Tråden om Träning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jonte » 2008-01-18 23:28:48

KrigarSjäl skrev:Proteinpulver är högst lagligt & verkligen att rekommendera.


OK, då var det klart.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Tobias » 2008-01-19 17:51:19

Kör tre styrkepass i veckan och träna hela kroppen, att bara träna vissa muskelgrupper är bara dumt. Du kommer bara att få en obalanserad och osymmetrisk kropp vilket leder till dålig hållning och värk.

Styrketränar gör man bäst i ett gym och förhoppningsvis så finns det kunniga instruktörer där. Att boka ett par tider med en instruktör för att lära sig tekniken i olika övningar är något som jag verkligen rekommenderar.

Ta det lungt i början och kör ca. 10-15 repetitioner, du kan köra färre och tyngre reps efter att du fått in tekniken. Efter ett par månader kan du börja prioritera en muskelgrupp, att prioritera flera samtidigt ger dåliga resultat. Jag föreslår att du börjar med triceps eller biceps. Angående magen så har du redan magrutor, om de inte syns beror det snarare på att det finns ett lager med fett över dem och att göra en massa situps kommer inte att göra dem mycket mer synliga då man inte kan punktförbränna fett. Visst kommer det hjälpa att träna magen men fett döljer även de mest vältränade magmusklerna.
Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Inläggav Kristofer » 2008-01-20 22:53:58

Nu är jag igång. Det tar tid att lära sig övingar, dvs. att lära sig att ta i rätt med muskler och så. Men jag antar att jag får ge mig till tåls och också om det inte lossnar boka in en gyminstruktion till.

ett litet problem har jag dock märkt. Jag är _mycket_ starkare i höger än vänster sida av överkroppren. Då jag nu håller på med masikner till en början för att i senare skede gå över till fria vikter (det rekommenderades att börja så här och jag känner att det är vettigt att börja från grunden om det ska bli bra) så blir det höger del som drar det tyngsta lasset. Så jag är rädd för att jag ökar på min snedfördeling istället för att jämna ut den.

Tips? Råd?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 22:57:01

Men vi som inte tränar då? Tips om hur man börjar? Med vad börjar man?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Kristofer » 2008-01-20 23:00:16

Ganesh skrev:Men vi som inte tränar då? Tips om hur man börjar? Med vad börjar man?


Jag gjorde så att jag bokade tid för en nybörjargenomgång på Friskis % Svettis gym här i stan. Är sedan tidigare medlem där eftersom jag tränat spinning där i flera år.

Så kolla runt efter gym i trakten där du bor. Sen kan du ju kolla vilket ställe du trivs med och vad du vill träna. De flesta gym erbjuder också annat än bara styrketräning.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-21 0:01:53

Ganesh skrev:Men vi som inte tränar då? Tips om hur man börjar? Med vad börjar man?


Var det en generell fråga eller en som gäller träning med samma målsättning som trådskaparen?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Ganesh » 2008-01-21 0:20:24

Nja. Jag är väl inte intresserad (för egen del) av vare sig magrutor eller stora överarmar. Däremot hemmaträning och en litet sundare kropp.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Flawed » 2008-01-22 13:55:48

Titti skrev:
KrigarSjäl skrev: Det som gör styrketräning så aspergermässigt är enskildheten, åtminstone jag uppskattade det ngt enormt.


Och det som får mig att inte ens överväga det - på gym i alla fall - är allt oljud som spelas på hög volym där... :cry: Annars kanske det hade varit kul och nyttigt hade det säkert varit. Dessvärre är det samma problem med alla kollektiva gympapass. Det kan vara lättare om man har en fast tid att träna på men till oljudet kommer så att jag har så taskig motorik och koordination att det inte fungerar och ännu svårare till skränig diskomusik. Har inte du det?

Nu låter jag osedvanligt gnällig, jag vet det.

Gymträning är ett exceptionellt effektivt sätt att förbättra en usel motorik.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Thunderchild » 2008-01-22 14:16:04

Kristofer skrev:ett litet problem har jag dock märkt. Jag är _mycket_ starkare i höger än vänster sida av överkroppren. Då jag nu håller på med masikner till en början för att i senare skede gå över till fria vikter (det rekommenderades att börja så här och jag känner att det är vettigt att börja från grunden om det ska bli bra) så blir det höger del som drar det tyngsta lasset. Så jag är rädd för att jag ökar på min snedfördeling istället för att jämna ut den.

Tips? Råd?



Under "maskintiden" får du helt enkelt försöka känna att du drar lika mycket med båda sidorna och då kommer den svagaste sidan att öka mer i styrka då den måste jobba lite tyngre..

När du går över till fria vikter så kommer det ganska snabbt att jämna ut sig då du är tvingad att lyfta lika mycket med din svagare sida.

Kolla gärna in om någon verkar ha bra koll på gymet och ta hjälp därifrån vid behov.

Där jag bor så är det rätt låg klass på friskisinstruktörerna. De flesta har sin grund i gympapass och det räcker inte med två helgkurser för att bli en styrkeintruktör, speciellt inte när man kommer in på fria vikter..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-22 14:37:56

Flawed skrev:Gymträning är ett exceptionellt effektivt sätt att förbättra en usel motorik.


Beror på vad man har för förutsättningar. Är man riktigt otränad är många övningar med maskiner för tungt och tränar man en sak får man ont någon annanstans.

Jag rekommenderar i så fall övningar med inriktning mot bålbalansering alltså mycket gymboll och kanske balansplatta, gummiband i stället för maskiner för lättare belastning gärna Qi-gong för motoriken med tillägg av någon form av lättare konditionsträning för att få upp cirkulationen. Mesigt jag vet, men jag blev av med långdragen värk med det receptet för några år sen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Träningsråd, någon?

Inläggav ford » 2008-02-11 11:04:38

Jag skrev detta i träningstråden, men fick inget svar, så jag försöker igen...


Själv är jag en stor naturälskare och tar så gott som dagligen promenader, eller cykelturer på drygt två timmar, nu när jag är hemma över vintern.

Det händer också att jag är ute och springer 1-2 ggr/vecka ibland, och så hänger jag med Tess på basgympa ibland, för att förbättra min balans- och koordinationsförmåga.

Däremot är jag dålig på att styrketräna, tycker det år tråkigt helt enkelt och får därför svårt att motivera mig till det. Samtidigt skulle jag gärna viljat bli lite starkare, så jag är tacksam för råd om hur man kan få styrketräning på ett roligare sätt än genom att regelbundet gå och pumpa på ett gym?

ps. jag är inte ute efter några bodybuilder muskler, utan snarare en "fighterkropp", med smidiga muskler som man kan använda til akrobatik, klättring, göra många chins och push-ups o.s.v. ds.


-Nån som har några goda råd att komma med?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-02-11 11:55:41

Om du är intresserad av pass så kan jag tipsa om Friskis intensivpass. De är mycket bra träning. Kör sådant åtminstone en gång i veckan för konditionen + att det ger viss styrka med mkt armhävningar och dyl. Inte någon konstig koordination, eller iaf så har jag fått bättre kroppsuppfattning av det. Det är inte heller bara massa kärringar där, men tjejer i majoritet.

Du bodde väl i Ängelholm. När jag bodde där i krokarna, 04-05, tränade jag på ett ställe som hette Träningsakademin som låg uppe vid ICA Maxi-området. Det var inte så billigt men mycket bra, bra anläggning, inte svårt att få plats på pass och mycket trevlig personal.

Tyvärr blir jag tvungen att lägga ner/skjuta upp min styrketräningsplan som det är nu. Jag kommer inte ha tid med det utan jag får fokusera på att ta två rejält svettiga genomkörare för att underhålla den kondition och den form jag har nu. Prioriterar exjobbet nu ivår. Start nästa vecka. Herregud nu går det fort. :shock:
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav mr dishonest » 2008-02-11 11:55:56

Du kanske hittar inspiration och övningar här..?
http://www.rosstraining.com/
http://www.crossfit.com/
:shock:
Senast redigerad av mr dishonest 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Inläggav ford » 2008-02-11 12:16:17

Kristofer skrev:Om du är intresserad av pass så kan jag tipsa om Friskis intensivpass. De är mycket bra träning. Kör sådant åtminstone en gång i veckan för konditionen + att det ger viss styrka med mkt armhävningar och dyl. Inte någon konstig koordination, eller iaf så har jag fått bättre kroppsuppfattning av det. Det är inte heller bara massa kärringar där, men tjejer i majoritet.

Du bodde väl i Ängelholm. När jag bodde där i krokarna, 04-05, tränade jag på ett ställe som hette Träningsakademin som låg uppe vid ICA Maxi-området. Det var inte så billigt men mycket bra, bra anläggning, inte svårt att få plats på pass och mycket trevlig personal.

Tyvärr blir jag tvungen att lägga ner/skjuta upp min styrketräningsplan som det är nu. Jag kommer inte ha tid med det utan jag får fokusera på att ta två rejält svettiga genomkörare för att underhålla den kondition och den form jag har nu. Prioriterar exjobbet nu ivår. Start nästa vecka. Herregud nu går det fort. :shock:


Träningsakademin har jag också varit på, de är ganska bra faktiskt. Dock har jag betydligt närmre till friskis, då vi bor mycket centralt och det ligger mitt i stan.
Sedan är det mysigt att ha sällskap med Tess. :wink:

Det där med inteinsivgympa kan nog vara en bra id'e, men då får jag nog fortsätta kämpa med baspasset ett tag till. Jag provade skivstång/gympa några ggr, men hängde inte med i rörelserna, däremot skulle jag nog kunna klara det framöver, om jag kämpar på med bas, tills det går som ett rinnande vatten.
Skivstångspassen är annars bra, men tyvärr kan jag bara gå en gång i veckan p.g.a. mina arbetstider.

Två baspass (tills jag kan höja till medel) och ett skivstångspass i veckan borde väl vara en bra början, och kanske lite boxaerobic (men då behöver jag en jämnstor kille att köra med, så att man kan slå "på riktigt", vilket jag tyvärr inte har).
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav MsTibbs » 2008-02-11 12:43:26

Spontant: Hugga ved, skotta snö, paddla kanot, bära tunga saker (frivilligt hjälpa till vid flyttningar?), eller liknande. Skotta en port är en sak, men man kan ju hjälpa gamla tanter och gubbar med sådant (man måste dock akta sig för kaffet de bjuder på).

Hemma på gården är det mycket sådant att göra, skotta, kratta löv, klippa gräset med icke-självgående gräsklippare, slå hö, bära in hö, såga/hugga ner träd (manuellt), släpa hem dem, dela dem i lagom bitar med yxa, lägga i långa rader, bära in ved flera ggr/dag för att elda på vintern. Ingen snöplog, så skotta sin egen väg in till huset, sanda osv...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ford » 2008-02-11 12:52:22

Har redan ett fysiskt yrke, men det håller mig bara i form, och gör inte så att jag blir starkare än vad jag redan är.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-02-11 14:37:36

Box är kul. Letar själv efter någon som vill köra boxpass med mig.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2008-02-11 15:10:16

Synd att du inte bor här...
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Helena » 2008-02-11 15:27:32

Om det finns nån sån där klättringsklubb i närheten så kan du ju gå dit och börja klättra innomhus. Man behöver ju inte en massa linor och sånt till att börja med. Ta med en kompis och diskutera klättringsrutter utefter väggarna och så... Sen när det sitter så kan du leta upp bra bergsväggar utomhus....
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 18:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Kristofer » 2008-02-11 16:00:23

ford skrev:Synd att du inte bor här...


Eller att vi kom på det 04-05. Hmm...

Kanske har sällskap på g nu dock. En vän tackade förut nej för att han inte ville riskera något innan han skulle spela cello på konsert. Fullt förståeligt men nu kan han ju inte köra med den längre...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Träningsråd, någon?

Inläggav Jonte » 2008-02-11 18:35:04

ford skrev:
ps. jag är inte ute efter några bodybuilder muskler, utan snarare en "fighterkropp", med smidiga muskler som man kan använda til akrobatik, klättring, göra många chins och push-ups o.s.v. ds.


Är det motivationen som fattas? Om du skulle bli intresserad av akrobatik, klättring, kampsport eller nåt sånt så kommer motivationen att träna för att bli bättre på detta. Det är en annan sak att träna för att det är nyttigt än att träna för nåt som man tycker är abbans kul. Du har ju t.ex. nästan gångavstånd till Kullen där det finns en massa klättring.

Lyssna inte för mycket på Helena dock, gå kurs innan du börjar klättra.

För att bli bra på chins (eller pullups) köp dörrtrapetsen och börja dra, tror inte att du kan träna sånt i en sal.

Kuriosa: farsan tränade boxning i sin ungdom för att vara i form för folkdansen (han pysslade med lite mer akrobatiska saker än hambo). Vi snackar 20-tal. Ni trodde säkert att boxercise var nåt nytt...
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Re: Träningsråd, någon?

Inläggav ford » 2008-02-11 18:51:00

Jonte skrev:
ford skrev:
ps. jag är inte ute efter några bodybuilder muskler, utan snarare en "fighterkropp", med smidiga muskler som man kan använda til akrobatik, klättring, göra många chins och push-ups o.s.v. ds.


Är det motivationen som fattas? Om du skulle bli intresserad av akrobatik, klättring, kampsport eller nåt sånt så kommer motivationen att träna för att bli bättre på detta. Det är en annan sak att träna för att det är nyttigt än att träna för nåt som man tycker är abbans kul. Du har ju t.ex. nästan gångavstånd till Kullen där det finns en massa klättring.


Jag ÄR intresserad av såväl klättring, som akrobatik (och i viss mån kampsport), men behöver betydligt mera smidighet (både i form av koordination, vighet och styrka) för att bli duktig på det.

Problemet för mig är inte att komma iväg och träna/motionera (det gör jag regelbundet, och jag älskar det).
Problemet är att jag tycker det är kul med jympapass och skönt med jogging/cykling/skogspromenader.
Gymträning tycker jag däremot är mördande tråkigt och efter en inte sällan lång och tråkig arbetsdag behöver man göra något som man tycker om på sin fritid, för att inte gå i väggen.

Att bara träna på gym under semestrar och säsongsuppehåll hade inte gett särskilt mycket, därför behöver jag roliga metoder att träna upp det jag behöver bli bättre på.

-Dock har jag lite idéer, som synes ovan i tråden. :)
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Jonte » 2008-02-11 23:25:03

Jag ÄR intresserad av såväl klättring, som akrobatik (och i viss mån kampsport), men behöver betydligt mera smidighet (både i form av koordination, vighet och styrka) för att bli duktig på det.


Intresserad men inte utövande? Vad du behöver verkar mer vara något du gillar att pyssla med än bara en träningsform, stämmer det? Jag tror det är fel väg att börja med att försöka träna upp smidighet, styrka osv innan man börjar med aktiviteten man är intresserad av. Seså, iväg med sig nu till närmaste akrobatik-klubb, dojo, klätterklubb eller vad du nu föredrar! Du kanske suger i början men det betyder inte att du inte har kul. Vill du bli bra på något så är det bättre att träna på det än att bara fysträna allmänt. Dessutom vet du vad du behöver träna på när du vet vilken (vilka) aktivitet(er) du tänker syssla med (vilka muskler, snabbhet, uthållighet, maxstyrka osv).
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Matilda » 2008-02-12 13:05:47

Man kan klättra utan klätterklubb, linor eller annat jox om man håller sig till små saker. Stenar och träd (dörrposter) på max ett par meters höjd. En matta under räcker. Starta från sittande/knästående och fuska inte genom att ta sats. Jobba med armar och ben och testa hur länge du kan hänga upp-och-ner i fingrarna tex. Det där har blivit något av en sport på sistone och heter nåt speciellt men jag har glömt vad.
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 18:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in