Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2009-11-26 16:13:44

Altus skrev:Okej, men det är väl ändå själva ljudnivån av tinnitusen som blir lägre, och inte bara att du stör dig mindre på ljudet?

Och om ljudnivån blir lägre så är det inte filtrering i samma bemärkelse som filtrering av buller, för när man filtrerar bort buller så finns ändå bullret kvar i ljudbilden och man kan välja att fokusera på det om man vill, vilket inte borde fungera på samma sätt med en verkligt sänkt tinnitusnivå.


Javisst, ljudnivån blir lägre. Dvs. i alla fall den upplevda ljudnivån. Nu vet jag inte om forskarna egentligen är så överens ännu om vad tinnitus egentligen är, men den vanliga teorin går i alla fall ut på att att skador i själva örat ger en falsk signal till hjärnan. Hjärnan kan sedan mer eller mindre framgångsrikt filtrera bort denna signal, eftersom den "vet" att det är en falsk signal. Min tinnitus är i vanliga fall inte konstant, utan den kan slå av och på plötsligt och nyckfullt. Likaså är den oftare tyst/svag dagar som hjärnan är utvilad och jag har haft en tyst ljudmiljö omkring mig, än dagar då jag är stressad, mår dåligt, har varit utsatt för mycket ljud. Dvs. själva grundorsaken i tinnitusen påverkas sannolikt inte, utan det är upplevelsen av den som förändras, beroende på hur framgånsrik hjärnan är i att filtrera bort den.

Jag såg ett program om tinnitus på TV, där man visade någon form av scan som visade aktiviteten i olika områden i hjärnan. Det visade sig att hos en person med tinnitus så var det ett väldigt stort område av hjärnan som hade en mycket hög aktivitet. Det säger förmodligen något om varför det är så jobbigt med tinnitus och varför det tröttar hjärnan så mycket.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Altus » 2009-11-28 17:28:29

Bror Duktig skrev:
Altus skrev:
Bror Duktig skrev:Jag fungerade väldigt bra de första veckorna efter Voxra. Efter 4-6 veckor började jag få ökat håravfall. Några veckor senare blev jag tröttare igen. Vid dosökning förvärrades håravfallet och tröttheten, samt jag fick värre tinnitus.


Händer det någonsin att biverkningar blir mildare eller färre av att man ökar dosen? För det känns ganska orimligt. Däremot kan man förstås ibland behöva höja dosen för att den positiva effekten annars är för svag eller obefintlig.

Jag har ingen aning om ifall det finns tillfällen då dosökning ger minskade biverkningar. Det kan säkert finnas sådana exempel. [EDIT: då kanske jag har "en aning" iofs...] Ungefär som en aptitretare kan göra en mer hungrig än man var innan, men ökar man dosen mat så blir man mätt och nöjd.


Jag tror inte att de två fallen är analoga. Att äta för lite är "för lite av det goda" medan biverkningar snarare är "för mycket av det onda", och ännu mer av det onda skapar bara mer problem med biverkningar (även om den positiva effekten kan överskugga det.)

Sedan tror jag att en aptitretare med mat faktiskt sänker hungersnivån (jämfört med ingen mat) förutom en kort stund direkt efter man tagit den, och det definitivt nyttigare än ingen mat (förutsatt att maten i sig är nyttig då, eller att man svälter).

I de fall när man med läkemedel bara får "för lite av det goda" så tror jag inte att det ger biverkningar (däremot utebliven eller minskad god effekt). En person med diabetes typ 1 mår förmodligen bättre av en "aptitretare" med insulin än inget alls.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2009-11-30 10:48:05

Kvasir skrev:
Altus skrev:Okej, men det är väl ändå själva ljudnivån av tinnitusen som blir lägre, och inte bara att du stör dig mindre på ljudet?

Och om ljudnivån blir lägre så är det inte filtrering i samma bemärkelse som filtrering av buller, för när man filtrerar bort buller så finns ändå bullret kvar i ljudbilden och man kan välja att fokusera på det om man vill, vilket inte borde fungera på samma sätt med en verkligt sänkt tinnitusnivå.


Javisst, ljudnivån blir lägre. Dvs. i alla fall den upplevda ljudnivån. Nu vet jag inte om forskarna egentligen är så överens ännu om vad tinnitus egentligen är, men den vanliga teorin går i alla fall ut på att att skador i själva örat ger en falsk signal till hjärnan.


En sak jag ofta har hört nämnas som orsak är spänningar i käken eller nacken, även om jag inte läst något om varför detta skulle ge/förvärra tinnitus. Jag märker även på mig själv att det finns en stark sådan koppling. Om jag t ex sträcker ut nackmusklerna på ett visst sätt eller biter ihop hårt så blir min tinnitus omedelbart betydligt högre, och det går tillbaka så snart jag slutar (såvida jag inte varit i det spända läget en visst stund, då går nivån inte tillbaka omedelbart utan mer långsamt och gradvis.)

Många verkar bli hjälpta av justering av käken och/eller bettskena, eller andra behandlingar som påverkar käken eller nacken.

Frågan är vad kopplingen är mellan detta och det du säger om filtrering av falska signaler till hjärnan. Om det hänger ihop på något sätt eller om det kanske är två olika orsaker till tinnitus.

Sedan kan man få tinnitus av läkemedel som Voxra även i fall där man samtidigt får mer mental energi, vilket jag också undrar hur det kan hänga samman med den teori du lägger fram. (Tänkbara förklaringar är kanske att den delen av hjärnan som sköter filtreringen inte får mer energi, eller kanske att Voxra genom påverkan på öronen orsakar en större mängd falska signaler än ökad förmåga att filtrera dem. Men nu spekulerar jag blint.)

Hjärnan kan sedan mer eller mindre framgångsrikt filtrera bort denna signal, eftersom den "vet" att det är en falsk signal. Min tinnitus är i vanliga fall inte konstant, utan den kan slå av och på plötsligt och nyckfullt. Likaså är den oftare tyst/svag dagar som hjärnan är utvilad och jag har haft en tyst ljudmiljö omkring mig, än dagar då jag är stressad, mår dåligt, har varit utsatt för mycket ljud.


Samma för mig att det varierar, men jag är inte helt säker på att det varierar med grad av påfrestning, men det är mycket möjligt, särskilt med tanke på att hela mitt tillstånd blir bra mycket värre av påfrestningar, även små påfrestningar.

Den här gången var det dock just Voxra som gjorde att det blev sämre, en vanlig biverkning för det läkemedlet.

Jag såg ett program om tinnitus på TV, där man visade någon form av scan som visade aktiviteten i olika områden i hjärnan. Det visade sig att hos en person med tinnitus så var det ett väldigt stort område av hjärnan som hade en mycket hög aktivitet. Det säger förmodligen något om varför det är så jobbigt med tinnitus och varför det tröttar hjärnan så mycket.


Intressant.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-30 13:54:09

Jag får också värre tinnitus om jag spänner käken i vissa lägen. Men jag har inte kopplat det till förekomst av tinnitus alls, utan mer som ett fenomen, liknande "se färgat klot om man trycker sig öga på ett särskilt sätt".

Jag har alltid kunna framkalla olika pipande eller surrande ljud genom att spänna mig på olika sätt. (Jag var en sådan som utforskade allt sådant med mig själv, trycka mig i ögonen för att se kul färger, spänna mig så det tjöt i öronen, spänna muskler så att man började darra o.s.v.)

Min tinnitus låter förresten som kylskåpsaggregat + någon hög ton från en TV-testbilds ljud. På sommaren har jag svårt att höra när massor av syrsor låter, för det låter rätt lika det också.

Trots detta så tack och lov så stör jag mig inte så mycket på det. Men jag är rädd att börja störa mig, jag är annars en typisk sådan som störs av saker, speciellt sådant som inte är som det ska. (Egentligen konstigt att jag inte stör mig så mycket.)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-11-30 14:37:22

Bror Duktig skrev:Jag får också värre tinnitus om jag spänner käken i vissa lägen.


När det gäller käken blir det nog värst om jag skjuter underkäken rakt framåt, men det finns ett flertal olika saker jag kan göra som påverkar ljudet.

Men jag har inte kopplat det till förekomst av tinnitus alls, utan mer som ett fenomen, liknande "se färgat klot om man trycker sig öga på ett särskilt sätt".


OK, fast om nu tinnitusen blir värre av detta så känns det ganska naturligt att utgå från att det finns någon slags koppling. :)

Trots detta så tack och lov så stör jag mig inte så mycket på det. Men jag är rädd att börja störa mig, jag är annars en typisk sådan som störs av saker, speciellt sådant som inte är som det ska. (Egentligen konstigt att jag inte stör mig så mycket.)


Jag vet inte hur hög din tinnitus är, men ju högre desto jobbigare, om allt annat väger jämnt. Den nivå min tinnitus låg på innan Voxra var hanterbar, även om jag alltid sov med radiobrus och undvek tystnad etc. Den nuvarande nivån är desto jobbigare, och så här hade jag det i åratal innan det gick tillbaka. Vande mig aldrig.

Sömnen har blivit lidande, kan t ex inte sova på sidan för att ljudet blir för jobbigt om jag täpper till örat. Har också högre volym på radiobruset än tidigare.

Märker också att jag är mer rastlös än vanligt, jag rör på mig mer och skapar fler ljud genom att sitta och trumma etc. Detta gör jag även om jag inte direkt tänker på ljudet, men om jag känner efter så är det lätt att inse att det är därför jag gör så.

Men mest av allt så är jag direkt medveten om ljudet, vilket stör i stort sett alla aktiviteter, tappar bort mig lättare när jag läser etc.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Voxra start imorrn - tips ?!

Inläggav Mikasa » 2010-11-17 22:24:24

Ska börja imorrn med 150mg i en månad som start, sen se om det verkar.

Är lite orolig för bieffekterna.
Fy för å få tinitus :(
Eller må illa, sova dåligt å ännu värre kramper i musklerna.

Nån som kan berätta hur det var i början ? Och sen ?

Hur lång tid innan man känner förändring ?

Många blir ju gladare, mer energi, piggare, vilket jag ser fram emot.

Men har inte så mkt förväntningar.

Skulle helst velat testa CS, som tex. Ritalin, som jag inte testat.

Tog Modafinil i 2 år för 4 år sen.
Det var dom bästa åren i mitt liv.
Nu stoppas dom i tullen å jag vågar inte köpa mera.
Fängelse för smuggling av narkotikaklassat :(

Men får ingen utredning för jag är för gammal. >35 är tydligen gränsen.
Psykmott. säger nej till mina remisser. Pengafråga och resurser.
Och utan diagnos lär jag ju knappast få CS.

Men jag misstänker ADHD/ADD och/eller AS-tendenser.
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-18 0:18:36

Jag var över 40 när jag gjorde utredning, det verkar väldigt orättvist om det ska vara olika på olika ställen..? Går det att överklaga?

Voxra mådde jag skit av, men å andra sidan gjorde jag det även av Strattera, Ritalin och Concerta. Metamina är det enda jag tålt hjälpligt. Så dopamin- och noradrenalinhöjande medicin tycks inte funka på mig.

Märkligt nog tycks jag tåla Efexor i svag dos, så serotoninet verkar tåla att höjas lite.

Lycka till!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Mikasa » 2010-11-18 11:18:06

När gjorde du din utredning då ?

Prova Modiodal.

Grymt bra, inga bieffekter. Bara smartare å mer minne =)
Vilket är en bra bieffekt.

Tog en Voxra 150 mg idag.

Känner inget, ingen bieffekt heller ännu. 1:a dan =)

Vart hittar man billig å bra KBT terapi ?
Lukas stiftelsen ?
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav Mikasa » 2010-11-18 13:23:54

Inga bieffekter än eller nått annat heller.

Har ont i halsen och huvet sen förrut.

Ont i ryggen oxå pga. för korta muskler.
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Re: Voxra start imorrn - tips ?!

Inläggav Altus » 2010-11-18 14:47:54

Mikasa skrev:Ska börja imorrn med 150mg i en månad som start, sen se om det verkar.

Är lite orolig för bieffekterna.
Fy för å få tinitus :(


Om det är din läkare som berättat om risken för tinnitus så är det bara att gratulera till att du har en kunnig och ärlig läkare. Fast jag gissar att du har läst om det här i forumet.

Jag fick långvarigt förhöjd tinnitus, men det gick till slut tillbaka, åtminstone det värsta. Det höll i sig mer än sex månader, och då hade jag bara tagit Voxra i ett par dagar innan jag slutade.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Mikasa » 2010-11-18 14:50:46

Läste det på fass.

Min läkare är inte psykiatriker.
Allmänläkare.

Han gjorde först en remiss, men fick nej ifrån Psyk. i Gbg.

Så himla dålig vård vi har i sverige.
Speciellt inom psykvården.

Bryter du benet å söker hjälp så får du vård.

Har du ångest, så gå hem å vila. "Din profil stämmer inte överens
med våran mottagning". Eller "Du är för gammal"

Sjukt att det inte finns vård för alla i samhället.
Senast redigerad av Mikasa 2010-11-18 14:53:34, redigerad totalt 1 gång.
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav Altus » 2010-11-18 14:53:00

Aha, så de har fört in det i symtomlistan nu. Bra.

Edit: tom under vanliga symtom. De har alltså gått från att inte nämna det alls till att säga att det är vanligt.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav regnif » 2010-11-18 15:16:51

Jag har tyvärr inga tips. Men jag tänkte bara skriva att jag blir arg när jag hör att de säger att någon är för gammal... så den skall bara lida hemma för att den nått en viss åldersgräns? Sjukt! Jag själv en gång frågade efter nåt korttidsboende för det gick inte så bra hemma och då sade de att jag var för gammal. Gränsen var typ 21, tror jag... sjuka regler. Som om alla som är 21 eller över, har det på ett visst sätt. Ja, nu börjar jag spåra ur. Hoppas du får ordning på det.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Mikasa » 2010-11-18 15:34:42

Ja det är verkligen sjukt.

Sjukt dåligt av dom som styr samhället och bestämmer å sätter upp konstiga regler.
Är inte människans hälsa mer värd är pengar ?!
Varför dra ner på psykiatrin när majoriteten som är hemma sjukskrivna ifrån jobbet,
mår dåligt psykiskt.
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav regnif » 2010-11-18 15:51:50

Ja, det var bra sagt, Mikasa.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Mikasa » 2010-11-18 16:52:54

Hur är det med alkohol + voxra ?

Då menar jag inte 2 glas vin till maten,
utan en helkväll med fest + utgång.

Eller en afterwork som går vidare till 8h.

Full alltså mao.
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav Xzirie » 2010-11-19 7:20:45

Mikasa skrev:Hur är det med alkohol + voxra ?

Då menar jag inte 2 glas vin till maten,
utan en helkväll med fest + utgång.

Eller en afterwork som går vidare till 8h.

Full alltså mao.


Det här undrar jag också. Jag har också precis börjat käka dom tillsammans med mina 60 mg fluoxetin. Jag gillar att festa till rejält nån gång i månaden.
Får väl "testköra" ensam hemma först och kolla om man blir skummare än vanligt, hoho.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Mikasa » 2010-11-22 15:07:22

Inga biverkningar än.

Alkohol i fredags gick bra med Voxra.

Snurra lite i skallen dan efter bara =)

Var väl ingen fylla direkt men ändå. Några enheter blev det allt (6:or)
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav Mikasa » 2010-11-26 19:50:22

En halv kopp starkvinsglögg tar som fan.

Helt snurrig.

SKÅL !
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav happysad » 2010-11-26 19:54:34

hahaha..:=) då var det nog Voxran jag prata om..

SKÅL
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Heishi » 2010-11-26 19:57:14

Jag använder själv Voxra, och har under förvisso den korta tiden jag använd det, inte märkt av någon märkbar effekt hur alkohol påverkar mig annorlunda än vanligt.

Sen finns det säkerligen rekommendationer med att man inte ska göra si eller göra så, på alla läkemedel. Skulle inte förvåna mig att det skulle stå "Får ej konsumeras i samband med alkohol", på vitaminbrustabletter.. Hmh
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav vallesmamma » 2010-11-26 20:03:50

Jag gjorde min utredning då jag var 35 år.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Mikasa » 2010-11-26 20:07:54

happysad skrev:hahaha..:=) då var det nog Voxran jag prata om..

SKÅL


Du prata om ? Inte hört dig prata förrut här i denna sträng ?!
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav Mikasa » 2010-11-26 20:09:13

vallesmamma skrev:Jag gjorde min utredning då jag var 35 år.


När ? vart ? hur ?

Jag får nej överallt.

Är jag för snygg å smart ?
Mikasa
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in