Tråden om Träning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jonte » 2009-03-18 12:05:23

Man har vardagskläderna i ryggsäcken. Gäller att man har en ryggsäck som funkar att springa med bara. Har man skinnpaj och cowboyboots kan det dock bli lite för tungt. Jag kommer att springa hem idag med vanliga kläderna i ryggan, löpkläder på kroppen. Kommer att bli så bra så.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:26, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav ford » 2009-03-18 13:37:08

Nja, jag pluggar ju som sagt och skall ha en praktikperiod med tiderna mellan kl 7-4, måndag till fredag, under sex veckor. Det är en timmes tågresa dit, och från den närmsta stationen på mellanvägen är det nästan 2 mil, så det blir lite för mycket, när man måste gå och lägga sig vid 21, eftersom man skall upp 5 dagen därpå, och det dessutom skall hinnas med att duscha, äta och kopplas av.

Således tror jag att jag tror nog att jag sågar det där löpningsförslaget, eftersom jag efterfrågar aktiviteter som tar ca. en halvtimme att utföra, utan att man behöver ta sig till någon typ av lokal, eller använda några särskilda redskap.

Krigis förslag är bra, men jag skulle behöva övningar för axlar, biceps och "pull-ups musklerna" (klarar än så länge bara att häva mig upp 1,5-2ggr, om jag hänger mig på en dörr, istället för att göra det i maskin, vilket inte ger så mycket rent träningsmässigt).

Jag behöver ett program, där jag tränar koordination/balans/smidighet på dag 1, kondition/uthållighet (för hela kroppen, inget ensidigt arbete typ löpning eller cykling) på dag 2, samt ren råstyrka på dag 3, för att därefter upprepa proceduren.

-viktigt också att hålla hela kroppen i trim, så att man inte glömmer några muskelgrupper.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Jonte » 2009-03-18 14:15:14

2 mil är onekligen långt. Hur lång tid det tar beror dock på hur lång tid det tar för dig att komma hem från järnvägsstationen eftersom du får dra bort den tiden från träningstiden.

Köp en dörrtrapets och kör pullups med fötterna på en stol en bit in i rummet där trapetsen hänger om du förstår vad jag menar. Annars får du köpa vikter men du måste ändå hålla dig till rätt allmäna övningar. Armhävningar t ex som krigaren säger, är bra för triceps, bröst och axlar. Inte optimal övning för dessa men med en halvtimme hinner du inte isolera olika muskler. Med armhävningar, sittups, pullups, nåt för rygg och ben så har din halvtimme gått. För kardioträning är löpning bra, det spelar ingen roll att inte hela kroppen är med. Det viktiga är att hålla pulsen uppe tillräckligt länge.

Sen har du fel i att 1-2 repetitioner inte ger något träningsmässigt, du optimerar förvisso inte muskeltillväxt men däremot hur mycket kraft du kan ta ut ur en muskel med given storlek. Men det är nog överkurs här.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav DodeN » 2009-03-18 14:18:43

Beroende på vad det är för praktikplats så kanske de har ett gym eller liknande att tillgå, eller så kan du kanske ta en 30min promenad på lunchrasten om det fungerar.

Jag gjorde praktik på ett äldreboende och där fick jag 1 timmes lunch och började alltid att gå en promenad och åt sen. Funkade för mig, det var bättre än inget alls.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav ford » 2009-03-18 22:15:30

30 min promenad är ju ingenting, du har nog missat vilken nivå jag brukar motionera på i vanliga fall.

Jag är INTE otränad, om man så säger... :roll:

Att jag hittills varit ganska dålig på styrkeövningar, beror enbart på att jag tidigare helt fokuserat på kondition och bara styrketränat seriöst, under de senaste 3-4 månaderna.

-F.ö. har jag 15 min promenad till min egen station och 20 min rask promenad (på gränsen till jogging) till min praktiklats, från den stationen.

-Nåja, det är inte så lätt för dig att veta, så jag tackar ändå för tipset. :)
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2009-03-18 22:33:49

Jonte skrev:2 mil är onekligen långt. Hur lång tid det tar beror dock på hur lång tid det tar för dig att komma hem från järnvägsstationen eftersom du får dra bort den tiden från träningstiden.

Köp en dörrtrapets och kör pullups med fötterna på en stol en bit in i rummet där trapetsen hänger om du förstår vad jag menar. Annars får du köpa vikter men du måste ändå hålla dig till rätt allmäna övningar. Armhävningar t ex som krigaren säger, är bra för triceps, bröst och axlar. Inte optimal övning för dessa men med en halvtimme hinner du inte isolera olika muskler. Med armhävningar, sittups, pullups, nåt för rygg och ben så har din halvtimme gått. För kardioträning är löpning bra, det spelar ingen roll att inte hela kroppen är med. Det viktiga är att hålla pulsen uppe tillräckligt länge.

Sen har du fel i att 1-2 repetitioner inte ger något träningsmässigt, du optimerar förvisso inte muskeltillväxt men däremot hur mycket kraft du kan ta ut ur en muskel med given storlek. Men det är nog överkurs här.


De övningar jag kör är ganska allmänna, då jag siktar på att få en smidig "fighterkropp", snarare än att bli bodybuilder. Just axlar och "pullups-musklerna" vill jag dock jobba lite extra med, eftersom det är där jag är svagast.

Funkar det däremot att köra 1-2 repetitioner på det sätt som du beskriver låter det ju perfekt, för det är lite det jag är ute efter också: att bli riktigt stark i förhållande till min egen kroppsvikt (d.v.s. största möjliga styrka ur minsta möjliga muskelmassa).

Att köra pullups på pall är nog ingen dum i'de, för att träna uthålligheten.

Men hur gör jag med axlarna?

Finns det någon bra axelövning, där man använder kroppen som egen belastning, utan att det innebär att man skall stå på huvudet och lyfta hela sin kroppsvikt med sina axlar? Det orkar jag nämligen inte.

På en punkt håller jag dock inte med dig: löpningen. Jag talar av egen erfarenhet, när jag säger att löpningsträning förvisso med största sannolikhet är bra för hjärtat och fettförbränningen, men att sådan träning inte ger uthållighet för annat än just löpning.

Jag har sprungit en hel del i mina dar och haft hyffsat bra kondis, men när jag har hållit på med lagbollsporter, kampsport dans o dyl. har jag blivit slutkörd på nolltid, ända tills jag började träna medeljympa på friskis, där man konditionstränar genom varierade rörelser och använder hela kroppen. Denna träning har på nolltid gett resultat för min uthållighet vad gäller såväl löpning som alla andra typer av fysiska aktiviteter.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2009-03-18 22:38:21

Saknar fortfarande ett bra program för den dag jag tänkt ägna åt balans/koordination och smidighet.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Jonte » 2009-03-19 9:04:16

Kort om styrka (förenklat): Maxstyrkan bestäms av två faktorer; antal muskelfibrer (muskels storlek) och hur stor del av muskelfibrerna man kan smälla av på en gång (”rekrytering”). Storlek tränas med övningar av typen 3*6-8 medan rekrytering tränas med färre repetitioner, 1-2. Man kan också använda andra knep som negativ träning men det tar vi en annan gång om intresse finns.

En otränad ligger på en rekryteringsgrad på kanske 50% medan elittränade kan ligga på 95%. Man kan alltså få ut mer kräm ur musklerna även utan muskeltillväxt (därmed inget ont sagt om muskeltillväxt). Man ska tänka på att återhämtningstiden är längre vid rekryteringsträning och skaderisken högre. Det är viktigt att vara strikt i övningarna.

När det gäller löpning så håller jag delvis med dig när du säger emot mig. Vad man ofta menar med ”kondition” är syreupptagningsförmåga, alltså hur mycket syre kroppen kan ta upp och distribuera. Syreupptagningen tränas genom att hålla pulsen uppe en viss tid. Aktiviteten är inte viktig så länge pulsen är uppe. Däremot kommer du att prestera bättre i det du tränat på.

Är du t ex löpare kommer du att få bättre kondis mätt med Coopertest än på motionscykel och vice versa eftersom du är effektivare på det du tränat (gör av med mindre ”spillenergi”). Bollspel och liknande komplicerar bilden. När man spurtar kommer man att tillfälligt förbruka mer syre än man kan ta upp och då kommer saker som anaerob energimetabolism in i bilden. Detta tränas med mer specifik träning som du också säger.

Att löpning är bra konditionsträning visas inte minst av att i stort sett alla idrottare springer. Däremot springer de naturligtvis inte enbart utan de kör också övningar för just deras sport (i tillägg till teknik och styrkeövningar). Min erfarenhet skiljer sig delvis från din, jag tycker inte gympa är effektivt för löpning. Jag tappade klart i löpförmåga när jag körde gympa. Hur det är med bollspel vet jag inte av egen erfarenhet, sånt brukar jag lyckas undvika.

För ökad rörlighet är streching bra. För balans och koordination kan du köra Tai chi eller kator om det roar dig. Annars gör något annat. Slackline? Rullbräde? Det ultimata hittar du dock
Här
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-19 11:35:58

Robertos En kvart om dagen kanske kan vara något? Funderar på att köpa den själv.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ford » 2009-03-19 16:39:50

Jag har boken: den är skitbra, och klart något jag reckomenderar att köpa.

Dock saknar jag en vettig axelövning, för folk som inte är superstarka i sina axlar och kan lyfta hela kroppen, när de står på huvudet.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav linek » 2009-05-25 20:02:29

Thunderchild skrev:Eftersom jag numera är en mogen man så behöver jag inte tävla med alla på gymet. Jag kan bjussa på att se klen ut ett tag där jag fjuttar lite med lätta övningar, vet att det kommer ändra sig rätt snabbt..

Men om du tvärtom visste att du skulle förbli klen, att du alltid skulle vara klenast på gymet. Skulle du kunna bjussa på det också?

Jag kan det nog inte. Oavsett vad jag ger mig på vill jag kunna hävda mig en smula vad det lider och jag bugar mig till marken för alla som bjussar mig på känslan av överlägsenhet. Jag är slav och jag älskar mina herrar. Alltjämt snärjd av låga drifter.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Fighterbabe » 2009-05-25 21:02:05

Bildresultat från träningen.... :D

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Moggy » 2009-05-25 21:06:14

Starkt jobbat FB, såg ut som att det hänt en del.

Hur lång tid har gått mellan bilderna?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Fighterbabe » 2009-05-25 21:11:03

Moggy skrev:Starkt jobbat FB, såg ut som att det hänt en del.

Hur lång tid har gått mellan bilderna?


Jo, det är 20 kg´s viktminskning....

9 juli, 11 oktober och 20 december 2008 Samt 8 februari 2009
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Jonte » 2009-05-25 21:39:23

Moggy skrev:Starkt jobbat FB, såg ut som att det hänt en del.
Klart medhåll på det!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Jossan » 2009-05-25 22:15:49

Suck. Jag har inte idrottat kontinuerligt sedan jag var liten och gick i skolan.
Skulle verkligen vilja komma igång nu. Jag funderar på att börja med motionsgympa på Korpen, eftersom det är billigt och ganska kravlöst.
Tänker gå dit på torsdag och testa på fotboll, första gången får man testa gratis.

Sedan i sommar ska jag gå på Friskis utegyympa i Tantolunden, om jag inte är i Småland förstås.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Kristofer » 2009-05-26 17:32:01

Min träning pendlar mellan hopp och förtvivlan, mest förtvivlan just nu faktiskt. *Drömmer om att få ge mig ut på en sjumilatur med cykeln. Höra suset från de hårdpumpade däcken. Känna pulsen höjd men inte maxad. Solen i ansiktet och en svalkande fartvind. Hastighet 30-35 km/h. Kadens runt 80-90 rpm.*

Det känns kört och avlägset just nu. Lika bra att strunta i att sköta kroppen och äta våldsamma mängder gräddvåfflor *mutter*
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in