Diagnoser utöver asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Fler diagnoser?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-12-14 13:56:04

Ok vet dock inte hur man ska gå till väga för att få det. Men nu känner jag behov för det, allt är helt virrigt i huvet å inget kul alls :x icon
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Fler diagnoser?

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-14 13:57:57

Det bästa är väl att du pratar med VC eller bokar tid med Psykolog som sen gör bedömning om du får medicin eller inte :-)Happy
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Fler diagnoser?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-12-14 14:03:11

Är väl nåt sånt antar jag. Gäller bara att ens våga sig iväg.
Jag har frågat en kompis om hon vill följa med och "hålla handen" men hon kanske är trött på mej efter allt bölande och drygande jag utsätter henne för jämt. Har frågat på riktigt nu och hoppas hon vill hjälpa till. Jag vågar verkligen inte göra något sådant här själv.
:-)002
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Fler diagnoser?

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-14 14:06:28

VeldigtRoligt skrev:Är väl nåt sånt antar jag. Gäller bara att ens våga sig iväg.
Jag har frågat en kompis om hon vill följa med och "hålla handen" men hon kanske är trött på mej efter allt bölande och drygande jag utsätter henne för jämt. Har frågat på riktigt nu och hoppas hon vill hjälpa till. Jag vågar verkligen inte göra något sådant här själv.
:-)002


Är det en redig kompis så ställer hon upp, jag har sjukhusskräck och måste alltid ha någon med mig.. Nu sist fanns det ingen som kunde följa med så jag var tvungen att åka själv.. Jätte läskigt och obehagligt men jag klarade det och stolt var jag efteråt..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Arcas » 2011-12-15 23:29:30

Jag har på papper:
*Autism-liknande tillstånd (asperger)
*Socialfobi
*OCD (tvångssyndrom)
*Depression
*Psykosnära

Det sistnämnda misstänker jag kan bero på schizofreni då vi har det i släkten.

Jag tycker det fyller upp det hela riktigt bra, förutom att jag skulle vela få utrett det sistnämnda lite bättre.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Zima33 » 2011-12-16 21:50:25

EmsAnnorlunda skrev:Det bästa är väl att du pratar med VC eller bokar tid med Psykolog som sen gör bedömning om du får medicin eller inte :-)Happy

Psykologer bedömer inte om man behöver medicin, det gör en psykiatriker (eller allmänläkare om det bara är depression).
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fler diagnoser?

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-16 22:58:17

Zima33 skrev:
EmsAnnorlunda skrev:Det bästa är väl att du pratar med VC eller bokar tid med Psykolog som sen gör bedömning om du får medicin eller inte :-)Happy

Psykologer bedömer inte om man behöver medicin, det gör en psykiatriker (eller allmänläkare om det bara är depression).


Som jag skrev så är jag inte jätte insatt :-)Happy
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Vampire » 2011-12-17 21:36:42

Aspergers syndrom (huvuddiagnos)
DCD (koordinations- och motorikstörning)
Ospecificerat ångestsyndrom
+ troligen någon form av förlossningsskada som gör att jag har extra omfattande perceptionsstörningar. Detta är dock ingenting som jag brytt mig om att utreda då det inte går att göra någonting åt iaf, så varför lägga ner tid och energi på det?

I efterhand har jag också fått höra att jag troligen hade en psykos 2005 och jag har fortfarande kvar vissa såna symtom, till och från.

Jag tycker att de diagnoser jag fått förklarar bra varför jag har de svårigheter jag har.

Tidigare har jag haft diagnoserna:
Depression (försvann då jag kom ur depressionen)
Social fobi (felaktig och försvann när jag fick diagnosen Asperger)
Posttraumatiskt stressyndrom (Försvann när jag fick diagnosen Asperger)
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Fler diagnoser?

Inläggav sansula » 2011-12-17 21:53:08

Asperger (huvuddiagnos), ADD (har diagnosen, men utredningen var lite inconclusive trots att t.ex. morsan tycker den stämmer mkt mer än Aspergers) och Ångestsyndrom eller vadfan det nu hette. Deprimerad tror jag inte att jag är längre. Har nog vilande BDD också, men det har jag aldrig utretts för, och den diagnosen existerar väl inte inom psykodynamisk psykologi, som är det enda jag haft.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Fler diagnoser?

Inläggav WalkingInAir » 2011-12-18 5:13:41

Jag har...

Aspergers
ADHD
DCD
Panik Ångest
Post traumatisk Stress
Depression
Dysleksi & Dyskalkyli
Inlärningssvårigheter
Borderline

Önska man kunde baka ihop det till en enda diagnos.
WalkingInAir
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-11-24

Re: Fler diagnoser?

Inläggav TechnoDrop » 2011-12-18 5:28:24

Autism spektrum störning. De vill tydligen "utrota" begreppet Asperger. Samt ADD.
TechnoDrop
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2011-11-27

Re: Fler diagnoser?

Inläggav sansula » 2011-12-18 12:03:51

WalkingInAir skrev:Jag har...

Aspergers
ADHD
DCD
Panik Ångest
Post traumatisk Stress
Depression
Dysleksi & Dyskalkyli
Inlärningssvårigheter
Borderline

Önska man kunde baka ihop det till en enda diagnos.


Varför har dom utrett dig för så många olika diagnoser?
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Fler diagnoser?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-18 12:31:10

TechnoDrop skrev:Samt ADD.

ADD har hetat ADHD-I länge nu.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Arcas » 2011-12-18 15:29:59

Arcas skrev:Jag har på papper:
*Autism-liknande tillstånd (asperger)
*Socialfobi
*OCD (tvångssyndrom)
*Depression
*Psykosnära

Det sistnämnda misstänker jag kan bero på schizofreni då vi har det i släkten.

Jag tycker det fyller upp det hela riktigt bra, förutom att jag skulle vela få utrett det sistnämnda lite bättre.

Oh, sedan har jag Selektiv mutism men inte på papper.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Fler diagnoser?

Inläggav TechnoDrop » 2011-12-18 17:45:25

KaosPrinsessa skrev:
TechnoDrop skrev:Samt ADD.

ADD har hetat ADHD-I länge nu.


ADHD-I eller bara ADHD? för jag är långt ifrån hyper.
TechnoDrop
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2011-11-27

Re: Fler diagnoser?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-18 19:07:21

TechnoDrop skrev:ADHD-I eller bara ADHD? för jag är långt ifrån hyper.

ADD = ADHD-I = uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet.
kolla i DSM-IV så får du se själv att diagnosen ADD inte finns med.Vilket man nu väljer att använda för att göra alla diagnosnamn så internationella som möjligt. Därav att man inte ställer diagnosen DAMP längre utan det blir ADHD + DCD.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fler diagnoser?

Inläggav slackern » 2011-12-18 19:16:16

KaosPrinsessa skrev:
TechnoDrop skrev:ADHD-I eller bara ADHD? för jag är långt ifrån hyper.

ADD = ADHD-I = uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet.
kolla i DSM-IV så får du se själv att diagnosen ADD inte finns med.Vilket man nu väljer att använda för att göra alla diagnosnamn så internationella som möjligt. Därav att man inte ställer diagnosen DAMP längre utan det blir ADHD + DCD.


Men titta på diagnossystemet ICD-10 som ges ut utav WHO. Så jag förstår inte varför du prompt säger att det inte finns när det onekligen existerar och jag har påpekat det till dej tidigare. Så snälla sluta med att påstå att det inte finns som diagnos.

F90.0 Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning
F90.0A DAMP
F90.0B ADHD
F90.0C ADD
F90.0X Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning UNS
F90.1 Hyperaktiv beteendestörning
F90.8 Andra specificerade hyperaktivitetsstörningar
F90.9 Hyperaktivitetsstörning, ospecificerad


http://www.socialstyrelsen.se/klassific ... &&#listing
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fler diagnoser?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-18 22:10:46

slackern skrev:Men titta på diagnossystemet ICD-10 som ges ut utav WHO. Så jag förstår inte varför du prompt säger att det inte finns när det onekligen existerar och jag har påpekat det till dej tidigare. Så snälla sluta med att påstå att det inte finns som diagnos.

Fast nu för tiden vill de att man helst använder DSM-IV manualen då den är mer internationell. Det är något jag både läst om och fått höra både på psyk och hab. Det är bara för att det ska bli enklare att förstå vilka diagnoser folk har internationellt sett.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fler diagnoser?

Inläggav slackern » 2011-12-18 23:49:05

KaosPrinsessa skrev:
slackern skrev:Men titta på diagnossystemet ICD-10 som ges ut utav WHO. Så jag förstår inte varför du prompt säger att det inte finns när det onekligen existerar och jag har påpekat det till dej tidigare. Så snälla sluta med att påstå att det inte finns som diagnos.

Fast nu för tiden vill de att man helst använder DSM-IV manualen då den är mer internationell. Det är något jag både läst om och fått höra både på psyk och hab. Det är bara för att det ska bli enklare att förstå vilka diagnoser folk har internationellt sett.


Skumt som fan så här skriver socialstyrelsen och det ska tydligen gälla alla länder som är med i EU. Och i alla minna journaler och när jag har pratat med sjukvårdspersonal säger dom ADD. Men jag är medveten om att båda diagnosmanualerna används i Sverige så jag säger inte att det är fel att använda DSM-IV TR. Där står koden i min psykologutredning men sedan har den blivit översatt till diagnosen i ICD-10.

Läkare måste ange diagnoskod enligt ICD-10 på sjukskrivningens medicinska underlag. Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsstöd utgår också från den svenska översättningen av ICD-10.


http://www.socialstyrelsen.se/riktlinje ... kskrivning
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Zima33 » 2011-12-19 1:01:12

Angående ADD/ADHD-I

I min utredning stod det ADD med bokstäver men DSM-diagnoskod för "andra uppmärksamhetsstörningar" eller något sånt och "uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet" (alltså ADHD-I) men läkaren som skrev utlåtandet till Fk hade skrivit F90.0C ADD

så de kan använda lite olika koder för samma sak...snurrigt. :-)005
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fler diagnoser?

Inläggav slackern » 2011-12-19 2:16:51

Zima33 skrev:Angående ADD/ADHD-I

I min utredning stod det ADD med bokstäver men DSM-diagnoskod för "andra uppmärksamhetsstörningar" eller något sånt och "uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet" (alltså ADHD-I) men läkaren som skrev utlåtandet till Fk hade skrivit F90.0C ADD

så de kan använda lite olika koder för samma sak...snurrigt. :-)005


Jag håller med därför var jag jätte snurrig innan jag fattade att det används två olika diagnos system. Så det går inte att säga att inte ADD finns för det gör ju bevisligen det och du och jag är levande bevis på det tillsammans med massa andra på forumet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fler diagnoser?

Inläggav WalkingInAir » 2011-12-19 2:53:31

sansula skrev:
WalkingInAir skrev:Jag har...

Aspergers
ADHD
DCD
Panik Ångest
Post traumatisk Stress
Depression
Dysleksi & Dyskalkyli
Inlärningssvårigheter
Borderline

Önska man kunde baka ihop det till en enda diagnos.


Varför har dom utrett dig för så många olika diagnoser?


Just för att det är svårt att sätta in allt jag har i en och samma diagnos då ingen diagnos är direkt heltäckande, en del av dem har jag också haft sen barn, sen har fler tillkommit vid vuxen ålder. Men huvud diagnoserna är aspergers och adhd dvs det är de som märks lättast hos mig.
WalkingInAir
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-11-24

annat om asperger o diagnoser

Inläggav vikingkram » 2013-06-09 22:31:11

jag har fem diagnoser.
jag har asperger och adhd och tourettes och ocd och bipolär och ätströrningar och dyslesi och självskadebeetende tyvärr :(

vilka diagnoser har ni där ute?? ni som vill dela med er om era mörkaste hemligheter . känner mig lonley och små deppirimerad.



Admin: flyttade tråden från Intressanta intressen.
Moderator atoms - slog ihop två trådar om likartat ämne.
vikingkram
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-06-08
Ort: V-ås

annat om asperger o diagnoser

Inläggav geocache » 2013-06-09 23:29:56

"Formell" diagnos: Aspergers syndrom med inslag av DAMP.

Sedan har jag självdiagnostiserat selektiv mutism, liiite social fobi, panikångestsyndrom, "bakvänd" överkänslighet mot ljud och mot fysisk beröring.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in