Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder etc.)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Krake » 2010-11-01 10:51:34

Jag är inte så ljuskänslig, men en flitig användare av solglasögon.

Jag är oerhört ljudkänslig och verkar uppmärksamma alla ljud som finns omkring mig. Jag har extremt svårt att filtrera bort dessa men kan ibland "ignorera" dem.

Har svårt för beröring (gäller även djur eller för all del diverse föremål) i synnerhet om jag inte är förberedd. Tål inte yllekläder då dessa kliar och sticks och jag blir röd på huden. Vill inte ha tajta kläder och kan bli oerhört irriterad på detaljer som att byxan har vikt sig nära foten och kommer åt mig på ett obehagligt sätt.

Jag verkar ha andra smakpreferenser än normalbefolkningen.

Jag har också ett ovanligt dåligt luktsinne. Kanske är det inte fysiskt ofungerande men jag uppmärksammar inte lukter lika starkt som andra.

AS diagnos.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Truly » 2010-11-01 13:04:25

Ljusintryck
- Jag är känslig för ljus. Jag har alltid solglasögon på mig oavsett om det är soligt eller molnigt, sommar, höst, vinter eller vår. Den enda gången jag inte har solglasögon på mig är då det är helt mörkt ute.

- Jag har problem med mötande bilar och deras ljus. När jag var liten låg jag ned i bilen för att slippa se ljusen.

- Jag har stora prolem med reflekterande ljus, svårt att avgöra vad som är "på riktigt". Snubblar och ramlar lätt om ljus reflekteras. Tappar liksom fattningen och stannar till i ett "frånvarande tillstånd".


Ljudintryck
Jag är MYCKET ljudkänslig, vilket även framkom tydligt under min utredning.
- Jag klarar inte av att filtrera bort ljud, utan jag hör alla ljud samtidigt och det är en enorm plåga. Det innebär att jag har stora problem varje dag, eftersom jag både jobbar samt har små barn. Jag har stora svårigheter att genomföra enkla telefonsamtal eftersom jag aldrig kan koncentrera mig på det som sägs i telefonluren, alla ljud rörs ihop i en stor gryta och jag blir fullkomligt lullig i skallen och kan därför inte besvara frågor i telefonen.
- Jag blir fullkonligt tokig i lokaler där fler än två personer talar samtidigt, speciellt om jag "måste" vara aktiv.
- Jag avskyr metalliska ljud, som halsband med metallgrejor som slår mot varandra, vindspel som klingar, kyrkklockor som slår osv.
- Jag ogillar även höga ljud från elektriska apparater av typen hushållsmaskiner.
- Irriterande ljud som klockor som tickar, kylskåp som klickar och "vriner", gnälliga ljud, telefonsignaler, mobiltelefoner, jaa... jag skulle kunna hålla på i evigheter.
Behöver jag berätta att jag trivs bäst att vara vaken klockan 02-03 på natten då alla andra sover och det är relativt tyst?


Taktila intryck
- Kläder som sitter för tajt.
- Kläder med fel matrial.
- Kläder med modedetaljer som irriterar på kroppen.
- Bh:ar får mig att "kvävas", det känns som jag inte får luft.
- Veck, sömmar eller lappar i kläder som känns skitirriterande.
- Jag fixar inte att ha kjol på mig för jag gillar inte då låren möter varandra. Om jag ska ha kjol måste jag ha tjocka tights under.

Alla dessa känselintryck får mig på mycket dåligt humör, det gör mig illa till mods och jag kan inte bara strunta i dem som andra verkar kunna göra. Jag måste antingen byta kläder eller gå med kläderna och vara på ett oberäkneligt och irriterande humör hela dagen, vilket ofta leder till ett utbrott då jag tillslut kommer hem.

- Bilbälten är också skitirriterande för det känns obehagligt att de klämmer mot huden, känns som jag får andnöd. Hjälmar av alla de slag får mig också att känna mig instängd och det känns som jag får andnöd.

- Beröring av huden är också skitjobbigt. Jag måste själv ta initiativet till kramar och beröring annars känns det mycket obehagligt. Svårt att beskriva exakt hur det känns, men jag stelnar till och får en arg, chockartad blick i ansiktet (sägs det).
Konstigt nog upplever jag hårhänt beröring som positivt. Jag kan bita mig själv och bli lugn av det. Jag kan slå mig själv på olika ställen och också få en positiv upplevelse av det.



Smakintryck
Inga problem alls. Tycker om det mesta och har inga negativa intryck mer än om jag får något som är dåligt tillagat, men det gäller ju de flesta.


Luktintryck
Jag har lite konstiga preferenser för vad som luktar gott respektive illa. Jag gillar INTE blommiga dofter, parfymer, tvålar mm. Jag ogillar alltså dessa dofter. Däremot gillar jag doften av bensin, diesel, avgaser, metall, viss typ av plast och vissa kemiska dofter som t.ex. rengöringssprit. :lol:


Diagnos: Aspergers syndrom + Uppmärksamhetsstörning UNS
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Arkimedes » 2010-11-01 13:27:09

Truly skrev:Alla dessa känselintryck får mig på mycket dåligt humör, det gör mig illa till mods och jag kan inte bara strunta i dem som andra verkar kunna göra. Jag måste antingen byta kläder eller gå med kläderna och vara på ett oberäkneligt och irriterande humör hela dagen, vilket ofta leder till ett utbrott då jag tillslut kommer hem.


Samma sak för mig, i synnerhet gällande BH. Jag kan bara använda sportbehå. Om jag har på mig vanlig bh så går jag omkring och är irriterad ända tills jag kommer hem och byter om.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-01 13:33:26

Känner igen det där med solljuset. Varje vår tycker jag att solbrillorna är jordens bästa uppfinning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav FamiljenM » 2010-11-01 13:54:23

Ljusintryck:
Ljuskänslig, jag vill helst ha persiennerna nerdragna hela dagarna, men det går tyvärr inte ihop med mitt specialintresse. :roll: Är helst inne på sommaren, tycker inte om ljuset då. Skulle VERKLIGEN behöva solglasögon, men har en dum tanke, tycker att folk ser högdragna ut med såna på sig. Så jag är dum och går utan, detta leder till att ögonen ständigt rinner....

Ljudintryck:
EXTREMT ljudkänslig, klarar inte av att folk äter i min närhet. Helst inte smaskande människor, vilket alla är enligt mig... Klarar inte av att höra hög musik, som INTE jag gillar. Om det är min typ av musik går det bra... 8) Gillar mest hårdrock, om det är hög musik av dansband, går jag i taket.. :lol: Gillar inte när mina barn inte använder datormusen, de högerklickar på en tangent så jag blir galen.. :evil:

Taktila intryck:
Uj, gillar inte alla tyger, vill helst ha naturfibrer på mig. Allt annat känns fel. Tycker inte om sömmar, etiketter mm. Tycker helt ärligt att man borde ha kläderna på avigsidan ut. Det skulle se helt galet ut, men himmel vad skönt!!
Gillar inte när någon tar på mig. Mina barn kan ta på mig, men ingen annan. Gillar inte att ta folk i handen, och gillar verkligen inte artighets kramar. Kramar bara dem jag vill. Då ska det vara ett speciellt tillfälle, att jag verkligen är glad att se dem, eller på begravning.

Smakintryck:
Oj oj, här har jag problem. Gillar inte starka smaker, står det MILD på förpackningarna så är det för STARKT för mig. (Taco mm). Det går inte. Här har jag också problem om något nytt är tillsatt i en gammal smak som jag är van vid. Det går INTE!
Tycker inte om knölar, i potatismos mm, men det kanske inte hör till smakintrycken.

Diagnos: as & add.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav FamiljenM » 2010-11-01 13:56:46

Truly skrev: Bh:ar får mig att "kvävas", det känns som jag inte får luft.

Det håller jag med om. Jag tar alltid av mig bh:n när jag kommer hem.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Cich » 2010-11-01 15:05:24

Ljusintryck

Inte så stora problem faktiskt. Fast det kan nog också bero på att jag typ aldrig går ut. Däremot så tåras ögonen ibland efter att man har haft släckt i ett rum och plötsligt tänder lampan, och ibland i solen...och jag upptäcker alltid små saker som rör på sig och blir distraherad av det.
Däremot sover jag alltid med lampan tänd. Inte för att jag är mörkrädd...jag är bara van vid det.


Ljudintryck

Oh hjälp. Om jag sitter vid ett matbord och personer nära mig äter lite högljutt kan jag inte göra annat än fokusera på det för att det är så himla äckligt.
I skolan, t ex i korridoren när man står utanför ett klassrum och väntar på att lektionen ska börja och alla bara springer omkring och bråkar kan det bli så illa att min hjärna helt enkelt bara lägger av på grund av alla ljud. Det händer så mycket runt mig att jag får panik.
Dessutom hör jag oftast saker långt före alla andra gör det. Som när en mobil på vibration ringer på andra sidan huset kan jag märka det.

Taktila intryck

Har alltid haft problem med det här. Jag fick panik av en blå yllemössa som jag hade när jag var typ tre-fyra år. Minns hur jag satt och grät i baksätet över att den stacks, satt för tajt och jag helt enkelt fick panik av att ha den.
Jeans kunde jag inte ha innan jag var typ tolv för de var för obekväma, satt för tajt, sömmarna skavde etc...Finns även vissa tröjor som bara har "fel" material och som är obekväma och inte går att ha på sig. Jag känner mig rätt kvävd i det mesta.

Smakintryck


Jag har alltid varit kräsen. Men det är speciellt "kladdig" mat som avskyr. Såser har jag aldrig, soppor är döäckligt, dressing kommer aldrig att finnas på min tallrik...dessutom hatar jag stuvningar och sallader och dylikt. Man vet inte vad de har lagt in och allt blir bara så...kladdigt.
Mos kan jag inte heller äta då det har en sådan konstig konsistens.

Luktintryck

Har jag också problem med. Min största kamp är mot rök. Och det är inte bara att jag tycker att rök luktar illa, utan jag börjar bokstavligen att må illa bara det är en rökare i samma rum (personen behöver inte ens röka). Då får jag oftast lov att gå ut för att jag är så yr.
Annars är det väl mest att jag är överkänslig mot olika matdofter som jag inte tycker om och mår illa bara jag tänker på dem.
Saker som andra tycker luktar vidrigt lägger jag ibland inte ens märke till.

Är även känslig för omslag i luften. Kan märka en liten liten regndroppe långt före alla andra.
Är överkänslig mot värme och kyla också. Minns att jag hade pälsat på mina fötter rejält för en skridskodag med skolan och ändå fick panik efter femton minuter för att det var så himla kallt. Jag förstod inte hur alla andras fötter höll sig någorlunda varma medan jag knappt kunde röra på mina. Jag fick lov att gå hem (inte för att jag gnäller. Skridskor är vidrigt).
Cich
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2010-07-08

Inläggav Arkimedes » 2010-11-01 23:23:22

Cich skrev:I skolan, t ex i korridoren när man står utanför ett klassrum och väntar på att lektionen ska börja och alla bara springer omkring och bråkar kan det bli så illa att min hjärna helt enkelt bara lägger av på grund av alla ljud. Det händer så mycket runt mig att jag får panik.


Jag har alltid haft problem med detta. I gymnasiet stod man utanför och väntade tills läraren kom exakt när lektionen skulle börja och öppnade dörren. Jag klarade inte av att stå där alls. Jag var tvungen att vänta i en lugnare korridor och gå dit precis när lektionen skulle börja. Nu på universitetet är alla salar öppna så man kan gå in och sätta sig innan lektionen / föreläsningen börjar. Jag brukar se till att vara i god tid så att jag kan sätta mig längst fram (sitter för det mesta längst fram för att inte bli distraherad av andra) men upplever ändå ett obehag fram till att föreläsningen börjar. Alla elever som strömmar in, allt kackel, skratt etc.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav shibedibato » 2010-11-02 0:03:18

Ljusintryck
Väldigt känslig för ljus, även för färger och mönster som inte går ihop. Det stressar mig om saker inte ligger i ordning, speciellt hemma, tål inte om någon är och pillar på mina grejer och sedan ställer dem huller om buller. Tycker om mörker, har även sänkt ljuset på tv:n.

Jag måste gå runt varje hylla i en affär om de gjort om, blir väldigt stressad när inget ligger där det ska. Föreställer mig allt i huvudet innan jag går ut. Blir rädd om människor rör sig plötsligt, använder t ex gester för att uttrycka något. Kan hoppa till om någon kommer in i synfältet om jag är oberedd, blir då också rädd.

Ljudintryck

Höga ljud överhuvudtaget, har även lågt ljud också på tv:n. Andra stör sig på det. Hör väldigt högfrekventa ljud och stör mig emellanåt på lysrör som börjar göra sitt, de tjuter! Måste ha helt knäpptyst för att kunna sova, tål inte ens ljudet från mig själv och det kan hålla mig vaken i många timmar.

Hatar plötsliga ljud då jag blir både arg och stressad varje gång det händer. Har pluggat min dörrklocka, andra får knacka, det ljudet är behagligare. Tål inte när porslin slås mot varandra eller metallvisp i en kastrull, avbryter diskandet om det blir för många ljud på varandra. Hatar skrapljud, det gäller nästan allt som skrapar mot varandra. Det skär i kroppen.

Om någon pratar länge så hör jag inte till sist vad de säger, även om jag vill. Lektioner har varit särskilt jobbiga, men även konversationer i dagsläget. Jag har väldigt lätt för att slå av när någonting blir för mycket, det behövs inte mycket heller.

Taktila intryck
Använder enbart bomullskläder eller de som känns liknande. Gick runt med mjukisbyxor och t-shirt hela skoltiden. Hatar tvättrådsetiketter, klipps bort! Får jag något kladdigt på händerna får jag panik, tar någon mig i handen får jag också obehagskänslor men blir då dissociativ. Tycker det är jobbigt att andra tar i mig, speciellt kalla händer. Tycker inte om när något sitter stramt mot huden.

Känner på allt jag ska köpa, även annat än kläder.

Gör mönster i händerna, det är behagligt. Tycker om benstrukturen.

Väldigt känslig för värme men oftast totalt okänslig för kyla. Kan låta dumt men när jag köpte mina vinterskor förra året hade jag aldrig tänkt på att det var skorna som gjorde fötterna kalla/varma. Det var mina första vinterskor på fem år, har annars gått runt i sommarskor året runt. Vet oftast inte vad som är lagom med kläder.

Smakintryck
Väldigt kräsen. Äter allt i perioder, kan inte äta om något har fel färg även om det är samma mat. Äter inte såser och vägrar provsmaka något. Allt ska vara torrt och sorterat var för sig.

Andra kan uppfatta mig som bortskämd, jag har varit uppvuxen i en familj som är allt annat än bortskämd. Då de åt t ex makaroner och köttfärssås åt jag bara makaroner, även om det fanns köttbullar hemma. Jag nöjde mig med det också. Äter inte pålägg alls, bara ett tunt lager smör och hatar salt. Saltar nästan aldrig något, inte pasta, inte potatismos, inte popcorn osv. Köper alltid samma märken på maten.

Luktintryck

Är riktigt känslig för vissa lukter. T ex mat som jag inte äter själv, sköljmedel, parfym, fisk, sopor osv. Undviker alla platser som luktar illa.

Skulle kunna skriva massor av kategorier, men börjar bli less.

Diagnos: HFA (Högfungerande? Hm)
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-02 1:41:17

Ljus: Skulle utan problem gå med solglasögon inomhus men låter bli eftersom folk verkar tycka det är så vansinnigt störande. Tycker dock ofta att det är obehagligt ljust i normalbelysta rum. Har väldigt svårt för ljusrör och lågenergilampor om de inte är bra, fixar inte alls flimrande, blåaktigt, gult eller alltför vitt ljus.

Känsel: Avskyr de flesta syntetmaterial och syntetblandningar i kläder. Delvis är det väl en kvalitetsfråga, men jag tycker främst att det är så vansinnigt äckligt att röra vid. Får omedelbara panikkänslor och kan kräkas av ylle/filtmaterial som kommer i närheten av mina tänder. Jag är i största allmänhet väldigt intresserad av hur saker känns - papper, textil, ytor i allmänhet. Kan inte läsa en bok om jag tycker papperet känns, låter eller luktar fel utan köper andra utgåvor tills jag hittar rätt (om det g¨r och jag vill läsa boken ifråga). Jag tycker det är väldigt obehagligt att hålla någon i handen (min son är ett undantag) och blir irriterad av "småberöring" som spontana klappar och annat, vilket varit stora probem i de flesta av mina förhållanden.

Smak: Inga större problem, tycker om nästan allt men KAN inte känna minsta lilla smak av getost. Jag gråter och kan nästan kräkas, även om jag bara äter något som tillagats i närheten av getost. Är också extremt känslig när det gäller "avvikande" smak, som mjölk som gått ut en dag i förväg (och inte blivit gammal utan för de flesta smakar som vanligt).

Lukt: Väldigt känslig, men inga direkta svårigheter. Kan bli vansinnigt störd av lukter som jag uppfattar som syntetiska och kan absolut inte använda vanliga duschcremer från mataffären, parfymerad deodorant, de flesta typer av parfym etc eftersom jag tycker de stinker frätande kemikalier. Gillar inte heller att vara i närheten av personer som använt sådant eller som luktar hårspray och liknande. Luktar alltid på böcker och vissa plastföremål och kan urskilja smådofter - luktade en gång på ett kuvert och kunde känna att personen som skrivit brevet ätit en ostmacka innan.

Ljud: Reagerar på knappt hörbara ljud men störs inte av dem. Något mer udda är kanske att jag njuter av höga, skarpa ljud som de flesta finner obehagliga.

Självdiagnos AS.
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav Krake » 2010-11-02 21:02:12

Jag upplever allt det som ovan skrivs om ljud, med undantag från det Hirnsäge skriver. Ibland undviker jag att äta knäckebröd pga ljudet när jag tuggar. Jag kan dock sortera ut alla ljud och separera dessa. Det innebär att jag kan lyssna på flera saker samtidigt och faktiskt få ut information ur alltihop, men det är otroligt jobbigt och jag kan få upplevelsen att jag försvinner och ersätts av en ljudmotagare.

Det är förvånande hur mycket oväsen folk för. Även i mattekretsar där AQ nivån borde vara något högre flyger det tomma pratet överallt i luften. På mattespråk kan man säga att skräpljuden är täta i ljudrummet. Inte minst jobbigt är när folk sitter och viskar. De tror visst att de är tysta men det kan fullständigt få en att tappa fokus. Hastighet är också en faktor. Ljud som jag normalt kan acceptera kan bli otroligt mycket värre om de följs i vissa tidsintervall. En lagom snabb rytm kan liksom träffa egenfrekvensen för galenskap och man skulle vara gladare både om den gick fortare eller långsammare.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Arkimedes » 2010-11-02 23:35:29

Krake skrev:
Det är förvånande hur mycket oväsen folk för. Även i mattekretsar där AQ nivån borde vara något högre flyger det tomma pratet överallt i luften.


Jag blev också förvånad och besviken på detta när jag började universitetet. Trodde liksom att folk skulle sitta tyst i klassrummet men en del sitter och kacklar, och i vissa fall om saker som inte ens har med ämnet att göra! Jag tycker att det är så respektlöst!
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-03 11:09:07

Ljudintryck
Jag har inga enorma svårigheter här, men vissa plötsliga, höga, pipiga ljud kan vara otroligt jobbiga. Att tvingas lyssna på musik jag avskyr gör mog på dåligt humör. Annars är det nog inga större problem. Att jobba i en verkstad funkade alldeles utmärkt.

Jag är alltså tacksam för att jag inte är ett musikaliskt underbarn med perfekt gehör och grejer, det lär orsaka stora besvär efter vad det verkar.

Taktila intryck
Jag är en ganska härdad man. Slagsmål, tatuering, stygn, sprutor, benbrott. Sånt kan man lära sig hantera. Man blir härdad mot fysisk smärta - med den psykiska är det värre.
Men vissa egenheter har jag - jag hatar stora, fladdriga och löst sittande kläder. Häromveckan köpte jag ett par nya jeans som jag är tvungen att låta sy in för att kunna använda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kari » 2010-11-05 2:13:01

Ljusintryck:
Kisar oftast i solljus, får huvudvärk lätt pga det(?), har glasögon, jobbigt att byta mellan solglasögon och vanliga, så jag struntar oftast i det och går runt och kisar hela dagarna istället...hmmm..
Ljudintryck:
Har svårt att sortera intryck + att jag har ADD, dvs, en enda röra...Blir irriterad när jag inte kan koncentrera mig, hör allt samtidigt och fastnar även i vissa ljud och blir därav frånvarande...
Taktila intryck:
Oj Oj, här blir det jobbigt...mår dåligt av bl.a. Syntetiska kläder, bilbälten, "fel" papperstyp, ovässade blyertspennor, "fel" bläckpennor, matta färger, massage (rysningar), oförberedda kramar, felsittande kläder, tvättlappar, olackat trä (oftast på bestick med trägrepp) kan nästan inte äta om det känns fel, SUPER plågsamt att klippa naglarna, jobbigt att raka mig, att kamma mig.....snark....som sagt MASSOR...

Smakintryck:
Jepp, här finns det också en del... Konsistens är väldigt jobbigt för mig, bland det äckligaste jag vet är att försöka äta en gurkbit, Fisk, Nästan alla grönsaker, Frukt, klumpiga såser/soppor, Fruktkött i Juice (varför tycker folk att det är gott??)..m.m..
Kari
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Mölndal

Inläggav emer2 » 2010-11-09 5:29:51

kan skriva under på det mesta som nämnts.
får ofta nån slags overload, speciellt av ljud, och blir helt ockuperad.

vet inte om ljusinducerad nysreflex räknas men kan nämna det ändå.
jag nyser ungefär var tredje gång jag kommer åkandes på stadsgården in mot slussen i stockholm.
räknade till slut ut att det troligen är en av lysrörsarmaturerna.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-09 21:13:01

Ljus, men inte så farligt.

Ljud, hatar alla högljudda miljöer.

Taktila - också värmekänslig, tycker 15-20 grader är lite för varmt.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav sussi83 » 2010-11-09 21:26:47

Har egentligen bara ljudmässigt problem med slamrande köksgrejjer typ grytlock som tappas i golvet eller om man slamrar med porslin. Är jag trött uppfattar jag ljud som starkare än annars.

Kan i perioder vara känslig för ljus...men somsagt mest då jag är trött.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav koi » 2011-01-25 17:46:47

Oj vad jag kände igen mig!

Ljusintryck:
Extremt ljuskänslig, även konstaterat av läkare på akuten som lyste i mina ögon med ficklampa. Jag måste ha solglasögon ute när det är ljust. Ibland när det är mulet också. Starkt ljus "fastnar" i mina ögon. Ljus kan också göra ont i kroppen.

Ljudintryck:
Tål inte för låga ljud, då blir jag yr. Fixar inte en del brummande/mullrande ljud för de växer i öronen. Hårda ljud som metall mot metall eller metall mot porslin fixar jag inte. För många ljud samtidigt växer och växer så jag tappar orienteringen. Ljuden gör ont i kroppen.

Taktila intryck:
Lätta beröringar, smekningar på huden går inte alls. Det gör ont. Hellre brottningsmatch än kram. Kläder som är lätta, slappa osv går inte. Extragrejs som snören eller dekorationer går inte. Det kryper i kroppen. Lappar, sömmar mm stör och kliar så de klipper jag bort direkt. Jag måste veta var kroppen börjar och slutar.

Smakintryck:
Känslig. Har maten minsta konstiga lukt eller bismak kan jag inte äta.

ADHD diagnos. Ev nåt mer.
koi
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-01-22

Inläggav Anna med fyra » 2011-01-25 19:09:00

Ljudintryck: jag är väldigt känslig för ljud, minsta lilla ljud kan störa mig, särsklit på kvällen. Jag hör allt, även min mans andning (kan man säga så?) stör mig. Minsta lilla smaskande är jobbigt, eller "kluckande" när någon dricker.
Jag har även ljud som jag tycker om och som får mig att må bra och släppa allt jag håller på med och "njuta", tex prassel av något slag, när någon slår in paket (jag kan stå i kö i en affär och "njuta " av ljudet när paket slås in och vill inte att det tar slut), ljudet när någon plockar ur eller i saker i sin väska, osv.

Smakintryck minsta lilla avvikelse av smak eller konsistens får mig att tappa matlusten.

Sen har väl inte detta med ämnet att göra men jag är oerhört väderkänslig, jag kan "känna" när det är lågtryck eller det ska regna, tex. Jag kan bli väldigt trött och lite "deppig" av vädret, det kan vara snabb förändring från kallt till varmt eller tvärtom, då mår jag skit. Detta kan vara väldigt handikappande, en hel dag kan bli förstörd.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Inläggav elle » 2011-01-25 19:38:46

Jag sa en gång rakt ut till en kvinna som försökte att krama mig :
"Jag tycker inte om att bli kramad av folk " . Jag är inget kramdjur .

Gillar inte solljus, måste ha obligatoriskt snart igen solglasögon.
Tycker om bensinlukt och att lukta på färskt papper: nyköpta tidningar, nya böcker .
Gillar inte när folk sätter på bilradio på högsta möjliga volym för då blir jag så desperad att jag sätter igång ett jättebråk ! :-)104
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inläggav chibibotto » 2011-01-25 21:48:51

Ljusintryck: stark solljus har jag stora problem med.

Ljudintryck: alla små ljus som är i bakgrunden, som klockor som tickar, luftkonditionering, lågt hummande från diverse maskinerier, riktigt tyst musik (t ex om någon lyssnar på musik i hörlurar och de hörs ut eller om någon i ett annat rum än jag lyssnar på musik, folk som tisslar och tasslar

Taktila: För trånga kläder, tvättlappar som skaver, sömmar på kläder som skaver, tycker det är jobbigt när kläderna "korvar" sig när man har flera lager på. Gillar inte att bli kramad om jag inte ber om det. Torr hud eller att ha lera på händerna som typ blir alldeles torr och fastnar över allt.
Avskyr när vatten torkar på huden.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Inläggav Marabou » 2011-01-25 23:50:01

Jag tycker inte om alltför hög musik och framför allt inte pang-ljud, som smällarljud.

När jag var mindre var det ännu värre. Då tålde jag inte ljudet från borrmaskiner, högtalare, hammare och så smällare då. Jag fick fullständig panik och kunde ibland skrika att jag ville dö för att jag tyckte att ljuden var så otäcka.

Vad det gäller känsel så tycker jag inte om att få vatten i öronen (det lilla som kommer in när man tvättar håret är okej, men inte mer) så jag doppar aldrig huvudet när jag simmar. Jag klarar heller inte av att använda tops eller öronproppar. Jag skulle egentligen vilja gå på fler konserter men eftersom jag inte kan ha öronproppar så skulle jag behöva använda hörselkåpor och det tycker jag skulle se så dumt ut så alltså går jag inte på konserter, med undantag för mindre konserter där ljudet inte är lika högt.

Mina öron är alltså extremt känsliga, både vad det gäller ljud och att stoppa in saker i dem.

Jag vet ju att det här anses som väldigt avvikande så när någon frågar varför jag inte kan vara kvar på en spelning eller varför jag inte vill gå utomhus och titta på raketerna på nyårsafton så säger jag att jag antingen har tinnitus eller skadade trumhinnor. Vad det gäller det där att jag inte kan ha öronproppar så brukar jag säga att jag har trånga hörselgångar.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav magdalena » 2011-01-26 13:53:43

Ljusintryck:
Klarar inte av starkt ljus på kvällar och när jag är trött. Måste släcka ner i lägenheten kring åtta-tiden.

Ljudintryck:
Stör mig på låga ljud; klockor, fläktar, ventilation. Vissa röster.


Taktila intryck:
Inga besvär.


Smakintryck:
Inga besvär.
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-17 23:04:33

Om han ständigt råkar ta på dig, på fel ställen, på fel sätt, så är det väl knappast du som ska ändra på dig...

Du har ju gjort jäkligt bra ifrån dig som ens orkat och kunnat förklara allt för honom flera gånger om.. Man måste ju möta varandra halvvägs...
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in