Körkortslagen skärps

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav emer2 » 2012-03-21 23:07:59

Det här är, som en del av oss redan upptäckt, redan en realitet.
Uppge inte för transportstyrelsen att du har diagnos, för då blir ditt körkort ifrågasatt och du blir ålagd att komma in med läkarintyg varje år. Vilket du får bekosta.
Tills du har oturen och få ett intyg av psykiatrikern som har en "dålig dag". Lycka till med att få tillbaks det efter det.
Mitt tips angående kontakter med transportstyrelsen: ljug, väck inte den björn som sover. :evil:
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Alien » 2012-06-26 0:45:33

Savanten Svante skrev: http://attention-riks.se/blog/transport ... diagnoser/

Just nu driver Transportstyrelsen minst två ärenden i Förvaltningsrätten som rör ADHD och Aspergers syndrom. Båda fallen gäller om ADHD och Aspergers syndrom kan sägas tillhöra sådana medicinska tillstånd som innebär en risk ur säkerhetshänseende. I det ena fallet har en lokförare stängts av för att det uppdagats att personen i fråga har Asperger. I det andra fallet riskerar en person att inte få dispens för att arbeta med säkerhetsarbete pga ADHD och medicinering.


Här står om fallet med lokföraren: torolf-blev-av-med-jobbet-pa-grund-av-aspergers-t27589.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-06-26 1:01:38

Har hört om det... :-)096 :-)096 :-)096 säger jag bara...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-26 1:17:48

Jag fick göra ett reaktionstest nyligen, psykologen tyckte det såg bra ut och jag får nog behålla körkortet. (Blev anmäld till transportstyrelsen pga jag haft psykos och fått polisskjuts till psyk = frågeställning är hon impulsiv i trafiken?).

Inväntar besked från transportstyrelsen....
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-26 1:18:57

De kan ta våra körkort, så blir vi notoriska olovliga förare, förutom mördare i pressen... *muttrar*
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav KalleKus » 2012-06-26 18:02:59

Jag är 32 år och har aldrig vågat försöka ta körkort.
Har fått så många frågor och pikar om det så ni anar inte... :cry:
Men idag tror jag de jävlarna som tryckt ner mig pga det håller käften när de får det uppkört i ansiktet precis vad jag sagt sen jag var 18 år; nämligen att jag är inte pålitlig som bilförare i trafiken!
Det är ju inte bara för min" skull" jag avstått från körkort utan lika mycket om inte mer för andras skull... Ville inte orsaka nån hemsk olycka helt enkelt.
Det är de som tråkat mig nog glada för idag. :evil:

Jag har AS och Add och tester visar att jag har uppmärksamhets-och koncentrationsproblem + är långsam i reaktioner. Exakt vad jag själv förstått hela tiden men alla har menat att jag bara är lat... :cry:

Nu måste jag tom göra särskilda tester och få särskilt tillstånd om jag klarar dem för att få köra bil. In your face! :twisted:

Inte så att jag är glad för detta, bara att jag är tacksam att äntligen kunna bevisa att jag haft rätt alla dessa år och inte bara varit "bekväm"...
Som om jag inte skulle velat ta bil istället för att gå eller cykla överallt? :o

Det kan vara grymt att vara osynligt annorlunda än majoriteten, jo tack.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav KalleKus » 2012-06-26 18:21:50

Oupps... :oops:
Råkade visst bli skickat tre gånger...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-06-26 18:34:27

KalleKus skrev:Oupps... :oops:
Råkade visst bli skickat tre gånger...

Anmält, någon snäll modd tar bort dem...
KalleKus skrev:Jag är 32 år och har aldrig vågat försöka ta körkort.
Har fått så många frågor och pikar om det så ni anar inte... :cry:
Men idag tror jag de jävlarna som tryckt ner mig pga det håller käften när de får det uppkört i ansiktet precis vad jag sagt sen jag var 18 år; nämligen att jag är inte pålitlig som bilförare i trafiken!
Det är ju inte bara för min" skull" jag avstått från körkort utan lika mycket om inte mer för andras skull... Ville inte orsaka nån hemsk olycka helt enkelt.
Det är de som tråkat mig nog glada för idag. :evil:

Jag har AS och Add och tester visar att jag har uppmärksamhets-och koncentrationsproblem + är långsam i reaktioner. Exakt vad jag själv förstått hela tiden men alla har menat att jag bara är lat... :cry:

Nu måste jag tom göra särskilda tester och få särskilt tillstånd om jag klarar dem för att få köra bil. In your face! :twisted:

Inte så att jag är glad för detta, bara att jag är tacksam att äntligen kunna bevisa att jag haft rätt alla dessa år och inte bara varit "bekväm"...
Som om jag inte skulle velat ta bil istället för att gå eller cykla överallt? :o

Det kan vara grymt att vara osynligt annorlunda än majoriteten, jo tack.

Jo då är du ungefär i samma ålder som jag var när jag tog körkort. Samma diagnos (då var jag omedveten än) och problem. Jag körde upp tre gånger. Av en slump använder jag bara automat, och det är bra - ett störningsmoment mindre.
Mycket går att träna upp, inte allt, och det går långsamt. Med tillräcklig självkännedom kan man bli en duglig förare. Bara man inte jämför sig med andra, jag är till exempel van att bli omkörd. Det tar jag.
Men så som jag bor, är jag tvungen att ha körkort, annars är jag fast. Det ger frihet, men också ansvar.
Och vill bara tillägga att jag har stor respekt för dig som väljer att avstå för allas bästa...
:-)Hug
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2012-06-27 7:51:29

I läkarundersökningen för att få ta körkort borde då en npf-utredning ingå hädanefter för samtliga för det kan ju finnas massor med folk ute på vägarna som inte har diagnos men körkort, varför ska i så fall dom få behålla sina körkort om sådana med diagnos blir av med sina bara för att dom har just en diagnos. Diskriminering ju......
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2012-06-27 12:04:07

Det borde ju t.o.m. vara så att personer utan NPF-utredning inte ska få behålla sina körkort. Dra in samtliga och enbart de som klarar utredningen utan anmärkning (inga privata utredare här) borde kunna få tillbaka sina körkort... :twisted:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav plåtmonster » 2012-06-27 12:24:28

Skulle nog påstå att det är NT som borde ha körförbud med tanke på de beteenden som åtföljer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-06-27 12:26:39

:-)049 Tiblan och Miche!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Körkortslagen skärps

Inläggav Wine » 2014-09-23 9:57:15

Bra nyheter här, en simulator ska användas för att kontrollera och bedöma om sjuka, äldre samt personer med neuropsykiatriska funktionshinder ska få ha körkort:

DN - Simulator kan avgöra om körkortet ska dras in
Publicerad 23 september 2014 07:50

Nu kan ett datortest avgöra om du ska få ta körkort – eller ha det kvar. Landstinget i Kronoberg har köpt in en simulator som kontrollerar om äldre, sjuka, eller personer med till exempel adhd ska få ha körkort.

En simulator med tre datorskärmar och ett förarsäte ska börja användas efter årsskiftet för att bedöma om äldre, sjuka eller unga med neuropsykiatrisk diagnos bör ha körkort.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2014-09-24 6:17:31

Diskriminering anser jag och varför gör Landstinget det, borde ju vara Transportstyrelsen.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Körkortslagen skärps

Inläggav Huggorm » 2014-09-24 7:21:13

Jag tycker det är bra att de som inte kan köra bil sorteras bort. Jag har själv mött en gammal gubbe som körde mot trafiken på motorvägen, jag klarade mig från katastrofen men såg i backspegeln hur de bakom mig krockade när de försökte kasta sig ur vägen för honom. Bilar är stora, tunga, snabba och livsfarliga. Här kan man inte hålla på med PK-flum och dela ut körkort till höger och vänster för att förarna är "diskriminerade", vi måste tänka på säkerheten i första hand.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2014-09-24 11:44:51

Huggorm skrev:Jag tycker det är bra att de som inte kan köra bil sorteras bort. Jag har själv mött en gammal gubbe som körde mot trafiken på motorvägen, jag klarade mig från katastrofen men såg i backspegeln hur de bakom mig krockade när de försökte kasta sig ur vägen för honom. Bilar är stora, tunga, snabba och livsfarliga. Här kan man inte hålla på med PK-flum och dela ut körkort till höger och vänster för att förarna är "diskriminerade", vi måste tänka på säkerheten i första hand.
Felet handlar inte så mycket om vilka som kan få körkort som vilka som faktiskt ska få behålla det. Ett nytt körkortsprov vart femte år (åtminstone för äldre) men dock minst vart tionde år borde vara självklart.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Körkortslagen skärps

Inläggav Charlie72 » 2014-09-24 11:49:35

Tycker nytt prov vart femte år från ca 60-65 låter bra, har sett för många gamla i trafiken som inte borde varit där :-|
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Körkortslagen skärps

Inläggav Wine » 2014-09-24 12:11:40

Många mobiltelefonpratande med dåligt omdöme som inte borde vara i trafiken heller, ibland ser det ut som att föraren är rattfull när man observerar körbeteendet men så ser man att det är någon som pratar i mobiltelefon som inte håller hastighet, kör vingligt och ligger för långt ut i körfilen, gör konstiga omkörningar och inte är tillräckligt uppmärksam m.m. Pappan till den åttaåriga dottern som avled på grund av olyckan i Vallentuna när bilen de färdades i krockade med ett tåg på Roslagsbanan hade ju talat i mobiltelefonen när bilen krockade.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Körkortslagen skärps

Inläggav Huggorm » 2014-09-24 13:00:15

Wine skrev:Många mobiltelefonpratande med dåligt omdöme som inte borde vara i trafiken heller, ibland ser det ut som att föraren är rattfull när man observerar körbeteendet men så ser man att det är någon som pratar i mobiltelefon som inte håller hastighet, kör vingligt och ligger för långt ut i körfilen, gör konstiga omkörningar och inte är tillräckligt uppmärksam m.m. Pappan till den åttaåriga dottern som avled på grund av olyckan i Vallentuna när bilen de färdades i krockade med ett tåg på Roslagsbanan hade ju talat i mobiltelefonen när bilen krockade.
Men det är ju förbjudet nu. Gäller att polisen ser det bara.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Körkortslagen skärps

Inläggav antonius » 2014-09-24 14:23:00

Huggorm skrev:Men det är ju förbjudet nu. Gäller att polisen ser det bara.


Men är det inte att sms:a som är förbjudet, prata får man väl fortf? Och det är väl enkelt att kolla med operatören ang om det skett någon kommunikation på det numret :-)063
antonius
 
Inlägg: 21869
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Körkortslagen skärps

Inläggav slackern » 2014-09-24 14:24:19

antonius skrev:
Huggorm skrev:Men det är ju förbjudet nu. Gäller att polisen ser det bara.


Men är det inte att sms:a som är förbjudet, prata får man väl fortf? Och det är väl enkelt att kolla med operatören ang om det skett någon kommunikation på det numret :-)063


Det borde väl vara tillåtet att prata i handsfree?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Körkortslagen skärps

Inläggav Huggorm » 2014-09-24 15:04:13

Man får göra vad man vill med telefonen, så länge det inte påverkar bilkörningen. Men kör man så som Antonius beskriver så har det definitivt påverkat.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Körkortslagen skärps

Inläggav Dagobert » 2014-09-25 15:29:22

Jag har en känsla av att aspergare tenderar att följa trafikreglerna i praktiken bättre än NT och därför är säkrare trafikanter än tester visar. NT har kanske lättare att klara tester men följer inte reglerna i praktiken och är därför sämre än tester visar. Generalisering förstås. Undrar om myndigheterna tar med sånt i beräkningen.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2014-09-25 19:23:23

Dagobert skrev:Undrar om myndigheterna tar med sånt i beräkningen.
Inte idioterna på Transportstyrelsen som vägrade låta en lokförare med AS att framföra tåg... :shock:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in