Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Truly » 2010-07-07 1:24:12

Moggy skrev:
Truly skrev:Jag har svårt att somna om nätterna. Jag ligger och vrider mig i timmar och tänker, dagdrömmer, gör upp planer osv.

Det där är mitt problem med. Ligger och tänker på saker i timmar. (Behöver inte vara dåliga saker, kan lika gärna ha trevliga dagdrömmar och så)


Ja, samma här. Det behöver inte vara en negativ upplevelse, det kan vara positiva saker också. Men det är ju jävligt irriterande när klockan är bortåt 04 och man ska upp om 1½ timma och inte har somnat ännu oavsett om det man tänker på är positivt eller negativt.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-07-07 1:25:19

tveskägg skrev:
Truly skrev:Jag har svårt att somna om nätterna. Jag ligger och vrider mig i timmar och tänker, dagdrömmer, gör upp planer osv.

Först fick jag Propavan. Ingen reaktion överhuvudtaget. Lite trött bara, men det är jag ju jämt.

Propavan är till för personer som vaknar för tidigt, inte för personer som inte kan somnna. Det går dock mode i att skriva ut propavan, socialsyrelsen gillar inte att läkarna skriver ut för mycket benso.

Truly skrev: Dessutom står det i Fass att det är en tablett som används för att behandla depression.

Det tror jag beror på att mianserin kom på 70-talet när läkarna fick skriva ut benso hur som helst. Då fanns det inget värde i att lansera mianserin som något mer än ett antidepressivum. När benson fick dåligt rykte lanserade läkemedelsbolagen preparat som härmade benso så mycket som möjligt (zopiklon, zaleplon, zolpidem) utan kemiskt sett vara bensodiazepiner. Patentet på mianserin och andra antidepressiva som kunde användas som sömnmedel tex amitryptilin hade gått ut så det ville de stora bolagen inte att folk skulle använda. Vi måste ju ha nya dyra mediciner.

Alla läkemedel jag nämnt ovan tycker jag är värda att pröva.


Tacl Tveskägg för all nyttig info! :)
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-07-07 1:27:23

Hur är det med melatonin som torsdag skriver om? Någon som tar det?

Jag ser i och för sig på Fass att den kanske inte är att rekommendera för mig med diverse andra problem och en hel hög av andra mediciner.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-07 1:53:42

Inte vad jag minns, men omöjligt är det inte!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav MsTibbs » 2010-07-07 9:56:20

Nozinan.

Antipsykotisk, man blir klubbad, kan hos vissa ge hang-over effekt såsom vid Theralen.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Inger » 2010-07-07 10:10:14

Melatonin är ingen sömntablett, det är ett syntetiserat hormon.

Jag tycker effekten är väldigt mild jämfört med riktiga sömntabletter. Med melatonin måste man aktivt samarbeta, lägga sig i tid, se till att det är mörkt och sen ge fan i att följa alla fantastiskt intressanta tanketrådar som brukar infinna sig som spam i inkorgen precis när man ska somna. Och effekten är nyckfull: ena gången funkar det bra, nästa inte alls. Dessutom blir i alla fall jag rätt groggy dan efter även om jag tar svagaste dosen, så i värsta fall har jag bara en förstörd morgondag utan att ändå ha kunnat somna i tid.

Benzo däremot, knockar mig efter en kort stund (även fast jag bara tar en halv av svagaste dosen typ nån gång i halvåret) helt oavsett om det är min egentliga sovtid, eller om har jag intressanta tankar eller ej. Och när jag vaknar känner jag mig utvilad och oftast inte groggy.

Men säkert finns det något mittemellan dessa ytterligheter och sen verkar det ju vara väldigt individuellt vad som funkar bäst på olika personer.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 10:24:17

Det är märkligt att så många med rena insomningsproblem ska behöva gå igenom proceduren med Theralen och all sköns mediciner som är till för den som har problem med uppvaknanden men inte så mycket problem med insomningen.

Jag har gått igenom dessa också. Många år utan adekvat insomningshjälp.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 10:28:10

Jag ligger också och funderar och tänker. Jag blir kreativ när det blir lugnt, tyst och mörkt. Dessutom har uppmätts morgonhöga värden av kortisol på kvällen för mig.

Vården tror alltid att jag "grubblar" och att det blir bättre när jag mår bättre. Tvärtom tycker jag. Det är ÄNNU värre med insomningen när jag mår bättre. Jag får mer idéer och funderar mer över bra saker och planer.

Det här godtar dock inte vården, utan skriver grubblerier eller "när pat mår dåligt" i journalen. Enstaka gånger har de skrivit i stil med "pat påstår att hon grubblar för att 'hjärnan vaknar'".

De har alltså inga kunskaper om det här är min slutsats.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav tveskägg » 2010-07-07 11:58:29

Bror Duktig skrev:Det är märkligt att så många med rena insomningsproblem ska behöva gå igenom proceduren med Theralen och all sköns mediciner som är till för den som har problem med uppvaknanden men inte så mycket problem med insomningen.

Eftersom de flesta svenskar inte vill ha en massa rohypnolknaprare som går runt och förstör har vi röstat fram politiker som värnar vår rätt att skyddas från låtsassjuka individer berusade på läkarutskrivna droger.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav AAA » 2010-07-07 11:59:15

Truly skrev:Hur är det med melatonin som torsdag skriver om? Någon som tar det?


Jag provade Circadin förut, en hjälpte inte och två blev jag helt seg nästa dag på. Melatonin går visst att få utskrivet, men jag har inte testat. Hjälper mot depressioner för en del, har jag för mig.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-07 12:01:06

Inger skrev:Melatonin är ingen sömntablett, det är ett syntetiserat hormon.
Och melatonin är allt annat än milt mot kroppen. Under tiden jag åt Circadin (melatonin i depotform) bytte jag nästan kön och gick upp cirka 40 kg i vikt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Inger » 2010-07-07 12:05:30

Nä? Den bieffekten har jag aldrig hört! :shock:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 12:07:52

tveskägg skrev:
Bror Duktig skrev:Det är märkligt att så många med rena insomningsproblem ska behöva gå igenom proceduren med Theralen och all sköns mediciner som är till för den som har problem med uppvaknanden men inte så mycket problem med insomningen.

Eftersom de flesta svenskar inte vill ha en massa rohypnolknaprare som går runt och förstör har vi röstat fram politiker som värnar vår rätt att skyddas från låtsassjuka individer berusade på läkarutskrivna droger.

Läkarna kunde göra ett bättre jobb att ta reda på vilka som är "låtsassjuka". De verkar inte "orka" bry sig så mycket.

Jag hade haft insomningsproblem i 12 år innan jag fick medicin, och ytterligare 5 år innan jag fick Stilnoct.

Jag och andra i liknande situation har varit kända hos vården, som varandes sjuka på riktigt (depp, anorexi, svåra insomningsproblem). Ändå inte fått rätt medicin. Å andra sidan känner jag till folk som får benso och allt vad det heter, hur enkelt som helst, utan att ha i närheten så svåra insomningsproblem eller sömnproblem som jag har.

Samma gäller ångest, där jag aldrig har fått något mer än löjliga råd som "räkna till tio", "ta ett djupt andetag", medan andra på olika verksamheter jag har varit på, har sagt att de så enkelt har fått knarkklassad medicin, vissa utan att ha speciellt mycket ångest, utan de sade att det var "lätt att lura till sig".

Något är snett med det här. En läkare borde läras känna igen ärliga personer som har problem.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-07 13:10:51

Bror Duktig skrev:
tveskägg skrev:
Bror Duktig skrev:Det är märkligt att så många med rena insomningsproblem ska behöva gå igenom proceduren med Theralen och all sköns mediciner som är till för den som har problem med uppvaknanden men inte så mycket problem med insomningen.

Eftersom de flesta svenskar inte vill ha en massa rohypnolknaprare som går runt och förstör har vi röstat fram politiker som värnar vår rätt att skyddas från låtsassjuka individer berusade på läkarutskrivna droger.

Läkarna kunde göra ett bättre jobb att ta reda på vilka som är "låtsassjuka". De verkar inte "orka" bry sig så mycket.

Jag hade haft insomningsproblem i 12 år innan jag fick medicin, och ytterligare 5 år innan jag fick Stilnoct.

Jag och andra i liknande situation har varit kända hos vården, som varandes sjuka på riktigt (depp, anorexi, svåra insomningsproblem). Ändå inte fått rätt medicin. Å andra sidan känner jag till folk som får benso och allt vad det heter, hur enkelt som helst, utan att ha i närheten så svåra insomningsproblem eller sömnproblem som jag har.

Samma gäller ångest, där jag aldrig har fått något mer än löjliga råd som "räkna till tio", "ta ett djupt andetag", medan andra på olika verksamheter jag har varit på, har sagt att de så enkelt har fått knarkklassad medicin, vissa utan att ha speciellt mycket ångest, utan de sade att det var "lätt att lura till sig".

Något är snett med det här. En läkare borde läras känna igen ärliga personer som har problem.


Nu har jag bara gått på psykiatrin i 3 år, men jag känner igen det du skriver. Jag känner personer som får ut "knark" hur lätt som helst... medan en själv högst har fått käka theralen i två veckor. Detta trots att jag är dokumenterat sjuk och inte har blivit bättre. Åtminstone kunde man få ett par benzo i svåra perioder (med svåra panikattacker, depression och isolering - isolering leder till "gränspsykos" i mitt fall).
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Truly » 2010-07-07 13:22:58

Tack för infon om Melatonin Inger, AAA och Sugrövmanövern!

Ja, jag såg ju också i FASS att Melatonin inte är ett sömnmedel, men att det används mot diverse problem.

Finns det något preparat som ligger "mitt emellan" Stesolid 5mg och Mianserin 10mg?
Stesolid somnar jag inte alls på och Mianserin blir jag helt däckad av.

Tveskägg gav mig en del förslag, så det kanske bara är att testa sig fram eftersom vi alla reagerar så olika på olika preparat?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 13:38:00

Truly, har du inte fått testa Stilnoct eller Imovane?

De däckar en rätt bra, verkar kort tid. Jag har aldrig varit groggy dagen efter, men vissa kan tydligen bli det. I så fall är Stilnoct bättre än Imovane eftersom Stilnoct har kortare halveringstid.

Lämpligt att börja med väldigt låg dos eftersom en del får kraftfull effekt.

Jag har inte märkt någon direkt beroendeeffekt, egentligen. När jag slutar, så är jag tillbaka där jag började: somnar inte, men det blir inte värre.

Innan mina senaste år då jag äter Stilnoct varje natt, åt jag i perioder i 6 års tid utan problem att sluta. Sedan fick jag mycket svårare insomningsproblem, eller framförallt: jag mår för dåligt av för lite sömn, klarar det inte alls som förr, och MÅSTE sova. Jag kan blir förstörd i två dygn av att sova dåligt en natt.

Den som skrev ut Stilnoct till mig först, rekommenderade att jag skulle ta en promenad med hundarna medan det verkade (när jag berättade om att det tog så lång tid innan jag blev trött av theralen). Dåligt råd. Jävligt dåligt råd. Jag kunde knappt ta mig hem. Hade aldrig ätit Stilnoct förut, ute och gick mitt i natten... Skulle hålla reda på hundar och ta mig hem. Kröp sista biten. Kunde lätt ta halva den dosen jag fick ordinerat först. Av det förstår man vilken effekt jag fick den där första gången ute på promenad.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-07-07 13:56:24

sugrövmanövern skrev:
Inger skrev:Melatonin är ingen sömntablett, det är ett syntetiserat hormon.
Och melatonin är allt annat än milt mot kroppen. Under tiden jag åt Circadin (melatonin i depotform) bytte jag nästan kön och gick upp cirka 40 kg i vikt.



Tvivlar på att Melatonin har den effekten. Det är ju ett hormon som redan finns i kroppen men som man kan ha brist på.

Massvis med människor runt om i världen äter Melatonin som kostillskott då det säljs helt fritt i de flesta länder och i större doser än man får på recept här i Sverige. Om folk fick de där bieffekterna så skulle det garanterat vara nåt man hört talas om.


Jag åt Melatonin ett tag mest för att prova. Tyckte det funkade ibland och ibland inte, och när det funkade så var man ändå inte säker på om det var Melatoninet eller om man somnade ändå.


Nu har Melatonin kanske andra nyttiga egenskaper vilket kan motivera att äta det som kosttillskott...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Truly » 2010-07-07 13:57:26

Usch, det där rådet med prommenaden var ju riktigt illa. Dumt råd med tanke på hur olika alla reagerar på mediciner.

Stilnoct har jag aldrig fått testa. Det verkar vara mycket upp till en själv har jag märkt. Jag säger ju inte så mycket eftersom jag har dåligt med kunskap om olika mediciner. Jag hoppas ju att läkaren eller psykiatern vet tillräckligt (fast det vet jag ju å andra sidan att de inte alltid gör).

Ska ta upp Stilnoct med läkaren nästa gång. Verkligen värt att testa, för jag blir som du. Jag fungerar skitdåligt utan sömn. Mina tvång och min ångest blir betydligt värre utan sömn.

Tack! :)
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav guilliotine » 2010-07-07 14:01:46

Bild

Jag provade den här som jag fick av min pappa, något receptfritt grejs han köpt av en telefonförsäljare eller liknande.. För mig funkade det skitbra! Hur otrött jag än var så somnade jag inom en kvart efter sänggående och sov 8-9 timmar och vaknade utvilad och glad. Sen tog den slut och nu vet jag inte vart jag ska få tag på mer. Iofs så fyrdubblade jag den angivna dosen, men den dosen var ju anpassad efter NTs utan några direkta problem så för mig med livslånga sömnproblem funkade det bra.

Men ja, för mig var den asbra. Inte gick jag upp i vikt eller bytte kön eller nåt sånt heller.
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-07 14:32:26

Moggy skrev:
sugrövmanövern skrev:
Inger skrev:Melatonin är ingen sömntablett, det är ett syntetiserat hormon.
Och melatonin är allt annat än milt mot kroppen. Under tiden jag åt Circadin (melatonin i depotform) bytte jag nästan kön och gick upp cirka 40 kg i vikt.


Tvivlar på att Melatonin har den effekten. Det är ju ett hormon som redan finns i kroppen men som man kan ha brist på.
Well, för mig hände det. Sedan har ju jag säkerligen någon autoimmun sjukdom i grunden, vilket många med sömnproblem nog har.

Imovane var inte beroendeframkallande på 90-talet. Nu klassas den som narkotika. Melatonin är nytt, klagomålen kommer senare. Jag lovordade Circadin, jag sov jättebra på den. Det var kul, tills jag blev jättesjuk.

Vilket jag så klart inte blev över en natt. Är osäker på hur länge jag åt Circadin, ett år kanske?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Moggy » 2010-07-07 14:45:41

sugrövmanövern skrev:
Moggy skrev:
Tvivlar på att Melatonin har den effekten. Det är ju ett hormon som redan finns i kroppen men som man kan ha brist på.
Well, för mig hände det. Sedan har ju jag säkerligen någon autoimmun sjukdom i grunden, vilket många med sömnproblem nog har.



Ok. Jag tror inte att Melatonin var orsaken iaf.

Går man upp 40kg så beror det på att man stoppar i sig mer kalorier än man gör av med.

sugrövmanövern skrev:Melatonin är nytt, klagomålen kommer senare. Jag lovordade Circadin, jag sov jättebra på den. Det var kul, tills jag blev jättesjuk.

Vilket jag så klart inte blev över en natt. Är osäker på hur länge jag åt Circadin, ett år kanske?


Melatonin är inte nytt, har funnits länge som kosttillskott/hälsokost och då i rätt höga doser.

I USA är det ett väldigt populärt och billigt tillskott.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-07 14:59:29

Moggy skrev:
sugrövmanövern skrev:
Moggy skrev:Tvivlar på att Melatonin har den effekten. Det är ju ett hormon som redan finns i kroppen men som man kan ha brist på.
Well, för mig hände det. Sedan har ju jag säkerligen någon autoimmun sjukdom i grunden, vilket många med sömnproblem nog har.


Ok. Jag tror inte att Melatonin var orsaken iaf.
Okej, kom inte till mig sedan och klaga om kuken ramlar av då ifall du äter melatonin :lol: .

Moggy skrev:Går man upp 40kg så beror det på att man stoppar i sig mer kalorier än man gör av med.
Men gäsp, så inskränkt. Du får det att låta som att jag legat i sängen och moffat föda. Varför upphörde viktuppgången gradvis när jag slutade med Circadin då? Borde jag inte fortsätta gå upp i vikt om jag nu är ett sådant glufsmongo?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 15:12:51

Truly skrev:Usch, det där rådet med prommenaden var ju riktigt illa. Dumt råd med tanke på hur olika alla reagerar på mediciner.

Det riktigt dumma är att Stilnoct verkar mycket fort på de flesta. Det viktigaste rådet är oftast "gå och lägg dig genast då du intagit tabletten" vilket står (ungefär) i FASS och vilket de flesta läkare också uppmanar till.

Speciellt första gången så ska man inte gå iväg från sitt hem X(

Stilnoct har jag aldrig fått testa. Det verkar vara mycket upp till en själv har jag märkt. Jag säger ju inte så mycket eftersom jag har dåligt med kunskap om olika mediciner. Jag hoppas ju att läkaren eller psykiatern vet tillräckligt (fast det vet jag ju å andra sidan att de inte alltid gör).

Jag trodde att läkarna visste tillräckligt, förr. Samtidigt så kan man råka på de läkare som misstror en om man tar upp förslag själv - typ "har du drogproblem" om en person ber om benso. Samtidigt som det inget blir heller om den inte säger något.

Jag har inte bett om så mycket. Men jag minns att jag bad mycket om något som kunde ta bort ångesten jag hade förr. Fick då bara löjliga råd som att räkna till tio och öppna fönstret.

Ska ta upp Stilnoct med läkaren nästa gång. Verkligen värt att testa, för jag blir som du. Jag fungerar skitdåligt utan sömn. Mina tvång och min ångest blir betydligt värre utan sömn.

Tack! :)


Hoppas du får någon bra hjälp.

Något som fungerade rätt bra på mig förr, var att använda Stilnoct en period, och sedan sluta med den. Då hade jag liksom banat in en rutin, och kunde somna riktigt bra en längre period efter. En fördel är att man slipper psykiskt beroende och slipper toleransutveckling.

Ett tips är att börja med mycket låg dos. Jag kunde ta 2,5 mg i början, hälften av vad de flesta (vad jag har märkt) börjar med. Hellre öka påp om det behövs, än att äta för mycket eller riskera våldsam knockareffekt.

Vissa får ju tydligen hallucinationer under påverkan av Stilnoct. Troligen ganska hög dos i förhållande till vad som behövs. Jag får "knarkeffekt" av att ta högre dos än jag behöver, och brukar minska dosen om jag får sådan effekt.

Att lägga sig direkt man tagit tabletten är viktigt för att inte vara uppe och snurra under inverkan av den. Jag har dessutom märkt att om jag ligger i sängen, så blir jag trött och somnar, men om jag är uppe kan jag börja med projekt och blir lite speedad.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 15:16:15

Moggy skrev:Går man upp 40kg så beror det på att man stoppar i sig mer kalorier än man gör av med.

Visst, men med ändrad ämnesomsättning så behöver man inte ändra sitt matintag för att gå upp i vikt. Händer t.o.m. att man går upp i vikt trots minskat matintag. Hungern brukar vara densamma, så personer med dessa problem kan få gå hungriga hela tiden om de ska hålla vikten.

För att inte tala om näringsbrister av icke energigivande näringsämnen (får ju i sig för lite vitaminer m.m.).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in