Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav biologic » 2012-06-25 20:53:52

"Torolf Jansson fick diagnosen Aspergers och stoppades från jobbet som lokförare - trots att han hade 28 prickfria arbetsår. Psykiatrikern Kerstin Laurén-Stensåsen menar att det inte finns något som stoppar honom från att fortsätta jobba."

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2202646

Helt befängt! Transportstyrelsen stängde av honom från jobbet, enbart på grund av att det står i någon lag att man inte får jobba som lokförare om man har AS! Fy fan säger jag.

Moderator Alien: Flyttad från Tipsa medlemmarna.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-06-25 21:12:42

Alla vet ju att alla med Asperger är extremt intresserade av tåg och att tågen skulle stanna utan Asperger! :-)040

Jävla lag, klart diskriminerande, frågan är om det ingår i lagen om diskriminering då det enligt den är fullständigt tillåtet för vissa(?) myndigheter är tillåtet att diskriminera personer med NPF, vilket är helt jävla sjukt! :-)096
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Choklad » 2012-06-25 21:34:14

Helt sjukt! Om Torolf är medlem här så vill jag han ska veta att han har mitt stöd.
Hoppas verkligen detta ändras, en diagnos ska innebära möjligheter inte förbud.

Haha tänkte också på det där med asperger och tåg.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Zombie » 2012-06-25 22:05:20

Kan någon som vet eller orkar titta på TV4 tala om vad det gäller för lag? Gärna med länk. När stiftades den i så fall och varför har man inte hört något om det? Tycker det verkar skumt.

Att folk på mäktiga poster tolkar Transportstyrelsens, eller vilkas det var, nya direktiv om skärpt kontroll av NPF:are såhär skulle däremot inte överraska mig ett dugg. Inte heller om det till exempel ligger laglig försäkringsdiskriminering i botten, så att järnväg och godskund eller trafikanter blir utan försäkring vid en olycka med AS-personal inblandad. Sådant har jag hört om. (Men inte om några framstötar för att stoppa arbets- eller försäkringsdiskrimineringen. Att "ingripa i marknadens val" är ju heller inte inne.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav biologic » 2012-06-26 0:08:34

Zombie skrev:Kan någon som vet eller orkar titta på TV4 tala om vad det gäller för lag? Gärna med länk. När stiftades den i så fall och varför har man inte hört något om det? Tycker det verkar skumt.


Programledaren sade att "Enligt Transportstyrelsen finns Aspergers Syndrom med på en lista över sjukdomar som inte får förekomma hos lokförare"... Googlade fram denna, men jag hittar inget specifikt om Aspergers: http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv

Här är artikeln i Forskning och Framsteg (lång men informativ): http://fof.se/tidning/2012/5-6/omstridd ... -lokforare
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav HGJ » 2012-06-26 0:09:14

Zombie skrev:Kan någon som vet eller orkar titta på TV4 tala om vad det gäller för lag? Gärna med länk. När stiftades den i så fall och varför har man inte hört något om det? Tycker det verkar skumt.

Det talas om en lista av något slag:

http://fof.se/tidning/2012/5-6/omstridd-diagnos-stoppar-lokforare
I mars kom ett nytt avslag. Det slår fast att Aspergers syndrom hör hemma på en lista över sjukdomar som inte får förekomma hos lokförare. På listan finns även sjukdomar som demens och epilepsi.

Jag hittade också följande:

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202011_61.pdf
Transportstyrelsens föreskrifter
om hälsokrav m.m. enligt lagen (2011:725) om
behörighet för lokförare;
beslutade den 9 juni 2011.
Transportstyrelsen föreskriver1 följande med stöd av 8 och 9 §§
förordningen (2011:728) om behörighet för lokförare.

[...]

3 § En förare får inte lida av sjukdom eller tillstånd som kan påverka
medvetandet eller medföra nedsatt uppmärksamhet, vakenhet, omdöme eller
koncentration. Detsamma gäller sjukdomar eller tillstånd som kan orsaka
plötslig arbetsoförmåga, nedsättning av balans eller koordination eller en
betydande begränsning av rörligheten på så sätt att det kan innebära en risk
för trafiksäkerheten.

Det är inte tillåtet att använda läkemedel eller andra ämnen som kan ha sådan inverkan som

framgår av första stycket.
Till sådana sjukdomar och tillstånd som avses i första stycket hör alltid
1. hjärt- och kärlsjukdomar samt högt blodtryck eller symptomgivande lågt blodtryck,
2. diabetessjukdom som behandlas med tabletter eller insulin,
3. epilepsi och andra neurologiska sjukdomar och tillstånd,
4. yrselsjukdomar,
5. sömn- och vakenhetsstörningar,
6. demenssjukdomar,
7. kognitiva funktionsnedsättningar,
8. psykiska sjukdomar och störningar, och
9. missbruks- och beroendetillstånd.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Alien » 2012-06-26 0:13:50

Här står det om Torolf i Forskningh och Framsteg: http://www.fof.se/tidning/2012/5-6/omst ... -lokforare

I samma veva fick Torolf frågan om han också ville gå igenom en utredning. I februari år 2009 fick han besked om att han hade både Aspergers syndrom och adhd.

– Det kändes otroligt bra. Jag fick liksom en förklaring till varför jag har varit annorlunda, säger Torolf Jansson.

Han berättade förstås om resultatet för sin företagsläkare. Det var inga problem
.

Det kom en ny företagsläkare:
Han hade gått igenom journalen och sett diagnosen adhd, som är en uppmärksamhetsstörning. Läkaren bestämde att Torolf skulle få körförbud omedelbart av säkerhetsskäl
.

Nu hade han ju inte ens ADHD men det hjälpte inte, AS är tydligen lika illa:
Han sökte dispens hos Transportstyrelsen och gick igenom en ny psykiatrisk utredning. Den kom fram till att diagnosen adhd hade varit felaktig, men bekräftade att Torolf Jansson har Aspergers syndrom.

Trots det fick han inte komma tillbaka till jobbet som lokförare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Zombie » 2012-06-26 0:14:38

Oj, tre personer med länkar. Tack alla tre!

Ja, då handlar det ju om okunnighet och diskriminering. Och om säkerhetsmarginaler till följd av det som de säkert skulle finna absurda för folk av sitt eget slag. Asperger kan nog medföra både sänkt, oförändrad och höjd lämplighet i förhållande till det likaledes komplexa tillståndet entiskhet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Alien » 2012-06-26 0:21:27

Jag ser inte om just AS i Transportstyrelsens lista?

Psykiatrikern Kerstin Laurén-Stensåsen i TV4 sade också att AS inte betyder uppmärksamhetsstörning, tvärtom brukar de (vi) vara extra noggranna.

Professorn i civillätt Ronnie Ekelund, som intervjuades via telefon, sade också att det är diskriminering enligt lagen från 2009 och yrkesförbud.

Fallet är uppe i rätten, och man får hoppas att rättvisan ska segra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Zombie » 2012-06-26 0:26:01

Citerar ett långt stycke ur FoF-artikeln. (Finns den i pappersversionen? Tydligen missat... Nåja.) Men av det framgår att AS-forskaren Christopher Gillberg och professorn i barn- och ungdomspsykiatri Anne-Liis von Knorring, som tydligen har "lång erfarenhet" av att möta aspergare (unga, förmodar jag – och vi har ju "en genomgripande störning i utvecklingen"), står som fågelholkar inför det här medan en vanlig företagsläkare – Morten Sternudd – på Transportstyrelsen försvarar det. Hans kollega på bilsidan i samma myndighet, Lars Englund, verkar däremot hålla med Gillberg och von Knorring.

Hur ligger det till med kompetens, respekt för sakkunskap och med tjänstemannavälde på våra myndigheter?

Per Snaprud, FoF skrev:Efter föredraget i Folkets hus dröjer sig Christopher Gillberg kvar nedanför scenen. Annelie Jansson tar mod till sig och går fram till professorn.

– Jag vill berätta om min man som är lokförare och har Aspergers syndrom. Hans specialintresse har varit tåg ända sedan han var så här liten, säger hon och visar med handen strax ovan knähöjd. Och nu säger en läkare på Transportstyrelsen att han inte får köra tåg.

Christopher Gillberg spärrar upp ögonen:

– För att han har Aspergers syndrom?

– Ja.

– Men det är ju löjligt, säger Christopher Gillberg.

Annelie Jansson tillägger att hennes man började arbeta som lokförare för 28 år sedan.

– Har det hänt något på senare tid, någon olycka eller så? undrar Christopher Gillberg.

– Nej, nej, säger Annelie Jansson.

– Ja, om han har kört prickfritt i alla år så borde ju det väga tyngre än diagnosen i det här fallet.

Anne-Liis von Knorring, professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Uppsala universitet står bredvid och lyssnar. Även hon har lång erfarenhet av att möta personer med Aspergers syndrom:

– Så där kan man ju inte använda diagnosen, säger hon.

Annelie Jansson berättar att fallet ska avgöras av Förvaltningsrätten, och undrar om Torolfs advokat får ställa frågor till professorerna som experter i målet.

– Javisst, säger Christopher Gillberg. Jag skulle inte tveka att svara att diagnosen Aspergers syndrom i sig aldrig någonsin skulle kunna motivera att någon tas från något jobb över huvud taget.

Han tillägger att en individuell prövning kan leda till att en person i det enskilda fallet kan vara olämplig, och att adhd är ett allvarligare problem eftersom det är en uppmärksamhetsstörning. Men han ser inga som helst vetenskapligt grundade motiv till att hindra alla som uppfyller diagnoskraven på Aspergers syndrom från att vara lokförare.

På den punkten har Transportstyrelsen alltså en annan uppfattning. Morten Sternudd, företagsläkare, är den medicinskt ansvarige experten bakom myndighetens beslut. Jag ringer honom och frågar vilken forskning han grundar beslutet på. Han ber att få återkomma med ett skriftligt svar.

En vecka senare kommer ett mejl där han går igenom de olika punkterna i diagnoskriterierna enligt DSM-IV (se rutan nedan) och anger vilka som utgör en risk för en lokförare. Han anser att alla möjliga kombinationer av kriterier som innebär att diagnosen är uppfylld innehåller riskabla egenskaper. Men han kan inte hänvisa till någon forskning. I brevet skriver han att ”såvitt vi känner till och är informerade, så föreligger det idag inga kända studier som belyser sambandet mellan personer med Aspergers syndrom och hur de fungerar som lokförare.”

På samma myndighet sitter en annan läkare och gör bedömningar för vägtrafiken. Inom det området är reglerna för Aspergers syndrom helt annorlunda.

– Diagnosen i sig är inte ett hinder, säger Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsens trafikmedicinska råd.

Den som har Aspergers syndrom måste ha intyg från läkare som i det enskilda fallet ska bedöma om han eller hon är lämplig som förare. Det innebär att en person med diagnosen kan få tillstånd att köra en turistbuss eller en lastbil med farligt gods. Men tåg är alltså inte tillåtet. Varför är det så olika? Ingen av myndighetens läkare har någon medicinsk förklaring.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav biologic » 2012-06-26 0:30:06

Alien skrev:Jag ser inte om just AS i Transportstyrelsens lista?

Psykiatrikern i TV¤ sade också att AS inte betyder uppmärksamhetsstörning, tvärtom brukar de (vi) vara extra noggranna.

Professor Ronnie Ekelund som intervjuades via telefon sade också att det är diskriminering enligt lagen från 2009 och yrkesförbud.

Fallet är uppe i rätten, och man får hoppas att rättvisan ska segra.


Precis, det känns som om någon på Transportstyrelsen har tolkat reglerna väldigt snävt och haft för lite kunskap om fallet i fråga. Alla bedöms efter samma mall och man ser inte till den individuella förmågan.

Här kan jag dra paralleller till mitt hjärtfel; trots att jag mår prima och inte har risk för plötslig kardiell död, hjärtinfarkt eller annat, så får jag inte bli yrkesförare, polis, brandman, pilot eller liknande (tur då att jag inte vill det, men det är samma diskriminering där). Har man en diagnos, fysisk eller psykisk, så blir man automatiskt misstrodd och borträknad. Hur bisarrt som helst, med tanke på att det är ett jäkla liv om att det finns för många sjukskrivna...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Alien » 2012-06-26 0:32:45

Jag tror det skrivits om detta fall tidigare här: post715491.html#p715491
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-06-26 0:51:41

Förbannade idioter, dels så finns det gott om säkerhetssystem på järnvägen så den mänskliga faktorn är i stort sett undanröjd, dels så är i så fall en Aspergare i trafiken betydligt mycket farligare (och många fler och omöjliga att kolla upp).

Jag hoppas Transportstyrelsen förlorar i alla rättsliga instanser och får betala dyrt för dumheterna (den där imbecilla Morten Stenudd borde få sparken och betala personligt skadestånd till Torolf), detta är inget annat än gedigen okunskap och tvättäkta diskriminering.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Alien » 2012-06-26 0:57:03

HGJ skrev:Till sådana sjukdomar och tillstånd som avses i första stycket hör alltid
1. hjärt- och kärlsjukdomar samt högt blodtryck eller symptomgivande lågt blodtryck,
2. diabetessjukdom som behandlas med tabletter eller insulin,
3. epilepsi och andra neurologiska sjukdomar och tillstånd,
4. yrselsjukdomar,
5. sömn- och vakenhetsstörningar,
6. demenssjukdomar,
7. kognitiva funktionsnedsättningar,
8. psykiska sjukdomar och störningar, och
9. missbruks- och beroendetillstånd.


Antar att AS döljs bakom "kognitiva funktionsnedsättningar" och "psykiska sjukdomar och störningar". Undrar vilka flera yrken det finns där aspergare anses olämpliga enbart för att de har en diagnosen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2012-06-26 1:16:17

@biologic, Det där med "arbetslinjen" är ett spel för gallerierna (eller snarare väljarna).

Hoppas Transportstyrelsen får sina fiskar riktigt varma.

Miche skrev:finns det gott om säkerhetssystem på järnvägen

De har nog inte nåtts av informationen om ATC2, DLC, dödmanspedalen, osv. :-)064


Summering: SÄG INGET om ev diagnos.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Le_inimitable » 2012-06-26 5:17:15

Diskussion på ett forum för järnvägsintresserade: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=620080
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2012-06-26 13:15:54

Såg två intressanta inlägg från järnvägsforumet.

Det sociala har visst en del betydelse:
Postvagnen/JDS 25 juni 2012, 16:03:45 skrev:Vad själva arbetsuppgifterna kräver i form av social smidighet och anpassningsförmåga är förstås en sak, men glöm inte att de aktiviteter där information och kunskaper överförs till den anställde är en social lek där de sociala färdigheterna kan bli avgörande för vad man lär sig. Jag tror säkert att det kan förekomma en överdrivet restriktiv syn på Aspergers syndrom, men att säga att lokföraryrket bara handlar om att följa skrivna regler och inte alls kräver några sociala färdigheter är definitivt att gå för långt åt andra hållet. Man behöver ha lite marginaler, inte för att folk kan bli arga annars utan för att det kan hända olyckor annars.

Hur som helst tror jag att det är betydligt viktigare för säkerheten att identifiera medarbetare som är ointresserade av sitt jobb än att identifiera sådana som har Aspergers! :-|


Klarar man detta så är man nog kompetent för jobbet:
Postvagnen/HJP 25 juni 2012, 16:46:07 skrev:Jag har träffat, och pratat med Torolf, åtskilliga gånger i jobbet. Han är alltid glad och trevlig, och gillar sitt jobb.
Har man haft aspbergers sjukdom i hela sitt liv, klarat urvalstester för anställning, regelbundna hälsokontroller och årlig fortbildning i säkerhetsföreskrifterna (med skriftligt prov) i 27 år, så vore det högst märkligt om man inte skulle vara lämplig för sitt jobb.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-06-26 13:32:17

Postvagnen/HJP 25 juni 2012, 16:46:07 skrev:aspbergers sjukdom

:roll:



Vik Admin: rättade till citatet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-27 5:31:56

Det här är ta mig fan skam på torra land! Solklar diskriminering.
Vad kan vi göra?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-27 5:56:48

Christopher Gillberg spärrar upp ögonen:

– För att han har Aspergers syndrom?

– Ja.

– Men det är ju löjligt, säger Christopher Gillberg.


...säger ju det mesta...
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2012-06-27 6:30:27

Låt drevet piska på.. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-06-27 11:41:42

plåtmonster skrev:Låt drevet piska på.. :twisted:

Jo, det vore fan om inte det ger resultat! Ni som är duktiga på att skriva insändare och debattinlägg, gör gärna det, vi måste höras och synas och visa att Asperger inte är något som förhindrar att göra ett bra jobb bara för att vi saknar vissa sociala färdigheter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-27 22:15:52

Hans 28 prickfria år borde ju räcka tycker man. Att ett "papper" med några bokstäver på helt plötsligt gör han olämplig är ju sjukt. Det är ju inte så att Asperger är ett virus han helt plötsligt fått, risken är ju stor (ca 100%) att han alltid haft det :wink:
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-06-27 22:40:45

Tyler_Durden skrev:Det är ju inte så att Asperger är ett virus han helt plötsligt fått, risken är ju stor (ca 100%) att han alltid haft det :wink:

Faktiskt ganska exakt 100% ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in