Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 15:22:44

Jag tycker också att det låter som en konstig biverkan av melatonin, Sugis.

Åt du inga andra mediciner eller ändrade något? SSRI, hormonpreparat likt p-piller, vitamintillskott.

Insättning eller utsättning av något dylikt kan ha startat eller stoppat eländet.

Och autoimmuna saker som gett sig på hormoner (eller hormonskit av annan orsak) kan orsaka lite vad som helst, ofta där vikten, håret eller vissa könsattribut är iblandade.

Att t.ex. bli trött dagarna i ända p.g.a. melatonin eller annat som gör en groggy, kan öka på en nedåtgående spiral vid vissa hormonrubbningar. (Motion ökar ämnesomsättningen t.ex. och kan bidra till bättre balans mellan hormoner eftersom de hänger ihop.)

Men jag säger inte att det inte var Melatonin. Förvånar mig inte om det kommer larm om något elände med detta.

Det kommer ju nya saker om SSRI fortfarande. Och många biverkninar skylls på "det kan man få av depressionen" eller liknande idioti. Folk som varit lika stressade under många år, tappar plötsligt hår när de får en medicin, slutar tappa hår när de slutar med medicinen, är lika stressade fortfarande, men får höra att "stress kan få ditt hår att falla vettu!".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Truly » 2010-07-07 15:28:35

I FASS står det att man ska vara särskilt försiktig då det gäller melatonin (Circadin) när man har en autoimmun sjukdom där kroppen angrips av sitt eget immunförsvar. Det är förmodligen därför läkarna inte ens vågat testa melatonin på mig. Vilka biverkningarna är om man har en autoimmun sjukdom står naturligtvis inte. Men är det så konstigt om Sugis fått de kroppsliga reaktioner som hon fått av melatonin?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051203000025&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-07-07 15:36:05

Bror Duktig skrev:
Truly skrev:Usch, det där rådet med prommenaden var ju riktigt illa. Dumt råd med tanke på hur olika alla reagerar på mediciner.

Det riktigt dumma är att Stilnoct verkar mycket fort på de flesta. Det viktigaste rådet är oftast "gå och lägg dig genast då du intagit tabletten" vilket står (ungefär) i FASS och vilket de flesta läkare också uppmanar till.

Speciellt första gången så ska man inte gå iväg från sitt hem X(

Stilnoct har jag aldrig fått testa. Det verkar vara mycket upp till en själv har jag märkt. Jag säger ju inte så mycket eftersom jag har dåligt med kunskap om olika mediciner. Jag hoppas ju att läkaren eller psykiatern vet tillräckligt (fast det vet jag ju å andra sidan att de inte alltid gör).

Jag trodde att läkarna visste tillräckligt, förr. Samtidigt så kan man råka på de läkare som misstror en om man tar upp förslag själv - typ "har du drogproblem" om en person ber om benso. Samtidigt som det inget blir heller om den inte säger något.

Jag har inte bett om så mycket. Men jag minns att jag bad mycket om något som kunde ta bort ångesten jag hade förr. Fick då bara löjliga råd som att räkna till tio och öppna fönstret.

Ska ta upp Stilnoct med läkaren nästa gång. Verkligen värt att testa, för jag blir som du. Jag fungerar skitdåligt utan sömn. Mina tvång och min ångest blir betydligt värre utan sömn.

Tack! :)


Hoppas du får någon bra hjälp.

Något som fungerade rätt bra på mig förr, var att använda Stilnoct en period, och sedan sluta med den. Då hade jag liksom banat in en rutin, och kunde somna riktigt bra en längre period efter. En fördel är att man slipper psykiskt beroende och slipper toleransutveckling.

Ett tips är att börja med mycket låg dos. Jag kunde ta 2,5 mg i början, hälften av vad de flesta (vad jag har märkt) börjar med. Hellre öka påp om det behövs, än att äta för mycket eller riskera våldsam knockareffekt.

Vissa får ju tydligen hallucinationer under påverkan av Stilnoct. Troligen ganska hög dos i förhållande till vad som behövs. Jag får "knarkeffekt" av att ta högre dos än jag behöver, och brukar minska dosen om jag får sådan effekt.

Att lägga sig direkt man tagit tabletten är viktigt för att inte vara uppe och snurra under inverkan av den. Jag har dessutom märkt att om jag ligger i sängen, så blir jag trött och somnar, men om jag är uppe kan jag börja med projekt och blir lite speedad.


Tusen tack för alla tips BD! :) :-)122
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-07 15:37:33

Bror Duktig skrev:Jag tycker också att det låter som en konstig biverkan av melatonin, Sugis.

Åt du inga andra mediciner eller ändrade något? SSRI, hormonpreparat likt p-piller, vitamintillskott.

Insättning eller utsättning av något dylikt kan ha startat eller stoppat eländet.
En kort tids medicinering med Lithium är väl det mest markanta som nog bidrog till mitt sönderfall också, den är inte mild.

Men under en lång period åt jag endast Circadin och Xanor. Xanor är jag van vid sedan tidigare.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav vadloink » 2010-07-07 18:46:54

Jag varvar mellan Circadin, Propavan och Theralen. Blandar och ger. Jag har så pass svåra sömnproblem att jag kan gå långt mer än två dygn utan sömn och då är det bara en knockout-mix som gäller. Har testat Lergigan och Atarax också, men gillade dem inte.

Circadin (melatonin i depåform) är rätt bra. Ger inte den kemiska koman som atarax, lergigan och theralen, men som Inger skriver kräver det lite mer samarbete och eftersom det är en depåtablett så har tröttheten en tendens att hänga kvar. Men mest "bakis" blir jag när jag tar mycket Theralen.

För mig finns ingen väg till bra sömn som inte kostar på har jag insett, men snart ska jag få ett kedjetäcke, få se vad det kan leda till.

Benzo har jag bara tagit om det har varit väldigt akut läge.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav AAA » 2010-07-07 23:23:12

vadloink skrev:Jag varvar mellan Circadin, Propavan och Theralen. Blandar och ger. Jag har så pass svåra sömnproblem att jag kan gå långt mer än två dygn utan sömn och då är det bara en knockout-mix som gäller. Har testat Lergigan och Atarax också, men gillade dem inte.

Circadin (melatonin i depåform) är rätt bra. Ger inte den kemiska koman som atarax, lergigan och theralen, men som Inger skriver kräver det lite mer samarbete och eftersom det är en depåtablett så har tröttheten en tendens att hänga kvar. Men mest "bakis" blir jag när jag tar mycket Theralen.

För mig finns ingen väg till bra sömn som inte kostar på har jag insett, men snart ska jag få ett kedjetäcke, få se vad det kan leda till.

Benzo har jag bara tagit om det har varit väldigt akut läge.


Det är för djävligt att inte kunna sova... Nu sover jag mycket bättre. Det är en befrielse. Förut avskydde jag att lägga mig, sängen liksom hånlog mot mig. Nu händer max det en gång per månad att jag är vaken ett eller två dygn. Kaffe hjälper mig, och en massa mat. Men för det mesta somnar jag om jag väl lyckas ta mig till sängen (enda gången jag är hyfsat okay och mentalt stabil är vid klockan 23, hur kul är det att lägga sig då?). Koffeintabletter=Sömntabletter? Nån som testat?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav MsTibbs » 2010-07-08 15:07:50

AAA skrev:Kaffe hjälper mig, och en massa mat. Men för det mesta somnar jag om jag väl lyckas ta mig till sängen (enda gången jag är hyfsat okay och mentalt stabil är vid klockan 23, hur kul är det att lägga sig då?). Koffeintabletter=Sömntabletter? Nån som testat?


I lumpen var det flera som tog koffeintabletter för att hålla sig vakna under nattpassen. Precis som jag antig när jag tackade nej, så kunde de inte somna när de kom hem till tältet igen för att sova. Sömnen behöver man, man får aldrig nog sömn i lumpen.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kimmelie » 2010-07-08 20:32:50

Det finns ju även Nitrazepam och Flunitrazepam (f.d. Rohypnol), båda benzo och insomningstabletter.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Inger » 2010-07-09 1:50:41

Det är inte insomningstabletter utan sömntabletter som man sover hela natten på.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav tveskägg » 2010-07-09 9:38:29

Truly skrev:I FASS står det att man ska vara särskilt försiktig då det gäller melatonin (Circadin) när man har en autoimmun sjukdom där kroppen angrips av sitt eget immunförsvar. Det är förmodligen därför läkarna inte ens vågat testa melatonin på mig. Vilka biverkningarna är om man har en autoimmun sjukdom står naturligtvis inte.

Det handlar om att melatonin stimulerar immunförsvaret, och ett för starkt immunförsvar angriper kroppen med olika former av reumatism som följd.

Detta har visats på råttor, genom att hålla dem i mörker eller ge dem melatonintillskott förvärras ledgångsreumatism, men genom att ta bort den melatoninproducerande tallkottkörteln mildras reumatismen:
To extend our previous findings that exposure to constant darkness (stimulation of endogenous melatonin release) as well as treatment with exogenous melatonin magnifies the severity of collagen-induced arthritis in mice, we have examined the effects of melatonin cutback by removing the pineal gland...

In comparison with the controls, all groups of pinealectomized mice showed reduced severity of the arthritis...

Thus, the present result strengthen the hypothesis that high physiological levels of melatonin (which can be induced by exposure to darkness) stimulate the immune system and cause exacerbation of autoimmune collagen II arthritis, while inhibition of melatonin release (pinealectomy or exposure to light) has a beneficial effect.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed
Lite mer info om melatonin som läkemedel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav treeman » 2010-07-09 15:51:06

Kört Whiskey några gånger. Funkar SKITBRA, slocknar. Kan vara beroendeframkallande dock. Beror på hur man reagerar mot alkohol.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Kimmelie » 2010-07-09 20:54:30

Kimmelie skrev:Det finns ju även Nitrazepam och Flunitrazepam (f.d. Rohypnol), båda benzo och insomningstabletter.

Inger skrev:Det är inte insomningstabletter utan sömntabletter som man sover hela natten på.


Å fan, där fick jag lära mig nåt nytt... Var tvungen att kolla upp det i Fass... Varför har jag alltid trott att det var insomningstabletter? :? Det förklarar ju varför jag hade svårt att somna på Nitrazepam, när jag tog den precis innan jag gick och la mig...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav MsTibbs » 2010-07-09 21:20:36

Träklubba smakar alltid bra! *diggar Slagsmålsklubben*
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav antikropp » 2010-07-09 21:34:31

MsTibbs skrev:Träklubba smakar alltid bra! *diggar Slagsmålsklubben*
Ursäkta om jag bokstavstolkar för mycket här. Men menar du att du sänker dig med en träklubba när du inte kan sova?
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav MsTibbs » 2010-07-09 22:24:54

antikropp skrev:
MsTibbs skrev:Träklubba smakar alltid bra! *diggar Slagsmålsklubben*
Ursäkta om jag bokstavstolkar för mycket här. Men menar du att du sänker dig med en träklubba när du inte kan sova?


Med lite humor, varför inte! :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-09 22:40:18

MsTibbs skrev:
antikropp skrev:
MsTibbs skrev:Träklubba smakar alltid bra! *diggar Slagsmålsklubben*
Ursäkta om jag bokstavstolkar för mycket här. Men menar du att du sänker dig med en träklubba när du inte kan sova?


Med lite humor, varför inte! :D

Prova blydagg då ;)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav antikropp » 2010-07-09 22:54:17

Man har ju övervägt att slå sig medvetslös när man inte kan somna. Har nån av er faktiskt provat det?
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Debbido » 2010-07-10 0:14:06

antikropp skrev:Man har ju övervägt att slå sig medvetslös när man inte kan somna. Har nån av er faktiskt provat det?


Jag förstår dig! Nej, jag har inte prövat klubba. Om jag slår huvudet i väggen kanske jag blir ännu dummare än jag redan är. :?

Jag började med Propavan för 30 år sedan. Kunde inte sova pga reumatisk värk. Höjde nyligen till 2 st. Har också Stilnoct. Efter 10 år funkade de inte längre. Bad om 2 men fick 1 1/2. Tog 2 ändå. Så nu är jag utan några veckor. :(

Nej, jag somnar inte på bara Propavan, inte ens med Xanaor.

Jag somnar vid 7-tiden och sover hela dagen. Är så ledsen. Vill ju uppleva sommaren!

Prövade i går natt att läsa ur ett tyskt lexikon. Då somnade jag äntligen!

Fattar inte varför inte ens alkohol hjälper. Ölen verkar ju bäst?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav treeman » 2010-07-10 1:27:11

Först Debbido. Du är skön!
:D

Debbido skrev:Jag förstår dig! Nej, jag har inte prövat klubba. Om jag slår huvudet i väggen kanske jag blir ännu dummare än jag redan är. :?

Debbido du är intelligent som få. Hur kan du använda ordet DUM om dig själv?

Debbido skrev:Prövade i går natt att läsa ur ett tyskt lexikon. Då somnade jag äntligen!

"Scheisse" gör en trött rätt ofta. Bra val där! Gut! Tyska... ja.

I värsta fall kan du prata med mig i telefon så somnar du snabbt. Jag är fruktansvärt tråkig. Somnar själv ibland när jag hör min röst nån sekund.

Free calls after 02:00 *BIG SMILE*
:-)018
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-10 2:39:18

tveskägg skrev:Det handlar om att melatonin stimulerar immunförsvaret, och ett för starkt immunförsvar angriper kroppen med olika former av reumatism som följd.
Puh, tack för informationen som var hyfsat lättfattlig även för en lekman.

Man kan ju konstatera då att den som tror sig lida av någonting autoimmunt ej bör äta melatonin. Jag har ingen diagnos på vad jag nu har, men det stämmer in helt på Sjögrens syndrom till att börja med. Kan även tillägga att jag fått värre vad jag tror är reumatisk värk efter Circadinanvändandet.

I dag tog jag mig inte ur sängen och till toan när jag skulle kräkas, (mår ofta illa) utan blev liggande på golvet i mina egna spyor. Kraftlös i ben och armar och med svår smärta i ryggen.

Visst, kanske jag hamnat därhän så småningom även utan Circadin. Men jag är övertygad om att de gav mig en snabbskjuts rätt ner i helvetet. Ett helvete där jag inte kan lita på min egen kropp längre.

Så jag letar vidare efter den perfekta cocktailen för att få mig att sova. Har nu återgått till Xanor depot som inte är en sömnmedicin men kan göra en lite trött ändå efter några timmar, och Flunitrazepam vid sänggåendet.

Fungerar inte så bra, men bättre än ingenting.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2010-07-10 9:33:21

antikropp skrev:Man har ju övervägt att slå sig medvetslös när man inte kan somna. Har nån av er faktiskt provat det?


Jag fick en smäll i huvudet en gång, fick hjärnskakning. Var borta en sväng då. Men det var ju inte med mening.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-10 10:46:52

Debbido skrev:Fattar inte varför inte ens alkohol hjälper. Ölen verkar ju bäst?
Öl innehåller humle :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nisse » 2010-07-10 11:01:42

För min egen del tar jag propavan en timme innan sängdags. Utan propavan vaknar jag efter tre timmar. När jag går och lägger mig tar jag stilnoct och atharax. När jag vaknar är jag otroligt seg. Då jag medicinerar med concerta går jag från ett helsegt till ett halvsegt tillstånd på morgonen.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Inger » 2010-07-10 12:00:58

Sugis, det låter ju helt fruktansvärt! Synd att man inte kan stämma sjukvården här i Sverige.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in