Diagnoser utöver asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diagnoser utöver asperger

Inläggav tveskägg » 2010-04-12 22:59:47

Jag tror att många blandar ihop vad "Asperger", "Borderline", "ADHD" , osv betyder i vardagligt tal och vad de betyder som diagnoser. I vardagligt tal används de som ett sorts adjektiv, för att beskriva en persons egenskaper. Och på en och samma person kan flera adjektiv vara sanna.

Men som diagnoser används de för att placera patienter i olika fack. Och precis som det finns praktiska problem att placera ett föremål i flera fack samtidigt finns det praktiska problem att placera en patient i flera diagnoser samtidigt. Det går emot hur sjukvården fungerar.

Det här tycker jag är ganska tankeväckande: http://en.wikipedia.org/wiki/Diagnostic ... #Criticism


Moderator Barracuber:
Sidospår från gunnel-norro-aspergers-syndrom-har-jag-verkligen-det-t4063.html. Vill du diskutera ämnet svara i den här tråden.

Moderator atoms - bytte rubrik > Flera diagnoser samtidigt [Delad tråd] <
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-05 2:33:05, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Zombie » 2010-04-13 0:56:38

tveskägg skrev:Jag tror att många blandar ihop vad "Asperger", "Borderline", "ADHD" , osv betyder i vardagligt tal och vad de betyder som diagnoser. I vardagligt tal används de som ett sorts adjektiv, för att beskriva en persons egenskaper. Och på en och samma person kan flera adjektiv vara sanna.

Men som diagnoser används de för att placera patienter i olika fack. Och precis som det finns praktiska problem att placera ett föremål i flera fack samtidigt finns det praktiska problem att placera en patient i flera diagnoser samtidigt. Det går emot hur sjukvården fungerar.

Det här tycker jag är ganska tankeväckande: http://en.wikipedia.org/wiki/Diagnostic ... #Criticism

Visst är det så. Men om nu folks inre byggnad är åtminstone i väsentlig mån mångdimensionell, flerskiktat överlappande och kontinuerligt varierad så får man också naturligen djupgående problem med verkligheten om man försöker knö in den i en enkel uppsättning lådor, hur de lådorna än är monterade i rummet, och ännu större problem om man dessutom bara vill ha en gubbe i varje låda.

Det kunde man önska att medicinarna vore mera medvetna om, till att börja med.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:33:05, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-13 7:23:30

tveskägg skrev:Jag tror att många blandar ihop vad "Asperger", "Borderline", "ADHD" , osv betyder i vardagligt tal och vad de betyder som diagnoser. I vardagligt tal används de som ett sorts adjektiv, för att beskriva en persons egenskaper. Och på en och samma person kan flera adjektiv vara sanna.

Men som diagnoser används de för att placera patienter i olika fack. Och precis som det finns praktiska problem att placera ett föremål i flera fack samtidigt finns det praktiska problem att placera en patient i flera diagnoser samtidigt. Det går emot hur sjukvården fungerar.

Det här tycker jag är ganska tankeväckande: http://en.wikipedia.org/wiki/Diagnostic ... #Criticism

Läste inte länken (för långt och på för komplicerad engelska nu på morgonen), men jag ser inte problemet med att ha flera diagnoser på en person.

Att sjukvården har något problem med det har jag förstått, det går ju knappt ens att ha AS och hundbettskada samtidigt.

Och blir en aspergare deprimerad, så är det enklast för vården att säga att det hör till AS och inte går att bota därför.

Vad är vårdens problem med att diagnostisera? Precis som Zombie skrev så är vi ju komplexa och mångdimensionella - inte en tvådimensionell graf där en eller högst två saker påverkar och alltid hamnar på en punkt inom ett visst spektrum.

AS är en personlighetstyp, de kan bli lika sjuka som andra (kanske t.o.m. mer med den påfrestning man utsätts för).

En annan sak som jag verkligen vänder mig mot, är när folk med en viss diagnos, AS t.ex. påstår att vi är immuna mot diverse störningar och att vi automatiskt har högre moral.

Eftersom empati inte är det enkla som en del vill tro, så fungerar det inte så när det gäller de diagnoser som en del menar att aspergare inte kan få.

Och eftersom alla aspergare inte är logikstyrda, så fungerar det inte heller så att ingen aspergare kan få borderline.

Och eftersom det här med moralen innebär att aspergare p.g.a. vissa egenskaper som hör till tillståndet, tenderar att kunna få en högre moral, så är det inte så för alla aspergare heller.

För mig är det MYCKET viktigt att föreläsare är noga med att poängtera just att vissa saker inte gäller för alla (eller att man säger sådant som "för en stor/liten del av... kan det..."), eller poängtera om det är saker de själva tror. Jag har svårt för när föreläsare säger att si eller så är det, och utgår från en mycket smal synvinkel.

Ödmjukhet för ämnets komplexitet är avgörande för mig när jag lyssnar.

Och det är fullt möjligt att uttrycka sig ödmjukt men ändå ge ett kompetent intryck.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:33:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Fler diagnoser?

Inläggav Zic » 2011-05-11 9:47:35

Skulle vilja fråga er vad ni har för andra diagnoser. Finns säkert fler sådana trådar, men jag undrar säkerligen av en annan anledning.
Det är nämligen så att jag bl.a. har diagnoserna Asperger (huvuddiagnos), Tvångssyndrom och Tourette, säkerligen också ADHD på papper snart.

...Men detta förklarar liksom inte allt. När man måste lägga till diagnoser hela tiden så känns det ju nästan som om det är något odokumenterat jag har.

Så därför skulle det vara intressant att veta hur "blandningarna" på diagnoser ser ut hos er, och om det känns som om de ger en förklaring på all er problematik, eller om det känns lite halvfärdigt.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-11 9:54:29

Asperger (officiellt)
Depression (inofficiellt)
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Fler diagnoser?

Inläggav barracuber » 2011-05-11 10:27:53

* autismliknande tillstånd (utredarna sa muntligt att jag utåt kan "kalla" det för Aspergers syndrom om jag vill)
* misstänkt ADD med huvudsakligen koncentrationsstörning (Order "misstänkt" syftar på citat utredningen: "Läkemedelsbehandling med centralstimulantia eller atomoxitinbehandling kan ge en klarare bild och ev diagnos")
* GAD
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Fler diagnoser?

Inläggav kullan » 2011-05-11 10:33:19

*Asperger
*Ej utrett än men jag misstänker Bipolär sjukdom
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Sheyen » 2011-05-11 10:34:32

HFA och ADHD
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Fler diagnoser?

Inläggav vallesmamma » 2011-05-11 10:37:15

Aspergers som är huvuddiagnos. Bipolär, ADD. Depression och ångest.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Zic » 2011-05-11 11:09:04

Fint att ni svarar, det är intressant i sig, men som jag skrev; "--- och om det känns som om de ger en förklaring på all er problematik, eller om det känns lite halvfärdigt."

Oj, det där kanske såg lite uppkäftigt/irriterat ut, men det var i sådana fall inte meningen. :-)006
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Fler diagnoser?

Inläggav MsTibbs » 2011-05-11 11:35:24

Jag är nu diagnosticerad med:

Aspergers syndrom
ADHD (kombinerad typ)
Bipolär 2
Borderline personlighetsstörning


Jag har tidigare varit diagnosticerad:

Annan icke-organisk psykotisk störning (kroniskt hallucinatoriskt syndrom)
Recidiverande depressioner (svår episod med psykotiska symtom)
kanske nån mer
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Peace » 2011-05-11 13:06:43

"Bara" Aspergers här. :)
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Zic » 2011-05-11 13:11:55

MsTibbs: Borderline är ur mitt perspektiv lite intressant. Jag funderade ett tag på om jag har Borderline, mycket stämmer in, men ändå inte.
Är inte synen på Borderline att man reagerar mer än vad man skulle kunna, delvis?

Min dåvarande psykläkare sade till mig när jag snackade om "Borderline, fast på riktigt", att människor med Asperger [omedvetet] ofta hittar egna lösningar på problem, och att detta kan te sig som borderline, men att det egentligen bara är ett försvarssystem som träder in när man inte klarar av situationen på något annat sätt.
Har du hört något i samma stil någon gång?
(Och ursäkta om jag missuppfattat Borderline)

Känns det som om alla problem har hittats med dessa diagnoser?
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Fler diagnoser?

Inläggav MsTibbs » 2011-05-11 14:12:28

Zic skrev:MsTibbs: Borderline är ur mitt perspektiv lite intressant. Jag funderade ett tag på om jag har Borderline, mycket stämmer in, men ändå inte.
Är inte synen på Borderline att man reagerar mer än vad man skulle kunna, delvis?

Min dåvarande psykläkare sade till mig när jag snackade om "Borderline, fast på riktigt", att människor med Asperger [omedvetet] ofta hittar egna lösningar på problem, och att detta kan te sig som borderline, men att det egentligen bara är ett försvarssystem som träder in när man inte klarar av situationen på något annat sätt.
Har du hört något i samma stil någon gång?
(Och ursäkta om jag missuppfattat Borderline)

Känns det som om alla problem har hittats med dessa diagnoser?


Jag måste säga att jag inte anser mig ha tillräkligt bra koll för att kunna göra en analys på migsjälv vs borderline. Jag känner inte ens mer än en person med borderline och hon anser sig feldiagnosticerad, så jag har ingen att jämföra med.

Borderline är stabil instabilitet, ibland säger man tonåring gånger tio, men jag tror inte alla är så illa. Jag kan få panik av "obetydligheter" och tex ta massa Theralen en gång, skrika och vifta. Självskadebeteende är ju det klassiska, snabba stämningssvängningar...på vilket sätt skulle AS hitta "lösningar på problem som liknar borderline"? Vad är då borderline, är inte de havande av ideer också? Skillnad? Inte hört om det.

Jag tycker jag nog har bra diagnoser nu, det som inte finns är de psykotiska symtomen, men de ingår förmodligen i BP2 och jag medicineras ju för det så...

Vad var frågan nu igen...? :idea:
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Fler diagnoser?

Inläggav barracuber » 2011-05-11 14:37:08

Zic,

jag tror också mina diagnoser ringar in det hela hyfsat.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Fler diagnoser?

Inläggav treeman » 2011-05-12 0:37:58

Jatack. Känns som om det är dags för en ny snart.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Peace » 2011-05-12 11:35:23

Jag tror jag skulle passa in i ADD-diagnosen också, men hon som utredde mig kolla nog bara Asperger.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Zima33 » 2011-05-12 14:10:11

ADD (ADHD-PI), Aspergers och bipolär sjukdom ospecificerad. Det är de jag har sett på papper. Övriga diagnoser är: depression, ångest (kuratorn sa nåt om GAD) och ätstörning uns.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fler diagnoser?

Inläggav biologic » 2011-05-12 22:58:51

Jag har ju ingen AS-diagnos än, men har diagnoserna social fobi och långvarig depression.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Fler diagnoser?

Inläggav svartamolnet » 2011-05-13 10:36:47

Vad är GAD?
Jag har autismliknande tillstånd, ADD och recidiverande depression. Det förklarar min problematik bra.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-05-13 10:44:55

GAD = generalized anxiety disorder

Jag har diagnoser på Asperger, ADHD och Tourette, samt en gammal OCD-diagnos. Mycket bokstäver. Min psykiater säger att diagnossystemet är bristfälligt och att egentligen är nog alla diagnoserna olika sätt att se på samma underliggande syndrom. Jag känner dock att sen jag fick ADHD-diagnosen är jag nog bra inringad, även om diagnoserna överlappar mycket.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Burnerman » 2011-05-13 12:57:42

Asperger
Social Fobi
Depression
ADHD

Det känns som att jag är ganska bra förklarad genom dessa diagnoser. Man blir inte överraskad längre i alla fall.
Burnerman
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-01-17
Ort: Uppsala

Re: Fler diagnoser?

Inläggav Nao » 2011-05-14 14:33:37

Bipolärt syndrom
ADHD kombinerad typ
Autismliknande tillstånd

Jag tycker att diagnoserna ringar in min problematik rätt hyfsat. Har antagligen borderline också tror min terapeut, men det är jag inte utredd för. Det är svårt med diagnoser, jag befinner mig i en zon av överlappning där allt detta liksom går i varandra och det skapar en speciell form av problematik där jag ofta behöver vara inlagd på sjukhus och har stora svårigheter, men där jag också är välfungerande och studerar på universitetet. Det blir ett dubbelliv på ett sätt som nog är svårt att förstå hur det går ihop utifrån sett. Ja...inifrån också ibland :)
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Re: Fler diagnoser?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-17 12:55:25

Autistiskt syndrom (dock högfungerande, alltså HFA)
Depression
Fobisk personlighetsstörning

Efter den 20 juli får jag veta om jag har ADHD och/eller schizotyp personlighetsstörning också

Har tidigare haft diagnoserna borderline personlighetsstörning, barnpsykos med autistiska drag, social fobi och personlighetsstörning uns med drag av schizoid, borderline, schizotyp och tvångsmässig personlighetsstörning. Ingen utav dessa har varit korrekta dock.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Aspergare och vården



Logga in