Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Strattera

Inläggav kuromi » 2011-02-11 19:46:40

har ni ätit strattera och isåfall vad fick ni för biverkningar?

äter ni strattera fortfarande och funkar det bra?

mnordgren:

Slog ihop.
Senast redigerad av kuromi 2011-05-04 20:42:27, redigerad totalt 1 gång.
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav ragnevi » 2011-02-11 20:16:03

Jag äter det och tycker det fungerar bra. Ligger på 105 mg dagligen.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 20:42:27, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-11 21:12:54

Jag har tagit det och mådde skit av det. Blev deppigare och fick självmordstankar. Å andra sidan har jag knappt tålt något liknande, vare sig SSRI eller centralstimulantia. Jag tål helt enkelt relativt starkt signalsubstanspåverkande medicin dåligt, verkar det som.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav kuromi » 2011-02-11 23:04:34

alfapetsmamma skrev:Jag har tagit det och mådde skit av det. Blev deppigare och fick självmordstankar. Å andra sidan har jag knappt tålt något liknande, vare sig SSRI eller centralstimulantia. Jag tål helt enkelt relativt starkt signalsubstanspåverkande medicin dåligt, verkar det som.


hur länge åt du det och hur många milligram per dag?
Senast redigerad av kuromi 2011-05-04 20:42:27, redigerad totalt 1 gång.
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav kuromi » 2011-02-11 23:06:39

ragnevi skrev:Jag äter det och tycker det fungerar bra. Ligger på 105 mg dagligen.


inga speciella biverkningar sen du började äta strattera?

hur kände du dig, alltså kände du dig mindre rastlös och lugn tex?
Senast redigerad av kuromi 2011-05-04 20:42:27, redigerad totalt 1 gång.
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-11 23:32:41

kuromi skrev:hur länge åt du det och hur många milligram per dag?


Minns faktiskt inte, sorry. Jag har testat så många mediciner och med så många olika styrkor så det flyter ihop helt, särskilt sånt som ligger så långt tillbaks i tiden som Strattera. (Det var innan min utredning gjordes.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav kuromi » 2011-02-12 15:00:35

någon som äter strattera och känner sig piggare?
Senast redigerad av kuromi 2011-05-04 20:42:27, redigerad totalt 1 gång.
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Full på Concerta?

Inläggav neuroLogiskt » 2011-02-25 21:36:33

Finns det någon mer som inte reagerar "enligt boken" på Concerta?

Jag fick först Ritalin i tablettform, sedan depåtablett. Det var svårinställt med massor av biverkningar så i tisdags fick jag Concerta 18mg. Jag blir som om jag vore alkoholpåverkad!

Raglar när jag går, är ostadig, svårt att fästa blicken, kan inte läsa, ännu mindre köra bil. Sov större delen i tisdags, onsdags och igår. Idag har jag inte kunnat förmå mig att ta den, det har varit skönt att få vara "nykter" en stund.

I övrigt blir jag så spänd i käke, axlar och rygg så det värker. Svårt med andningen och det känns som att jag har en matbit i halsen som inte går att svälja ner.

Går det här över och blir bättre efter en tid användning? Hur länge då, flera veckor eller hur länge ska man våga prova?

Min doktor suckar, så här ska det inte bli menar han (alltså inbillar jag mig tycks han tänka)!
neuroLogiskt
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2011-01-31

Re: Crystal Meth (Ritalin/Concerta)

Inläggav advokaten » 2011-08-02 1:27:55

Hej!

Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg.

I anledning av mitt yrkesval/min yrkesinriktning är jag väl insatt i olika narkotikaklassade substanser. Metylfenidat (vilken är den aktiva substansen i Ritalin/Concerta m.fl. läkemedel) är inte kemiskt närbesläktat med vare sig amfetamin eller metamfetamin då de två sistnämnda substanserna tillhör gruppen fenetylaminer. Metylfenidat tillhör gruppen piperidiner. I sammanhanget vill jag även tillägga att metamfetamin och "crhystal meth" inte är identiska substanser om man skall vara riktigt noggrann. "Crystal meth" är dock en viss form av metamfetamin vilken, i normalfallet, är mer potent än vanligt metamfetamin (en liknelse skulle kunna vara kokain och crack, i denna liknelse skulle kokain vara att jämföra med vanligt metamfetamin och crack vara att jämföra med "Crystal meth"). I syfte att förtydliga mitt inlägg vill jag klargöra att metylfenidat inte överhuvudtaget innehåller vare sig metamfetamin/"Crystal meth", amfetamin eller någon annan fenetylamin.

Med förhoppning om att mitt inlägg hjälpt till att bringa klarhet i det rubricerade ämnet.

/Advokaten
advokaten
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-08-02

Re: Crystal Meth (Ritalin/Concerta)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-02 1:37:25

advokaten skrev:Med förhoppning om att mitt inlägg hjälpt till att bringa klarhet i det rubricerade ämnet.


Absolut. Tack! :D Piperidiner - måste ta reda på mer om vad jag äter små medicinska doser av.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-08-02 10:10:30

inget
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2011-08-03 12:58:47

Om man inte tycker att medicineringen hjälper så kan det bero på feldiagnostisering:

http://preventdisease.com/news/10/10291 ... osed.shtml

Treatment of ADHD in Patients with Borderline Disorder
It is not uncommon for children, teenagers and adults with borderline disorder who have some symptoms of ADHD to be misdiagnosed with ADHD, and then receive customary treatment with stimulants such as methylphenidate or an amphetamine derivative. People with borderline disorder treated with these medications typically do not do well, and may even do worse than without these medications.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LILITH_ » 2011-08-03 15:33:47

Wine skrev:Om man inte tycker att medicineringen hjälper så kan det bero på feldiagnostisering:

http://preventdisease.com/news/10/10291 ... osed.shtml

Treatment of ADHD in Patients with Borderline Disorder
It is not uncommon for children, teenagers and adults with borderline disorder who have some symptoms of ADHD to be misdiagnosed with ADHD, and then receive customary treatment with stimulants such as methylphenidate or an amphetamine derivative. People with borderline disorder treated with these medications typically do not do well, and may even do worse than without these medications.
Det verkar som att du citerar från en annan länk som du postat i en annan tråd.
Den korrekta länken för ovanstående citat är:
http://www.bpddemystified.com/index.asp?id=49

Det är förövrigt en hemsida gjord av någon som skrivit en bok om Borderline, inte en kritisk vetenskaplig artikel.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2011-08-03 15:43:03

LILITH_ skrev:Det verkar som att du citerar från en annan länk som du postat i en annan tråd.
Den korrekta länken för ovanstående citat är:
http://www.bpddemystified.com/index.asp?id=49

Det är förövrigt en hemsida gjord av någon som skrivit en bok om Borderline, inte en kritisk vetenskaplig artikel.


Tack, för ändringen av länken.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-08-03 20:23:43

If borderline disorder and ADHD co-occur, patients often do worse when treated for ADHD if they first receive a medication for the symptoms of ADHD. Under these circumstances, they may then demonstrate an increase in emotionality and aggressive impulsivity. Fortunately, clinical experience and anecdotal reports in the scientific literature suggest that this problem can be effectively managed in one of two ways.

When the symptoms of ADHD are mild, behavioral treatments alone may be effective, thereby avoiding the risk of increasing the symptoms of borderline disorder with a stimulant.


Ett bättre sätt att förkorta i texten utan att förvrida slutsatserna i studien.
Nej borderline är fortfarande vanligt bland personer med Adhd och dylikt.Man blir tyvärr inte immun mot borderline bara för att man råkar vara född med en npf problematik,tyvärr.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2011-08-04 9:32:13

Flawed skrev:Ett bättre sätt att förkorta i texten utan att förvrida slutsatserna i studien.
Nej borderline är fortfarande vanligt bland personer med Adhd och dylikt.Man blir tyvärr inte immun mot borderline bara för att man råkar vara född med en npf problematik,tyvärr.


Jag förstår inte vad du menar. Jag citerade en del av texten och bifogade länk så att alla kan läsa hela texten själva och texten, som handlar om att det inte är ovanligt att individer med borderline blir feldiagnostiserade med ADHD, är ingen "slutsats" utan man tar upp att det kan vara så, att det inte är ovanligt och lite längre ner i texten återfinns även det som du har citerat om att borderline kan finnas samtidigt som ADHD. Det är två helt olika saker. Det är nog inte bra att medicinera i onödan med ADHD preparat om man egentligen inte har ADHD utan är feldiagnostiserad.

Jag skrev dessutom inte att det är så att om medicineringen inte hjälper så beror det på att det inte är ADHD utan att det kan vara så:

Wine skrev:Om man inte tycker att medicineringen hjälper så kan det bero på feldiagnostisering:


LILITH_ skrev:Det är förövrigt en hemsida gjord av någon som skrivit en bok om Borderline, inte en kritisk vetenskaplig artikel.


När man läser på hemsidan så finns bl.a. följande information:

Dr. Friedel is Distinguished Clinical Professor of Psychiatry at Virginia Commonwealth University, and Professor Emeritus at the University of Alabama at Birmingham.


Dr. Friedel serves on the Scientific Advisory Board of the National Education Alliance for Borderline Personality Disorder, and was named a Psychiatrist of the Year in 2007 by the National Alliance on Mental Illness (NAMI). He is co-editor-in-chief of Current Psychiatry Reports, and is on the editorial board of the Journal of Clinical Psychopharmacology. He is a member of Alpha Omega Alpha Honor Medical Society and a number of other professional and scientific organizations. Dr. Friedel has published over 100 scientific articles, book chapters and books, and is listed in Who's Who in Medicine and Healthcare and in Who's Who in America.


http://www.bpddemystified.com/index.asp?id=12
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2011-08-09 12:24:24

Ett gammalt inlägg i tråden, men som ännu inte fått något svar:

post267161.html#p267161
alfapetsmamma skrev:
weasley skrev:
Jag känner dock inte till någon enda koppling eller icke-koppling mellan allergier, ADHD-hjärnor och antihistaminer. För att besvara de frågorna behöver vi docfrasse!


Jag saknar honom öht, och jag har sagt det, men det finns liksom gränser för hur många gånger man vill säga det. (Jag har sagt det en gång, det kanske inte kan räknas som tjat? ;))


Finns det någon docfrasse eller liknande doktorskunnig person här? Farmacept? Psykolog med gedigen erfarenhet?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-08-09 12:34:48

Det finns det nog inte.
Men det finns väl ett mönster där man ser att människor som har en sämre sociekonomisk sitution tenderar att drabbas i högre grad av allergier och autimmunasjukdomar,fibromyalgi och KOL och liknande.
Människor med NPf problematik borde ha sämre socialt stöd,vara stresskänsliga och en svårare situation generellt och då skulle man kunna tänka sig att allergier är vanligare.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2011-08-09 12:40:29

Flawed skrev:Det finns det nog inte.
Men det finns väl ett mönster där man ser att människor som har en sämre sociekonomisk sitution tenderar att drabbas i högre grad av allergier och autimmunasjukdomar,fibromyalgi och KOL och liknande.
Människor med NPf problematik borde ha sämre socialt stöd,vara stresskänsliga och en svårare situation generellt och då skulle man kunna tänka sig att allergier är vanligare.

Det kan du ha en poäng i. En viss poäng. För det finns ju en väldigt tydlig koppling mellan en skitigare miljö => färre allergier.

Men allergier är ju inte huvudsaken för den här tråden. Däremot tycker jag Advokaten hade ett intressant inlägg strax ovanför. Enligt det jag lyckades ta reda på (informationen finns i och ovanför den länk jag gav i mitt förra inlägg) så vet jag inte om vi säger samma sak eller om vi motsäger varandra. Knepigt.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-08-09 13:06:56

Wine skrev:
Flawed skrev:Ett bättre sätt att förkorta i texten utan att förvrida slutsatserna i studien.
Nej borderline är fortfarande vanligt bland personer med Adhd och dylikt.Man blir tyvärr inte immun mot borderline bara för att man råkar vara född med en npf problematik,tyvärr.


Jag förstår inte vad du menar. Jag citerade en del av texten och bifogade länk så att alla kan läsa hela texten själva och texten, som handlar om att det inte är ovanligt att individer med borderline blir feldiagnostiserade med ADHD, är ingen "slutsats" utan man tar upp att det kan vara så, att det inte är ovanligt och lite längre ner i texten återfinns även det som du har citerat om att borderline kan finnas samtidigt som ADHD. Det är två helt olika saker. Det är nog inte bra att medicinera i onödan med ADHD preparat om man egentligen inte har ADHD utan är feldiagnostiserad.

Jag skrev dessutom inte att det är så att om medicineringen inte hjälper så beror det på att det inte är ADHD utan att det kan vara så:

Wine skrev:Om man inte tycker att medicineringen hjälper så kan det bero på feldiagnostisering:


LILITH_ skrev:Det är förövrigt en hemsida gjord av någon som skrivit en bok om Borderline, inte en kritisk vetenskaplig artikel.


När man läser på hemsidan så finns bl.a. följande information:

Dr. Friedel is Distinguished Clinical Professor of Psychiatry at Virginia Commonwealth University, and Professor Emeritus at the University of Alabama at Birmingham.


Dr. Friedel serves on the Scientific Advisory Board of the National Education Alliance for Borderline Personality Disorder, and was named a Psychiatrist of the Year in 2007 by the National Alliance on Mental Illness (NAMI). He is co-editor-in-chief of Current Psychiatry Reports, and is on the editorial board of the Journal of Clinical Psychopharmacology. He is a member of Alpha Omega Alpha Honor Medical Society and a number of other professional and scientific organizations. Dr. Friedel has published over 100 scientific articles, book chapters and books, and is listed in Who's Who in Medicine and Healthcare and in Who's Who in America.


http://www.bpddemystified.com/index.asp?id=12

Nej texten behandlar att Borderline symptomen bör behandlas för att en behandling med centralstimulantia ska vara framgångsrik.Man kan inte bara slänga en burk concerta på en människa som mår jättedåligt och har ett självskadebeteende.Typ.
Din slutsats utifrån texten som du själv skickade är således felaktig.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2011-08-09 13:42:56

Flawed skrev:Nej texten behandlar att Borderline symptomen bör behandlas för att en behandling med centralstimulantia ska vara framgångsrik.Man kan inte bara slänga en burk concerta på en människa som mår jättedåligt och har ett självskadebeteende.Typ.
Din slutsats utifrån texten som du själv skickade är således felaktig.


Nej, den är inte felaktig. Det du skriver handlar om utifall att man har både ADHD och borderline:

If borderline disorder and ADHD co-occur, patients often do worse when treated for ADHD if they first receive a medication for the symptoms of ADHD. Under these circumstances, they may then demonstrate an increase in emotionality and aggressive impulsivity. Fortunately, clinical experience and anecdotal reports in the scientific literature suggest that this problem can be effectively managed in one of two ways.


Men i mitt första inlägg så skrev jag att det kan vara så att man INTE har ADHD utan endast borderline och att man kan vara feldiagnostiserad och då kan man må sämre av medicinering med ADHD preparat:

Wine skrev:Om man inte tycker att medicineringen hjälper så kan det bero på feldiagnostisering:

http://www.bpddemystified.com/index.asp?id=49

Treatment of ADHD in Patients with Borderline Disorder
It is not uncommon for children, teenagers and adults with borderline disorder who have some symptoms of ADHD to be misdiagnosed with ADHD, and then receive customary treatment with stimulants such as methylphenidate or an amphetamine derivative. People with borderline disorder treated with these medications typically do not do well, and may even do worse than without these medications.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-08-09 13:46:31

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2011-08-09 16:40:30

Flawed skrev:GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Kom du på att du hade läst fel? ;-D
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Lakrits » 2011-08-09 16:41:24

Flawed skrev:GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Språkpolisen: Du glömde ett H i slutet av ordet.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in