Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav antikropp » 2010-06-09 16:27:27

JAg upplever liknande problem med Ritalinet. Tror det har med Rebound att göra. När det drar igång så är effekten enbart bra, när det vänder så försvinner dom bra delarna med Ritalinet men stresspåslaget är kvar.

Tidsperspektivet för när det är bra stämmer ganska bra överens med den här bilden.

[img]http://images.ddccdn.com/pro/images/3acc09f5-b3ac-410a-9613-815f5840c8a3/ritalin-la-04.jpg[/img]

När jag tar Depotkapseln så börjar det verka ganska fort och har en bra effekt i ungefär 90 minuter, sen känner jag mig stressad och börjar må dåligt i ca 90 minuter, sen känner jag inte av så mycket mer Ritalineffekt, ibland känns det ok 5-6 timmar efter intag ett tag men inte alltid.

När jag tog korttidsverkande så fanns det inte en chans att jag skulle kunna vänta 4 timmar mellan doseringstillfällen. Det fungerar mer i stil med 90minuter bra, 60minuter svajigt, 30minuter riktigt dåligt och sen är jag trött ett tag efter.

Jag har testat olika doser också men det är ungefär samma oavsett dos. Högre doser ger en bättre effekt när det funkar bra och värre biverkningar när det går ur.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 20:42:25, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav weasley » 2010-06-09 19:04:33

Slog ihop trådar om samma sak.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:42:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav kratos » 2010-06-09 19:16:12

antikropp skrev:JAg upplever liknande problem med Ritalinet. Tror det har med Rebound att göra. När det drar igång så är effekten enbart bra, när det vänder så försvinner dom bra delarna med Ritalinet men stresspåslaget är kvar.

Tidsperspektivet för när det är bra stämmer ganska bra överens med den här bilden.

[img]http://images.ddccdn.com/pro/images/3acc09f5-b3ac-410a-9613-815f5840c8a3/ritalin-la-04.jpg[/img]

När jag tar Depotkapseln så börjar det verka ganska fort och har en bra effekt i ungefär 90 minuter, sen känner jag mig stressad och börjar må dåligt i ca 90 minuter, sen känner jag inte av så mycket mer Ritalineffekt, ibland känns det ok 5-6 timmar efter intag ett tag men inte alltid.

När jag tog korttidsverkande så fanns det inte en chans att jag skulle kunna vänta 4 timmar mellan doseringstillfällen. Det fungerar mer i stil med 90minuter bra, 60minuter svajigt, 30minuter riktigt dåligt och sen är jag trött ett tag efter.

Jag har testat olika doser också men det är ungefär samma oavsett dos. Högre doser ger en bättre effekt när det funkar bra och värre biverkningar när det går ur.

Hur har du tacklat problematiken tex?
Senast redigerad av kratos 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
kratos
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-06-06
Ort: Göteborg

Inläggav antikropp » 2010-06-09 19:42:49

kratos skrev:Hur har du tacklat problematiken tex?
Jag har inte tacklat problematiken. Den verkar otacklingsbar. Det kan funka att ta 2 depotkapslar en timme förskjutna från varandra, men jag kommer inte i närheten av att ha nytta av ritalinet en hel dag. Pular jag i mig mer och mer under en dag så kommer en helvetes jävla rebound på kvällen.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav kratos » 2010-06-09 20:00:20

antikropp skrev:
kratos skrev:Hur har du tacklat problematiken tex?
Jag har inte tacklat problematiken. Den verkar otacklingsbar. Det kan funka att ta 2 depotkapslar en timme förskjutna från varandra, men jag kommer inte i närheten av att ha nytta av ritalinet en hel dag. Pular jag i mig mer och mer under en dag så kommer en helvetes jävla rebound på kvällen.

Känns rebounden pà dig som att det kliarhettar i huden bl.a. .
Fan om skall byta till metamina eller amfetamin, har du funderat pà eller testat nàn av dom?
Senast redigerad av kratos 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
kratos
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-06-06
Ort: Göteborg

Inläggav antikropp » 2010-06-09 23:49:47

Jag har funderat på om Metamina skulle vara bättre. Men min läkare nu har mer varit inne på att byta ut Ritalinet mot neuroleptika/antidepp. Jag skulle gärna testa Metamina.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav kratos » 2010-06-10 7:32:43

antikropp skrev:Jag har funderat på om Metamina skulle vara bättre. Men min läkare nu har mer varit inne på att byta ut Ritalinet mot neuroleptika/antidepp. Jag skulle gärna testa Metamina.

Det verkar ganska sjukt att dra pà med neuroleptika, paradoxalt mot själva adhd forskningnen. Jag tänker nog iallafall testa med att gå upp med ritalnet o redan nu ta upp det här med metamina med läk. Det är konstigt och skrämmande hur làg kunskapen är och konsekvenserna är ju hemska för majoriteten av oss. :(
Senast redigerad av kratos 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
kratos
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-06-06
Ort: Göteborg

Inläggav kratos » 2010-06-11 0:04:56

alfapetsmamma skrev:Undrar om det skulle vara möjligt att få testa Amfetamin istället. Jag fick mycket mindre biverkningar av Metamina än Ritalin, Concerta och Strattera, men ändå för mycket för att det skulle vara värt att ta det. Dvs, biverkningarna var större än nyttan av verkan.

Skulle vara jättetacksam om du kunde utveckla med vilka doser i mg, och vad dina biverkningar var. Vad blev bättre men var inte tillräckligt med metamina?
Senast redigerad av kratos 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
kratos
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-06-06
Ort: Göteborg

Vanligt att man utvecklar tolerans mot metylfenidat?

Inläggav nilblo » 2010-07-24 8:52:16

Metylfenidat (i mitt fall Medikinet) har fungerat bra under 1 månad.
Direkt fick jag en avsevärd höjning av smärttröskeln så jag kunde snabbt fasa ut smärtstillande som jag tagit i snart 8 år. Kanske pga höjda dopamin-nivåer? Jag blev gladare och började skämta igen, tog tag i avstannade projekt och mådde på det hela taget ganska bra.
Nu är jag sedan tre-fyra dagar tillbaks i dålig sömn, ångest och oro, ont i magen av oro och allt är botten igen. Smärtan är tillbaks (neuropati) men jag vägrar gå på mina gamla smärtstillande igen för dom var inte roliga..
Hemskt svåra att sluta med...förutom med metylfenidat då
nilblo
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-06-09
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2010-07-24 15:13:00

Om Medikinet i

FASS
Patient-FASS
Produktinformation från Läkemedelsverket (FASS)

Om metylfenidat (FASS)
Om metylfenidat (svenska Wikipedia)
Om metylfenidat (engelska Wikipedia)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav matterik » 2010-07-24 15:42:35

Beroendeframkallande medel.
Iakttag största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav nilblo » 2010-07-24 16:21:21

Citat:
Metylfenidat är beroendeframkallande i mycket höga doser, dock inte i de doser som används vid behandling av ADHD eller ADD
Slut citat.

Källa: 5:e länken i Lakrits svar ovan.

Om man tar ad notam allt som står i FASS så skall man väl i praktiken undvika allt som tillverkas av Läkemedelsföretagen? Det finns nog ingen medicin utan biverkningar. Men - det är en sak att läsa vad tillverkaren själv säger om sin förträffliga drog, ibland stöder man sig på nogrannt genomförda kliniska tester - ibland får man inte ens ta del av HUR testen genomförts.
Därför ställer jag min fråga i ett forum där många har personliga erfarenheter av metylfenidat, kanske ett antal med AS, som kan göra att man reagerar ovanligt och annorlunda på mediciner. Reaktioner som inte typiskt går att finna i FASS.
nilblo
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-06-09
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2010-07-24 18:07:23

Jag har inte testat just Medikinet men väl Concerta, Ritalin (såväl korttids- som depot), Strattera, Voxra och Metamina. De två första är metylfenidat, de två följande inte centralstimulantia och Metamina är dexamfetamin, men alla var tänkta att hjälpa mot ADHD-symtom.

Får för mycket biverkningar av samtliga och har därför inte kunnat ta dem, inte ens i de bebisdoser jag tog. Har PTSD förutom AS och ADHD, så mitt system är nog inte så representativt.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Strattera och (förmodad) ADD?

Inläggav guilliotine » 2010-09-21 2:17:48

Har träffat en ny (psyk)läkare nu två gånger, och han är toppen. Fick sömnhjälp efter första träffen, något jag tjatat på fyra andra om tidigare, och han verkar ha gjort mig till sitt personliga projektarbete. Han frågar inte så mycket, tvekar inte, han verkar lita på mig och mitt omdöme fullt ut, vilket är underbart.
Nu senast så frågade han lite om jag nånsin trott att jag har ADD, och jag berättade att jag misstänkte det från början men min psykolog valde att inte utreda för det. Genast säger han att vi testar en medicin, funkar den så har jag väl ADD, eller nåt liknande. Så han skriver ut Strattera.

Kommer hem och läser på bipacksedeln, och läser "mot hyperaktivitet". jag är inte hyper. Jag är motsatsen. Det finns sengångare som är mer hyper än jag. Hur kommer jag reagera på den här medicinen? Om jag blir mycket lugnare kommer jag hamna i koma, känner jag. Jag jobbar med stora tunga maskiner runt väldigt dyra flygplan, jag vill verkligen inte somna i en av dem. Herr läkare sa att det inte var några problem, men.. Ja, lite orolig här..
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav Koboshi » 2010-09-21 7:19:20

Jag har Strattera också och det funkar mot/för koncentrationen också. Så bra för mig att enligt koncentrationstest så har jag AD(H)D utan medecinen och ingen AD(H)D med ^_^.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Tikki » 2010-09-21 7:50:31

Om jag är rätt informerad så är Strattera uppiggande.
Det kan ju inte skada att göra ett datorADD-test, det går väldigt snabbt.
Jag hade också frågat om ett ämnesomsättningsprov, tex TSH + fritt T4.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Inläggav Kvasir » 2010-09-21 12:26:14

Numera skiljer man ofta inte på ADD och ADHD, utan betraktar dem som olika yttringar av samma sak. Somliga menar att man vid ADD har en mental hyperaktivitet istället för en motorisk sådan. Det finns också teorier om att det i båda fallen handlar om en sänkt vakenhetsgrad i hjärnan, och att t.ex. motorisk hyperaktivitet är ett sätt att hålla sig själv vaken. Enligt den teorin fungerar då ADHD-mediciner genom att höja vakenhetsgraden i hjärnan, vilket stämmer bra med min upplevelse av dem.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav guilliotine » 2010-09-21 13:37:50

Kvasir skrev:Somliga menar att man vid ADD har en mental hyperaktivitet istället för en motorisk sådan.


Det där passade in så fantastiskt väl på mig, så nu har jag helt nya förhoppningar för den här medicinen! Har även gjort väldigt många ADD-test på nätet och liknande och alla säger att det är "highly likely" att jag jag ADD. Så det här blir intressant.

Ni som tar den, känner ni av en stor skillnad? Eller några biverkningar?
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Metylfenidat?

Inläggav trémula » 2010-09-22 16:47:24

Jag funderar på om det kan hjälpa mig, men jag är väldigt försiktig med medicin nuförtiden.
Därför har jag några frågor till er som äter eller har ätit metylfenidat.

*På vilka sätt har det hjälpt er?

*Vilka biverkningar har det haft? Har det vart värt det?

*Mår du bättre med ditt liv i allmänhet på metylfenidat än innan du började med det?

Skriv gärna hur länge du har gått på medicinen också.
Ni som äter nån annan ADHD-medicin kan också skriva.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav matterik » 2010-09-22 18:40:30

Detta tror jag är det som min dotter kanske ska få mot socker och matsug. Hon är åtta år. Men som sagt i en annan tråd jag vet inte ännu säkert om hon får det.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav MsTibbs » 2010-09-22 21:49:05

*På vilka sätt har det hjälpt er?
"Vaknar" på morgonen, inte trött till på eftermiddagen, bättre koncentrationsförmåga, kan räkna Yatzy bättre. Pigg på dagen såpass att jag har mindre sömnproblem på kvällen. Jag har nu 54mg, men har bett om att få höja, väntar på läkartid.

*Vilka biverkningar har det haft? Har det vart värt det?
Första veckan ungefär var jag illamående och hade ingen matlust. Dock låg jag inne på psyk så fick medicin mot illamåendet (Primperan) och det fungerade bra. Enda kvarstående "biverkningen" är att jag är mindre kreativ (målar) iom att impulsiviteten försvunnit. Det är värt det.

*Mår du bättre med ditt liv i allmänhet på metylfenidat än innan du började med det?
Ja, se punkt ett.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav piscescorner » 2010-09-24 11:35:54

Kvasir skrev:Numera skiljer man ofta inte på ADD och ADHD, utan betraktar dem som olika yttringar av samma sak. Somliga menar att man vid ADD har en mental hyperaktivitet istället för en motorisk sådan.


Min äldsta son tillhör de som inte är hyperaktiv men har himla svårt att koncentrera sig när det gäller att lyssna och liknande. Han har ätit Strattera men trivdes inte alls med dem. Han reagerar själv på att han blir alldeles för allvarlig och sur. Dessutom tappade han matlusten och gick ner flera kilon i vikt, vilket han inte alls behöver.
I tisdags så träffade vi hans psykolog på habben och det var första gången hon träffade honom utan mediciner och hon tyckte att han var pratsam och glad, vilket han inte är på varken Ritalin eller Strattera.
Nu är det aktuellt med medicinering igen pga depressioner, men då han snarare är hypoaktiv så blir inte Strattera akutellt den här gången. Istället fick han Sertralin mot ångest och depression.

/Susanne
piscescorner
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-09-24
Ort: Sundsvall

Inläggav Koboshi » 2010-09-24 20:28:48

Gå ner i vikt är en biverkning som även jag "drabbats" av men då jag har haft kilon att ta av så har det för mig bara varit positivt.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav alfapetsmamma » 2010-09-24 20:37:57

Strattera är mest tänkt att hjälpa på noradrenalinbrist, dvs mest på koncentrationsbiten, och inte så mycket på impulsivitet och aktivitetsnivå (som styrs mest av dopamin).

Nackdelen med Strattera är att det ofta tar mycket lång tid innan man kan se nåt positivt utslag, fast biverkningarna kommer snabbt. Själv fick jag sluta med den, men jag hoppas den funkar för dig!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in