Alla är aspies/Många former av autism

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Alla är aspies/Många former av autism

Inläggav Guponti » 2011-03-13 11:22:05

Idiotiskt att det finns många etiketter inom det autistiska kontimuuet :arrow: Högfungerande autism. Aspergers syndrom. Atypisk autism. Klassisk autism. Autism. Autismliknande tillstånd... Och inte minst är det förvirrande för icke insatta neurotypiska tjommar. Alla är autister och alla tillhör enligt LSS personkrets ett. Alla är aspies. AutismSPektrum.

Moderator: Slog ihop med en liknande senare tråd och ändrade därför rubriken något.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Inläggav Krake » 2011-03-13 11:54:37

Diagnoserna är förstås felgjorda då det finns liten eller ingen skillnad mellan flera av diagnoserna. Samtidigt kan jag tycka att de är för breda. Enligt diagnoskriterierna kan två personer med asperger syndrom ha nästan inga gemensamma punkter för vilka de fick sina diagnoser. Detta framstår för mig som absurt och tyder på att man har bakat ihop ett flertal diagnoser i en enda. En annan typ av indelning är i alla fall önskvärd.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Ek » 2011-03-13 12:01:48

"Autism is no longer a binary diagnosis but is, rather, a spectral condition within which everyone exists, as they do within the depressive and schizophrenic spectrums."

Extraordinary Canadians : Marshall McLuhan av Douglas Coupland.

Jag ville bara citera en genial författare. Och förövrigt kommer ju Asperger att strykas i nästa upplaga av DSM, av just (vad jag har förstått) den anledningen du nämnde, att det är ett spektrum.
Ek
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-11-21

Inläggav Xolanda » 2011-03-14 19:40:29

Dessutom inte bara ett spektrum mellan Autism-HFA utan ibland även stora skillnader i uttryck mellan könen.
Xolanda
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Umeå

Inläggav Zombie » 2011-03-14 20:03:00

Krake skrev:Diagnoserna är förstås felgjorda då det finns liten eller ingen skillnad mellan flera av diagnoserna. [...] En annan typ av indelning är i alla fall önskvärd.

Det finns för litet forskningsunderlag överhuvudtaget, och det som finns är till stora delar föråldrat. Man vet inte tillräckligt säkert vad autism, av något slag, beror på, och därmed är man hänvisad till praktiskt iakttagna symptom som grund för diagnoserna. Vilket i sin tur gör dem beroende av iakttagelse- och föreställningsförmågan hos ett par gäng höga psyiatriker med föga forskningsrön, begränsad klinisk erfarenhet och ingen inifrånkunskap bakom sig på just det här området, för att uttrycka det bara en aning tillspetsat.

Här finns trådar om indelningsproblemen och planerna att ta bort AS-kategorin:
http://www.aspergerforum.se/dsm-v-t6564.html
http://www.aspergerforum.se/forandring- ... 16314.html
http://www.aspergerforum.se/kommer-de-t ... 12925.html

Krake skrev:Samtidigt kan jag tycka att de är för breda. Enligt diagnoskriterierna kan två personer med asperger syndrom ha nästan inga gemensamma punkter för vilka de fick sina diagnoser. Detta framstår för mig som absurt och tyder på att man har bakat ihop ett flertal diagnoser i en enda.

Så enkelt är det inte, trots symptomdiagnoserna. Då har man inte prövat alla infallsvinklar. En annan är att förutsättningslöst söka tänkbara gemensamma faktorer. Sådana saker är inte ens svåra att finna. Har på sistone diskuterats framför allt här:
http://www.aspergerforum.se/dela-upp-as ... 18072.html

men också här:
http://www.aspergerforum.se/min-lakare- ... 19426.html
http://www.aspergerforum.se/utredning-igen-t19429.html

— fast tyvärr, skulle jag säga, av alltför få som hade konkreta idéer att underbygga sina åsikter med.

Xolanda skrev:Dessutom inte bara ett spektrum mellan Autism-HFA utan ibland även stora skillnader i uttryck mellan könen.

AS hos kvinnor har länge varit förbisett ja. Och AS hos vuxna, av liknande skäl: gammal forskning bara på pojkar och för litet ny. Men att pojkar blir vuxna har ju alltid haft större verkan i världen än att det finns kvinnor. Bara man inte glömmer att vi har problem på båda fronterna: allt tal om ingen "empati", ingen vilja till vänner, förmåga till rediga samtal, ögonkontakt och allt vad det är återgår just på dessa gamla rön, med äldre tiders forskningsstandard, från folk som var både barn och pojkar.

En sak de som nu börjar inse snedidentifieringen mellan könen riskerar att förbise istället är dock att samma skillnader i många fall finns inom könen: som i de flesta andra avseenden på det psykiska området överlappar variationsfälten varandra.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Hur många former av autism finns det?

Inläggav Kahlokatt » 2011-05-24 21:29:03

Och vad räknas till autism? Är t.ex. Fragil X och Retts syndrom former av autism, eller är det bara syndrom där autistiskt beteende hör till diagnoskriterierna?
Hur är det med Klinerfelter, är det en form av autism? Och förekommer fortfarande diagnosen schizofren autism?

Om man söker på nätet verkar det som om det bara finns tre former - infantil autism, Asperger och atypisk autism.


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-24 21:32:33

Klinefelter kännetecknas väl främst av fysiska avvikelser?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav slackern » 2011-05-24 21:33:09

Dom här kanske?

F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... stScroll=0
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-24 21:47:39

Ska man börja sammankoppla AS med utvecklingsstörning?
-Över min döda kropp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav slackern » 2011-05-24 21:55:28

KrigarSjäl skrev:Ska man börja sammankoppla AS med utvecklingsstörning?
-Över min döda kropp.


Det får du nog ta upp med WHO som ger ut ICD-10 ;) Eller i det här fallet är det socialstyrelsen som har översatt ICD-10 så det är väll dom du får bråka med.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav Zima33 » 2011-05-25 1:16:37

Ja i ICD-10 så står aspergers under "genomgripande utvecklingsstörningar (F84)".
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav Alien » 2011-05-25 1:30:35

Ja, vi har en "genomgripande störning i utvecklingen", har diskuterats förut, t ex här: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Moderator: förtydligade länken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav Pemer » 2011-05-25 4:14:19

Felet är att man helt utan konsekvensanalys har övergett den egna termen genomgripande störning i utvecklingen för den sinnessjuka varianten genomgripande utvecklingsstörning och fullkomligt struntat i hur intimt sammankopplat ordet "utvecklingsstörning" är med den betydelse det historiskt har, och hur det riskerar att slå när det gäller omvärldens förståelse och insikt kring våra diagnoser.

Just vi aspergare har redan levt med missförståndsproblemen grundade i att vi de facto generellt har problem med kognitiv empati, men att ordet empati i sig identifieras i normalfallet med affektiv empati... - men sedan slog alltså något/några ljushuvud/en/ till och gjorde samma sak en gång till, och betydligt mer aktivt, med den här ändrade svenska översättningen av developmental disorder... :?

Grattis, liksom... och stort tack! :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav Kahlokatt » 2011-05-25 12:39:03

Om jag får välja mellan två onda ting ses jag hellre som utvecklingsstörd än empatistörd. En leende kramig person med Downs syndrom är ju klart gulligare än en iskall psykopat...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-25 13:29:53

Kahlokatt skrev:Om jag får välja mellan två onda ting ses jag hellre som utvecklingsstörd än empatistörd. En leende kramig person med Downs syndrom är ju klart gulligare än en iskall psykopat...

Jag tycker inte att jag i egenskap av aspie ska behöva finna mig i att öht jämföras därvidlag.
Det är grovt förtal, om än i moralisk snarare än juridisk mening.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur många former av autism finns det?

Inläggav Ganesh » 2011-05-30 23:08:29

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Om jag får välja mellan två onda ting ses jag hellre som utvecklingsstörd än empatistörd. En leende kramig person med Downs syndrom är ju klart gulligare än en iskall psykopat...

Jag tycker inte att jag i egenskap av aspie ska behöva finna mig i att öht jämföras därvidlag.
Det är grovt förtal, om än i moralisk snarare än juridisk mening.


Helt rätt Krigis.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in