Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-25 18:33:06

Abbreviation skrev:
Lakrits skrev:
Abbreviation skrev:Menar du per cm kroppslängd?

Ja.

Enlig WAIS, då? Det är ju sjukt imponerande (gissar på att du är minst lika lång som jag).

Jag fick aldrig något sammanlagt resultat. Men jag gjorde några IQ-tester innan utredningen, så de som gjordes på NPF-sidan fokuserade på kognition etc. Jag gissar att medelvärdet skulle sjunka ganska rejält med tanke på de problem jag har, men det logiska är det inget fel på.

Jag är strax under medellängd, så du inte tror att jag är någon slags basketspelare.
Senast redigerad av Lakrits 2011-07-25 18:37:40, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav kullan » 2011-07-25 18:37:40

Mitt WAIS test fick jag :

Verbal 90-100

Perfomance 86-99

enligt psykologen var jag normalbegåvad.

På självskattningstestet fick jag 36

Testresultatet indikerar på Asperger.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-25 18:39:02

kullan skrev:Mitt WAIS test fick jag :

Verbal 90-100

Perfomance 86-99

enligt psykologen var jag normalbegåvad.

På självskattningstestet fick jag 36

Testresultatet indikerar på Asperger.

Jag tycker att det är tråkigt att de inte testar konstnärlighet. Du och många andra skulle nog visa er på styva linan där. Det är en typ av intelligens som är användbar inom de flesta yrken.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav kullan » 2011-07-25 18:41:56

Ja jag är väldigt konstnärligt lagd om jag får säga det själv. Rätt nördig inom detta så där har du rätt , Lakrits
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Abbreviation » 2011-07-25 19:02:44

Lakrits skrev:Jag fick aldrig något sammanlagt resultat. Men jag gjorde några IQ-tester innan utredningen, så de som gjordes på NPF-sidan fokuserade på kognition etc. Jag gissar att medelvärdet skulle sjunka ganska rejält med tanke på de problem jag har, men det logiska är det inget fel på.

Jag är strax under medellängd, så du inte tror att jag är någon slags basketspelare.

Varför fick du inte inte dina testresultat på papper? Det verkar som att bara några få har fått dem. Min psykolog sa i och för sig att de inte brukar ge ut dem och att de flesta inte brukar vara intresserade men att han gissade på att jag skulle tycka att det var intressant (eftersom jag pratat om att jag gillar siffror, tabeller och testresultat i allmänhet).
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-25 19:16:56

Abbreviation skrev:Varför fick du inte inte dina testresultat på papper?

Jag frågade inte efter dem. Min utredning pågick under två år och jag var mer intresserad av min eventuella diagnos och det stöd jag kunde få som en följd av den. Jag tyckte att det var roligt med testerna och fokuserade inte på resultatet. För tio femton år sedan hade jag säkert varit mer intresserad. Dessutom hade jag redan gjort vissa tester sedan tidigare eftersom mina föräldrar mycket snabbt begrep att det var någonting som var annorlunda med mig (jag var jättesmart, men socialt nollställd). Fast på den tiden fanns inte någon annan diagnos än just autism, så det ledde inte till något. Men de resultaten gav hur som helst min mor till den som utredde mig och jag gissar att det gjorde att vissa delar av WAIS (el. vad de nu använde för modell) hoppades över.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav adhderic » 2011-07-25 20:06:38

Verkar som jag är väldigt ojämn. Kan ibland vara bland de 20% mest intelligenta och sedan långt under medel IQ.

Väldigt pinsamt. Väldigt få AS vill väl bli sedda som utvecklingstörda. Kanske jag är det men att min kropp döljer det för mig för att kunna överleva. Verkar helt rimligt men skrämmande. Ofta förstår jag inte när andra förklar något. Men andra gånger förstår jag och kan hjälpa andra som inte förstod. Men det är helt slumpartat och inte något jag kan lita på.

Allt logiskt tycks jag ha stora problem med. Matematik är så gott som helt omöjligt.

Men vissa grejer som pyskologi och religion och sånt som har med känslor att göra verkar jag vara nästan normal. Saknas förmåga att visa empati så som en NT förväntar sig men jag verkar teoretiskt förstå men inte kropsligt visa rätta signaler och tillräckligt fort med ögon kontakt och leenden mm.

Nu är väl Emotionell intelligens inte så viktig anses det utan det är den intellektuella som räknas och där är jag ju urdålig verklitne. Pinsamt är bara förnamnet.

typiskt jag kan höra en lätt att förstå skämt och alla garvar men jag tittar förvånat på dem och undrar vad som var poängen och de föklarar och först då förstår jag. Totalt bortgjord
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2011-07-25 20:15:22

De praktiska delarna: (IP 36)
De verbala delarna (VIK 43)
Verbal förståelse (IP 94)
Perceptuell organisation (IP 86)
Arbetsminne (IP 75)
Snabbhet (IP 73)

"På deltestnivå presterar pat klart under genomsnittet gällande symboler-kodning och symbolletning. Resultatet visar på att pat har ett mycket långsamt arbetstempo och att hon har svårigheter att hålla kvar och plocka fram information ur minnet. Pat presterar även klart under genomsnittet gällande aritmetik. Enligt pat har hon svårt att hålla siffrorna kvar i minnet och blir stressad när uppgiften för svår och dessutom innefattar tidspress."
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Wine » 2011-07-25 20:22:34

Lakrits skrev:Jag skulle inte vilja ha låg IQ (det leder nog till andra typer av problem)


http://www.encyclopedia.com/doc/1G2-3403000143.html

"Intelligence and Crime"

The central question of IQ-crime studies is whether individuals with less intelligence, on average, commit more crime than those with more intelligence. That is, are IQ and crime negatively correlated? The best answer, drawn from previous research, is a qualified "yes." Delinquents and criminals average IQ scores 8 to 10 points lower than noncriminals, which is about one-half a standard deviation.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-25 20:58:29

Sheyen, jag är glad att du postar din resultat fastän de ligger under medel. De flesta som postar ligger ju en bit över. Personligen tror jag inte att IQ-test mäter en persons begåvning särskilt bra, utan snarare ger en indikation på hur bra man kan göra ifrån sig i en testsituation. De flesta situationer i livet är ju inte alls som en utredning.

Jag postade visserligen mina resultat efter ett tag, vilket jag ångrar lite nu bara för att folk hänger upp sig så mycket på sådant. Men jag är ändå glad att du gjorde det, för jag tror det finns många intelligenta människor här som underpresterat på IQ-test och för dem är det troligtvis en lättnad att se att de inte är de enda.

Det mest intressanta tycker jag är glappet som folk har vad gäller de olika undertyperna av intelligens.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-25 21:04:43

Angelic Fruitcake skrev:Sheyen, jag är glad att du postar din resultat fastän de ligger under medel. De flesta som postar ligger ju en bit över. Personligen tror jag inte att IQ-test mäter en persons begåvning särskilt bra, utan snarare ger en indikation på hur bra man kan göra ifrån sig i en testsituation. De flesta situationer i livet är ju inte alls som en utredning.


Håller med.

Ska tillägga att jag inte kan säga att mina siffror stämmer till 100% då jag tog det jag kom ihåg ur minnet. Har ju inte fått några papper än då utredningen inte är klar (om den nånsin blir det).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-25 21:08:54

Anna med fyra skrev:Jag har 140 i perception, 134 i performance och mitt arbetsminne 98 och det verbala runt 100, kommer inte ihåg mer. Gör att jag ofta mår väldigt dåligt (ser för mycket och tolkar förmodligen fel eller övertolkar) och kan ofta inte uttrycka och berätta om det jag ser eller återberätta om sånt jag hört på tex tv eller i andra sammanhang, mm . Tomt i huvudet. Min man märker ofta ingenting, tex tjafs på jobbet eller liknande, och han mår hur bra som helst. Blir avundsjuk...:(


Skrev lite fel, det ska vara tvärtom (performance och perceptuell org). Inte för att det spelar någon som helst roll men känns knasigt att skriva fel...

Hur upplever ni att er ojämna intelligens påverkar er, märker ni av det?
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2011-07-25 21:09:59

Angelic Fruitcake skrev:Sheyen, jag är glad att du postar din resultat fastän de ligger under medel. De flesta som postar ligger ju en bit över. Personligen tror jag inte att IQ-test mäter en persons begåvning särskilt bra, utan snarare ger en indikation på hur bra man kan göra ifrån sig i en testsituation. De flesta situationer i livet är ju inte alls som en utredning.

Jag postade visserligen mina resultat efter ett tag, vilket jag ångrar lite nu bara för att folk hänger upp sig så mycket på sådant. Men jag är ändå glad att du gjorde det, för jag tror det finns många intelligenta människor här som underpresterat på IQ-test och för dem är det troligtvis en lättnad att se att de inte är de enda.

Det mest intressanta tycker jag är glappet som folk har vad gäller de olika undertyperna av intelligens.

Tack!

Jag tror som du; att IQ-test inte mäter en persons begåvning så värst bra. Fenren har ca 130 i IQ och varken Fenren eller jag märker några som helst problem gällande kommunikationen oss emellan. Fenren tycker till och med att jag hänger med i samtal och diskussioner bättre än i princip alla andra som han har pratat med.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Abbreviation » 2011-07-25 21:12:18

Angelic Fruitcake skrev:Personligen tror jag inte att IQ-test mäter en persons begåvning särskilt bra, utan snarare ger en indikation på hur bra man kan göra ifrån sig i en testsituation.

Jag vet att de som skriver sådana här saker menar att vara uppmuntrande osv men kan ni kanske ha någon form av förståelse för att det låter som en diss riktad mot de som får bra resultat? Känns som att folk säger "jaja, men du är bara bra på att göra ett test, du är inte smart på riktigt". Inte så roligt faktiskt och inte konstigt att det finns skam i att säga att man fått bra resultat.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav slackern » 2011-07-25 21:13:38

Angelic Fruitcake skrev:Sheyen, jag är glad att du postar din resultat fastän de ligger under medel. De flesta som postar ligger ju en bit över. Personligen tror jag inte att IQ-test mäter en persons begåvning särskilt bra, utan snarare ger en indikation på hur bra man kan göra ifrån sig i en testsituation. De flesta situationer i livet är ju inte alls som en utredning.


Klart att det måste visa om personen är intelligent eller inte annars skulle de ju inte kunna diagnostisera folk med utvecklingsstörning. Och testerna är ju ganska så breda och detaljerade så jag tror att de ger en ganska så bra överblick över personens begåvning. Annars om de inte skulle ha något som helst värde skulle de ju ha slutat med dom för länge sedan.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2011-07-25 21:20:40

slackern skrev:Klart att det måste visa om personen är intelligent eller inte annars skulle de ju inte kunna diagnostisera folk med utvecklingsstörning. Och testerna är ju ganska så breda och detaljerade så jag tror att de ger en ganska så bra överblick över personens begåvning. Annars om de inte skulle ha något som helst värde skulle de ju ha slutat med dom för länge sedan.

Min psykolog samt min läkare sa att jag är intelligent.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-25 21:23:41

Anna med fyra skrev:Hur upplever ni att er ojämna intelligens påverkar er, märker ni av det?

Ja, det märker jag av. Jag har ofta full koll på mycket komplicerade saker i huvudet, men har svårt att diska, prioritera, komma ihåg ansikten o.s.v. Däremot är jag bra på att förklara sådant som är komplicerat.

Och visst är IQ ett mått på begåvning, men bara logisk begåvning i den form som oftast refereras. Om man bara tar den typen av IQ tillhör jag 0,0001 % av populationen. Lägger man sedan till allt det andra skulle jag tro att jag fortfarande ligger över medelvärdet, men inte särskilt högt. Jag är således en ärkeakademiker. Jag genomfars väldigt ofta en slags frustration som kommer över mig när jag upplever att andra inte förstår tillräckligt snabbt eller inte kan separera olika nivåer inom ett ämne som diskuteras.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav slackern » 2011-07-25 21:31:32

Sheyen skrev:
slackern skrev:Klart att det måste visa om personen är intelligent eller inte annars skulle de ju inte kunna diagnostisera folk med utvecklingsstörning. Och testerna är ju ganska så breda och detaljerade så jag tror att de ger en ganska så bra överblick över personens begåvning. Annars om de inte skulle ha något som helst värde skulle de ju ha slutat med dom för länge sedan.

Min psykolog samt min läkare sa att jag är intelligent.


Jo det är ju bra att de ger tröstande ord. Själv fick jag höra att jag är normalbegåvad med ett IQ på 104 i medeltal över alla tester. Så alltså är jag normalbegåvad varken mer eller mindre.

Och massa människor säger att jag är intelligent men jag vet att jag är normalbegåvad får ingen hybris att påstå något jag inte är.

Men många här påstår att de är super intelligenta för att de fick bra på den logiska delen det fick även jag. klart över genomsnittet men för det hävdar jag inte att jag är intelligent.

mnordgren:

Intelligens är ett känsligt ämne och min bedömning är att du inte tar tillräckligt stor hänsyn till det när du skriver som du gör här. Det är lätt att tolka det som att du ifrågasätter vederbörandes intellektuella förmåga.

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Detta är en tillsägelse. Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-25 21:44:11

Abbreviation skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Personligen tror jag inte att IQ-test mäter en persons begåvning särskilt bra, utan snarare ger en indikation på hur bra man kan göra ifrån sig i en testsituation.

Jag vet att de som skriver sådana här saker menar att vara uppmuntrande osv men kan ni kanske ha någon form av förståelse för att det låter som en diss riktad mot de som får bra resultat? Känns som att folk säger "jaja, men du är bara bra på att göra ett test, du är inte smart på riktigt". Inte så roligt faktiskt och inte konstigt att det finns skam i att säga att man fått bra resultat.


Jag fick själv bra resultat och det var ju trevligt, men att jag tänker snabbare än andra är dessutom pga ADHD:n och det bidrar till en viss desorganisation. Ja, jag är intelligent och jag fick bra resultat. Ofta kanske dessa korrelerar, men inte alltid. Och överlag känner jag att många använder höga IQ-resultat som en slags självförtroende-krycka. Och det kan de väl få göra, men det är samtidigt ett slag mot dem som inte fick bra resultat och dessutom inte alltid helt rättvisande, just för att det är en testsituation, och livet är inte ett test(ursäkta mig, alla religiösa).

Life is not a dress-rehearsal, sade någon en gång. Bara för att jag kan prestera bra inför en enda person i en strukturerad miljö betyder det inte att jag inte kommer få scenskräck när det är livet som kallar. Och så länge jag ändå ligger i analogi-fåran kan jag ju påpeka att efter premiären är det inga kritiker som bryr sig om hur genrepet gick om man presterar uselt på premiären. Däremot kan det vara så att vissa inte klarar av ett genrep eller en audition men lyser som stjärnor när ridån dras upp på riktigt.

Jag vill inte ta ifrån någon en självförtroende-boost som de kanske fått av sina IQ-test. Men baksidan är att man markerar sig själv som bättre än de autister och aspergare som presterat sämre, oavsett vad det beror på.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Zombie » 2011-07-25 21:47:17

Abbreviation skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Personligen tror jag inte att IQ-test mäter en persons begåvning särskilt bra, utan snarare ger en indikation på hur bra man kan göra ifrån sig i en testsituation.

Jag vet att de som skriver sådana här saker menar att vara uppmuntrande osv men kan ni kanske ha någon form av förståelse för att det låter som en diss riktad mot de som får bra resultat? Känns som att folk säger "jaja, men du är bara bra på att göra ett test, du är inte smart på riktigt". Inte så roligt faktiskt och inte konstigt att det finns skam i att säga att man fått bra resultat.

Tyvärr finns det skam i båda ändarna. Folk skäms över både att vara "smarta" och "dumma". På det huvudsakligen logisk-intellektuella område som räknas, vilket genererar en skamaxel till.

Om vad testen visar skulle väl jag säga att det naturligtvis finns de som råkar vara smarta (i de avseenden som mäts) i både test och liv, liksom även de som råkar vara dumma i båda och de som är smarta i det ena och dumma i det andra. Och så vidare.

Jag kan bara se vinster av att den här komplexiteten kommer fram.
Senast redigerad av Zombie 2011-07-25 21:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-25 21:50:54

Du är klok, Zombie.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Abbreviation » 2011-07-25 21:51:42

Ja, men just det där, att det ska ses som någon form av baksida att man är medveten om att man är bättre än genomsnittet på vissa saker. Varför ska det vara så? Jag är bättre än genomsnittet på vissa saker men jag är också helt inkompetent på andra grejer. Det är okay att människor går omkring och säger att de är musikaliska, empatiska, kreativa, eller vad som helst, men så fort någon säger att den har hög IQ så kommer massa människor och ska "ta ner personen på jorden". Det är fult att ha hög IQ, helt enkelt.

Visst är det bra att komplexiteten kommer fram. Samtidigt känns det dock ofta som att det är mer acceptabelt att säga att man är intelligent om man fått låga poäng, än om man fått höga. Jag är intelligent och jag har fått bra resultat på testerna. Det blir på något sätt mycket fulare när jag kallar mig själv intelligent (då anses det vara arrogant och människor får för sig att det är någonting man av ren hybris intalat sig själv på grund av sitt IQ-test) än om någon som fått dåliga resultat gör samma sak (då uppmuntras det och människor tycker att det är bra).

(Edit: Att man har fått ett bra resultat innebär ju inte att man inte fått höra hela livet att man är en idiot och behöver minst lika mycket uppmuntran. Men det anses man inte behöva, för man har fått bra resultat, och att uppmuntra en person som fått bra resultat är att bidra till hybris, verkar det som. Det har varit svårt för mig att komma bort från synen på mig själv som korkad.)
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-25 21:55:11

Du är jätteintelligent, Abbreviation. Skäms inte för det.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Wine » 2011-07-25 21:57:58

"Benefits Of Autism"

2. Understanding

Individuals with autism rarely judge other people based on who is smarter, richer or fatter. In fact, these distinctions do not have any importance for autistic people than for other people. Autistic people usually see through these surface appearances so as to find out the person’s real character.


http://benefitof.net/benefits-of-autism/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in