Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-10 12:23:37

Inger skrev:Sugis, det låter ju helt fruktansvärt! Synd att man inte kan stämma sjukvården här i Sverige.

Då skulle sjukvården gå under helt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-10 19:44:34

Inger skrev:Sugis, det låter ju helt fruktansvärt! Synd att man inte kan stämma sjukvården här i Sverige.
Fast, jag tar på mig det fulla ansvaret för att ha ätit Circadin själv, kanske ska nämna det. Det enda jag blivit i princip tvångsmatad med är Ritalin, när jag låg inne på psyk. Fick den kl 20:00 på kvällen :shock: . Det fick jag aldrig upprättelse för.

Stämningen om man kunde göra en skulle handla om vårdens vägran att utreda vad jag lider av somatiskt, vilket jag planlöst sökt hjälp för sporadiskt i många år.
En endokrinolog skrattade mig rätt i ansiktet när jag föreslog att man skulle kolla upp sköldkörteln. Han tyckte jag skulle gå hem och banta och motionera. Vilket jag inte kan längre pga kronisk trötthet. Äter gör jag knappt längre eftersom min matlust blivit låg.

Dock önskar jag att det fanns någonstans där man kunde rapportera biverkningar. Så man kunde dela med sig till fler. Så de kom in i FASS. Så läkarna blev medvetna, för de är sällan intresserade av att lyssna på när man berättar om biverkningar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Smokescreen » 2010-07-10 19:50:09

Har snart knappt sovit något i en vecka. Tar ritalin, o kan inte klandra helt på det, då jag inte har lättare att somna efter att det har slutat verka efter ett tag. Känns som jag ändå sover mer utvilat, då jag osmnar någon timma, då jag är på rit, än utan, att man vaknar helt spänd.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-10 20:48:43

@Sugis:

Du kan rapportera biverkningar online här: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... rkningar-/ Se menyn till höger för att komma direkt till formuläret. Länken fungerar inte för mig just nu, men jag har rapporterat biverkningar där förut.

Du kan kanske gå till sidan www.hypo2.info och maila dem och fråga om det finns någon läkare i din närhet, som kan undersöka dig. Om du vill kolla ovanligare sköldkörtelsaker alltså.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-10 20:51:14

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... anstallda/
När allmänheten rapporterar biverkningar av läkemedel presenteras en delvis annorlunda bild jämfört med sjukvårdens rapportering. De första 200 rapporterna om biverkningar visar att de kan komplettera sjukvårdens rapportering.

[...]

Även vanliga biverkningar av intresse
Även rapporter som handlar om kända biverkningar kan vara av intresse eftersom de innehåller information om hur biverkningen påverkat konsumentens vardag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-10 21:19:46

Tack Bror Duktig, visste ej att detta fanns. Då ska jag i mån av ork rapportera alla mediciner jag kan komma ihåg.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Torsdag » 2010-07-11 1:40:43

ren melatonin != Circadin (!= = skiljer ifrån )
Har diskuterat flitiigt i tidigare trådar. Tror inte jag hört något positivt om det preparatet här.

Själv sover jag bra på melatonin. Det är inget mirakel medel. men det gör att jag somnar in på ca 30-60 min. jämfört med 2-5 timmar vanligtvis. Dock hjälper det inte emot morgontrötthet och ibland sover man ändå inte av diverse själ.

I och med att "melatonin är ett kroppseget hormon förekommer ingen toleransutveckling eller något beroende av läkemedlet". Några biverkningar känner jag inte häller till.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Moggy » 2010-07-11 1:59:43

Torsdag skrev:ren melatonin != Circadin (!= = skiljer ifrån )



Är ren Melatonin då kanske Din?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Torsdag » 2010-07-11 2:11:46

Hoppas ja :)
Beställer nu ifrån ett privat bolag då det blivit så knöligt med att få licens för melatonin i och med att Circadin kom. Har också diskuterats i någon tidigare tråd.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Torsdag » 2010-07-11 2:24:59

guilliotine skrev:Bild

Jag provade den här som jag fick av min pappa, något receptfritt grejs han köpt av en telefonförsäljare eller liknande.. För mig funkade det skitbra! Hur otrött jag än var så somnade jag inom en kvart efter sänggående och sov 8-9 timmar och vaknade utvilad och glad. Sen tog den slut och nu vet jag inte vart jag ska få tag på mer. Iofs så fyrdubblade jag den angivna dosen, men den dosen var ju anpassad efter NTs utan några direkta problem så för mig med livslånga sömnproblem funkade det bra.

Men ja, för mig var den asbra. Inte gick jag upp i vikt eller bytte kön eller nåt sånt heller.


Prenumerant på ovanstående. Tar i regel två piller men ibland mer. Detta är dock betydligt högre dos än när jag åt på recept då varje kapsel var på 1 mg om jag kommer ihåg rätt.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Inger » 2010-07-11 9:48:48

Men hur vet man att något som är strängeligen reglerat och kräver särskild dispens för riktiga läkare att få skriva ut verkligen är av samma kvalitet som det man får på apoteket? Att det ens är syntetiskt och inte utvunnet ur djurhjärnor? Och hur vet man att 3 gånger normaldos är säkert? Kan inte det slå ut den egna melatoninproduktionen?

Jag skulle aldrig i livet köpa läkemedel på nätet eller av telefonförsäljare. Det blir inte automatiskt nyttigt eller säkert bara för att de har en skiss av en person i lotusställning på paketet. Är det ens lagligt att sälja?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-11 10:23:07

3 ggr normaldos är kanske diskutabelt. När jag fick rent melatonin på licens, sades det att 5-10 mg var normaldos (= det som var den vanligaste dosen).

Att det är strängeligen reglerat i Sverige betyder inte så mycket. Ganska vanligt för preparat/substanser som inte går att ta patent på. Ingen vill betala för att få det godkänt. Men aktiva substansen finns ju i Circadin, så det är ju inte melatoninet i sig som inte är godkänt.

Trots detta, så finns det läkare som tror att ej godkända läkemedel är sådana som testats och funnits inte kunnat bli godkända... Om melatonin har jag hört så mycket olika att jag riktigt fått bekräftat ordentligt hur lite läkare vet.

Men det är klart att man inte vet vad det är i tabletter man köper online. Vissa märken är dock kontrollerade, och man kan hitta kontrolldokument för dem, online. T.ex. kontrollorgan i USA som kontrollerar om det som står på en förpackning med vitaminer eller melatonin, är det som finns i. Vet inte hur mycket man kan lita på detta, men kanske är bättre i alla fall än vissa andra saker från helt okända superbilliga asiatiska tillverkare.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav matterik » 2010-07-11 11:04:23

Hur kan man vara säker på att någon medicin är ofarlig.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-11 11:04:46

matterik skrev:Hur kan man vara säker på att någon medicin är ofarlig.

Det kan man aldrig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Torsdag » 2010-07-12 0:18:52

Intressant info ifrån Bror Duktig, Min dåvarande läkare verkade ha ganska dålig koll. Han sa att han inte hade några möjligheter att skriva ut melatonin överhuvudtaget. Men eftersom jag kunde köpa melatonin ändå. Tycka han jag kunde fortsätta med det.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Moggy » 2010-07-12 0:27:37

Inger skrev:Men hur vet man att något som är strängeligen reglerat och kräver särskild dispens för riktiga läkare att få skriva ut verkligen är av samma kvalitet som det man får på apoteket? Att det ens är syntetiskt och inte utvunnet ur djurhjärnor? Och hur vet man att 3 gånger normaldos är säkert? Kan inte det slå ut den egna melatoninproduktionen?

Jag skulle aldrig i livet köpa läkemedel på nätet eller av telefonförsäljare. Det blir inte automatiskt nyttigt eller säkert bara för att de har en skiss av en person i lotusställning på paketet. Är det ens lagligt att sälja?



Befogade funderingar.

Men Melatonin är hårt reglerat nästan enbart i Sverige. I många länder säljs det på hälsokostbutiker och på flygplatser (för jetlag) och finns då tillgängligt i större doser per piller. Det är ett kosttillskott som är vida använt av massvis med människor. Allt det här behöver ju inte betyda att det är ofarligt men om det var jättefarligt så skulle det garanteras uppdagas i nåt land.

Att det är syntetiskt kan man nog anta då det är väldigt enkelt och billigt att framställa.

Går att beställa från butiker i UK, USA eller andra länder.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav treeman » 2010-07-12 1:23:57

Ha nån som bankar en i huvudet med en stekpanna alternativt en gryta funkar me.
:D

(OBS RISK FÖR JÄVLA KOMA!)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-12 9:53:41

treeman skrev:Ha nån som bankar en i huvudet med en stekpanna alternativt en gryta funkar me.
:D

(OBS RISK FÖR JÄVLA KOMA!)

Då får man ju sova ut i alla fall.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav MsTibbs » 2010-07-12 13:25:04

- Äh! Sova kan man göra i graven! *spontant manisk* :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-12 16:49:51

LOL x 3
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav DesmondS » 2010-07-12 23:05:58

hoppas mitt melatonin dyker upp i veckan. Enda sömnmedlet ja inte prövat typ och enligt allt jag läst ska de fungera kanon på aspies (vilket indikerar en biologisk brist av hormonet). Tycker det e sjukt att det e lättare att få benzoliknande prepp och Ritalin (fått båda) än vad det är att få melatonin, men å andra sidan är världen genuint sjuk.

jag köpte mitt från bodybuilding.com (vilket ja vet tullen brukar kolla vilket gör att det e tveksamt att ja får mitt melatonin öht). Har läst att det ska gå att få tag på det inom EU och england rekommenderas det (har googlat en del) att man kan beställa framgångsrikt ifrån.

Några sidtips?
DesmondS
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-03-04

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-12 23:15:10

DesmondS skrev:hoppas mitt melatonin dyker upp i veckan. Enda sömnmedlet ja inte prövat typ och enligt allt jag läst ska de fungera kanon på aspies (vilket indikerar en biologisk brist av hormonet). Tycker det e sjukt att det e lättare att få benzoliknande prepp och Ritalin (fått båda) än vad det är att få melatonin, men å andra sidan är världen genuint sjuk.

jag köpte mitt från bodybuilding.com (vilket ja vet tullen brukar kolla vilket gör att det e tveksamt att ja får mitt melatonin öht). Har läst att det ska gå att få tag på det inom EU och england rekommenderas det (har googlat en del) att man kan beställa framgångsrikt ifrån.

Några sidtips?

Om det är lagligt inom EU, så har jag ett bra sidtips :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-07-12 23:39:39

http://www.biovea-europe.com/

http://www.biovea-europe.com/product_de ... 1562&CID=0



Hälsokostbutik som verkar ha stort utbud och bra priser. Ingen bodybuilidingbutik eller "knark"-butik.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2010-07-12 23:49:10

En tysk ordbok är sömnvyssande.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in