Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2011-11-01 20:01:00

rapchic skrev:nog för att till och med snabba kolhydrater kan ha sina tillfällen att ätas, tex efter ett tungt styrkepass då man vill bygga upp musklerna snabbt (snabba kolhydrater hjälper till med muskelbygget) men för folk som inte tränar så hårt duger det med långsamma kolhydrater
Även innan en ansträngning kan det vara till fördel med sådan energi. Möjligt att det till stor del är den söta smaken som får igång en det lilla extra. Framför datorn/teven gör nog sockret mycket mer onytta dock.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Abbreviation » 2011-11-01 21:13:00

Iridia skrev:Då kanske vi ska börja sälja den sortens kola i Pressbyrån också? Det är ju bara att välja att inte köpa det.

Ja, det är faktiskt att bara välja att inte köpa det. Att det är förbjudet handlar givetvis om att drogbruk inte är samhällsekonomiskt positivt. Det är likväl bara att inte köpa det, det är ingen som tvingar någon att ta en drog och det är ingen som tvingas fortsätta bruka en substans man är beroende av. Det är ett val man gör. Vad samhället väljer att ha lagligt och inte handlar dock inte om vad som är faktiska val, utan om vad som är ekonomiskt positivt för samhället i stort. Men man säljer ju tobak, fullt lagligt, och det är ett av de svåraste beroenden som finns att bryta. Så nej, jag skulle inte tycka att det var bisarrt om även andra droger såldes fritt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2011-11-01 21:41:36

Abbreviation skrev:
Iridia skrev:Då kanske vi ska börja sälja den sortens kola i Pressbyrån också? Det är ju bara att välja att inte köpa det.

Ja, det är faktiskt att bara välja att inte köpa det. Att det är förbjudet handlar givetvis om att drogbruk inte är samhällsekonomiskt positivt. Det är likväl bara att inte köpa det, det är ingen som tvingar någon att ta en drog och det är ingen som tvingas fortsätta bruka en substans man är beroende av. Det är ett val man gör. Vad samhället väljer att ha lagligt och inte handlar dock inte om vad som är faktiska val, utan om vad som är ekonomiskt positivt för samhället i stort. Men man säljer ju tobak, fullt lagligt, och det är ett av de svåraste beroenden som finns att bryta. Så nej, jag skulle inte tycka att det var bisarrt om även andra droger såldes fritt.


Fast sen är det väll skillnader i beroende och hur pass farligt något är tror knappast att fett och socker påverkar sinnet i samma utsträckning som kokain. En crack missbrukare i Harlem som behöver pengar till en pipa känns något labilare än en bull sugen person på jobbet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Abbreviation » 2011-11-02 1:02:25

Klart att det är skillnad, jag har aldrig påstått någonting annat. Det enda jag säger är att alla beroenden involverar ett aktivt val samt att vad som är lagligt och inte är mer beroende av samhällsekonomiska faktorer än någonting annat.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav rapchic » 2011-11-02 6:02:44

Abbreviation skrev:
Iridia skrev:Då kanske vi ska börja sälja den sortens kola i Pressbyrån också? Det är ju bara att välja att inte köpa det.

Ja, det är faktiskt att bara välja att inte köpa det. Att det är förbjudet handlar givetvis om att drogbruk inte är samhällsekonomiskt positivt. Det är likväl bara att inte köpa det, det är ingen som tvingar någon att ta en drog och det är ingen som tvingas fortsätta bruka en substans man är beroende av. Det är ett val man gör. Vad samhället väljer att ha lagligt och inte handlar dock inte om vad som är faktiska val, utan om vad som är ekonomiskt positivt för samhället i stort. Men man säljer ju tobak, fullt lagligt, och det är ett av de svåraste beroenden som finns att bryta. Så nej, jag skulle inte tycka att det var bisarrt om även andra droger såldes fritt.

nog för isåfall skulle ju inte alcohol vara tillåtet, det kostar staten miljoner varje år om inte mer (tror det var varannan sjukhussäng i svergie där persosnen som hamnat där är antingen indirekt eller direkt pga alcohol) det var ju forskning som kom fram till för ett tag sen att alcohol är den farligaste drogen blandannat för att det påverkar så många, det är socialt accepterat och det är dyrt.

så tradition har också mkt med att göra vad som är tillåtet och inte (även när det gäller andra lagar)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2011-11-02 9:17:36

Abbreviation skrev:Klart att det är skillnad, jag har aldrig påstått någonting annat. Det enda jag säger är att alla beroenden involverar ett aktivt val samt att vad som är lagligt och inte är mer beroende av samhällsekonomiska faktorer än någonting annat.


OK jag förstår din poäng. Jag tänkte nog mer hur vissa droger påverkar psyket mer och är farligare på det sättet. Som ett gäng fulla hormonstinna killar som inte har fått napp på krogen går ut och slår ner någon vid kön vid korvmojen. Fast tantmaffian som inte får sin eftermiddags bulle på jobbet med blodsocker dippar kan bli ganska otrevliga dom med.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-02 10:33:31

slackern skrev:Fast tantmaffian som inte får sin eftermiddags bulle på jobbet med blodsocker dippar kan bli ganska otrevliga dom med.
Frågan är dock om inte det handlar mer om att deras rutinmönster störs och de blir upprörda över det. Dvs de skulle lika gärna kunna äta en bit vitkål till kaffet. Det är väl skvallerstunden och att ha något att stoppa in i skallen som är det viktiga.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2011-11-02 10:38:09

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Fast tantmaffian som inte får sin eftermiddags bulle på jobbet med blodsocker dippar kan bli ganska otrevliga dom med.
Frågan är dock om inte det handlar mer om att deras rutinmönster störs och de blir upprörda över det. Dvs de skulle lika gärna kunna äta en bit vitkål till kaffet. Det är väl skvallerstunden och att ha något att stoppa in i skallen som är det viktiga.


Haha sant, vitkål är nog ett sundare alternativ att jämna ut blodsocker dippen och skvallra är ju dagens viktigaste uppgift på jobbet ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2011-11-02 11:04:40

Det är kanske på tiden att patienter erbjuds rådgivning om livsstilsvanor. Jag trodde för övrigt att det redan förekom inom vården. I Stockholm ska det tydligen numera i alla fall finnas rekommendationer om att att screena för riskbruk och alkoholvanor hos patienter på akutmottagningar, i psykiatrisk öppenvård, primärvård samt på mödravårdscentraler. Det är bra eftersom vården belastas ganska mycket på grund av alkohol- och missbruksrelaterade sjukdomar.

Patienter ska får rådgivning för sundare liv
2 november 2011 kl 07:21, uppdaterad: 2 november 2011 kl 09:22

Nära 1,5 miljoner svenskar med dåliga matvanor ska erbjudas hjälp nästa gång de är i kontakt med sjukvården. Rådgivningen ingår i Socialstyrelsens storsatsning på att styra om resurser mot förebyggande vård. Ett av råden blir att dra ned på socker.

Kostnaderna för att behandla människor som drabbats av de stora folksjukdomarna skenar. För att i stället förebygga sjukdomarna lanserar Socialstyrelsen den 30 november nya nationella riktlinjer som innebär att alla patienter ska erbjudas rådgivning om alkohol, tobak, matvanor och fysisk aktivitet.

Dåliga levnadsvanor anses svara för en femtedel av den samlade sjukdomsbördan i Sverige.

När det gäller kosten är ett av de viktigaste råden att dra ned på socker. En studie har visat att 4-åringar får 21 procent av sin energi från socker. Rådet är högst 10 procent.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nu-sk ... 601924.svd

rapchic skrev:så tradition har också mkt med att göra vad som är tillåtet och inte (även när det gäller andra lagar)


Heter det inte att vi bor i det så kallade "vodkabältet"?

De EU-länder som tillhör Vodkabältet producerar över 70 % av EU:s vodka.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vodkab%C3%A4ltet

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Miche » 2011-11-02 11:12:38

Wine skrev:Det är kanske på tiden att patienter erbjuds rådgivning om livsstilsvanor.

...och att skolan lär ut hur man klarar sig själv, äter vettigt (hemkunskapen gör inte mycket på den fronten, de skulle bjuda in folk med diverse sjukdomar orsakade av felaktig livsföring), sköter ett hem (hemkunskapens uppgift det med, man lär sig inte ett skit annat än att diskbänken ska vara skinande ren) och hanterar sin ekonomi.

Det är alldeles för många människor som kommer ut i vuxenlivet utan att ha en minsta aning om vad det innebär!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2011-11-02 11:26:41

Hemkunskapen var visserligen inte mycket att hänga i granen (ekonomi hade vi inte där vad jag kommer ihåg} men hur man bäst lever lär man sig bäst själv fast dåliga exempel och anledningar till detta kunde de iofs gärna visa upp. Tror inte att tjockisarna själva vill åka runt på föredrag dock och antimobbningskampanjen gick väl ut på att man skulle tycka synd om tjockisar för att de har (genetiska) sjukdomar.

Själv har jag aldrig varit särskilt förtjust i socker (förutom i kaffet). Vet inte hur lyckat det är med skrämselkampanjer iofs. När jag var yngre och andra köpte lösgodis på helgerna köpte jag något att läsa. Haft kompisar och andra som var smala och ändå käkade en massa godis så den största anledningen var knappast för att jag inte vill bli tjock. T.om barntandkrämen är gjord så att den ska smaka sött.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Xzirie » 2011-11-02 12:08:06

Psykvården har en kul inställning till matvanor, typ allt är ok så länge det inte är anorexia.
Jag lever på socker, mjölk och koffein.
Jag kan inte laga mat på grund av min svåra OCD och det vet de om, men det är visst inte ett problem som angår dem så länge det inte är orsakat av fåfänga.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav rapchic » 2011-11-02 14:18:45

Wine skrev:---klipp---

rapchic skrev:så tradition har också mkt med att göra vad som är tillåtet och inte (även när det gäller andra lagar)


Heter det inte att vi bor i det så kallade "vodkabältet"?

De EU-länder som tillhör Vodkabältet producerar över 70 % av EU:s vodka.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vodkab%C3%A4ltet

:wink:

jag har hört brännvinsbältet men same shit :?
nog för alkohol har varit viktigt i alla kulturer men eller mindre, det har bara tillämpats på olika sätt.


om hemkunskap och lära sig matvett.

vi hade (lätt) näringslära + matlagning/diskning på hk:n men inte ekonomi :?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Abbreviation » 2011-11-02 15:01:17

rapchic skrev:nog för isåfall skulle ju inte alcohol vara tillåtet, det kostar staten miljoner varje år om inte mer (tror det var varannan sjukhussäng i svergie där persosnen som hamnat där är antingen indirekt eller direkt pga alcohol) det var ju forskning som kom fram till för ett tag sen att alcohol är den farligaste drogen blandannat för att det påverkar så många, det är socialt accepterat och det är dyrt.

så tradition har också mkt med att göra vad som är tillåtet och inte (även när det gäller andra lagar)

Och hur mycket tror du staten tjänar på sitt alkoholmonopol?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav rapchic » 2011-11-02 15:05:45

Abbreviation skrev:
rapchic skrev:nog för isåfall skulle ju inte alcohol vara tillåtet, det kostar staten miljoner varje år om inte mer (tror det var varannan sjukhussäng i svergie där persosnen som hamnat där är antingen indirekt eller direkt pga alcohol) det var ju forskning som kom fram till för ett tag sen att alcohol är den farligaste drogen blandannat för att det påverkar så många, det är socialt accepterat och det är dyrt.

så tradition har också mkt med att göra vad som är tillåtet och inte (även när det gäller andra lagar)

Och hur mycket tror du staten tjänar på sitt alkoholmonopol?


jo säkert mkt men som sagt mkt pengar (och liv) förloras pga av det också.
men det jag menade är att det inte skulle gå att förbjuda alcohol för "man har ju alltid druckit det"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2011-11-02 15:11:52

rapchic skrev:
Abbreviation skrev:
rapchic skrev:nog för isåfall skulle ju inte alcohol vara tillåtet, det kostar staten miljoner varje år om inte mer (tror det var varannan sjukhussäng i svergie där persosnen som hamnat där är antingen indirekt eller direkt pga alcohol) det var ju forskning som kom fram till för ett tag sen att alcohol är den farligaste drogen blandannat för att det påverkar så många, det är socialt accepterat och det är dyrt.

så tradition har också mkt med att göra vad som är tillåtet och inte (även när det gäller andra lagar)

Och hur mycket tror du staten tjänar på sitt alkoholmonopol?


jo säkert mkt men som sagt mkt pengar (och liv) förloras pga av det också.
men det jag menade är att det inte skulle gå att förbjuda alcohol för "man har ju alltid druckit det"


Dom höll på att förbjuda det i Sverige dom hade en folkomröstning, nej sidan van med knapp majoritet och införde motboken som kraftigt begränsade mängden som fick köpas. Och efter motbokens avskaffande har Systembolaget använt sitt monopol för att minska drickandet. Det är inte specielt länge som Systembolaget har haft så generösa öppentider som vi har nu.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Miche » 2011-11-02 16:05:20

Jag tror att staten förlorar mer på alkoholens skadeverkningar jämfört med vad de tjänar på försäljningen, det blev definitivt inte bättre med importreglerna som infördes pga EU.

Som tur är har de värsta farhågorna inte infriats, importen har inte blivit lika hög som befarats.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2011-11-02 16:10:56

Miche skrev:Jag tror att staten förlorar mer på alkoholens skadeverkningar jämfört med vad de tjänar på försäljningen, det blev definitivt inte bättre med importreglerna som infördes pga EU.

Som tur är har de värsta farhågorna inte infriats, importen har inte blivit lika hög som befarats.


Jo jag har också för mej att samhällets kostnader är mer än vad de får in i skatt från alkohol. All sjukvård och arbetsbortfall relaterat till alkohol folk som bryter armar och ben på fyllan till den berömda orkar inte gå till jobbet på måndag efter helgens supande.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2011-11-03 13:28:01

Miche skrev:...och att skolan lär ut hur man klarar sig själv, äter vettigt (hemkunskapen gör inte mycket på den fronten, de skulle bjuda in folk med diverse sjukdomar orsakade av felaktig livsföring), sköter ett hem (hemkunskapens uppgift det med, man lär sig inte ett skit annat än att diskbänken ska vara skinande ren) och hanterar sin ekonomi.

Det är alldeles för många människor som kommer ut i vuxenlivet utan att ha en minsta aning om vad det innebär!


Jag tycker att föräldrar har och borde ha det största ansvaret att påverka sina barn till en hälsosam livsstil:

"Föräldrar tar inte ansvar anser åtta av tio vuxna"
Publicerad 2006-12-12 01:05

Ny undersökning visar att svenska barns ohälsosamma livsstil grundläggs hemma. Åtta av tio föräldrar anser att ungas ökande konsumtion av sötsaker beror på att dagens föräldrar i alltför hög utsträckning låter barnen själva bestämma vad de ska äta och dricka. En lika stor majoritet av föräldrarna vill förbjuda läsk och godis i skolan. Många föräldrar frånsäger sig alltså sin auktoritet som vuxna. Det visar en ny undersökning som presenteras av ordförandena för Vårdförbundet, Läkarförbundet och Tandläkarförbundet.

Dagens föräldrar har inte tillräcklig kontroll över och kunskap om sina barns kostvanor. Det visar en färsk undersökning som förbunden låtit genomföra bland 1000 föräldrar till barn i åldersgrupperna 4-6, 7-10 och 11-15 år.

http://www.dn.se/debatt/foraldrar-tar-i ... -tio-vuxna
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Miche » 2011-11-03 13:50:41

Wine skrev:Jag tycker att föräldrar har och borde ha det största ansvaret att påverka sina barn till en hälsosam livsstil:

Självklart, men tyvärr ligger det kvar väldigt mycket negativa effekter från 60-talets fria uppfostran (som alldeles för många tolkade som fri från uppfostran) och de som har barn idag begriper inte hur de ska uppfostra.

Mina föräldrar gjorde så gott de kunde, men eftersom båda troligen har Asperger så fattade de inte riktigt helt hur man bär sig åt för att uppfostra (själv har jag försökt att låta bli att upprepa de fel de gjorde). Jag saknar sådana saker som att laga mat tillsammans med mamma och pappa och jag saknar kunskaper om hur man hanterar ekonomi (pappa sa bara alltid att vi inte har råd, vilket inte var med sanningen överensstämmande, hur lär man sig hantera pengar då).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2011-11-03 16:18:12

Miche skrev:Självklart, men tyvärr ligger det kvar väldigt mycket negativa effekter från 60-talets fria uppfostran (som alldeles för många tolkade som fri från uppfostran) och de som har barn idag begriper inte hur de ska uppfostra.


Kanske är det också så att fokus hos många föräldrar ligger på helt andra saker numer, att jobba mycket och tjäna ihop pengar till att kunna konsumera, resa, renovera, köpa dyra statusprylar, kläder m.m. och då orkar föräldrarna/har föräldrarna inte tid att uppfostra sina barn om kost, matlagning, och att sköta ekonomin t.ex. längre.

Nu pratar jag förstås inte om ensamstående föräldrar som kanske har det kärvt ekonomiskt och måste jobba mycket för att överhuvudtaget få ekonomin att gå ihop. Det står ju även i artikeln som jag länkade till tidigare att många föräldrar frånsäger sig sin auktoritet som vuxna också. Kanske blir det enklare om barnen själva får bestämma så slipper man onödigt tjafs om man själv är trött?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Miche » 2011-11-03 20:21:47

@Wine, så sant som det är sagt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2011-11-06 15:07:22

Wine skrev:Mer om hur dåligt det är med socker:

The pharmaceutical industry is looking for drugs that will inhibit the chemical secreted by cancer cells which causes inflammation. But there are already a number of natural ways
we can boost our immunity and reduce inflammation to help keep those cancer cells
in check. It’s simply a matter of eliminating certain toxins from our environment, adopting an anti-cancer diet, seeking emotional balance and taking enough exercise.

Environmental links

Cancer has been increasing in the West since 1940. Three major factors have drastically disrupted our environment over the same period — the addition of large quantities of highly refined sugar to our diet, changes in farming methods and exposure to a large number of chemical products that didn’t exist before the Second World War. There is every reason to believe that these three phenomena play a major role in the spread of cancer.

The dangers of sugar

Cancer feeds on sugar. The German biologist Otto Heinrich Warburg won a Nobel Prize for his discovery that the metabolism of malignant tumours is largely dependent on glucose consumption. Insulin production triggers inflammation. Those who eat low-sugar Asian diets tend to have five to ten times fewer hormonally driven cancers than those with diets high in sugar and refined foods. People who want to protect themselves from cancer should reduce their consumption of processed sugar and bleached flour. That means getting used to drinking coffee without sugar, avoiding sugary snacks between meals and cutting down on puddings.

http://www.dailymail.co.uk/home/you/art ... -life.html

Det där gäller inte bara socker utan andra livsmedel också.
det gäller inte bara cancer heller i så fall utan även hjärtlungsjukdomar och autoimmuna sjukdomar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2011-11-06 15:14:25

Sedan är frågan vad socker är exakt.
Menar man socker som innehåller fruktos eller snabba kolhydratsmolekyler som inte gör det?
Fruktos hamnar i levern och kan ge fettlever under vissa förutsättningar.
Själv ska jag börja dra ner lite på fruktosen tror jag.
Problemet ät att jag har dålig aptit och förr eller senare så känns det som att glykogendepåerna behöver chockhöjas.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in