Tråden om Träning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 21:10:06

Bjäbbmonstret skrev:Förstår att jag framstår som en trådsabbare. Har dock inget emot spagettiarmar så länge killen är ung och söt! :)

Är du själv ung & söt?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2008-01-16 22:12:19

KrigarSjäl, försöker du antyda att Bjäbbis borde pumpa upp sina spaghettiarmar? :wink:
Fyll i ett steg till i din logiska tankekedja, jag tror det behövs för vissa av oss.

Jag har fått för mig att mina skuldror är omanliga. är det någon som vet hur man får något som bakifrån liknar segel mellan revben och underarmar, den sortens muskler som alla superhjältar ritas med?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 22:15:55

jonsch skrev:KrigarSjäl, försöker du antyda att Bjäbbis borde pumpa upp sina spaghettiarmar? :wink:
Fyll i ett steg till i din logiska tankekedja, jag tror det behövs för vissa av oss.

Jag har fått för mig att mina skuldror är omanliga. är det någon som vet hur man får något som bakifrån liknar segel mellan revben och underarmar, den sortens muskler som alla superhjältar ritas med?

Förstår inte din beskrivning.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2008-01-16 22:21:19

Nämnda vingar brukar kanske oftast omtalas som armhålans baksida. Jag bara försökte göra det litet mer poetiskt än så som vogonerna i Liftarens Guide brukar få till det.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 22:26:33

jonsch skrev:Nämnda vingar brukar kanske oftast omtalas som armhålans baksida. Jag bara försökte göra det litet mer poetiskt än så som vogonerna i Liftarens Guide brukar få till det.

Jag känner inte till vogonerna, men jag misstänker att du menar Latissimus Dorsii, även kallad vingarna. De muskler som skapar V-formen. De tränar man medelst latsdrag. En synnerligen effektiv övning, om den görs tungt & framförallt strikt. Den muskeln var för mig en av de som "svarade" fortast. Väldigt lätt att kontrahera muskeln. Kika ner på ett gym & be om instruktioner.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2008-01-16 22:33:03

Tack. Ska nog göra det!

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Titti » 2008-01-16 22:34:48

KrigarSjäl skrev: Det som gör styrketräning så aspergermässigt är enskildheten, åtminstone jag uppskattade det ngt enormt.


Och det som får mig att inte ens överväga det - på gym i alla fall - är allt oljud som spelas på hög volym där... :cry: Annars kanske det hade varit kul och nyttigt hade det säkert varit. Dessvärre är det samma problem med alla kollektiva gympapass. Det kan vara lättare om man har en fast tid att träna på men till oljudet kommer så att jag har så taskig motorik och koordination att det inte fungerar och ännu svårare till skränig diskomusik. Har inte du det?

Nu låter jag osedvanligt gnällig, jag vet det.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 22:35:13

Lycka till & kör hårt!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Jonte » 2008-01-16 22:38:19

KrigarSjäl skrev:
jonsch skrev:Nämnda vingar brukar kanske oftast omtalas som armhålans baksida. Jag bara försökte göra det litet mer poetiskt än så som vogonerna i Liftarens Guide brukar få till det.

Jag känner inte till vogonerna, men jag misstänker att du menar Latissimus Dorsii, även kallad vingarna. De muskler som skapar V-formen. De tränar man medelst latsdrag. En synnerligen effektiv övning, om den görs tungt & framförallt strikt. Den muskeln var för mig en av de som "svarade" fortast. Väldigt lätt att kontrahera muskeln. Kika ner på ett gym & be om instruktioner.


Eller om man tränar hemma pullups i sin stång. Häng på dig vikter eller stå i ett gummiband för att variera belastningen efter behov. Glöm inte att också köra nåt för antagonisterna, armhävningar eller hellre motsvarande gymövningar.

@Mystika: Muskeluppbyggande tillskott som fungerar är inte så lagliga...
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 22:38:24

Titti skrev:Och det som får mig att inte ens överväga det - på gym i alla fall - är allt oljud som spelas på hög volym där... :cry: Annars kanske det hade varit kul och nyttigt hade det säkert varit. Dessvärre är det samma problem med alla kollektiva gympapass. Det kan vara lättare om man har en fast tid att träna på men till oljudet kommer så att jag har så taskig motorik och koordination att det inte fungerar och ännu svårare till skränig diskomusik. Har inte du det?

Det är ingen bra musik de kör på gymmen, det är helt klart. Men när jag tränade gjorde jag det med all fokus på träningen, så jag kunde tolerera det. I skallen körde jag Eye of the Tiger & Metallica...Sen finns det gym som är tillgängliga dygnet runt, man brukar öppna via medlemskort eller liknande. Det kanske vore något? Eller så går man helt sonika och byter skiva...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2008-01-16 23:03:27

Jonte skrev:
KrigarSjäl skrev:... jag misstänker att du menar Latissimus Dorsii, även kallad vingarna. De muskler som skapar V-formen. De tränar man medelst latsdrag. En synnerligen effektiv övning, om den görs tungt & framförallt strikt. Den muskeln var för mig en av de som "svarade" fortast. Väldigt lätt att kontrahera muskeln. Kika ner på ett gym & be om instruktioner.


Eller om man tränar hemma pullups i sin stång. Häng på dig vikter eller stå i ett gummiband för att variera belastningen efter behov. Glöm inte att också köra nåt för antagonisterna, armhävningar eller hellre motsvarande gymövningar.

Tack!

Och jag ska försöka få mit till att köra hårt, Krigis, jo!

jonsch skrev:något som bakifrån liknar segel mellan revben och underarmar
Vad jag blir irriterad på min... nånting, överarmar, naturligtvis. Alltså... jonsch lille
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 23:08:52

Jonte skrev:Eller om man tränar hemma pullups i sin stång. Häng på dig vikter eller stå i ett gummiband för att variera belastningen efter behov. Glöm inte att också köra nåt för antagonisterna, armhävningar eller hellre motsvarande gymövningar.

@Mystika: Muskeluppbyggande tillskott som fungerar är inte så lagliga...

Pull-ups med stång aktiverar flera muskelgrupper samtidigt, vilket blir mindre effektivt än om man tränar varje muskelgrupp isolerat. Det är det som är själva vitsen med styrketräning; att man koncentrerar träningen på en muskel i taget, och gör en fullständig, kontrollerad kontraktion. Kontraktion bygger. Gummiband är rena tramset, sk isometrisk träning, vilket är betydligt mindre effektivt. Visst kan man bli trött av det, men det bygger alltså inte ngt vidare.

Sen var det med all säkerhet kosttillskott Mystika avsåg, vilket bara av totalt okunniga förväxlas med steroider.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 23:12:49

Ta det bara lugnt i början, Jonsch. Kör ca 3 gånger 15, musklerna måste vänjas vid träningen långsamt. Gå alltså inte ut hårt och se vad du klarar lyfta första gången, då riskerar du skador. Kör max tre dagar i veckan. Och kom ihåg att äta ordentligt, mycket proteiner. Dessutom: att vara kort är en fördel i dessa sammanhang. Rent optiskt så ser man lättare grov ut än om man är lång, sen har man lättare med många övningar. Jag tex med mina långa armar har ett litet helvete med bänkpress.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Magrutor och stora överarmar, hemmaträning

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-01-16 23:24:24

Kristofer skrev:Har just lagt om min träning och ska numera inte bara köra kondition och uthållighet utan även styrka. Delvis för att det är bra att ha en bra muskulatur och delvis för att jag helt enkelt vill vara mer muskulös.
Eftersom jag inte har någon som helst vana av gymträning har kör jag nu ett grundprogram på gymmet i ca 8 veckor. Jag kommer köra två konditionsträningar och två styrketräningar varje vecka.

Jag känner att jag vill fokusera med på överarmar och magrutor än vad som ingår i det och tycker att det vore praktiskt om jag kunde göra det hemma. Till magen har jag nu köpt en balansboll att göra situps på. Bra hemmaträningsredskap för armar efterlyses av de på forumet med styrketräningserfarenhet. Jag vet att det finns några.

I ärlighetens namn så är jag faktiskt här intresserad av att så fort som möjligt öka överarmens omfång och få till stånd magrutor. Ja detta är av estetiska skäl. Är det möjligt att få till stånd detta till sommaren?

Visst, på sikt vill jag ju också ha funktionell styrka. Men att få till estetiska men kanske inte fullt så praktiska muskler på de ställen där det är snyggt vill jag snabbt ha, för att det både ger ego-boost och att det anses snyggt.


För magen köp ett "hjul" där man rullar framåt på knäna eller fötterna i marken (om knäna så ha dessa på en filt eller dylikt så det inte gör ont). 3-4 set x max reps.

För armar är nog det bästa hantlar. Köp vikter så att du orkar max sex reps på varje arm, men alternera med fler reps ibland för att inte skada dig av överansträngning (speciellt i början). Alternera även genom att hålla hantlarna på olika sätt, ibland håller du hanteln så att stången är horisontell när armbågen är böjd 90 grader (handflatan uppåt) och ibland så att stången är vertikal när armbågen är böjd 90 grader (pekfingret och tummen uppåt). Vill du öka i maxstyrka och volym kör ca 4 x 6, börja med lite fler reps och kör inte alltid samma antal reps utan kör ex 3 x 15 var fjärde vecka.

Det är mina tips och det har funkat bra för mig tidigare. Kanske funkar det för dig med!
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 2 gånger.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav jonsch » 2008-01-16 23:25:54

Tack, Krigis, mycket informativt! Du råkade dessutom avslöja att jag är kort men det är okej :)
Att gummiband är en dålig metod för byggande, särskilt det hade jag inte räknat ut i rasket.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 23:28:18

jonsch skrev:Tack, Krigis, mycket informativt! Du råkade dessutom avslöja att jag är kort men det är okej :)
Att gummiband är en dålig metod för byggande, särskilt det hade jag inte räknat ut i rasket.

Ber om ursäkt för "avslöjandet", uppfattade ditt senaste inlägg som ett erkännande.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav mr dishonest » 2008-01-16 23:30:01

KrigarSjäl skrev:Pull-ups med stång aktiverar flera muskelgrupper samtidigt, vilket blir mindre effektivt än om man tränar varje muskelgrupp isolerat. Det är det som är själva vitsen med styrketräning; att man koncentrerar träningen på en muskel i taget, och gör en fullständig, kontrollerad kontraktion. Kontraktion bygger...
Där är du ute och cyklar lite, det är basövningar som bygger volym och styrka. Basövningar är alltså övningar som involverar mer än en muskel/led åt gången och tillåter tunga vikter. Att basera sin träning på basövningar är effektivare än att träna varje muskel isolerat om det är styrka och volym som eftersträvas. Bänkpress, marklyft och benböj är exempel på bra basövningar som ger massa och styrka till skillnad mot isolationsövningar (discoövningar), men basövningar är mer krävande och jobbiga...
Senast redigerad av mr dishonest 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-16 23:32:27

Låt gå för basövningar, men hör pull-ups dit? Discoövningar!? Vill man ha en genomtränad kropp gäller det att alla muskler får sitt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav mr dishonest » 2008-01-16 23:38:04

pull-ups, som även kallas "chins" är en riktig volymbyggare för latsen och betraktas som en av de viktigaste basövningarna...
8)
Senast redigerad av mr dishonest 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Inläggav Ganesh » 2008-01-17 0:19:29

Hade en kompis som gjorde dataspel (Programmering och sånt). Vi var ett gäng som träffades i deras lokal litet då och då. En sak som gjorde mig förbryllad var alla dessa stora dvärgar som kom och gick trottoaren utanför. Varje gång vi var där. Det knepiga var ju att dvärgar skall vara litet drygt en meter, men dessa dvärgar var alla kring en och åttio, och uppåt. Sen efter ett tag kom jag på vad det var. De var muskelbyggare allihop! De hade byggt så att de inte ens kunde gå som vanligt folk! Coolt 8) 8) 8) 8)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav mr dishonest » 2008-01-17 0:29:43

Ganesh skrev:... De hade byggt så att de inte ens kunde gå som vanligt folk! Coolt 8) 8) 8) 8)
Jag har AS så jag kan inte ens tänka som "vanligt" folk...
:wink:
Senast redigerad av mr dishonest 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Inläggav Kristofer » 2008-01-17 1:15:32

Jag har tidigare tränat mycket gruppträning t.ex spinning och därmed fått uthållighet. Nu vill jag bygga mer muskelmassa; ett projekt som jag tror kommer bli svårare för mig än uthålligheten. Jag är i grunden ganska segt lagd.

Nu de första veckorna siktar jag mycket på att lära mig övningarna och att också lära mig att ta i ordentligt. Jag har lite problem med det sistnämnda pga min ADHD tror jag så jag får nog ge mig till tåls nu i början. Hur som helst så tror jag att man har igen i ett senare skede om man ser till att lära sig att ta och och göra övningarna ordentligt från början.

Nu ibörjan kommer jag att köra en del kondition fortfarande, under den period då jag lär mig att styrketräna rätt så at säga för att sedan gå mer och mer över till styrketräning.

För musik hade jag tänkt mig ta med min mp3spelare och lyssna på hård och rak oldschool EBM, typ Nitzer Ebb och Front 242
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Jonte » 2008-01-17 12:31:50

KrigarSjäl skrev:
Jonte skrev:Eller om man tränar hemma pullups i sin stång. Häng på dig vikter eller stå i ett gummiband för att variera belastningen efter behov. Glöm inte att också köra nåt för antagonisterna, armhävningar eller hellre motsvarande gymövningar.

@Mystika: Muskeluppbyggande tillskott som fungerar är inte så lagliga...

Pull-ups med stång aktiverar flera muskelgrupper samtidigt, vilket blir mindre effektivt än om man tränar varje muskelgrupp isolerat. Det är det som är själva vitsen med styrketräning; att man koncentrerar träningen på en muskel i taget, och gör en fullständig, kontrollerad kontraktion. Kontraktion bygger. Gummiband är rena tramset, sk isometrisk träning, vilket är betydligt mindre effektivt. Visst kan man bli trött av det, men det bygger alltså inte ngt vidare.

Sen var det med all säkerhet kosttillskott Mystika avsåg, vilket bara av totalt okunniga förväxlas med steroider.

I tillägg till vad Hr Ohederlig skrev så gällde tråden hemmaträning. Pullups, chins eller häv i räck, vad man nu vill kalla det, är då det bästa jag kan komma på. Gummibanden beskrev jag tydligen otydligt. Belastningen är viktig och här har maskiner en fördel eftersom man lätt kan ändra belastning. När det gäller pullups är det lätt att öka vikten genom att hänga på sig någon form av vikter men det är svårare att få till en belastning under kroppsvikten. Då kan man hänga i gummiband i stången för att avlasta. Man kan också hjälpa till med foten på en stol eller så. Jag rekommenderar inte gummiband till själva muskelträningen. Ditt påstående att gummiband är isometrisk träning är dock fel om vi ska vara noga. Fel är även att det enbart är kontraktion som bygger, men förmodligen menar du att övningar med koncentrisk/excentrisk fas är bättre än isometrisk träning? Läs annars på om excentrisk träning, det är kul men passar kanske inte i den här tråden.

Du menar väl inte kosttillskott som vitaminer och mineraler? Förvisso viktiga och brist hämmar så klart muskeluppbyggnad men dessa kan inte klassas som muskeluppbyggande. Menar du att det faktiskt finns anabola, lagliga och fungerande kosttillskott? Eller så var ”muskel uppbyggande tillskott” inte menat att ta ordagrant.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-18 20:24:09

Proteinpulver är högst lagligt & verkligen att rekommendera.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in