Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav guilliotine » 2010-09-25 0:05:55

Jag har än så länge inte märkt av några bieffekter förutom att jag verkligen inte blir hungrig, någonsin. Jag vill gå ner i vikt så det är bara positivt. =)
Men i övrigt har jag inte märkt så mycket. Första dagen var jag helt snurrig, kände mig full, men det kan ha varit nåt annat också.

Jag får väl vänta och se. Ska gå upp i dos nästa vecka, och sen igen veckan efter, så då kanske det märks mer. =)

Men tack för alla svar, jätteskönt att få höra lite feedback så man vet vad som väntar. Läser gärna fler "omdömen"!
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2010-09-25 0:07:26

Jag skulle råda dig att ta det piano med upptrappningen. Det är inte sockerpiller. Vad bra att det inte är så farliga biverkningar ändå då. :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav AAA » 2010-09-25 1:49:30

Då ska du se att de kommer att funka - hoppfullt!

Har inte testat den själv, men inte ska det ta så jättelång tid att märka av resultat? Sex veckor, har jag för mig.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav guilliotine » 2010-09-25 13:18:02

alfapetsmamma skrev:Jag skulle råda dig att ta det piano med upptrappningen. Det är inte sockerpiller. Vad bra att det inte är så farliga biverkningar ändå då. :)


Min läkare sa att jag skulle trappa upp i den farten. Om jag märker av något som verkar mysko så ringer jag givetvis honom, men jag tror nog det ska gå bra. =)
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2010-09-26 17:38:03

guilliotine skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag skulle råda dig att ta det piano med upptrappningen. Det är inte sockerpiller. Vad bra att det inte är så farliga biverkningar ändå då. :)


Min läkare sa att jag skulle trappa upp i den farten. Om jag märker av något som verkar mysko så ringer jag givetvis honom, men jag tror nog det ska gå bra. =)


Det är bra att du har förtroende för läkaren, men jag har hört så mycket om för snabba upptrappningar och utsättningar av mediciner -trots läkarmedverkan, dvs läkaren sa så men det blev jobbigt- att jag skulle råda ALLA att ta det lite lugnare. Men du kanske inte är så känslig heller? Jag är grymt biverkningskänslig.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav guilliotine » 2010-09-26 18:22:48

Jag är grymt okänslig för läkemedelseffekter överlag, ingenting brukar fungera på mig. Har provat sömnmedicin efter sömnmedicin, fortfarande inte hittat något som fungerar mer än ett par dagar..

Men jag är medveten om vad jag pysslar med och försöker känna av extra noga ifall något skulle bli annorlunda, och då ringer jag farbror doktor och förklarar. =)
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav John » 2010-10-22 23:47:11

hihihi jag testade Concerta för första gången idag för min ADD ^_^ ända biverkingarna var att jag jag blev trött :S trött från kl:09:00 till typ 22:00 XD och den hjälpte inte mej i skolan heller.. för jag blev trött av den.. ska jag ha högre dos eller ? ändrar det sig efter några dagar? Jag trodde jag skulle bli smart Q_Q sprang om kring och var flum i skolan hela dan ^^
Senast redigerad av John 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav happysad » 2010-10-23 9:58:34

jag äter snabba ritalina 20 mg 6 ggr om dan (120mg o väger 50kg)

Vet inte jag...bara ibland så funkar den, hur går det till ??!! knäppt..
Senast i går blev jag ett monster...:=(
Senast redigerad av happysad 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav AAA » 2010-10-23 11:58:38

happysad skrev:Senast i går blev jag ett monster...:=(


Klart du inte blev ett monster... Medicinerna kanske påverkade dig negativt? Det innebär inte att du är dålig för det!

Hur menar du med "monster"?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-10-23 12:02:14

John, jag blir också trött av dem. Men i mitt fall tror jag det är meningen :-)

Vet flera i min bekantskap som inte gillar känslan efter att tagit dem och inte upplever några positiva effekter utan endast biverkningar. En del av dem är eventuellt övergående, hör med doktorn eller kolla på http://www.fass.se
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav happysad » 2010-10-23 13:01:26

AAA skrev:
happysad skrev:Senast i går blev jag ett monster...:=(


Klart du inte blev ett monster... Medicinerna kanske påverkade dig negativt? Det innebär inte att du är dålig för det!

Hur menar du med "monster"?


Jag har ett hett temprament och trodde denna medicin skulle stilla den lite men icke ..haha så arg som jag blev :oops:
Ibland mår jag bra av den och andra dar så får jag MEGA ångest och det är inte när den går ur...
Senast redigerad av happysad 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav AAA » 2010-10-23 13:38:30

happysad skrev:Jag har ett hett temprament och trodde denna medicin skulle stilla den lite men icke ..haha så arg som jag blev :oops:
Ibland mår jag bra av den och andra dar så får jag MEGA ångest och det är inte när den går ur...

Du är inte ensam! Samma här... Fast det blir mer struktur på oordningen och max hälften så många allt-går-ändå-åt-helvete-så-va-fan-ska-man-leva-för-era-jävla-idioter-utbrott relativt innan.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav happysad » 2010-10-23 13:43:09

AAA skrev:
happysad skrev:Jag har ett hett temprament och trodde denna medicin skulle stilla den lite men icke ..haha så arg som jag blev :oops:
Ibland mår jag bra av den och andra dar så får jag MEGA ångest och det är inte när den går ur...

Du är inte ensam! Samma här... Fast det blir mer struktur på oordningen och max hälften så många allt-går-ändå-åt-helvete-så-va-fan-ska-man-leva-för-era-jävla-idioter-utbrott relativt innan.


Skönt att höra att det kan vara så...så det e inte jag som reagerar konstigt på medicinen....Ja jo lungnare har jag blivit men det var inte kul att känna igen monstret..som legat borta ett tag...!
Senast redigerad av happysad 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav AAA » 2010-10-23 20:49:00

Jag hatar Monstret, förut visste jag inte om Monstret. Men det gör det jobbigare nu, för nu är jag ju medveten om Monstret! Förut tyckte jag aldrig att jag gjorde fel, nu kan jag ångra mitt beteende och det är helknäppt ibland så då mår jag dåligt efteråt av det vilket gör det hela ännu värre eftersom jag får psykbryt bara någon säger något som jag uppfattar som felaktigt (enligt min dåvarande fragila värld som hotar att krackelera) vid sådana tillfällen... Ja, det låter knasigt och det är det också.

P.S. Jävla bra namn, Monstret!
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav LILITH_ » 2010-10-24 1:11:43

Nu har jag testat Ritalin också, lägsta dosen av de snabbverkande.
Blev väldigt babblig, euforisk och social.

Dagen efter var jag nere i ett svart hål. Den där medicinen måste ha gjort så min kropp förbrukade all serotonin för flera dagar framåt. Eller något annat lyckohormon. Hände två gånger i rad.

Tänker nog inte prova fler gånger.

Edit: Läste bakåt i tråden och såg att jag ju testade Ritalin det första jag gjorde inom centralstimulantian. Hade förträngt det tydligen.
Det var dock piller som paserat sin bäst före datum med flera år (5?). Fick inga biverkningar av de här nya som jag tydligen hade fått av de gamla (så de var nog verkligen uråldriga...). :wink:
Synd att man hamnar i ett avgrundshål efteråt.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav AAA » 2010-10-24 11:21:15

Låter som en effekt av den verksamma súbstansen?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav happysad » 2010-11-07 16:10:51

Förstår ändock inte det här
Problem igen :=( med såklart Ritalinan....gahhh

Hur vet man om man inte "svarar" på metylfenidat eller om den ger otillräklig effekt...?????? För tydligen funkar den inte på alla, vad blir det för effekter av att man inte svarar el att den e otillräklig...?

Äter ju som sagt Ritalina nu och gjort det i flera månader...har kommit fram till en dos utan rekyl effekt...ja.. att jag inte hinner må dåligt mellan gångerna jag tar den.
Tar 20 mg snabba 5 gånger dagen, väger 49 kilo...

När jag fick till dosen så att jag inte hinner må dåligt...så känner jag mig..mindre glad, dottern säger att jag ser ut som "Häxan sur tant" som går på barn tv..eller - är du ledsen mamma ? Inte så himla kul...förut var jag ju expert på att dölja hur jag mådde....Känner inte det där "inre lungnet" som alla säger....ångesten blir starkare om det händer något som jag vet utlöst den..har ju annars generaliserad ångest. Så mina Sobril jag alltid fått sedan år tbx hjälper inte alls, vill ju inte heller bli en alkis,,de gånger jag måste ta en öl för att lungna mig..:(

Ibland känns det som att det e socker tabletter jag tar, för jag känner absolut inte den där JÄTTE SKILLNADEN som alla pratar om..som förändrade deras liv. Känner mig seg och lat istället..lite nere...bryr mig inte lika mycket om hur jag klär mig el ser ut eller när jag badade sist...Vilket har varit SUPER NOGA för mig...

Har istället fått skit svårt för att somna på kvällarna, fryser som sjutton och tappat intiativ till att göra saker..inget e roligt längre....Fortfarande ljudkänslig...inte mer social som många blir..

Besviken på denna s..t medicin då jag fick betala ett oerhört högt pris med att börja med den...så dåligt som jag mådde....ojojoj :( Vad tror ni där ute..?? Ska jag fråga om Metemina kanske funkar bättre..?
(Vägrar ta Strattera) Då jag åt Modiodal för tröttheten hjälpte det iallafall...piggare o klarare i hjärnan..men det hjälpte endast mot det.

Ja..e jag ett hopplöst fall..? Hjälp mig ni kunniga el ni med erfarenheter
Senast redigerad av happysad 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav happysad » 2010-11-07 16:15:28

happysad skrev:Förstår ändock inte det här
Problem igen :=( med såklart Ritalinan....gahhh

Hur vet man om man inte "svarar" på metylfenidat eller om den ger otillräklig effekt...?????? För tydligen funkar den inte på alla, vad blir det för effekter av att man inte svarar el att den e otillräklig...?

Äter ju som sagt Ritalina nu och gjort det i flera månader...har kommit fram till en dos utan rekyl effekt...ja.. att jag inte hinner må dåligt mellan gångerna jag tar den.
Tar 20 mg snabba 5 gånger dagen, väger 49 kilo...

När jag fick till dosen så att jag inte hinner må dåligt...så känner jag mig..mindre glad, dottern säger att jag ser ut som "Häxan sur tant" som går på barn tv..eller - är du ledsen mamma ? Inte så himla kul...förut var jag ju expert på att dölja hur jag mådde....Känner inte det där "inre lungnet" som alla säger....ångesten blir starkare om det händer något som jag vet utlöst den..har ju annars generaliserad ångest. Så mina Sobril jag alltid fått sedan år tbx hjälper inte alls, vill ju inte heller bli en alkis,,de gånger jag måste ta en öl för att lungna mig..:(

Ibland känns det som att det e socker tabletter jag tar, för jag känner absolut inte den där JÄTTE SKILLNADEN som alla pratar om..som förändrade deras liv. Känner mig seg och lat istället..lite nere...bryr mig inte lika mycket om hur jag klär mig el ser ut eller när jag badade sist...Vilket har varit SUPER NOGA för mig...

Har istället fått skit svårt för att somna på kvällarna, fryser som sjutton och tappat intiativ till att göra saker..inget e roligt längre....Fortfarande ljudkänslig...inte mer social som många blir..

Besviken på denna s..t medicin då jag fick betala ett oerhört högt pris med att börja med den...så dåligt som jag mådde....ojojoj :( Vad tror ni där ute..?? Ska jag fråga om Metemina kanske funkar bättre..?
(Vägrar ta Strattera) Då jag åt Modiodal för tröttheten hjälpte det iallafall...piggare o klarare i hjärnan..men det hjälpte endast mot det.

Ja..e jag ett hopplöst fall..? Hjälp mig ni kunniga el ni med erfarenheter
Även fortfarande lätt irreterad...
Senast redigerad av happysad 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav LILITH_ » 2010-11-08 1:16:35

AAA skrev:Låter som en effekt av den verksamma súbstansen?

Utveckla tack.

Happysad, skulle inte tro att du är ett hopplöst fall.
Det låter som att du är inne i en depression dock.
CS är inga mirakelpiller direkt, själv kände jag en positiv effekt enbart när jag var någorlunda utsövd då jag tog en dos. Var jag nere och uttröttad så förstärktes det negativa tillståndet bara än mer.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav AAA » 2010-11-08 6:03:37

Lilith: Att det blev en positiv reaktion på det som är verksamt i medicinen och sedan kom baksmällan, som du skriver.

HappySad, tror verkligen inte heller att du är hopplös! Vi behöver få dig att känna hoppfullhet i stället för hopplöshet!

Ritalin kanske inte är något för dig? Inom samma familj har vi helt olika effekter av samma medicin. Vet även bekanta som inte alls gillar avstängdhets- och apatieffekten som de upplever.

Tror metylfendiat (eller vad det heter) max funkar på 50% eller liknande. Många får biverkningar. Tala med någon professionell och berätta precis som det är så ska du se att det finns alternativ.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Flawed » 2010-11-08 8:46:56

Jag har börjat med ritalin och concerta igen dåra.
Tanken var att jag skulle ta en kortvärkande på morgonen och en concerta fast det känns som att jag nöjer mig med de kortvärkande eftersom att jag blir så pass uttorkad och överhettad annars.

Är det någon annan som har problem med att ni måste dricka vatten hela tiden eller är det bara jag?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav happysad » 2010-11-08 11:34:14

Jag måste dricka och springa på toaletten hela tiden...och när man måste dricka så där mycket gör det ju inte bättre med matlusten heller....
Jätte torr i munnen...så jag brukade borsta tänderna flera gånger per dag....
Nu orkar jag inte bry mig... :(
Senast redigerad av happysad 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav AAA » 2010-11-11 8:29:34

Inte av Concerta, kan ni inte testa dem i stället? Har hört flera som känt likadant av Ritalin.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav happysad » 2010-11-11 11:16:28

Jaaa...om det vore så lätt..Har studerat alla olika sorters frågeställningar jag har på internet, både svenska o utländska..Och när jag tar upp det med min läkare så har jag helt fel jämt....OCH jag VET att det är skillnad på Ritalin o Conserta men han hävdar att så är ABSOLUT INTE FALLET...så om jag inte "svarar" på Ritalin så stryker han det plus Conserta för det e samma preparat...vi har haft väldigt livliga disskusioner om detta..pluss massa annat om dessa mediciner....blir så frustrerad..för HAN vet inget.
Senast redigerad av happysad 2011-05-04 20:42:26, redigerad totalt 1 gång.
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in