Min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för...

Inläggav mumsisen » 2011-03-03 9:57:40

För att jag kan titta på honom & prata känslor & har lätt för att gråta... :( Det är bara det att jag själv tycker allt stämmer på Asperger på mig FAN! Jag har ADHD diagnos men känner mig inte helt hemma i det... Hur går jag vidare nu, vill ha en AS utredning trött & ledsen & vilsen känner jag mig... Min son har nyligen fått sin AS diagnos, det var då jag kände & förstod att det mesta stämmer på mig med :cry:
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för.

Inläggav mumsisen » 2011-03-03 10:02:36

mumsisen skrev:För att jag kan titta på honom & prata känslor & har lätt för att gråta... :( Det är bara det att jag själv tycker allt stämmer på Asperger på mig FAN! Jag har ADHD diagnos men känner mig inte helt hemma i det... Hur går jag vidare nu, vill ha en AS utredning trött & ledsen & vilsen känner jag mig... Min son har nyligen fått sin AS diagnos, det var då jag kände & förstod att det mesta stämmer på mig med :cry:

Sen tillade läkaren att de med Asperger har det jättesvårt, det är jättestort funktionshinder & många på habiliteringen blir chockade att så många "friska" personer kommer till dem fel diagnosisterade? mmm hjälper verkligen mig...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Pemer » 2011-03-03 10:41:38

Ååååååhhhh.... ÄNNU en såan där SKRIANDE OKUNNIG LALLARE.

Den där läkaren är inte insatt och påläst om Aspergers syndrom för fem öre!

Begär att få träffa en annan - som KAN Aspergers syndrom!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för.

Inläggav barracuber » 2011-03-03 10:54:55

mumsisen skrev:Sen tillade läkaren att de med Asperger har det jättesvårt, det är jättestort funktionshinder & många på habiliteringen blir chockade att så många "friska" personer kommer till dem fel diagnosisterade? mmm hjälper verkligen mig...


Håller med Pemer. Tråkigt att du råkat ut för en okunnig läkare och att det finns så många sådana.

Asperger kan vara "jättesvårt". Då behöver man mycket stöd och hjälp. Då ska man vända sig till habiliteringen eftersom de är duktiga på denna svåra form av Asperger.

Sedan kan Asperger vara "mildare". Detta betyder att personen är självständigare och i högre grad klarar av saker som eget boende och hushåll. Ofta klarar dessa personer även att ha barn och familj. Den milda Aspergaren framstår som extremt normalfungerande.
Att Aspergern är mild innebär dock inte alltid att personen klarar att jobba så mycket att försörjningen är säkrad. "Klarar att jobba" är egentligen fel uttryck. Det handlar snarare om en arbetsmarknad som är alldeles för hetsig, krävande och inskränkt vilket gör att Aspergare inte anses fungera socialt och därmed avvisas, trots tillräcklig kompetens för arbetet.

Jag tror inte din (och många många andra) läkare känner till att Asperger är så här så pass bred, som jag nyss beskrev. Den massmedia bilden av Asperger är den "jättesvåra". Den "milda" gruppen är fortfarande rätt så osynlig.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för.

Inläggav mumsisen » 2011-03-03 11:01:55

barracuber skrev:
mumsisen skrev:Sen tillade läkaren att de med Asperger har det jättesvårt, det är jättestort funktionshinder & många på habiliteringen blir chockade att så många "friska" personer kommer till dem fel diagnosisterade? mmm hjälper verkligen mig...


Håller med Pemer. Tråkigt att du råkat ut för en okunnig läkare och att det finns så många sådana.

Asperger kan vara "jättesvårt". Då behöver man mycket stöd och hjälp. Då ska man vända sig till habiliteringen eftersom de är duktiga på denna svåra form av Asperger.

Sedan kan Asperger vara "mildare". Detta betyder att personen är självständigare och i högre grad klarar av saker som eget boende och hushåll. Ofta klarar dessa personer även att ha barn och familj. Den milda Aspergaren framstår som extremt normalfungerande.
Att Aspergern är mild innebär dock inte alltid att personen klarar att jobba så mycket att försörjningen är säkrad. "Klarar att jobba" är egentligen fel uttryck. Det handlar snarare om en arbetsmarknad som är alldeles för hetsig, krävande och inskränkt vilket gör att Aspergare inte anses fungera socialt och därmed avvisas, trots tillräcklig kompetens för arbetet.

Jag tror inte din (och många många andra) läkare känner till att Asperger är så här så pass bred, som jag nyss beskrev. Den massmedia bilden av Asperger är den "jättesvåra". Den "milda" gruppen är fortfarande rätt så osynlig.

ja exakt & jag är ju jäkligt insatt i detta nu i och med min son & jättemkt stämmer på mig, fan blir så trött nu vet jag inte var jag ska vända mig? Kanske privat? i och för sig ska jag träffa en arbetsterapeut kanske hon/han kan hjälpa mig vidare för jag ger mig inte... GRR
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav mumsisen » 2011-03-03 11:04:00

jag har barn & familj & det jag ibland tycker är jobbigt är de är uppe i ansiktet på mig så ofta måste jag gå ifrån & bara andas känns som jag kvävs ibland... Fast jag älskar barnen så är det jättekämpigt, sen är jag kroniskt trött numera...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav barracuber » 2011-03-03 11:22:48

mumsisen skrev:jag har barn & familj & det jag ibland tycker är jobbigt är de är uppe i ansiktet på mig så ofta måste jag gå ifrån & bara andas känns som jag kvävs ibland... Fast jag älskar barnen så är det jättekämpigt, sen är jag kroniskt trött numera...


Jag har också familj och känner igen mig i att vilja gå ifrån och bara andas osv. Det är väldigt stressande att ha familj när man har Asperger.

Du tjänar på att berätta så mycket du kan för din familj så att de börjar förstå och visar mer hänsyn. Det går till slut - jag vet! ;) Och då tillåts man vara "som man är" lite mer.

Din trötthet kan ju vara något fysiskt - har du undersökt dig? Den kan också bero på att du blir trött av att umgås med NT-personer. Har dina barn Asperger? Jag har turen att slippa ha barn med Asperger/ADHD och annan NPF. Det kan jag inte föreställa mig hur jobbigt det är.

Till mitt tidigare inlägg vill jag lägga till att, även om man har "bara" mild Asperger, så kan man ändå ha nytta av habiliteringen. Man får dock räkna med att de kan bli "chockade" som du skrev :shock: (Jag har själv inte kontaktat min hab än - håller fortfarande på att smälta min utredning.)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2011-03-03 11:44:37

Egentligen är det helt makalöst fånigt.

Vi har en problematik som gör att i princip allt kan vara väldigt mycket mer ansträngande för oss att orka mer och klara av.

I värsta fall kan det vara en eller flera saker som vi inte klarar av alls.

Och så sitter en stor del av omvärlden och har snappat upp enbart biten med att inte klara av alls, och tror sedan automatiskt att det inte kan vara AS om de ser personen verka - verka!!! - klara av något av det de alltså tror vi inte ska klara alls... :roll:

Och om en viss aspergare råkar ha övat upp en inlärd förmåga att faktiskt lyckas se läkaren man träffar i ögonen, i korta stunder, så behöver det ju inte ens innebära att man inte har svårt för det.

Det kan ju vara så att han/hon upplever mötet som mycket jobbigare just för att han råkar ha försökt tänka på att se läkaren i ögonen, och att saker och ting hade gått mycket lättare om han/hon hade undvikit att göra det.

Men så här ser "kunskaperna" ut, och det är sinnessjukt svårt att komma åt det. I morgon är det två år sedan OA:s första pressmeddelande, "För mycket okunskap om Aspergers syndrom inom sjukvården", släpptes... :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för.

Inläggav Zombie » 2011-03-03 15:52:25

Ser att jag delvis dubblerar Pemer ovan, men det får vara kvar.
barracuber skrev:Håller med Pemer. Tråkigt att du råkat ut för en okunnig läkare och att det finns så många sådana.

Håller givetvis med. Byt om du orkar och behöver diagnosen.

************

Och forumet skulle behöva en särskild huvudavdelning för "frågor om diagnosticeringen" ta mig fan. Åtminstone någon klistrad tråd. Alltid alltid alltid börja om från noll med nya okunniga läkare, fan vad trött jag blir. :evil:

Naturligtvis inte skribenternas fel, tvärtom, utan verklighetskontakt kan man inte göra någonting.

Barracuber skrev:Asperger kan vara "jättesvårt". Då behöver man mycket stöd och hjälp. Då ska man vända sig till habiliteringen eftersom de är duktiga på denna svåra form av Asperger.

Sedan kan Asperger vara "mildare". Detta betyder att personen är självständigare och i högre grad klarar av saker som eget boende och hushåll. Ofta klarar dessa personer även att ha barn och familj. Den milda Aspergaren framstår som extremt normalfungerande.
Att Aspergern är mild innebär dock inte alltid att personen klarar att jobba så mycket att försörjningen är säkrad. "Klarar att jobba" är egentligen fel uttryck. Det handlar snarare om en arbetsmarknad som är alldeles för hetsig, krävande och inskränkt vilket gör att Aspergare inte anses fungera socialt och därmed avvisas, trots tillräcklig kompetens för arbetet.

Jag tror inte din (och många många andra) läkare känner till att Asperger är så här så pass bred, som jag nyss beskrev. Den massmedia bilden av Asperger är den "jättesvåra". Den "milda" gruppen är fortfarande rätt så osynlig.

Vad man inte får glömma är också att ett väldigt "kufiskt" uppträdande kan dölja en "högfungerande" person som har funnit ett sammanhang där varken den eller omgivningen upplever några större problem (även om den sortens fall kanske är på utdöende), medan omvänt svåra problem ända till ständig självmordslängtan kan döljas bakom en "högfungerande" fasad. Till och med bakom en som ser helt "normal" ut om man inte är riktigt väl bekant med personen; eller kanske inte ens då om man, som många gör, inte vill se små tecken på att "något inte står rätt till" med en vän.

Det kan vidare hända att man klarar livet bra rättigenom, men till ett så högt pris i välbefinnande, energiåtgång och vad man får uppoffra som man egentligen inte kan vara utan att sammanbrottet bara är en tidsfråga — i en livssituation då en frisk "NT" inte skulle riskera något sådant. Till den saken hör också, att när en aspergare bryter samman på grund av överbelastning kan det hända att utbrändheten blir livslång.

De båda sistnämnda möjligheterna inser inte sådana här okunniga läkare. För att då inte tala om allmänhet, Flashbackskribenter och liknande. Saken blir inte bättre av att det även finns en falang experter som har namn om sig att vara kunniga och välrenommerade, som också hävdar ungefär att "syns inte aspergern (vid ytlig kontakt) så finns den inte".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2011-03-03 16:10:04

Sedan, även om jag på flera sätt kan förstå enskilda personers ovilja att hänga ut folk och institutioner, tycker jag fortfarande vi skulle vara väldigt betjänta av någon sorts "djungeltelegraf" (varningssystem) om sådant här. Behövs inte för att skämma ut folk, utan
    — för att i viss mån kunna hjälpa varandra till godtagbar diagnosticering och hjälp (av den kvalitet systemet borde erbjuda självmant och som alla förväntar sig av den somatiska vården), så att vi slipper ödsla krafter många av oss överhuvudtaget inte har på sådana här blindgator; och

    — för att veta vilka som behöver upplysas om vad.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2011-03-03 16:21:39

+1 till båda senaste inläggen.

Vi får titta på avdelningarna, klistringarna m.m.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Zombie » 2011-03-03 16:35:34

Oj, väntade mig inte så seriöst gensvar så snabbt. :D Nog fagerlund menade jag allvar med det fetstilta, men just det där med "huvudavdelning" var mest ett temperamentsutbrott. Jag inser att ämnet i så fall gör sig bättre som underavdelning under "Aspergare och vården".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för.

Inläggav sugrövmanövern » 2011-03-03 17:35:14

mumsisen skrev:prata känslor & har lätt för att gråta...
Är inte Aspigt.

mumsisen skrev:Sen tillade läkaren att de med Asperger har det jättesvårt de är jättestort funktionshinder
Det är det. Man förstår ju inte den värld man lever i.

mumsisen skrev:& många på habiliteringen blir chockade att så många "friska" personer kommer till dem fel diagnosisterade?

Kan jag förstå. Måste vara frustrerande för dem att måsta behandla folk på fel grunder.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sugrövmanövern » 2011-03-03 17:36:49

Pemer skrev:Ååååååhhhh.... ÄNNU en såan där SKRIANDE OKUNNIG LALLARE.
Hur vet du det? Känner du mumsisen?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-03-03 17:52:20

Stackars habiliteringen som måste lära sig något om en ny patientgrupp! :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-03 18:17:16

Pemer skrev:Ååååååhhhh.... ÄNNU en såan där SKRIANDE OKUNNIG LALLARE.!

Ja de växer upp som svampar ur jorden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för.

Inläggav Bali » 2011-03-03 18:29:27

sugrövmanövern skrev:
mumsisen skrev:prata känslor & har lätt för att gråta...
Är inte Aspigt.

Jag håller inte med dig det minsta, sugrövmanövern!

Jag hade skrivit en hel massa precis, men det försvann av någon okänd anledning rakt ut i cybervärlden...förb*** , jä*** skit :evil: , men nu är det så och jag orkar inte söka rätt på orden där inne igen, så det blir pang på rödbetan till det viktigaste för TS (tror jag).

Det finns en sajt för/om aspies som jag tycker är väldigt intressant och där tas också upp olikheter mellan manliga och kvinnliga med diagnosen.

help4aspergers

Kanske kan det vara värt ett besök, mumsisen, så du får lite mer kött på benen inför nya möten med vården!?

Kjamiz på dig och lycka till!
Senast redigerad av Bali 2011-03-03 18:33:45, redigerad totalt 1 gång.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Zombie » 2011-03-03 18:31:44

sugrövmanövern skrev:
mumsisen skrev:prata känslor & har lätt för att gråta...
Är inte Aspigt.

Vilket ser ut som att du förnekar existensen av en massa personer som uppfyller diagnoskriterierna.

sugrövmanövern skrev:
mumsisen skrev:Sen tillade läkaren att de med Asperger har det jättesvårt de är jättestort funktionshinder
Det är det. Man förstår ju inte den värld man lever i.

Mer eller mindre och i olika avseenden. Dessutom var det läkaren som sa det där, efter vad h@n hade sett under hur få minuters kontakt. Du borde veta bättre än de flesta hur ytliga, rigida och så vidare vårdfolk kan vara. En mer seriös person skulle knappast alls ha uttryckt sig så under de omständigheterna.

Jag tror mer på att du känner dig undanträngd av folk du inte kan se har lika stora problem som du själv, på just de områden där du har problem...

sugrövmanövern skrev:
mumsisen skrev:& många på habiliteringen blir chockade att så många "friska" personer kommer till dem fel diagnosisterade?

Kan jag förstå. Måste vara frustrerande för dem att måsta behandla folk på fel grunder.

... men det skulle kännas konstruktivare, tycker jag, om man antingen kunde diskutera den saken istället, eller också att ni som tycker såhär började ange skäl för era ståndpunkter. Så att man finge något som gick att bedöma och besvara, i stället för att bara presentera allmänna ståndpunkter rätt upp och ner gång på gång utan motivering, så att man knappast får underlag för annat än att avvisa dem.

sugrövmanövern skrev:
Pemer skrev:Ååååååhhhh.... ÄNNU en såan där SKRIANDE OKUNNIG LALLARE.
Hur vet du det? Känner du mumsisen?

Enligt min bedömning räcker det med det mumsisen skriver om läkaren. I övrigt gäller väl samma sak som alltid, att man svarar på det som skrivs, och skulle det stå fel blir svaret lika fel.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bali » 2011-03-03 18:39:50

Åh, nu har min "hjälte" just varit i farten igen ser jag :wink: , kjamiz på dig Zombie, du vise man!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Zombie » 2011-03-03 18:43:08

Snälla Bali, jag är inte mer "hjälte" än du. ;) Och vill inte vara, det skulle stressa ihjäl mig. Men tack för uppskattningen, kjamiz och detsamma!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bali » 2011-03-03 18:55:17

Jag blir så glad över att du tydligen ändå kan ta emot uppskattning i det lilla, Zombie, det värmer så gött i hjärtat mitt ska du veta, för jag beundrar dig verkligen så här på avstånd!

Stressa för guds skull inte ihjäl dig mannen, för du är bara sååå bra som du är!

Förlåt mumsisen för att jag gick lite OT här, men nog är väl käre Zombie värd ett undantag eller två, tre...!? :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för.

Inläggav roto » 2011-03-03 19:28:59

mumsisen skrev:
mumsisen skrev:För att jag kan titta på honom & prata känslor & har lätt för att gråta... :( Det är bara det att jag själv tycker allt stämmer på Asperger på mig FAN! Jag har ADHD diagnos men känner mig inte helt hemma i det... Hur går jag vidare nu vill ha en AS utredning trött & ledsen & vilsen känner jag mig... Min son har nyligen fått sin AS diagnos det var då jag kände & förstod att det mesta stämmer på mig med :cry:

Sen tillade läkaren att de med Asperger har det jättesvårt de är jättestort funktionshinder & många på habiliteringen blir chockade att så många "friska" personer kommer till dem fel diagnosisterade? mmm hjälper verkligen mig...


Men det finns ju massor av folk härinne som tycker att alla som vill ha diagnos ska få det. Att det sedan visar sig att personen egentligen inte har diagnosen spelar mindre roll, det viktigaste är att alla ska ha rätt att få diagnos.

Jag förstår att läkarna är förundrade över hur breda diagnoskriterierna verkar vara idag, diagnoskriterierna verkar helt enkelt vara för breda. Sen finns det alltid folk som inte förstår att det är de med största problemen som behöver hjälpen.

Som det är idag är det de med minst behov av hjälp som får mest hjälp, bara för att alla kan få diagnos idag. En användare härinne har flera gånger ilsknat till när detta argumenteras; "Självklart ska alla få diagnos om de vill ha det."
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Inläggav mumsisen » 2011-03-03 19:32:54

vad har du för diagnos zombie?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav mumsisen » 2011-03-03 19:33:30

Bali skrev:Jag blir så glad över att du tydligen ändå kan ta emot uppskattning i det lilla, Zombie, det värmer så gött i hjärtat mitt ska du veta, för jag beundrar dig verkligen så här på avstånd!

Stressa för guds skull inte ihjäl dig mannen, för du är bara sååå bra som du är!

Förlåt mumsisen för att jag gick lite OT här, men nog är väl käre Zombie värd ett undantag eller två, tre...!? :wink:

helt ok ;)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in