Diagnoser utöver asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

annat om asperger o diagnoser

Inläggav Zirre » 2013-06-09 23:31:33

Bara aspergers syndrom.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

annat om asperger o diagnoser

Inläggav sugrövmanövern » 2013-06-10 0:05:49

De officiella jag vet om:
Aspergers syndrom, AD(H)D och DCD asså damp, GAD, Depression, Svår sömnapné, PCO, .....

Resten har jag inte diagnos på som psykossjukdomen jag tror är schizofreni, de sade psykotisk depression, men asså den har inte slutat än och pågått vad jag själv vet från 2007.... Och så trötthet, värk och inflammationer i kroppen, okänd orsak..
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

annat om asperger o diagnoser

Inläggav kullan » 2013-06-10 0:15:49

På papperet är det bara Asperger samt depressionsliknande tillstånd.

Det jag själv gett mig:

Årstidsbunden depression, HSP, Sockerberoende och troligen kronisk trötthet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

annat om asperger o diagnoser

Inläggav Azo85 » 2013-06-10 0:25:37

Bipolär sjukdom typ 1 och Asperger syndrom.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

annat om asperger o diagnoser

Inläggav blyger » 2013-06-10 14:14:24

Asperger, adhd, depression, ätstörningar vad jag vet på papper (kanske social fobi vet inte)

Självskadebeteendet vet jag inte om dom diagnostiserat så? :3-)06
Dock sånt som diskuterats och "jobbats" med lite.

Själv anar jag nog selektiv mutism, panikångest och psykologen funderade lite på bipolär men jag tror hon glömde bort det där (som vanligt)
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Flera diagnoser samtidigt [Delad tråd]

Inläggav kapuni » 2013-06-10 17:19:53

Aspergers syndrom, GAD, depression, Tourettes syndrom
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Flera diagnoser samtidigt [Delad tråd]

Inläggav Schmetterling » 2013-06-10 20:20:41

Azo85 skrev:Bipolär sjukdom typ 1 och Asperger syndrom.

+1
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Flera diagnoser samtidigt [Delad tråd]

Inläggav Natten » 2013-06-29 20:48:34

Har nyligen blivit diagnoserad med Dysmorfobi, Tvångssyndrom, Social fobi och Tourettes.
Misstänker starkt att jag har adhd och någonting inom autismspekrumet.
Väntar på att få göra en utredning.

Är det någon annan på detta forumet som har dysmorfobi?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Flera diagnoser samtidigt [Delad tråd]

Inläggav emmalind » 2013-06-30 12:28:58

Borderline, depression, ätstörning, social fobi, och väntar nu på officiell aspergers och add-diagnos.

Det är intressant att se hur vissa diagnoser upprepas gång på gång i den här tråden, AD(H)D och depression/bipolaritet - och att det är just de diagnoser som aspergerböcker brukar säga är vanligt förekommande i kombinationer.
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

Flera diagnoser samtidigt [Delad tråd]

Inläggav rapchic » 2013-06-30 16:59:09

(har ej läst hela tråden men som svar på frågan på vilka diagnoser man har förutom AS)

Reynauds syndrom (värk, "blåsor + dom klassika "vita fingrarna" och tårna)
IBS och Typ migrän (har fått medicin mot migrän men har aldrig fått korrekt diagnos, dom har kollat så att det inte är tex nått i huvudet jag gissar dom kollade efter cancer så det är antagligen migrän).

faktiskt inga andra NPF än AS dock, känner mig udda.

edit kan ha smärtdepressioner ibland också men inte vanlig depression längre
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Flera diagnoser samtidigt [Delad tråd]

Inläggav Stolpskott » 2013-07-04 21:30:09

Aspergers
Bipolär typ 1
(Personlighetsstörning UNS) . slutenvårdsläkaren tyckte det men inte öppenvårdsläkaren
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Flera diagnoser samtidigt [Delad tråd]

Inläggav elle » 2013-07-04 21:39:40

det står på pappret :
AS, ADD, matallergier ( mot proteiner i mjölk och i äggvitan ), ångest,

står inte på pappret :
kroniskt värk, ( trötthet har jag blivit av med när jag började äta raw food ).
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inläggav manne » 2015-03-05 15:02:16

Hur många här är psyksjuka:? kan man ha as diagnos och inte vara psyksjuk. :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

diagnoser utöver asperger

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-10 3:32:20

Vad har ni för diagnoser utöver asperger syndrom?

Jag har asperger och ADD dock har jag inte ADDn på papper. MEN en läkare har påpekat flera gånger att hon tror att jag har det och jag tror även det jag med. Men har aldrig gjort något test för det. Men jag är till exempel ofta omotiverad och har svårt att komma igång med saker, alltid trött, men det är säkert pga min as och inte bara ADDn.. :-)063

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diagnoser utöver asperger

Inläggav Toblerone » 2016-10-10 9:14:11

Ibland är det svårt att säga vilket som är vilket. Men det brukar tillhöra AD(H)D att ha svårt att komma igång med saker. Är du säker på att de bara har utredd dig för Asperger? De brukar testa lite av varje för att inte missa nåt. Åtminstone brukar man (och föräldrar och skola) få fylla i lite skattningsskalor för både Asperger och ADHD.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-10 9:40:27

Xtrail3344 skrev:Men jag är till exempel ofta omotiverad och har svårt att komma igång med saker, alltid trött, men det är säkert pga min as och inte bara ADDn.. :-)063


Det är nog snarare en del av aspergern, jag upplever samma sak och jag har bara AS diagnos.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav Batte » 2016-10-10 9:45:29

Jeg er ikke utredet for noe. Tror ikke jeg kunne fått diagnosene ADD eller ADHD.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

diagnoser utöver asperger

Inläggav Toblerone » 2016-10-10 9:48:09

Wine skrev:
Xtrail3344 skrev:Men jag är till exempel ofta omotiverad och har svårt att komma igång med saker, alltid trött, men det är säkert pga min as och inte bara ADDn.. :-)063


Det är nog snarare en del av aspergern, jag upplever samma sak och jag har bara AS diagnos.


Jag skulle säga så här: omotiverad - AD(H)D, svårt att komma igång - AD(H)D och Asperger, trött - Asperger.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-10 10:01:14

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Xtrail3344 skrev:Men jag är till exempel ofta omotiverad och har svårt att komma igång med saker, alltid trött, men det är säkert pga min as och inte bara ADDn.. :-)063


Det är nog snarare en del av aspergern, jag upplever samma sak och jag har bara AS diagnos.


Jag skulle säga så här: omotiverad - AD(H)D, svårt att komma igång - AD(H)D och Asperger, trött - Asperger.


Symtomen vid AS och ADD är snarlika, det är bara en sak som skiljer som jag har förstått det och det är att om man har enbart ADD så har man inte problem med Theory of Mind:

Doctors make their diagnoses based on children’s behaviors. Since children with Attention Deficit Disorder and Asperger Syndrome share similar behaviors, the two can appear to overlap. However, there is a fundamental difference between Attention Deficit Disorder and Asperger Syndrome. Aspies lack what doctors call “social reciprocity” or Theory of Mind. Theory of Mind is “the capacity to understand that other people have thoughts, feelings, motivations and desires that are different from our own.” Children with ADD have a Theory of Mind and understand other people’s motives and expectations. They make appropriate eye contact and understand social cues, body language and hidden agendas in social interactions. Aspies can not.

One author put it this way: children with Attention Deficit Disorder respond to behavioral modification. With Asperger Syndrome, the syndrome is the behavior.


http://www.yourlittleprofessor.com/aspe ... -disorder/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav Toblerone » 2016-10-10 10:49:43

Wine skrev:Symtomen vid AS och ADD är snarlika, det är bara en sak som skiljer som jag har förstått det och det är att om man har enbart ADD så har man inte problem med Theory of Mind:


Japp, så skulle man kunna formulera det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-10 11:42:11

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
Det är nog snarare en del av aspergern, jag upplever samma sak och jag har bara AS diagnos.


Jag skulle säga så här: omotiverad - AD(H)D, svårt att komma igång - AD(H)D och Asperger, trött - Asperger.


Symtomen vid AS och ADD är snarlika, det är bara en sak som skiljer som jag har förstått det och det är att om man har enbart ADD så har man inte problem med Theory of Mind:

Doctors make their diagnoses based on children’s behaviors. Since children with Attention Deficit Disorder and Asperger Syndrome share similar behaviors, the two can appear to overlap. However, there is a fundamental difference between Attention Deficit Disorder and Asperger Syndrome. Aspies lack what doctors call “social reciprocity” or Theory of Mind. Theory of Mind is “the capacity to understand that other people have thoughts, feelings, motivations and desires that are different from our own.” Children with ADD have a Theory of Mind and understand other people’s motives and expectations. They make appropriate eye contact and understand social cues, body language and hidden agendas in social interactions. Aspies can not.

One author put it this way: children with Attention Deficit Disorder respond to behavioral modification. With Asperger Syndrome, the syndrome is the behavior.


http://www.yourlittleprofessor.com/aspe ... -disorder/


Fast där tycker jag att det stämmer lite med ADD. I vissa situationer kan jag sätta mig in i andras situation och andra inte. Ögonkontak, mjae.. om jag anstränger mig. Kroppssrpåk, vad är det? :-)018
Senast redigerad av Xtrail3344 2016-10-10 11:48:59, redigerad totalt 1 gång.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diagnoser utöver asperger

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-10 11:44:44

Toblerone skrev:Ibland är det svårt att säga vilket som är vilket. Men det brukar tillhöra AD(H)D att ha svårt att komma igång med saker. Är du säker på att de bara har utredd dig för Asperger? De brukar testa lite av varje för att inte missa nåt. Åtminstone brukar man (och föräldrar och skola) få fylla i lite skattningsskalor för både Asperger och ADHD.


Så vitt jag vet har dom bara utrett mig för asperger. Och det var kanske 2006-2007..

Men sen hade jag en annan läkare som hade läst igenom alla mina journaler och kunde dra slutsatsen att jag nog hade ADD. Men jag var lite anti den perioden mot allting så vi gjorde aldrig någon utredning. Försökte bland annat förneka att jag hade asperger. Och försökte va som alla andra vilket inte resulterade i något bra..

Det är nu på senare år jag har börjat acceptera att jag har asperger. Och att jag börjat läsa på om diagnosen och försökt lära känna mig själv.. Hade också en pappa som vägrade tro att jag hade diagnosen.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diagnoser utöver asperger

Inläggav Flinta » 2016-10-10 19:00:43

Hälften av alla med AS har även ADD - diagnosticerad eller odiagnosticerad - om jag förstått det rätt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav slackern » 2016-10-10 19:33:30

Flinta skrev:Hälften av alla med AS har även ADD - diagnosticerad eller odiagnosticerad - om jag förstått det rätt?


60% utav oss som är diagnostiserade med AS är även diagnostiserade med AD/HD enligt en psykolog som gjorde min AS utredning.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in