Aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav opteron » 2010-10-21 23:21:15

Firkraag skrev:om det lägger sig på 1-2k mer i månaden så är det ju en lättnad i vilket fall som helst tills det att jag fått arbete... delar lägenhet med syrran och hennes pojkvän för tillfället, så tippar på att det inte räknas som egen lägenhet.

jag bedömdes med god arbetsförmåga om jag inte har helt fel, fast med tillägg att det måste va "anpassat för mina behov" alltså socialt osv, annars kan jag inte jobba(vad FK anser detta vara i form utav arbetsförmåga vet jag inte)


Egen lägenhet är om lägenheten står på ditt namn tyvärr, eller att du delar på hyran.

Dvs om du har en egen lägenhet i framtiden som kostar 5500 så kan du få 4500kr eller något för den.

Däremot om du bor hos någon annan, ni är 3 som delar på hyran, då får du en tredjedel av beloppet, du kan inte få mer än vad det kostar tyvärr.

Ta kontakt med FK, testa deras mejl, kundcenter@forsakringskassan.se tror jag det är, skriv till dem och hör med dem.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Firkraag » 2010-10-21 23:29:28

ah nä precis, jag tänker ju inte ansöka hela hyran när vi delar på 3. uppdaterade mitt förra svar lite med extra info..

haha har FK ett kundcenter? nästan som om dom var ett privat bolag, kul :)
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2010-10-22 0:27:20

Moderna som fan, socialen och lss vägrar knappt använda mejl eller liknande, de vill att man kommer dit oftast för att få hjälp.

Försäkringskassan ger mer service när de väl skall hjälpa en med någon, antingen genom telefon eller mejl, väldigt proffsiga.

Jag tror dom måste ha en bättre utbildning eller något, dom måste kan man tycka. :P
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Aktivitetsersättning

Inläggav Peace » 2011-01-22 2:10:11

Hur mycket får man i aktivitetsersättning och kan man bli nekad att få det?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Heishi » 2011-01-22 2:38:04

Vad man får i ersättning är inviduellt. Det finns ett basbelopp som ligger på ungefär 5 500 :-. Detta är 100%, och det ökar med ungefär 200 kr per år. Man kan bli beviljad 25, 50, 75, och 100% ersättning.

Ja, man kan bli nekad ersättning. Arbetsförmågan ska vara nedsatt under minst ett år, och att man under de året inte ska kunna utföra ett arbete under "normala" förhållanden. Annars gäller lönebidragsanställning, eller sjuklön, om jag inte missminner mig. Eller socialbidrag, för den delen.

Det finns flera anledningar till varför man skulle kunna bli nekad ersättning. Senast jag ansökte om ersättningen blev jag informerad om att en av kraven (så jag uppfattade det) för att få ersättningen är att man aktivt försöker arbeta sig bort ifrån den gruppen, som har ersättning. Då gjorde jag redan detta, så det var inga bekymmer. Pågående eller planerad utbildning/praktik, inskriven på arbetsförmedlingen/övriga jobbrekryterare o.s.v. visar tecken från din sida att du är villig och försöker göra det aktiva valet att vara självförsörjande, varpå det kan godkänna din ersättning, som 'hjälp på traven'. Alla fall bedöms individuellt, och du har alltid rätten att överklaga ett beslut.

Ett tips är att alltid kolla Försäkringskassans hemsida gällande aktivitetsersättning för mer information.
Det är inte säkert att alla uppgifter stämmer till 100%, men jag har gått efter det jag kommer ihåg, kortfattat.
MVH Heishi.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Peace » 2011-01-22 13:29:40

Ok. Jag ska få det bl,a för förlängd skolgång, fyller 19 i år. Men jag har blivit nekad så mycket den senaste tiden att jag inte tror på det förrän jag ser det, om man säger så.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Aktivitetsersättning - hur funkar det?

Inläggav Marabou » 2011-02-10 20:30:42

Jag väntar på neuropsykiatrisk utredning och skulle tippa på att jag blir diagnosticerad med antingen ADD eller AS, alternativt både och. Jag kommer förmodligen inte klara av att jobba heltid på väldigt länge, om ens någon gång, och planerar på att söka aktivitetsersättning den dagen jag har en diagnos.

Jag jobbar för närvarande ca 25% som frilansjournalist och kommer troligtvis att utöka detta till 50% ganska snart, alternativt kombinera jobbet med att återuppta min praktik på SVT.

Jag funderar nu på hur mycket man kan räkna med att få i aktivitetsersättning om man söker på halvtid (garantiersättning)? Hur går man tillväga för att söka? Och hur lång tid brukar det ta att få ansökan behandlad?

Min nuvarande läkare är inte så insatt i sånt här så därför frågar jag på forumet istället.

Gripandekylig

Slog ihop tråden Aktivitetsersättning - hur funkar det? med tråden Aktivitetsersättning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav snuggelhund » 2011-02-11 22:05:10

Man kontaktar FK om att man vill ha en blankett gällande aktivitetsersättning , de skickar hem den till dig som du sedan fyller i, sedan skickar man den tillsammans med ett läkarintyg till FK.

Om det är första gången man söker kan man nog räkna med att det kan ta 3-6 månader, det är alltså säkrast att vara ute i god tid.

Hur mycket man får i garantiaktivitetsersättning vet jag inte, men det kanske går att få reda på FKs hemsida.

Glöm inte att söka bostadstillägg också om du är berättigad till det.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Parvlon » 2011-02-11 23:05:05

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Marabou » 2011-02-12 0:41:27

Tack för svar och tack till Parvlon för bra länkar :) Orkar inte läsa igenom all info just nu men ska sätta mig in i det snarast så att det inte blir så mycket krångel och stress sen när det väl är dags att söka.

Jag fick brev idag om att min utredning börjar den 22 februari så förhoppningsvis har jag min diagnos - och därmed också rätten till hjälp - inom ett par månader :)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav emer2 » 2011-02-12 3:53:45

Någon som orkar räkna? Själv är jag lite under isen just nu.
Typ i tabellform.
T.ex.
aktivitetsersättning
21år aldrig jobbat
25år jobbat deltid med årsinkomst 120.000 brutto
29år som jobbat med årsinkomst 200.000 brutto

Sjukersättning (Intressant för mig och vi andra som är gamla).
30år eller över med inkomst 150, 200, 250, eller 300.000

Eventuellt med en tabell för bostadstillägg?

Här är skatteuträkningen. Lika trist som myndigheten.
http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 01950.html

Min något mosiga hjärna fick ihop minsta sjukersättning till 6833:- netto
plus eventuellt bostadstillägg.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

AKTIVITETSERSÄTTNING!!!

Inläggav Solstickan » 2011-09-17 11:02:38

Den här tråden kanske ligger fel. Men jag undrar hur många som har blivit av med sin aktivitetsersättning eller kommer att bli det snart? Det känns som det blir allt fler... Själv är jag väldigt orolig just nu... Hur som helst, hur klarar ni er och hur mår ni? Och ni som fått beviljad ett tag framåt, hur lyckades ni få det?

mnordgren:

Slog ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Solstickan
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-06-02

Re: AKTIVITETSERSÄTTNING!!!

Inläggav Sheyen » 2011-09-17 11:10:56

Jag fick det för att det inte ansågs lämpligt att jag skulle arbeta.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Aktivitetsersättning.

Inläggav mnordgren » 2011-09-17 17:33:34

Moderator:

Slog ihop.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-11 18:38:16

Jag har aktivitetsersättning just nu.
Men min handläggare där säger att om jag inte visar att jag "vill nått" tillräckligt så drar de in aktivitetsersättningen. Vad hon menar med tillräckligt är att jag måste göra minst en aktivitet med andra människor per dag, något jag egentligen inte orkar men nu tvingar mig igenom för att inte förlora mina pengar. (resultatet är utmattning, ångest, depp, självskador och självmordstankar)

Min fråga är: kan Försäkringskassan verkligen göra så? Hon vet ju om att jag har autism och även att jag behöver mycket egentid och så (det står i de läkarpapper hon fått).
Jag vet att jag skulle kunna få ett läkarintyg där det står att allt jag gör nu blir för mycket för mig och inte leder till habilitering utan snarare tvärt om.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav Allanna » 2011-10-11 18:40:45

Alltså, nu fattar jag inte....

Det står ju så här:

"Aktiviteterna ska stödja dig i din utveckling och påverka din sjukdom eller din funktionsnedsättning på ett positivt sätt. De ska också bidra till att förbättra din arbetsförmåga.

Att delta i aktiviteter är frivilligt. Du behåller din ersättning även om du väljer att inte delta i några aktiviteter."

på deras egen hemsida??? Hur går det ihop?

Här: http://www.forsakringskassan.se/nav/11603700751e7d7afc1a6ef52e39d108 (En bit ner på sidan)
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-11 18:54:03

Ja jag vet inte. Min handläggare sa iaf så till mig. Att jag måste visa att jag "vill något". Vilket jag såklart vill, men jag orkar verkligen inte med en aktivitet bland folk varje dag.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav Allanna » 2011-10-11 19:12:08

Jag tycker du ska fråga vad de menar, hur handläggaren får ihop det med den information som går ut på deras hemsida. De kanske har en väldigt bra förklaring, jag förstår inte bara.

Jag tycker det ser ut som att du har rätt att säga nej, utan att förlora ersättningen nämligen. Men det går ju stick i stäv med handläggarens ord, så jag vet ärligt talat inte.

Om du mår dåligt av att hålla på så där tycker jag inte du ska hålla på så, men förlora ersättningen vore ju katastrof å andra sidan. Läkarintyg kanske kan hjälpa, men framför allt måste du nog ta ett allvarligt snack med handläggaren och säg det du skrev i första inlägget: att du mår skit, att du får självmordstankar och att det inte leder till habilitering.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-11 19:46:09

Jag har skrivit till henne och sagt det men inte fått något svar. Vi har mailkontakt hon och jag då jag inte kan prata i telefon. Är ca 3 veckor sedan jag mailade och hon har alltid svarat inom en vecka annars.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav Miche » 2011-10-11 21:07:20

Vidarebefordra ditt senaste mail till henne igen där du skriver ungefär så här:
För tre veckor sedan skickade jag nedanstående mail till dig men fick inget svar.

Då min situation håller på att bli sämre pga de aktiviteter varje dag så önskar jag svar omedelbart innan jag tvingas läggas in på psykakuten.

(Formulera det där sista från ditt hjärta, det borde bita...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav Bastuper » 2011-10-11 21:22:51

Jag går hemma varje dag och gör precis vad jag vill, F-kassan betalar ut ersättning åt mig och jag är inte tvingad ut i arbete eller något sådant.

Har boendestöd och träffar deras handläggare ganska regelbundet och har inte hört nått från dom heller.

Kanske flyttar snart och hoppas verkligen på att få vara lika fri då som nu.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Re: Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-11 22:15:22

Miche skrev:Vidarebefordra ditt senaste mail till henne igen där du skriver ungefär så här:
För tre veckor sedan skickade jag nedanstående mail till dig men fick inget svar.

Då min situation håller på att bli sämre pga de aktiviteter varje dag så önskar jag svar omedelbart innan jag tvingas läggas in på psykakuten.

(Formulera det där sista från ditt hjärta, det borde bita...)


Får ta och göra det.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fråga om Försäkringskassan och aktivitetsersättning

Inläggav LostInAForest » 2011-10-12 9:35:00

jag tycker också det låter konstigt, jag har gått långa perioder utan sysselsättning med aktivitetsersättning och knappt ens hört av försäkringskassan. iofs är det väl de nya, hårdare tiderna nu men det är verkligen helt orimligt att kräva att du ska ut och iväg på aktivitet -varje dag- när ditt liv ser ut som det gör idag.

stå på dig, det är din hälsa det handlar om!
finns det någon som kan stötta dig i din kontakt med dem ifall du känner att det blir övermäktigt?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Försäkringskassan arbetsförmåga->aktivitetsersättning

Inläggav Crystalkwater » 2011-11-04 14:45:07

Hej, undrar hur försäkringskassan går till väga när dom ska kolla ens arbetsförmåga? I mitt fall har jag en timanställning där jag lever dubbelliv med mig själv i att försöka fungera bland neurotypiska. Har provat det mesta och varit i kontakt med arbetsförmedlingen och just hoppat av min senaste utbildning då jag blev stressad och utmattad vilket ledde till isolering/kronisk trötthetsyndrom/hopplöshet/skamkänslor/självmordstankar etc. Har nu bott hos en vän en månad (samma person som är min arbetsgivare).

Så frågan är: om jag bara söker 50% eller 75% aktivitetsersättning kan man be någon annan än arbetsgivaren typ psykiatriker att bedöma ens arbetsförmåga (för vad jag har förstått så räcker inte intyget).

Gripandekylig

Slog ihop tråden Försäkringskassan arbetsförmåga->aktivitetsersättning med tråden Aktivitetsersättning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Crystalkwater
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-11-04
Ort: Örebro

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in