Körkortslagen skärps

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-01-29 11:48:38

Undrar hur vi med NPF kommer att påverkas av detta. Jag har körkort och nu ska jag utredas... Hmm... :-)063 :?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manga ... 806417.svd
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Wine » 2012-01-29 14:14:27

Det är tydligen nya regler som gäller när man ska ta körkort numera också, Transportstyrelsen vill att man ska fylla i en omfattande hälsodeklaration:

Varför ska p-piller rapporteras till Transportstyrelsen?
Publicerad 2011-12-18 00:05, Peter Wolodarski

En svensk körkortsaspirant behöver inte bara berätta om hon ser dåligt eller har något annat problem som kan utgöra en trafikfara. För att undgå straffansvar måste hon också informera om allehanda fysiska och psykiska sjukdomar samt exempelvis ”stadigvarande medicinering” (på hälsodeklarationen hotas med böter för den som lämnar felaktiga uppgifter).

Det betyder bland annat – för att nämna ett groteskt men korrekt exempel – att kvinnor som tar p-piller måste berätta detta för Transportstyrelsen, trots att denna medicinering inte påverkar körförmågan.

Det är också svårt att se varför Transportstyrelsen ska veta om någon blivit opererad för en inklämd nerv, även om tillståndet läkt ut, eller varför övergående problem med njurarna ska vara anmälningspliktiga.

Över huvud taget är det uppseendeväckande att en statlig trafikmyndighet är i färd med att bygga upp en detaljerad databas över de flesta svenskars hälsotillstånd utan att det förs någon debatt om detta.

I Stockholm, där sammankopplingen av journaler gått långt, berättar allmänläkare som DN varit i kontakt med att skyddet för den personliga integriteten är minimalt.

En patient kan ringa per telefon till en vårdcentral och exempelvis ställa frågor om vårtor på foten. På läkarens dator kommer då individens hela sjukdomshistoria upp, inklusive eventuella känsliga journalanteckningar från psykiatriska kliniker och gynmottagningar.

http://www.dn.se/ledare/signerat/varfor ... tstyrelsen
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-01-29 14:25:21

Tack för info Wine.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-01-29 14:52:41

Hmm... Men det är ju inte någon skillnad direkt...
2 §/Upphör att gälla U:2012-02-01/ Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta körkortshavaren. Anmälan behöver inte göras om det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon.

Om en läkare vid undersökning finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, får läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även den som har körkortstillstånd eller traktorkort. Lag (2010:799).

2 §/Träder i kraft I:2012-02-01/ Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta körkortshavaren. Anmälan behöver inte göras om det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon.

Om en läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, ska läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen.

Första och andra styckena gäller även den som har traktorkort. Lag (2011:1580).

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... d=3911#K10
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-01-29 15:09:02

Jaha, nu vet jag:
Att läkaren nu har en skyldighet att göra en anmälan i dessa fall infördes genom en ändring i körkortslagen som träder i kraft den 1 februari 2012. Tidigare gällde att läkaren fick anmäla och det var således inte fråga om någon skyldighet.

Ytterligare en skärpning införs den 1 februari 2012 och innebär att skyldigheten att anmäla en körkortshavare som motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning också kan grundas på en genomgång av journalhandlingar, d.v.s. utan att läkaren själv har träffat personen.

Vid s.k. "utredningsanmälan" finns det inte något krav om att underrätta körkorts­havaren innan en sådan anmälan görs.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... kyldighet/
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2012-01-30 13:18:57

Ringde Transportstyrelsen och frågade och fick till svar att denna lag kommit till i första hand för sådana som lider av demens. Det är heller inte frågan om att man rycker körkortet rakt av utan utredning. Du behöver inte gå till den läkaren som anmält dig utan kan gå till vilken läkare du vill för att få ett intyg om lämplighet.

Detta är så som jag tolkade det som sas.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Wine » 2012-02-08 13:42:15

Här uttalar sig Kjell Ohlsson, professor i teknisk psykologi vid Linköpings universitet om de nya skärpta kraven på läkare att rapportera patienter de finner olämpliga som bilförare:

DN - Skärpt körkortskrav oroar diabetiker

Skärpt körkortskrav oroar diabetiker
Publicerad 2012-02-07 16:16

Nya skärpta läkarkrav kan tvinga allt fler med ett omtvistat synfel att lämna ifrån sig körkortet. Det oroar Diabetesförbundet, som har många medlemmar som berörs. ”Godtycke”, protesterar en professor i Linköping.

Från den 1 februari måste läkare anmäla patienter de finner olämpliga som bilförare. Förut var det frivilligt. Transportstyrelsen räknar med att fler personer kommer att få sina körkort indragna.

Det nya skärpta anmälningskravet för läkare innebär att ”godtycket breder ut sig ännu mer”, menar Kjell Ohlsson.

– Självklart kommer betydligt fler att bli av med sina körkort. Förmodligen kommer trycket att vara ganska hårt på läkarna att följa de nya reglerna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-02-08 21:15:21

Tack Wine! Precis i tid! Nu har jag bestämt mig att ta upp ämnet på SH-lektionen :-)144 :-)192 Förut hade jag bara den lilla artikeln i SvD.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Wine » 2012-02-08 23:18:12

Joakoni skrev:Nu har jag bestämt mig att ta upp ämnet på SH-lektionen


Önskar dig lycka till!

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2012-02-09 7:25:03

Är som sagt inte frågan om att rycka körkort till höger och vänster utan att komma åt dessa som vägrar gå med på en läkarundersökning för att kolla om dom är lämpade. Sådana som till exempel lider av demens eller ser dåligt. Sådana som alla utan tvekan mer eller mindre kan se inte är lämpade att köra.

Ingen som är lämpad bör känna någon oro för dessa utgör ju ingen fara. Kan finnas gamlingar på 80 som är lämpade och dessa vill man inte komma åt men de gamlingar som inte är lämpade vill man gärna få bort från trafiken för att göra det säkrare för oss alla oavsett om vi går, cyklar eller kör bil.

Joakoni: Ska bli kul att höra om ni kommer fram till något på SH-lektionen.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav nabbe » 2012-02-09 7:30:15

Jag kan förstå att man har skärpt körkortslagen. För att det finns många som inte är lämpliga. Vad Transportsyrelsen menar är att om du inte gå på läkar besök så kan läkaren enbart läsa journalen och fatta ett beslut. sen gäller det alla inklusive dom som har Asberge.
nabbe
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-06-03

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2012-02-09 7:33:09

Visst gäller det alla oavsett om dom har diagnos eller ej men den läkaren på Transportstyrelsen som jag pratade med nämde just dessa exempel med demens och syn.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2012-02-09 7:45:58

Att den läkaren bara tar upp de exemplen betyder inte att det inte kan röra sig om andra diagnoser.

Jag hoppas du har rätt, men det känns väldigt oroande och rättsosäkert innan vi vet hur de faktiskt tänker tillämpa lagen (tyvärr fungerar ju lagarna i Sverige på ett väldigt underligt sätt, ingen vet innan en ny lag börjar tillämpas vilka praktiska effekter den kommer att få, det är inte direkt ovanligt att nya lagar inte fått avsedda effekter).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav nabbe » 2012-02-09 7:50:46

För rut vara det att läkarn var tvungen att träffa pertionen inan man drog in körkortet. Du kan fortfarande överklaga transportsyrlsen och att få en andra läkar utlåtande.
nabbe
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-06-03

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-02-09 11:20:07

Miche skrev:Jag hoppas du har rätt, men det känns väldigt oroande och rättsosäkert innan vi vet hur de faktiskt tänker tillämpa lagen

Exakt. En lag som ett verktyg kan brukas på rätt sätt eller missbrukas. Hur det kommer att fungera i praktiken, det får vi se.

Wine skrev:Önskar dig lycka till!

:wink:

Tiblan skrev:Joakoni: Ska bli kul att höra om ni kommer fram till något på SH-lektionen.

Tack! :-)Happy All input och synvinklar önskas.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2012-02-10 6:44:36

Läkare kan ju inte "för skojs skull" sitta och läsa journaler utan man måste ju vara patient hos den läkaren. Och det är frågan om de personer som motsätter sig en undersökning som kan bli av med körkortet. Dessutom tror jag inte att någon läkare vill få den stämpeln att han/hon anmäler folk för då lär dom inte få många patienter i framtiden. Lär ju komma ut på internet direkt.

En person blir inte av med körkortet bara för att en läkare anmält personen utan det ska göras en ordentlig utredning enligt läkaren jag pratade med.

Håller med om att det kan fungera lite konstigt ibland men det lär ju bli skriverier i tidningarna när det väl tillämpas.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2012-02-10 10:56:49

Gamla Vägverket klagade över läkarna som inte anmälde väldigt få patienter, läkarna replikerade med "De vi anmäler får ju inte körkortet indraget" varvid Vägverket undersökte saken och hittade massor av anmälningar, de saknade helt rutiner för att hantera dem... :?

Jag har försökt hitta den artikel jag läste om detta för ett antal år sedan, men misslyckades med det.

EDIT: Ändrade formuleringarna ovan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav passanger » 2012-02-11 0:10:45

Orkar inte läsa alla detaljer.
Men sammanfatta gärna det väsentliga.
Det dyker alltid upp något nytt inom detta.
Jag har inte fått något från fd vägverket utan kör på som vanligt.
Borde väl vara mer relevant för de med ADHD?...
passanger
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-12-10

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 1:01:37

Ändamålsglidning och missbruk är ord som dyker upp ganska omgående.. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav passanger » 2012-02-11 19:30:56

Läste den lilla artikeln och ser inte problemet.
Det är väl bara bra att trafiksäkerhet tas på allvar.
Vägrar någon låta sig bedömas och får kökortet indraget så är det verderbörandes problem.
Själv med asperger och körkort samt bra kognitiva förutsättningar är jag inte det minsta oroad.
För de av er i liknande situation så är det onödigt att slösa sin tid på sådan oro.
passanger
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-12-10

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-02-14 19:26:56

Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-14 19:49:14

Transportstyrelsen skrev:På hälsodeklarationen för körkort med behörigheterna A, A1, AM, B eller BE
samt behörighet för traktor ställs frågan om sökanden har en ”neuropsykiatrisk
diagnos som till exempel ADHD, DAMP eller Aspergers syndrom”. Ett stort
antal körkortssökande svarar ja på denna fråga. Ofta har diagnosen ställts för
flera år sedan och personen saknar en aktuell läkarkontakt.

Den som har någon av dessa diagnoser anser sig ofta inte ha någon sjukdom.
...


:shock:
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2012-02-14 20:20:41

Ja, Asperger är ingen sjukdom, vad fan snackar de för rappakalja? Anmäl för diskriminering av NPF?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav plåtmonster » 2012-02-14 20:37:36

Finns det fastslaget officiellt någonstans?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in