycker den fungerar bättre än en vanlig väckarklocka.
(har en med armband så att den inte åker i golvet hela tiden eller ännu värre hamnar under min mans kudde, det har hänt gånger jag ska upp extra tidigt :lol: )
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Miche » 2012-03-28 11:08:26

Jag har skaffat appen ClockSync (till Android) så att mobilens tid hålls rätt (via en NTP-server som uppdateras av ett atomur), hanterar även sommar och vintertid.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav kullan » 2012-03-28 11:20:21

Jag sover med min MP3 på. Då slipper man surr från ventilation och dyligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Idiot » 2012-03-28 11:43:39

Är man en person som ofta får aggressionsutbrott så kan det vara en bra ide att ha en boxboll eller något annat som inte går sönder att få ut ilskan på så att man inte förstör något värdefullt.

Ljus som är irriterande från tex. Modem, microvågsugn, strömadaptrar osv. Kan man blockera med möbler genom en uttänkt "planlösning".

Att se folk i ögonen behöver man inte göra om man inte vill.

Om det är svårt att slita sig från datorn eller tv'n kan man blunda-ställa sig upp-gå till kök/toa-ta ett glas vatten-drick-sedan spring fram och stäng av apparaten.

Mer kommer senare..
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Lonya » 2012-03-28 12:13:24

Jag stirrar, lite meditativt, eller så flackar jag med blicken, och då blir jag stressad.
Kan även vara skönt att stirra :D då man fastnar... Jag ... Men då brukar jag förbli tyst.
Krångligt det där, sexualiserar mycket eftersom att jag inte fattar varför personen ler och gör sig till osv, äckligt! Speciellt om det är nån jag borde ha förtroende för, huuuuuu!
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Re: Fiffiga lösningar på vardagliga problem

Inläggav Wine » 2012-03-28 12:27:41

Har även inställt på datorn synkronisering till NTP-server så att jag vet att tiden alltid är rätt även på datorn:

http://www.ntp.org/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in