Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Heishi » 2010-11-26 20:12:52

Mikasa skrev:När ? vart ? hur ?

Jag får nej överallt.

Är jag för snygg å smart ?


/Offtopic

För att återcitera en annan medlems signatur, ifall jag minns rätt; "Autismens sju frågor: VAR? VAD? NÄR? HUR LÄNGE? HUR MYCKET? VAD HÄNDER SEDAN? HUR? ".
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav happysad » 2010-11-26 20:18:55

Svarade dig i PM form, för du undrade hur den slog för mig med alkohol iallafall... pratade även om Modiodalen, men det e ju ett litet tag sedan...
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Xzirie » 2010-11-27 18:33:43

happysad skrev:Svarade dig i PM form, för du undrade hur den slog för mig med alkohol iallafall... pratade även om Modiodalen, men det e ju ett litet tag sedan...


Nu blir jag också jävligt nyfiken på dina äventyr med Voxra och alkohol. Xzirie har redan sjukt låg alkoholtolerans och är ökänd för att förfesta på folköl. Vetefan vad som händer om den blir ÄNNU lägre.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav happysad » 2010-11-27 20:06:20

ja... det går inte så bra bara... :=)
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav sirap » 2010-12-01 11:55:15

Har tagit Voxra i snart 1,5 år. För mig tog det fyra månader och en doshöjning för att bli kompis med den, fick feber, sömnlöshet och hela "kittet", men det var det värt för jag har blivit mycket mer samlad, eller hur man ska säga. Saker hänger ihop bättre, jag kan hålla tråden längre och så. Sedan var biverkningarna över (nåja - jag kan fortfarande inte sova på dagen ens om jag skulle behöva. Det är väl bra. Tror jag ;) )

Nu ska jag byta avdelning så lär nog inte svara på ett litet tag.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Inläggav Mikasa » 2010-12-07 14:50:45

Gått 3 veckor nu snart.

Har hört lite tinnitus när jag ska sova.
Vaknar alltid upp 03.00 på natten.
Sen får man ligga en stund innan man somnar om.

Spelade badminton en gång, å då började rycka i vänster
baksida lårmuskel.
Äcklig känsla. Kändes inte alls som kramp såsom Fass skriver.

Mer som en EMS maskin. (el. muskel stimulans, med paddar på huden)

Festat med mkt sprit en gång å sen sov jag bort hela söndan.
Glöm att jag kunde sporta dan efter.

Får dricka mindre tror jag nästa gång.
In i dimman lätt och minnesförluster.
Påverkad fort å trött snabbt.
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-07 16:03:09

Fick du värre bakfylla än utan Voxra?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Dagobert » 2010-12-07 16:12:24

Utredning när jag var 47 år, 2006 tror jag, i Norrköping. AS+ADD.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav neuroLogiskt » 2011-02-02 21:35:29

För mig blev Voxra ett helvete! Jag fick det ordinerat för ca ett år sedan och tillsammans med litium. Ordinationen gällde förmodad ADD och ev bipolär 2 och gavs då jag stod i kö för add-utredning.

På 3:e dagen med Voxra fick jag plötsligt enorm energi. Positivt kan man tänka men det spann på för mycket, jag hamnade i hyperfokus och kunde inte sluta med mina "projekt" jag hade då. Litium är tänk att hämma maniliknande tillstånd men det hade ingen sådan effekt på mig. Jag blev bara trögtänkt och darrhänt samtidigt som jag var uppvarvad av voxran.

Efter ytterligare några dagar kom ångesten, både i vaket och sovande tillstånd. Jag blev plötsligt fruktansvärt mörkrädd när jag var ute med hundarna på kvällarna och på nätterna drömde jag mardrömmar.

På dagarna kunde jag få plötsliga skratt-attacker, det bara bubblade i mig under några minuter så jag inte kunde hejda mig, nästan wacko-varning ett tag där. Samtidigt så blev jag också fruktansvärt gråtmild. Det blev en berg & dalbana i måendet som knappt går att förklara. Sådana gånger ska man ju "härda ut insättningsproblemen" och inte gnälla, så det gjorde jag. Jag blev dock bara sämre och blev inlagd efter 2 veckor då de samtidigt dubblade dosen till 300 mg. Någon dag efter det började mina ansiktsmuskler dra snett när jag pratade, jag fick svårt att skriva och pulsen bultade så mycket i höger huvudsida att jag såg pulssammandragningarna i höger öga.

Jag försökte förklara detta för min läkare men allt jag fick tillbaka var en fågelholksblick! Man ska tydligen inte prata om att man har ont i vissa delar av huvudet och att ha Parkinsonliknande darrningar då man håller i bestick är förmodligen också inbillning alternativt sånt man inte ska gnälla över.

Voxradosen sänktes dock till 150 mg och jag åkte hem. Jag fortsatte ta dessa 2 mediciner i ca 1 månad till, sedan trappade jag ut dem på eget bevåg - jag fick ingen som helst respons från min läkare att jag kände det som att jag höll på att förgås totalt så jag tog saken i egna händer vilket jag är glad för idag. I journalen kan man läsa om mitt självsvåldiga beteende och att hon "inte accepterar sådant"!

Nå, jag accepterar inte att bli neddrogad!!!
Senast redigerad av neuroLogiskt 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
neuroLogiskt
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2011-01-31

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-02 22:01:56

Jag säger So far So good. Har gått en dryg vecka. Första dagarna hade jag supermycket ångest, mådde illa och var rätt zombie-aktig. Det är borta nu. Känner att jag har mer energi även om livet ändå känns kasst.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav ragnevi » 2011-02-03 0:07:48

Jag tyckte den var väldigt bra i ett och ett halvt år, sedan utvecklade jag ångestproblematik (av andra orsaker än medicinen) och dopaminhöjande läkemedel kan spä på ångestkänslorna, så då slutade jag med den och äter Strattera istället, som främst påverkar noradrenalinet.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-03 1:18:06

ragnevi skrev:Jag tyckte den var väldigt bra i ett och ett halvt år, sedan utvecklade jag ångestproblematik (av andra orsaker än medicinen) och dopaminhöjande läkemedel kan spä på ångestkänslorna, så då slutade jag med den och äter Strattera istället, som främst påverkar noradrenalinet.


Själv har jag läst och hört att det när noradrenalinhöjande medicin som förstärker ångest? Jag har aldrig haft så mycket ångest som på Strattera och Voxra, för övrigt. Strattera värst. Mycket värre än på centralstimulantia.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Xzirie » 2011-02-03 2:11:48

Jag har jämt en massa ångest men jag upplever inte att den påverkas av Voxran alls. Och då har jag ändå ökat dosen till 300 mg för några veckor sen. Det enda jag märker är muntorrhet...
Senast redigerad av Xzirie 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav neuroLogiskt » 2011-02-03 9:27:23

alfapetsmamma skrev:Själv har jag läst och hört att det när noradrenalinhöjande medicin som förstärker ångest? Jag har aldrig haft så mycket ångest som på Strattera och Voxra, för övrigt. Strattera värst. Mycket värre än på centralstimulantia.


Hmmm, Strattera var läkarens nästa förslag efter Voxran... Tur att jag inte gick med på det då! Jag har också för mig att dessa mediciner går rakt på noradrenalinet och tydligen tål jag inte det. Har även haft Efexor för några år sedan och det var samma med den. Den åt jag under längre tid och utsättningsbesvären var hemska när jag trappade ut den...blixtar när man rörde på huvudet och så vek sig benen hela tiden under lång tid efter...

Det märkliga är att det är så svårt att få respons från läkare på att man får dessa reaktioner, man ses mest som hypokondrisk...
Senast redigerad av neuroLogiskt 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
neuroLogiskt
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2011-01-31

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-03 19:53:35

neuroLogiskt skrev: Har även haft Efexor för några år sedan och det var samma med den. Den åt jag under längre tid och utsättningsbesvären var hemska när jag trappade ut den...blixtar när man rörde på huvudet och så vek sig benen hela tiden under lång tid efter...


Tråkigt att höra! Själv sätter jag just ut den, fem korn i taget. Jag tål inte ens svagaste dosen 37,5 mg alltså. Först på en tredjedel av dosen har jag inte ens låååång lista av biverkningar. Så jag vet hur det är....
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-05 20:31:51

neuroLogiskt skrev:Det märkliga är att det är så svårt att få respons från läkare på att man får dessa reaktioner, man ses mest som hypokondrisk...

Ja fy tusan. Samma för mig. Och varför försöka pracka på mediciner som om de vore värsta försäljarna? Jag hade inte så svåra problem att jag förtjänade det helvete jag har haft att sätta ut skiten.

När jag fick sexuella typiska biverkningar av Cipramil som jag åt en gång, så tittade läkaren på mig när jag berättade, ja, fågelholksaktigt och sade att sådant finns inte. Så förnedrande, då jag verkligen fick ta mod till mig eftersom jag tyckte att det var det pinsammaste i världen att berätta.

Tur att man har internet och FASS.se nu för tiden. Allt får man hålla reda på själv.

Fy farao vad skönt det är att vara medicinfri, även om jag lider av dystymi. Måste ju gå att lösa på annat sätt, eller hellre leva med det än med medicinernas helvete.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav PelleVångman » 2011-02-05 20:48:38

Jag får otrolig huvudvärk av den, och får också ont i kroppen och leder, har lett till att jag i princip käkar alvedon varenda dag nu för tiden.

Känner dock att även ifall jag har dessa bieffekter är jag piggare än förut och orkar faktiskt mer än vad jag gjorde förut, mycket gladare är jag också.
Senast redigerad av PelleVångman 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Voxra hittills

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-16 10:12:31

Hej på er,

jag skriver det här i vårdforumet eftersom jag tänkte att det kanske kunde vara av intresse för andra.

Det senaste halvåret har varit stadigt nerför för mig, trots Zoloft och Edronax. För knappt en månad sedan bytte jag Edronaxen mot Voxra och jag tänkte väl bara berätta ungefär hur den fungerat hittills.

Första veckan mådde jag lika piss som innan, men var som en zombie och huvudet var fullt av bomull. Illa mådde jag också, men det gick över. Andra veckan var jag lite mindre zombie och för en vecka sen kunde jag tänka igen. Nu tror jag den börjat kicka in på riktigt.

Ångesten är nästan borta, energin har börjat återvända och tankarna klarnar. Jag kan inte riktigt avgöra hur den påverkar min eventuella ADHD-problematik, eftersom jag tror att symptomen fördunklades av depressionen. Men jag mår definitivt bättre nu. Piggare, mer koncentrerad, starkare och med ett smått återvändande hopp om framtiden.

Eventuella bieffekter (svårt att veta vad som är vad ju):

Aptitförlust
Mer tics (?)
Hyperaktiv på kvällarna (men det kan ju vara att energin återvänt)

Jag ska tillbaka till psykiatern nästa vecka för utvärdering och tänkte fråga lite om min eventuella ADHD då, samt kolla om det går att sätta in centralstimulerande om jag fortsätter vara lika vimsig och ha samma problem med att tänka och prata för mycket. Skriver en liten uppdatering då om hur det gått.

Det här skrev jag om i privata forumet, men jag lägger till det här också. Voxra är ju i princip samma sak som Zyban, en antirökningsmedicin. Men trots detta har jag fått väldigt fin effekt på min självmedicinering med cigaretter. Så än så länge har just den effekten inte dykt upp. Men innan ni blir oroliga och vill föreläsa om rökningens skadliga effekter vill jag bara säga att det var ett väl avvägt beslut och inte något som jag tänker fortsätta med någon längre tid.


atoms

Inlägget kommer från en tråd med samma ämne, nämligen - Voxra.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Banzai » 2011-02-16 17:04:13

Ville bara säga att det är bra att medicinen tycks fungera. Både Voxran och självmedicineringen. Jag tror din omgivning föredrar en fungerande, rökande Fruktkaka framför en icke-fungerande, icke-rökande Fruktkaka. Jag vet att jag skulle göra det om det gällde någon i min familj.

Och jag är inte förtjust i cigaretter eller cigarettrök.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav PelleVångman » 2011-02-17 3:00:58

Intressant läsning kul att höra att det fungerar, medicineras själv med Voxra och upplever liknande bieffekter men också bra förändringar.
Senast redigerad av PelleVångman 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Inläggav uwwalon » 2011-03-02 1:14:39

Hej. Ny här. ADD/AS. Fått rec på Wellbutrin. Läst i tråden om håravfall ... är det en vanlig biverkan? Verkar även vara många som fått sömnproblem. Jag skulle helst slippa ta sömnmedicin också. Nån som kan ge hopp?
Senast redigerad av uwwalon 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
uwwalon
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-03-02

Inläggav Absolut » 2011-03-02 2:53:28

uwwalon skrev:Hej. Ny här. ADD/AS. Fått rec på Wellbutrin. Läst i tråden om håravfall ... är det en vanlig biverkan? Verkar även vara många som fått sömnproblem. Jag skulle helst slippa ta sömnmedicin också. Nån som kan ge hopp?


Har inte käkat Voxra så länge än, så kan inte uttala mig om håravfall, men angående sömnen: Steg upp nio idag, lyckades slumra en timme mitt på dagen (nåt mellanting mellan vakenhet och sömn inkl. lite hallucinationer), sitter nu här 01:53 och är hur pigg som helst (tyvärr).
Senast redigerad av Absolut 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-02 7:51:21

uwwalon skrev:Hej. Ny här. ADD/AS. Fått rec på Wellbutrin. Läst i tråden om håravfall ... är det en vanlig biverkan? Verkar även vara många som fått sömnproblem. Jag skulle helst slippa ta sömnmedicin också. Nån som kan ge hopp?

Det är inget som står listat i FASS. Tillverkaren säger att det inte behövs p.g.a. reglerna i Sverige.

Om man besöker amerikanska forum, där det är gott om wellbutrinanvändare, så får man intrycket av att det inte är en ovanlig biverkan. Den verkar lika vanlig som andra problem man kan få och som står listade i FASS.

Tyvärr fungerar inte biverkningsrapporter något vidare. Antingen så säger folk inget till sin läkare (utan märker bara att de tappar hår) eller så säger läkaren att man kan tappa hår av sjukdomen i sig (så förryckt eftersom man kan ha varit sjuk i många år utan håravfall men när man mår bättre så ska man tappa hår?).

Min läkare påstod att jag hade ett tvång och att det är vanligt vid asperger. Han rapporterade INTE något håravfall. Tvångsfixeringen han hade blev inte bättre av att jag kunde bevisa håravfall genom att räkna hårstrån varje dag.

Jag var på ett forum för något helt annat än psykiska sjukdomar. Jag startade en tråd och frågade om folk hade ätit Wellbutrin och om de hade tappat hår. Ca 50 % av de som svarade i tråden upplevde att de tappade mer hår när de åt Wellbutrin. Några hade tappat 30-40 % av sitt hår (visade bilder på sin fläta med och utan medicin). Det var rätt många svar och ett riktigt stort amerikanskt forum. Wellbutrin är mycket vanligare där verkar det som. Alla verkar veta vad det är.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:39, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-02 10:49:36

Varken håravfall eller sömnproblem för mig. Lätt illamående ibland, men det är svårt att säga om det är Voxran eller alla jäkla baciller ungarna drar hem.

Jag har gått på Voxra i drygt fem veckor nu. Den antidepressiva effekten är jättebra, det är en gigantisk skillnad för mig, och då gick jag ändå på Zoloft sedan tidigare. Voxran ersatte Edronax och är mycket bättre.

Däremot märker jag ingen effekt på mitt fladdriga tänkande och allmänna slarvighet. Nu är det ju inte fastställt att jag har ADHD, men jag har ju en del problem med exekutiva funktioner, igångsättningssvårigheter och koncentration. Men man kan inte räkna med full effekt förrän efter 8 veckor.

Nåväl, jag mår såpass mycket bättre att det i alla fall är lättare att hantera de svårigheter jag har. Jag är inte ledsen jämt längre, kan tänka på framtiden utan att få ångestanfall och känner mig både snällare och mer kärleksfull. Depression är ett otyg för personligheten. Man bli både självcentrerad, irritabel och tappar positiva känslor för andra.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 17:45:39, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Återgå till Aspergare och vården



Logga in