Diagnoser utöver asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

diagnoser utöver asperger

Inläggav Toblerone » 2016-10-12 16:43:35

Xtrail3344 skrev:
Journalerna kan se lite konstiga ut ibland. En läkare jag hade skrev att jag hade entonig röst vilket jag inte alls har. Det var så att jag hade haft en jätteförkylning som också satte sig på stämbanden. Och jag var på bättringsväg när jag besökte läkaren. Men jag kunde fortfarande inte använda rösten helt normalt. Jag hade jättemörk röst och ibland försvann rösten bara helt.. Kunde enbart viska då :lol: Så jag lät väldigt konstigt just DÅ. Men jag har annars inte alls en entonig röst. :-)051


Är du säker? Jag trodde inte heller att jag har monoton röst, tills flera andra påpekade det för mig. Då måste jag ju också tro på det. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-12 16:53:16

Toblerone skrev:
Xtrail3344 skrev:
Journalerna kan se lite konstiga ut ibland. En läkare jag hade skrev att jag hade entonig röst vilket jag inte alls har. Det var så att jag hade haft en jätteförkylning som också satte sig på stämbanden. Och jag var på bättringsväg när jag besökte läkaren. Men jag kunde fortfarande inte använda rösten helt normalt. Jag hade jättemörk röst och ibland försvann rösten bara helt.. Kunde enbart viska då :lol: Så jag lät väldigt konstigt just DÅ. Men jag har annars inte alls en entonig röst. :-)051


Är du säker? Jag trodde inte heller att jag har monoton röst, tills flera andra påpekade det för mig. Då måste jag ju också tro på det. :lol:


Nej jag har verkligen inte det. Har frågat andra. :-)Happy
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 21:19:14

Batte skrev:Vel, jeg takker pent for både sitater og interessante lenker. :-)Happy Jeg har lest sitatene. Jeg kan ikke, basert på disse tekstene, akseptere påstanden/konklusjonen om at alle personer med diagnosen AS må mangle ToM. :-)056

Jeg viser fortsatt til mitt innlegg nederst på side 2. http://www.aspergerforum.se/diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420


Det kanske handlar om att du har svårt att förstå på grund av att det jag länkar till är på svenska? Se nedan igen vad som gäller:

Grundläggande svårigheter vid autism, och Aspergers syndrom

  • Mentalisering, Theory of Mind.


http://www.lul.se/Global/HOH/SUF_kunska ... perger.pdf

Här finns också information om autismspektrumtillstånd hos vuxna, jag har fetat det som är relevant i texten:

Autismspektrumtillstånd hos vuxna

Annorlunda utvecklingsprocess, ingen sjukdom. Hos 0.6-1%. Män överrepresenterade. Normal begåvningsnivå (Aspergergruppen) är vanligare än utvecklingsstörning. Genetik viktigast (75-90%). Epilepsi förekommer hos 30%. Alla med AST är olika. Alexitymi är empatibrist, oförmåga att ge uttryck för och tolka egna och andras känslor.

Wings triad

Grunden för autismspektrumdiagnostik om den innebär ett kliniskt signifikant funktionshinder.

    1. Begränsad förmåga till ömsesidig social interaktion
    2. Begränsad förmåga till ömsesidig kommunikation
    3. Begränsningar i beteende, fantasi och intressen

  • Brister i mentalisering: förmåga att ta andras perspektiv, att kunna "läsa tankar". Testas med Sally-Anne-testet.
  • Brister i central koherens: ser bara detaljer på bekostnad av helheten. Kan vara en styrka!
  • Brister i exekutiva funktioner såsom arbetsminne, planering, igångsättning, flexibilitet.
  • Svårigheter med automatisering och generalisering.
  • Men hos 1 % förekommer savant-förmågor: extrema förmågor på ett begränsat område, tex kalenderminne, musikalitet.


http://www.medicinkompendier.se/index.a ... id=418&j=1

Har du inte bristande mentaliseringsförmåga eller Theory of Mind så har du sannolikt in AS eftersom det hör till själva kärnan i problematiken vid AS eller autism.

Här kan du också läsa om andra medlemmars uppfattning om detta med Theory of Mind och AS:

Robin skrev:...
Som jag ser det så leder brister i mentalisering (theory of mind) som är ett kriterium för autismspektrumdiagnoser (har man inte denna svårighet ska man heller inte ha en diagnos inom denna grupp enligt diagnos manualerna) till att människor med dessa diagnoser har nedsatt empatisk förmåga. Det är dock en myt eller alternativt fruktansvärt ovanligt att människor med autismspektrumsstörningar har total avsaknad av mentaliseringsförmåga och därigenom förmåga att vara empatisk.


post873.html#p873

Anastasia skrev:...
Sen så är det inte heller alla aspergare som har bristfällig empati (åtminstone inte om man syftar på medkänsla), eller svårigheter att uttrycka känslor. Brister i Theory of Mind är däremot centralt vid AS, och det brukar märkas ännu mer hos de mer utåtriktade aspergarna, som ofta har ännu svårare att känna in och anpassa sig till andra.
...


post126838.html#p126838
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 21:25:33

TheWonderer92 skrev:Det där med brist på Theory Of Mind stämmer inte på alla med AS.


Då är det nog sannolikt att det handlar om feldiagnostisering, att det istället handlar om annan psykiatrisk problematik, kanske depression, social fobi eller ADD/ADHD? Överläkare Lena Nylander beskriver här att symtom som individer med ADHD har kan misstolkas som autism:

Risk för överdiagnostik av autismspektrumstörning – Läkartidningen 2014;111:CT7F

Personer som av sjukvården (eller andra) misstänks ha Aspergers syndrom kan ha debuterande schizofreni/annan psykos, depression/dystymi eller personlighetsstörningar. Det är inte ovanligt att symtomen vid ADHD liknar och misstolkas som autism (bristande uppmärksamhet på sociala signaler och social klumpighet på grund av bristande impulskontroll). Svag begåvning eller lindrig utvecklingsstörning tolkas ibland som autism, liksom det utanförskap som en mycket hög begåvning kan innebära i en begränsad miljö.

Ett litet antal av de vuxna som själva vill ha en diagnos har en personlighetsavvikelse som ytligt sett kan likna autism, eller (personer med lite udda personlighetsdrag) är mer socialt tillbakadragna än genomsnittet men helt inom det »normalspektrum« av beteenden och personlighetsdrag som vi måste referera till när vi kategoriserar personer med psykiatrisk diagnostik. Det behövs då erfarna personer, helst två som tar upp anamnes samtidigt, för att förstå hur det ligger till.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 21:34:06

Batte skrev:Jeg viser fortsatt til mitt innlegg nederst på side 2. http://www.aspergerforum.se/diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420


Såg nu att du skrivit om dig själv på din profil att du inte är utredd för AS, jag har genomgått en neuropsykiatrisk utredning så jag vet hur det går till.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav Batte » 2016-10-12 21:52:05

Wine skrev:
Batte skrev:Vel, jeg takker pent for både sitater og interessante lenker. :-)Happy Jeg har lest sitatene. Jeg kan ikke, basert på disse tekstene, akseptere påstanden/konklusjonen om at alle personer med diagnosen AS må mangle ToM. :-)056

Jeg viser fortsatt til mitt innlegg nederst på side 2. http://www.aspergerforum.se/diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420


Det kanske handlar om att du har svårt att förstå på grund av att det jag länkar till är på svenska?


Så fint å høre at du kan sette deg inn i en nordmanns perspektiv. Er dette mentalisering? :-)Happy Hva vil ditt svar være på Sally-Ann testen?

Du viser til det du tidligere har skrevet. Jeg viser til det jeg skrev i dette innlegget: diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420

Du viser til andre forumisters oppfatninger. Du viser til tekster om AS. Det finnes mye tekst om AS, og mye i slike tekster er motstridende. Men du kan ikke vise til et kriterium om at ToM må mangle.

Kriteriene knyttet til ToM er kriteriene om vansker med sosial interaksjon. Jeg oppfyller disse kriteriene. Jeg er ikke utredet, men dette handler ikke om meg eller om jeg har diagnose. Det handler om hva som er riktig og hva som er antagelser og tolkninger. Kriteriene...

Mener du oppriktig at personer med AS ikke kan utvikle seg og finne strategier for å redusere sine vansker innen sosial interaksjon? :-)056
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

diagnoser utöver asperger

Inläggav Toblerone » 2016-10-12 21:53:49

Det är väl ganska självklart att det är mer eller mindre brister i ToM. Det är ett SPEKTRUM!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav Batte » 2016-10-12 21:56:42

Toblerone skrev:Det är väl ganska självklart att det är mer eller mindre brister i ToM. Det är ett SPEKTRUM!


Det er det definitivt. Det beskrives jo også slike vansker i kriteriene. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 22:00:45

Batte skrev:
Wine skrev:
Batte skrev:Vel, jeg takker pent for både sitater og interessante lenker. :-)Happy Jeg har lest sitatene. Jeg kan ikke, basert på disse tekstene, akseptere påstanden/konklusjonen om at alle personer med diagnosen AS må mangle ToM. :-)056

Jeg viser fortsatt til mitt innlegg nederst på side 2. http://www.aspergerforum.se/diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420


Det kanske handlar om att du har svårt att förstå på grund av att det jag länkar till är på svenska?


Så fint å høre at du kan sette deg inn i en nordmanns perspektiv. Er dette mentalisering? :-)Happy Hva vil ditt svar være på Sally-Ann testen?

Du viser til det du tidligere har skrevet. Jeg viser til det jeg skrev i dette innlegget: diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420

Du viser til andre forumisters oppfatninger. Du viser til tekster om AS. Det finnes mye tekst om AS, og mye i slike tekster er motstridende. Men du kan ikke vise til et kriterium om at ToM må mangle.

Kriteriene knyttet til ToM er kriteriene om vansker med sosial interaksjon. Jeg oppfyller disse kriteriene. Jeg er ikke utredet, men dette handler ikke om meg eller om jeg har diagnose. Det handler om hva som er riktig og hva som er antagelser og tolkninger. Kriteriene...

Mener du oppriktig at personer med AS ikke kan utvikle seg og finne strategier for å redusere sine vansker innen sosial interaksjon? :-)056


Du förstår inte innebörden i det jag hänvisar till? Om du inte kan ta till dig detta så får du väl vänta tills du själv är aktuell för en utredning, har du sådana planer, att du ska genomgå en neuropsykiatrisk utredning?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav Batte » 2016-10-12 22:07:19

Wine skrev:
Batte skrev:
Wine skrev:
Det kanske handlar om att du har svårt att förstå på grund av att det jag länkar till är på svenska?


Så fint å høre at du kan sette deg inn i en nordmanns perspektiv. Er dette mentalisering? :-)Happy Hva vil ditt svar være på Sally-Ann testen?

Du viser til det du tidligere har skrevet. Jeg viser til det jeg skrev i dette innlegget: diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420

Du viser til andre forumisters oppfatninger. Du viser til tekster om AS. Det finnes mye tekst om AS, og mye i slike tekster er motstridende. Men du kan ikke vise til et kriterium om at ToM må mangle.

Kriteriene knyttet til ToM er kriteriene om vansker med sosial interaksjon. Jeg oppfyller disse kriteriene. Jeg er ikke utredet, men dette handler ikke om meg eller om jeg har diagnose. Det handler om hva som er riktig og hva som er antagelser og tolkninger. Kriteriene...

Mener du oppriktig at personer med AS ikke kan utvikle seg og finne strategier for å redusere sine vansker innen sosial interaksjon? :-)056


Men vad är du ute efter, förstår du fortfarande inte?


Jo, jeg forstår. :-)Happy Jeg var ute etter å lese et kriterium som underbygger konklusjonene om at man må mangle ToM dersom man skal få en korrekt AS-diagnose. Beklager, hvis jeg ikke var tydelig nok. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 22:10:22

Batte skrev:Jo, jeg forstår. :-)Happy Jeg var ute etter å lese et kriterium som underbygger konklusjonene om at man må mangle ToM dersom man skal få en korrekt AS-diagnose. Beklager, hvis jeg ikke var tydelig nok. :-)Happy


Du har redan fått sådana hänvisningar men tyvärr verkar du inte förstå eller kunna ta till dig den infon.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav Batte » 2016-10-12 22:11:12

Wine skrev:
Batte skrev:
Wine skrev:
Det kanske handlar om att du har svårt att förstå på grund av att det jag länkar till är på svenska?


Så fint å høre at du kan sette deg inn i en nordmanns perspektiv. Er dette mentalisering? :-)Happy Hva vil ditt svar være på Sally-Ann testen?

Du viser til det du tidligere har skrevet. Jeg viser til det jeg skrev i dette innlegget: diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420

Du viser til andre forumisters oppfatninger. Du viser til tekster om AS. Det finnes mye tekst om AS, og mye i slike tekster er motstridende. Men du kan ikke vise til et kriterium om at ToM må mangle.

Kriteriene knyttet til ToM er kriteriene om vansker med sosial interaksjon. Jeg oppfyller disse kriteriene. Jeg er ikke utredet, men dette handler ikke om meg eller om jeg har diagnose. Det handler om hva som er riktig og hva som er antagelser og tolkninger. Kriteriene...

Mener du oppriktig at personer med AS ikke kan utvikle seg og finne strategier for å redusere sine vansker innen sosial interaksjon? :-)056


Du förstår inte innebörden i det jag hänvisar till? Om du inte kan ta till dig detta så får du väl vänta tills du själv är aktuell för en utredning, har du sådana planer, att du ska genomgå en neuropsykiatrisk utredning?

Jo, jeg forstår. :-)Happy Jeg forstår ikke hva min eventuelle utredning skulle ha med dette å gjøre. :-)063 Jeg syns dette er interessant uavhengig av alt det der. Derfor leter jeg etter fakta.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 22:15:31

Batte skrev:
Wine skrev:
Batte skrev:
Så fint å høre at du kan sette deg inn i en nordmanns perspektiv. Er dette mentalisering? :-)Happy Hva vil ditt svar være på Sally-Ann testen?

Du viser til det du tidligere har skrevet. Jeg viser til det jeg skrev i dette innlegget: diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420

Du viser til andre forumisters oppfatninger. Du viser til tekster om AS. Det finnes mye tekst om AS, og mye i slike tekster er motstridende. Men du kan ikke vise til et kriterium om at ToM må mangle.

Kriteriene knyttet til ToM er kriteriene om vansker med sosial interaksjon. Jeg oppfyller disse kriteriene. Jeg er ikke utredet, men dette handler ikke om meg eller om jeg har diagnose. Det handler om hva som er riktig og hva som er antagelser og tolkninger. Kriteriene...

Mener du oppriktig at personer med AS ikke kan utvikle seg og finne strategier for å redusere sine vansker innen sosial interaksjon? :-)056


Du förstår inte innebörden i det jag hänvisar till? Om du inte kan ta till dig detta så får du väl vänta tills du själv är aktuell för en utredning, har du sådana planer, att du ska genomgå en neuropsykiatrisk utredning?

Jo, jeg forstår. :-)Happy Jeg forstår ikke hva min eventuelle utredning skulle ha med dette å gjøre. :-)063 Jeg syns dette er interessant uavhengig av alt det der. Derfor leter jeg etter fakta.


Jag tänker att eftersom du inte verkar vilja eller kunna ta till dig informationen om Theory of Mind här så kanske du kommer att kunna göra det i samband med din utredning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav slackern » 2016-10-12 22:16:37

Batte skrev:
Wine skrev:
Batte skrev:
Så fint å høre at du kan sette deg inn i en nordmanns perspektiv. Er dette mentalisering? :-)Happy Hva vil ditt svar være på Sally-Ann testen?

Du viser til det du tidligere har skrevet. Jeg viser til det jeg skrev i dette innlegget: diagnoser-utover-asperger-t49311-24.html#p1419420

Du viser til andre forumisters oppfatninger. Du viser til tekster om AS. Det finnes mye tekst om AS, og mye i slike tekster er motstridende. Men du kan ikke vise til et kriterium om at ToM må mangle.

Kriteriene knyttet til ToM er kriteriene om vansker med sosial interaksjon. Jeg oppfyller disse kriteriene. Jeg er ikke utredet, men dette handler ikke om meg eller om jeg har diagnose. Det handler om hva som er riktig og hva som er antagelser og tolkninger. Kriteriene...

Mener du oppriktig at personer med AS ikke kan utvikle seg og finne strategier for å redusere sine vansker innen sosial interaksjon? :-)056


Du förstår inte innebörden i det jag hänvisar till? Om du inte kan ta till dig detta så får du väl vänta tills du själv är aktuell för en utredning, har du sådana planer, att du ska genomgå en neuropsykiatrisk utredning?

Jo, jeg forstår. :-)Happy Jeg forstår ikke hva min eventuelle utredning skulle ha med dette å gjøre. :-)063 Jeg syns dette er interessant uavhengig av alt det der. Derfor leter jeg etter fakta.


Själv tycker jag att du verkar ha förstått det alldeles utmärkt, att TOM är nedsatt att det inte behöver saknas fullständigt?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav Batte » 2016-10-12 22:17:35

slackern skrev:
Batte skrev:
Wine skrev:
Du förstår inte innebörden i det jag hänvisar till? Om du inte kan ta till dig detta så får du väl vänta tills du själv är aktuell för en utredning, har du sådana planer, att du ska genomgå en neuropsykiatrisk utredning?

Jo, jeg forstår. :-)Happy Jeg forstår ikke hva min eventuelle utredning skulle ha med dette å gjøre. :-)063 Jeg syns dette er interessant uavhengig av alt det der. Derfor leter jeg etter fakta.


Själv tycker jag att du verkar ha förstått det alldeles utmärkt, att TOM är nedsatt att det inte behöver saknas fullständigt?


Takk, det er det jeg mener. :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 22:22:55

Batte skrev:
slackern skrev:
Batte skrev:Jo, jeg forstår. :-)Happy Jeg forstår ikke hva min eventuelle utredning skulle ha med dette å gjøre. :-)063 Jeg syns dette er interessant uavhengig av alt det der. Derfor leter jeg etter fakta.


Själv tycker jag att du verkar ha förstått det alldeles utmärkt, att TOM är nedsatt att det inte behöver saknas fullständigt?


Takk, det er det jeg mener. :D


Så nu kräver du inte längre bevis på att det ska stå i kriterierna? Jag har ju hela tiden hänvisat till just detta med bristande mentaliseringsförmåga, att det är grundläggande vid AS eller autism.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav ankhh » 2016-10-12 22:25:56

Men det står faktiskt inte i kriterierna, se post1419364.html#p1419364
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 22:31:43

ankhat skrev:Men det står faktiskt inte i kriterierna, se post1419364.html#p1419364


Och jag hänvisar till nedanstående:

Grundläggande svårigheter vid autism, och Aspergers syndrom

  • Mentalisering, Theory of Mind.


http://www.lul.se/Global/HOH/SUF_kunska ... perger.pdf

Här finns också information om autismspektrumtillstånd hos vuxna, jag har fetat det som är relevant i texten:

Autismspektrumtillstånd hos vuxna

Annorlunda utvecklingsprocess, ingen sjukdom. Hos 0.6-1%. Män överrepresenterade. Normal begåvningsnivå (Aspergergruppen) är vanligare än utvecklingsstörning. Genetik viktigast (75-90%). Epilepsi förekommer hos 30%. Alla med AST är olika. Alexitymi är empatibrist, oförmåga att ge uttryck för och tolka egna och andras känslor.

Wings triad

Grunden för autismspektrumdiagnostik om den innebär ett kliniskt signifikant funktionshinder.

    1. Begränsad förmåga till ömsesidig social interaktion
    2. Begränsad förmåga till ömsesidig kommunikation
    3. Begränsningar i beteende, fantasi och intressen

  • Brister i mentalisering: förmåga att ta andras perspektiv, att kunna "läsa tankar". Testas med Sally-Anne-testet.
  • Brister i central koherens: ser bara detaljer på bekostnad av helheten. Kan vara en styrka!
  • Brister i exekutiva funktioner såsom arbetsminne, planering, igångsättning, flexibilitet.
  • Svårigheter med automatisering och generalisering.
  • Men hos 1 % förekommer savant-förmågor: extrema förmågor på ett begränsat område, tex kalenderminne, musikalitet.


http://www.medicinkompendier.se/index.a ... id=418&j=1

Har man inte bristande mentaliseringsförmåga eller Theory of Mind så har man sannolikt inte heller AS eftersom det hör till själva kärnan i problematiken vid AS eller autism.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav Toblerone » 2016-10-12 22:33:03

Wine, det är du som inte verkar förstår skillnaden mellan att ToM saknas fullständigt och att det bara är nedsatt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav Wine » 2016-10-12 22:34:51

Toblerone skrev:Wine, det är du som inte verkar förstår skillnaden mellan att ToM saknas fullständigt och att det bara är nedsatt.


Jag har hänvisat flera gånger till texter där information om vad som gäller finns, bristande mentaliseringsförmåga är grundläggande vid AS samt autism. Har man inte bristande mentaliseringsförmåga eller problem med Theory of Mind så har man inte heller AS eller autism.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

diagnoser utöver asperger

Inläggav slackern » 2016-10-12 22:38:05

ankhat skrev:Men det står faktiskt inte i kriterierna, se post1419364.html#p1419364


Här finns det att läsa om TOM hur det kan uttrycka sig.

De flesta personer med autism har en begränsad Theory of Mind. Det innebär att en stor del av andra människors beteenden och reaktioner blir svåra att förstå. Sociala regler blir onödiga, svåra att lära in och kan till och med ställa till svårigheter. Det blir också svårt att veta vilken information andra personer behöver få, för att de ska kunna förstå vad man vill eller känner.


http://habilitering.se/autismforum/om-d ... a-tankande

Begränsad betyder som sagt inte avsaknad utav.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav Toblerone » 2016-10-12 22:41:50

Wine skrev:
Toblerone skrev:Wine, det är du som inte verkar förstår skillnaden mellan att ToM saknas fullständigt och att det bara är nedsatt.


Jag har hänvisat flera gånger till texter där information om vad som gäller finns, bristande mentaliseringsförmåga är grundläggande vid AS samt autism. Har man inte bristande mentaliseringsförmåga eller problem med Theory of Mind så har man inte heller AS eller autism.


Frågan är inte om man har bristande mentaliseringsförmåga. Jag är helt överens med dig om att man har det vid AS. Jag säger bara att det kan vara mycket hos vissa och väldigt lite hos andra. Dvs. det varierar väldigt mycket. Och det är inte så lätt att se det hos dem människorna då det bara är lite grann.

Frågan var ju ursprungligen också en annan, nämligen kombinationen av AS och ADHD.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

diagnoser utöver asperger

Inläggav ankhh » 2016-10-12 22:54:27

slackern skrev:
ankhat skrev:Men det står faktiskt inte i kriterierna, se post1419364.html#p1419364


Här finns det att läsa om TOM hur det kan uttrycka sig.

De flesta personer med autism har en begränsad Theory of Mind. Det innebär att en stor del av andra människors beteenden och reaktioner blir svåra att förstå. Sociala regler blir onödiga, svåra att lära in och kan till och med ställa till svårigheter. Det blir också svårt att veta vilken information andra personer behöver få, för att de ska kunna förstå vad man vill eller känner.


http://habilitering.se/autismforum/om-d ... a-tankande

Begränsad betyder som sagt inte avsaknad utav.


Vi pratar om olika saker.

1. Ingår avsaknad (eller brist) på ToM i kriterierna?
Det var vad jag svarade på.
Kriterierna handlar om påvisbara problem. Det är symptomdiagnoser det handlar om. Där nämns inte ToM, just för att det är ett sätt att försöka förklara vad dessa påvisbara problem/symptom sannolikt beror på. (Brist på) ToM ingår alltså inte i kriterierna.

2. Saknar en aspie helt ToM?
Nej, det behöver inte vara så.
Olika aspies har problem i olika grad, som därtill kan förändras över tid. Det beror sannolikt mycket riktigt på, och kan uttryckas som, att det inte handlar om avsaknad av ToM utan en begränsning.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

diagnoser utöver asperger

Inläggav Flinta » 2016-10-12 23:35:16

Vad/vilka tester mäter theory of mind? Det är så mycket tester med förkortningar på engelska och en massa siffror i min utredning.. Fattar en del men inte allt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in