Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder etc.)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Hyper » 2010-01-17 15:27:08

geocache skrev:Kläder som sitter åt har jag inte lika svårt för. Bara just när jag tar de på mig :?.

Jag har inte direkt heller svårt för tajta kläder längre, hade det när jag var barn, men det "problemet" har typ växt bort med åldern.

Dock så har jag lite känsligare känsel än andra fortfarande tror jag, men inte alls i så hög grad att jag inte kan ha tajta kläder på mig alls, eller att jag ens tänker på det.

TheBoxSaysNo skrev:Hyper, jag känner igen mig i allt du beskriver, främst detta med ljud och känsel, där är det 100% likadant för mig.

Sådant är typiskt för AS.

Okej, ja då är det säkert därför jag är känsligare. Det förklarar varför vissa situationer varit så jobbiga för mig.

Detta har ju bland annat gjort att jag isolerat mig ännu mer, och inte umgåtts med kompisar.

T.ex, om en kompis ringer och frågar om jag vill hjälpa honom att mecka med sin bil, så orkar/vågar jag inte för att det innebär en massa höga ljud. Höga ljud när man testar motorn, när man borrar, när man hammrar, och allt.

Eftersom jag är annorlunda på detta, så skäms jag över att berätta att jag inte gillar höga ljud, så jag ljuger och säger att jag inte har tid att hjälpa till. :?
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Oskar » 2010-01-18 23:25:44

Känner igen mig i mycket som du skriver, Hyper!

Jag har alltid varit känslig för höga plötsliga ljud, t.ex om någon oväntat hostar högt rycker jag oftast våldsamt till.
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 23:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav Moggy » 2010-01-18 23:48:24

Jag känner igen mig i det du skriver om höf volym. Har alltid stört mig på hög volym på musik i lägenheter, bilar etc.

På biografer tycker jag det är lagom iofs men då är jag där enbart för att njuta av en film.


Sen tror jag att folk låtsas gilla hög volym för att det är lite tufft sådär att stå ut med det och att alla egentligen vill ha det lägre men att ingen vill säga till för att inte verka klena.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Fenren » 2010-01-19 12:09:52

öronproppar, solgasögon och mjuka kläder är min räddning.

av någon anledning föredrar jag ull framför bomull och många syntetmatreal trots att de flesta verkar tycka att just ull kliar...

jag är också väldigt känslig för värme... kyla går bra och dämpar dessutom känseln härligt mycket.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Sensorisk överkänslighet?

Inläggav Grubblare » 2010-09-12 1:26:51

Hej!

Jag undrar om jag skulle kunna få lite tips...

Jag har problem med att jag är överkänslig för beröring. T ex känns det jobbigt (störande eller "kittligt") om man tar på mig på "fel" ställen på kroppen eller om det är oväntat eller för "lätt". Det känns i så fall bättre om det är lite mer "bestämt".

Jag har väl egentligen vetat sedan tidigare att jag är känslig men det går att leva med så länge man är singel.. men det blir en annan sak i en relation... problemen framträder liksom mer och det tär på relationen... han tycker det är jobbigt och vill att jag ska göra något åt det..

Det känns ju inte helt lätt. Jag har försökt kolla lite på nätet och jag vet inte ens om jag hittat något namn för det på svenska. På engelska hittade jag något som heter "sensory defensiveness" och det verkar som att det man kan göra åt det är typ att jobba med en arbetsterapeut.

Jag gick in här för jag vet att detta kan ingå att man har problem med detta om man har AS.

Någon som vet lite mer eller vart man kan vända sig för att få kunskap? Någon som vet någon bra "behandlingsmetod" eller har egna tips?

Tacksam för svar.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om överkänslighet.
Grubblare
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-09-12

Inläggav MsTibbs » 2010-09-12 1:33:14

Far säger jag har så bra hörsel att jag tom hör saker som inte finns (syftar på psykotiska symtom). 8)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav geocache » 2010-09-12 2:22:21

Hej Grubblare och välkommen till oss!

Jag har samma som du. Överkännslighet mot lätt beröring (jag kan till och med uppleva att sådan beröring "gör ont").

Hej MsTibbs!

Jag har det på samma sätt som du... hör bättre än jag "vill" göra. Om jag bara kunnde fatta hur det kommer sig att jag hör så där bra... :?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Fenren » 2010-09-12 5:17:18

alkohol funkar ganska bra som läkemedel mot min överkänslighet.

Lite trist dock om man ska gå runt och vara full hela tiden :P
den enkla och tråkiga lösningen är att hitta en partner som förstår/accepterar beröringsproblematiken.
är det lättare om du vet om att beröringen kommer? i sådana fall går det ju att träna partnern att förvarna dig.

jag skulle vara väldigt tveksam till någon som sa sig kunna bota sådant.

nä nu måste jag till jobbet.... hejsansvejsan så länge!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Grubblare » 2010-09-12 10:05:05

Tack hör ni... :)

Jo alkohol kanske inte är den bästa lösningen.... :)

Jag har väl en känsla av att det är blir bättre om man kan känna sig trygg och slappna av och så... att vara på helspänn gör det nog värre..

Blir lite jobbigt när han hela tiden glömmer bort var han inte får röra mig och då blir det liksom hela tiden en fråga som kommer upp... det blir som en negativ spiral... jag blir störd och han blir frustrerad och känner sig väl dålig och misslyckad och så vill han att det ska ske en förändring... och att jag ska göra vad jag kan och "ta tag i det". Det får mig att känna mig ganska så... obra om man säger så..
Grubblare
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-09-12

Inläggav MsTibbs » 2010-09-12 11:52:52

geocache skrev:Hej MsTibbs!

Jag har det på samma sätt som du... hör bättre än jag "vill" göra. Om jag bara kunnde fatta hur det kommer sig att jag hör så där bra... :?


Har du röster och sådant då eller?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Sensorisk överkänslighet?

Inläggav eq77iq142 » 2010-09-12 12:17:21

Grubblare skrev:Hej!

Jag undrar om jag skulle kunna få lite tips...

Jag har problem med att jag är överkänslig för beröring. T ex känns det jobbigt(störande eller "kittligt") om man tar på mig på "fel" ställen på kroppen eller om det är oväntat eller för "lätt". Det känns i så fall bättre om det är lite mer "bestämt".

Jag har väl egentligen vetat sedan tidigare att jag är känslig men det går att leva med så länge man är singel.. men det blir en annan sak i en relation... problemen framträder liksom mer och det tär på relationen... han tycker det är jobbigt och vill att jag ska göra något åt det..

Det känns ju inte helt lätt. Jag har försökt kolla lite på nätet och jag vet inte ens om jag hittat något namn för det på svenska. På engelska hittade jag något som heter "sensory defensiveness" och det verkar som att det man kan göra åt det är typ att jobba med en arbetsterapeut.

Jag gick in här för jag vet att detta kan ingå att man har problem med detta om man har AS.

Någon som vet lite mer eller vart man kan vända sig för att få kunskap? Någon som vet någon bra "behandlingsmetod" eller har egna tips?

Tacksam för svar.



Jag har haft samma problem. Det är inte helt borta, men jag fick hjälp av KBT under en period.

Jag har en våldsam bakgrund och om någon t.ex kom bakifrån och tog i min axel så vred jag runt armen på personen och nitade den innan jag såg vem det var (jag har ansiktsafasi också, så det tar ibland ett bra tag innan jag känner igen någon). Men det var länge sedan.

Idag har jag mest problem med om någon petar till mig i tv-soffan. Då tappar jag allt fokus och missar någon viktig poäng i filmen vi ser. Om någon sitter och gungar fram och tillbaka är helt ok, men om den gör ett ljud och dessutom nuddar mig när det sker så får jag spel - jag blir galen till slut.

Det som brukar hjälpa mig är att i det läget säga "jag känner såhär därför att jag är överkänslig mot sånt här, snälla kan du låta bli". Ibland blir någon sur, men min fru är förstående. Men man måste berätta hur man känner, särskilt om man har ett udda beteende. Ens partner är ju inte en tankeläsare.
eq77iq142
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Flia » 2010-09-12 12:25:04

Grubblare skrev:Tack hör ni... :)

Jo alkohol kanske inte är den bästa lösningen.... :)

Jag har väl en känsla av att det är blir bättre om man kan känna sig trygg och slappna av och så... att vara på helspänn gör det nog värre..

Blir lite jobbigt när han hela tiden glömmer bort var han inte får röra mig och då blir det liksom hela tiden en fråga som kommer upp... det blir som en negativ spiral... jag blir störd och han blir frustrerad och känner sig väl dålig och misslyckad och så vill han att det ska ske en förändring... och att jag ska göra vad jag kan och "ta tag i det". Det får mig att känna mig ganska så... obra om man säger så..


Jag är också sån, men jag tycker nog att en partner får lov att lära sig. Även NT kan ha ställen som är överkänsliga (gamla ärr, muskelproblem och sånt).

Vill jag beröra så vill jag väl göra det där den andre blir berörd och inte störd?
Eller är man bara ute efter att känna beröringen i sin egen hand?

Och vill han att du ska ändra dig.... så vill han inte ha DIG utan någon annan.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Inger » 2010-09-12 12:32:00

Välkommen Grubblare. Jag är själv överkänslig och tycker det är ett intressant ämne, så det har varit lite av ett specialintresse. Detta är vad jag funnit ut hittills:

* Vissa människor har helt enkelt ett mer sensibelt nervsystem än andra, c:a 15-20% av befolkningen enligt Elaine Aron, som myntat begreppet Highly Sensitive Person. Detta är ärftligt och kan ha både fördelar och nackdelar. Har skrivit lite om det på min hemsida:

http://insideperspectives.wordpress.com ... nsitivity/

* Det verkar vara väldigt vanligt ihop med NPF som AS och ADHD men man måste inte ha NPF för att vara hypersensibel. Sen kan känsligheten också variera med ålder, livsstil, miljö och andra omständigheter. Stress, sjukdom och trötthet t ex kan tillfälligt göra en tolerabelt sensibel person helt olidligt superöverkänslig. Är det något du känner igen?

http://insideperspectives.wordpress.com ... y-changes/

* Att ha svårare för lätt beröring än för tydlig och bestämd är väldigt vanligt bland aspergare och sensoriskt sensibla. Lätt och hård beröring aktiverar helt olika delar av hjärnan och nervsystemet.

* Sedan finns det i USA diagnosen SID/SPD, där sensorisk under- eller överkänslighet ses som en obalans som ibland kan behandlas av en arbetsterapeut (som du nämner ovan) genom the Wilbarger Protocol.

http://insideperspectives.wordpress.com ... d/therapy/

Tyvärr vet jag inte om denna metod används här i Sverige men om du läser om den kanske du kan lista ut hur du ska göra det på dig själv, eller om din partner kan hjälpa dig. Eftersom det är just beröring du har mest problem med så finns det stor chans att detta kan hjälpa en del. (Har inte provat metoden själv men på amerikanska forum nämns den ofta som något som hjälper en del.)

Du kanske också kan be att din partner tar i dig mer bestämt om han behöver ta i dig alls? Bestämd beröring, workout och lagom till hård massage kan hjälpa en att "komma ner i kroppen", vilket ofta minskar överkänslighetstendensen. Liksom att vara rädd om sig och inte stressa, slarva med sömnen eller utsätta sig för mer än ens lite mer finkalibrerade sinnen klarar av.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav geocache » 2010-09-12 12:38:42

MsTibbs skrev:
geocache skrev:Hej MsTibbs!

Jag har det på samma sätt som du... hör bättre än jag "vill" göra. Om jag bara kunnde fatta hur det kommer sig att jag hör så där bra... :?


Har du röster och sådant då eller?


Nä, lyckligtvis inte. Men alla ljud blir starkare än de i själva verket är. Och jag vill ju inte gå omkring med hörselkåpor bara för att slippa alla de där höga ljuden...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2010-09-12 12:59:25

geocache skrev:
MsTibbs skrev:
geocache skrev:Hej MsTibbs!

Jag har det på samma sätt som du... hör bättre än jag "vill" göra. Om jag bara kunnde fatta hur det kommer sig att jag hör så där bra... :?


Har du röster och sådant då eller?


Nä, lyckligtvis inte. Men alla ljud blir starkare än de i själva verket är. Och jag vill ju inte gå omkring med hörselkåpor bara för att slippa alla de där höga ljuden...


Oj, jag skrev fel "Du hör så bra att du tom hör saker som inte finns" skulle det stå, då förstår jag ditt svar. :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav geocache » 2010-09-12 14:17:06

:)

Det är ok.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Sensorisk överkänslighet?

Inläggav Xzirie » 2010-09-12 14:38:27

Grubblare skrev: han tycker det är jobbigt och vill att jag ska göra något åt det..


Det är säkert bra mycket jobbigare för dig än för honom. Det är jävligt drygt att behöva känna obehag hela tiden i situationer som annars vore trevliga. Lär karlfan hur han ska ta i dig på rätt sätt eller skaffa en annan.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring etc.)

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-10-31 19:01:13

Sensoriska svårigheter är ibland ett symptom hos personer med AS. Och detta har visserligen diskuterats förut men jag kunde inte hitta någon samlad tråd om just detta ämne, så jag tänkte att jag gör väl en då.

Mina sensoriska problem:

Ljusintryck:
Ljuskänslig. Solljus upplevs för starkt och jag får antingen gå runt och kisa som ett fån, få ont i ögonen eller bära solglasögon.

Ljudintryck:
Hatar höga, plötsliga ljud såsom mobiltelefonsignalen, dörrklockan, motorcyklar, bilar med trasig ljuddämpare, barnskrik/gråt, larm, osv. Dom triggar flight-or-fight -känslan i mig i ett par 2-3 sekunder, följt av känslan av stort obehag och irritation.

Taktila intryck:
Hatar när folk oväntat rör vid mig. Plötsliga kramar, folk som petar till en på armen, osv känner jag starkt obehag och irritation över. MEN, är jag förberedd så har jag inga som helst problem.
Är också värmekänslig och hatar att svettas. Tycker det är väldigt jobbigt med svett, smuts, tvättlappar och vissa sömmar. Jag håller mig därför inne så mycket som möjligt på sommaren, vilket är lite tråkigt. Kan liksom inte ligga och sola och njuta av det utan blir bara "distressed" av det. Har ett "tvång" att tvätta fötterna innan jag sover, samt att alltid sträcka ut/rätta till lakanet innan jag sover. Skrynkliga lakan det fungerar bara inte.

Smakintryck:
Inga undvikelser

Vilka sensoriska svårigheter/problem har du? Finns det kanske någon utan sådana här problem?
Nämn gärna din diagnos också (AS, ADD, självdiagnos, HFA, vad det nu kan vara).

Själv har jag ingen diagnos - än. Jag genomgår för stunden en neuropsykiatrisk undersökning.

(Skulle även uppskatta om folk kunde dela upp sina svar i ljud, ljus, taktilt, smak -kategorier/undertitlar istället för att posta en enda lång text utan stycken. Tack på förhand.)


Moderator mnordgren: Förtydligade rubriken.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Fenren » 2010-10-31 21:30:48


Ljusintryck:

Ljuskänslig. solglasögon kan jag ej leva utan. bländas mycket lätt och det känns som någon sticker in knivar i ögonen på mig om jag går från ett mörkt rum till ett ljust

Ljudintryck:
plötsliga oväntade ljud är obehagliga. mycket olika ljud, speciellt om jag ska lyssna efter något i ljudröran, gör mig i bästa fall trött.

Taktila intryck:
beröring är jobbigt i längden, oavsett vad det är. oväntade intryck i allmänhet är mycket påfrestande oavsett om de är ljud/ljus/beröring eller någon annan typ.

Smakintryck:

sällan man blir överraskad med smaker...


ingen (officiell) diagnos...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Arkimedes » 2010-10-31 23:01:38

Ljusintryck
Känslig för ljus. På sommaren behöver jag solglasögonen även när det inte är direkt solsken men bara pga att det är allmänt ljust ute. Lätt för att bli bländad också, när jag t ex kör bil i mörker, så upplever jag strålkastarna på mötande bilar väldigt distraherande och blir irriterad. I början trodde jag att det var likadant för alla men nu har jag insett att jag reagerar på detta mer än andra.

Ljudintryck
Jag kan lyssna på hög musik utan problem, men när olika ljud blandas så blir jag stressad. Blir stressad av högljudda motorcyklar och bilar när jag är på stan. Andra typ av oväntade och oregelbundna ljud är också jobbiga.

Taktila intryck
Kläder som sitter "fel" på något sätt är väldigt obehagligt. Måste ofta byta om flera ggr innan jag kommer iväg. När jag sitter i bussen eller på bio eller någonstans där jag ska sitta en längre stund så tar det 5-10 minuter för mig att sätta mig tillrätta så att inga kläder, veck, sömmar etc känns någonstans. Kroppskontakt är obehagligt, när folk tar på mig, speciellt om det är någon man inte känner väl och det kommer oväntat, så vill jag reflexmässigt bara slå till, eller veva med armen liksom för att bli av med personen.

Smakintryck
En sak jag märkt som skiljer mig från de flesta av mina vänner är att jag har svårt att skilja på smaker. Om jag äter en glass och inte vet i förväg vad det är för smak så har jag svårt att avgöra att det ska vara päron, jordgubb etc.

Självdiagnos AS.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2010-11-01 9:24:02

jag vill ha mycket kropps kontakt av tjejer oavsett situation, men inte från främmande män.

har också relativt mycket problem med soligt ljus.
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav nisse » 2010-11-01 10:08:39

Jag har AS & ADD.

Ljusintryck:
Jag tål inte flimmrande lysrör. Detta var en plåga då jag gick i skolan.

Ljudintryck:
Jag är känslig för oregelbundna ljud. Jag tål inte ljudet av rullväskor folk släpar efter sig. Det blir ett ojämt ljud beroende på underlaget och de små plasthjulen. Dessa ljud är värst då jag ska försöka sova och någon går utanför släpar en sådan efter sig.

Taktila intryck:
Har svårt med närkontakt med andra människor. Har dock inga problem med pälsdjur som hundar och katter.

Smakintryck:
Inga speciella problem.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Re: Sensoriska svårigheter

Inläggav geocache » 2010-11-01 10:14:15

Mina sensoriska problem:

Ljusintryck:
Utomhus måste jag ha skydd mot solljuset (har fotokromatiska glasögon). Inne fäller jag för persiennerna om/när solljuset blir för starkt.

Ljudintryck:
Låga oväntade ljud stör mig massor, medan ljud i stil med explosioner(!) inte stör mig alls. Då tänker jag bara "jaha, nu small det" och så tänker jag inte mera på det. Men vet jag att det ska smälla eller bullra där jag är så tar jag naturligtvis på mig hörselskydd. Paradoxalt nog hör jag svaga ljud väldigt bra, bättre än jag "vill" göra.

Taktila intryck:
Lätt och oväntad beröring gör mig nervös och stressad, och jag måste behärska mig massor för att inte smälla till den personen som rör vid mig. Men om någon tar hårt så känns det inte obehagligt alls, snarare nästan som en sorts "massage".

Smakintryck:
Inga avvikelser alls.

Jag har diagnostiserad Aspergers syndrom med inslag av DAMP. Sedan har jag självdiagnostiserat selektiv mutism, panikångestsyndrom, social fobi.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Sensoriska svårigheter

Inläggav barracuber » 2010-11-01 10:21:37

geocache skrev:Mina sensoriska problem:

Ljusintryck:
Utomhus måste jag ha skydd mot solljuset (har fotokromatiska glasögon). Inne fäller jag för persiennerna om/när solljuset blir för starkt.


Känner igen, men det är väl egentligen inget direkt ovanligt? :?

geocache skrev:Ljudintryck:
Låga oväntade ljud stör mig massor, medan ljud i stil med explosioner(!) inte stör mig alls. Då tänker jag bara "jaha, nu small det" och så tänker jag inte mera på det. Men vet jag att det ska smälla eller bullra där jag är så tar jag naturligtvis på mig hörselskydd. Paradoxalt nog hör jag svaga ljud väldigt bra, bättre än jag "vill" göra.


Känner igen massor! Jag brukar dra exemplet med X2000-tåget. Om ett sådant plötsligt dånar förbi är jag helt oberörd. Till skillnad från min fru och min svärmor (både extremt NT). De har liksom känslorna utanpå kroppen, utropar Oj! och OOOOH! för minsta lilla ljud och sak som händer i omgivningen, typ att micron piper eller telefonen ringer >8-(

geocache skrev:Taktila intryck:
Lätt och oväntad beröring gör mig nervös och stressad, och jag måste behärska mig massor för att inte smälla till den personen som rör vid mig. Men om någon tar hårt så känns det inte obehagligt alls, snarare nästan som en sorts "massage".


Känner igen!!! Frun och barnen gillar att "killas" på ryggen, armarna osv. Jag tycker det är jätteotäckt, jag ryser och fryser. Om de ber mig killa dem kan jag inte - blir bara rastlös och irriterad.
Senast redigerad av barracuber 2010-11-01 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in