D-vitamin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flawed » 2010-06-04 0:26:57

Vissa av de vattenlösliga är farliga att överdosera.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-04 8:11:07

Flawed skrev:Vissa av de vattenlösliga är farliga att överdosera.

Ja. Jag vet inte exakt vad du tänker på, men även de vattenlösliga ska utsöndras och det kan, vad jag har läst och hört, bli överbelastande på reningsorganen om man intar en massa saker i stora mängder som måste utsöndras. Och koncentrationen i urinen av allt sammantaget som ska utsöndras, kan väl inte bli hur hög som helst. Men vanlig urinmängd kanske räcker (jag vet inte).

Något annat som jag "läst och hört" är att kroppen kan försämras i sin förmåga att ta upp t.ex. C-vitamin i normala koncentrationer, om man under lång tid tillför väldigt mycket (typ 3 gram C-vitamin per dag).

Jag är förstås inte helt säker på att det stämmer, men man kan ju ha det i åtanke ifall det blir aktuellt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-06-04 12:03:23

OK, överdosera ingenting. Men de fettlösliga kan vara farligare att överdosera, det var det jag ville få fram.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2010-06-04 13:11:12

Inger skrev:Jag har just varit och lämnat blodprov idag för att se om jag har D-vitaminbrist.
Vilken osis att du varit ute mycket igår då och antagligen fått i dig en massa D-vitamin medans vi promenerade allihopa.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: D-vitamin

Inläggav Le_inimitable » 2010-06-09 6:32:49

L'inimitable skrev:Jag har, men inte fått svaret än.

Nu har jag: "Normalt" är 75-200 "enheter" som jag inte kommer ihåg vilka. Jag: 27.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Inger » 2010-06-09 12:01:58

nano skrev:
Inger skrev:Jag har just varit och lämnat blodprov idag för att se om jag har D-vitaminbrist.
Vilken osis att du varit ute mycket igår då och antagligen fått i dig en massa D-vitamin medans vi promenerade allihopa.

Varför är det osis? Jag behövde säkert lite extra. (Jag tog alltså provet i torsdags förmiddag, inte på kvällen, så ordet "just" bör inte tolkas alltför bokstavligt. )
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2010-06-09 12:12:25

Aha, ja jag tänkte just att om man just fått solljus på sig så kanske det ser ut på resultatet att man har goda nivåer bara för att man just fått sig solljus på huden så huden bildar D-vitamin.
Men då var inte det något som kunde maskera normalnivån :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav ferocactus » 2010-06-12 10:24:33

Inger skrev:Man ska inte överdosera de fettlösliga vitaminerna (A, D, E etc) det kan i värsta fall vara skadligt.

Vattenlösliga (B, C etc) kan man ta mycket av, överskottet kommer bara ut med urinen.


hej, såg att wikis artikel om d vitamin (för lång för att läsa) fått anmärkningar
de rekommenderar (NIH) ej mer än 2000 ie per dag verkar ochså stämma med fass rekommendationer

för övrigt finns bra diskussion här

http://forskarbetraktelser.blogspot.com ... tamin.html

själv äter jag 4000 ie i en månad sedan 2000
vilka förgiftningssymtom man kan se fram emot?

hittar inte nåt direkt om förgiftningssymtom på weben


skall naturligtvis fråga min läkare om referenser, han nämnde 10000 ie som övre gräns. hyfsad koll har psykiatriker. preparatet som jag tar har numera (as we speak) letat sig in i de hälsokostaffärer som finns i min hemstad
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Inger » 2010-06-12 10:35:55

Har inte så bra minne tyvärr, detta var något jag såg i ett vetenskapsprogram på TV för några år sedan. Minns bara att det kunde vara väldigt skadligt. Undrar om det inte var en som dog t o m.

Varför äter du dubbla rekommenderade dosen? Är det inte bättre att gå ut i solen en kvart om dagen nu på sommaren och låta det reglera sig självt?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ferocactus » 2010-06-12 10:46:10

hej inger
äter inte så mycket fett som jag borde (ekonomin, lax är dyrt)
+ att jag inte är ute så mycket som jag borde. + att jag hade låga värden

man måste skapa en buffert av vitaminet under sommaren
vilket kan vara svårt för vissa människor.

de testar mina värden kontinuerligt (någotav en försökskanin)
men terapi osv har ju inte hjälpt så...
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Inger » 2010-06-12 11:26:32

Är det läkaren som rekommenderat den höga dosen alltså? Man bör nog inte experimentera själv när det gäller sånt här.

Jag hade hört att det kunde vara bra att ta extra B12 mot migrän (vilket f ö inte hjälpt alls) och fick just en tillsägelse från min husläkare att lägga av med det då mina B12-värden var på gränsen mot för höga.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ferocactus » 2010-06-12 12:21:17

hej inger, hittade denna på kostdoktorn.se säger det mesta om du orkar lyssna

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#forelasningar

bland annat säger han
finns inga rapporter som stöder toxicitet
bostons största sjukhus har gjort en undersökning där patienter med höftfraktur undersöktes för dvitaminbrist 85% visade sig ha det
dvs enligt gammal forskning eg 90 tal.

80nmol\per liter blod är rock bottom för alla populationer vilket motsvarar just 2000ie -säger han ochså.

gå gärna in efter 20 min då det börjar hända saker
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Moggy » 2010-06-12 12:26:49

Läser man på tränngs/gym-forum så ser man att det är många som tar mycket höga doser av D-vitamin, långt över rekommenderad dos.

Säger inte nödvändigtvis att dom vet bäst men det rör sig ändå om kunniga personer som har stor koll på sin kropp och kan avgöra hur de påverkas av tillskott.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav ferocactus » 2010-06-13 20:56:48

hittade en bra artikel om dvitamin ur läkartidningen 2007

klistrar in en del

osteoporos-benskörhet (hörs på namnet)
25 oh d-lagringsformen av dvitamin

Betydelse inom psykiatrin



Ny forskning tyder på att D-vitamin även påverkar hjärnan. Man har tex visat att många av hjärnans neuron dels innehåller 1(alfa)-hydroxylas, som aktiverar D-vitamin till kalcitriol, dels har receptorer för kalcitriol (VDR), vilket ju är en förutsättning för att hjärnans funktioner skall kunna påverkas [94, 95]. En rad fynd stöder att kalcitriol är viktigt för nervsystemets normala utveckling och har neuroprotektiva effekter [96-98], med potentiell betydelse för såväl Parkinsons som Alzheimers sjukdom.



En liten amerikansk studie [1] har visat att vinterdepressioner förbättras mer av D-vitamin än av ljusbehandling. Andra interventionsstudier [99, 100] har visat att nedstämdhet, trötthet och irritabilitet kan förbättras av D-vitamintillförsel. Osteoporos är överrepresenterat vid depression, sannolikt även vid schizofreni; psykiatrisk sjukhusvård är en väsentlig riskfaktor för frakturer [101-105].



En populationsstudie från Nordnorge har visat samband mellan låga 25-OH-D-nivåer och depressivitet och mellan höga PTH-nivåer och sämre resultat på kognitiva test [106]. Bland annat epidemiologiska data har legat till grund för hypotesen att D-vitaminbrist under graviditet kan påverka fostrets hjärna så att risken för framtida schizofreni ökar [96, 107, 108]; dessutom är D-vitaminbrist vanlig bland kroniskt psykiatriskt sjuka [109].



Eftersom inga större behandlingsstudier har utvärderat D-vitamin i psykiatrin, vet vi inte i vilken grad psykiatriska patienter skulle gagnas av D-vitaminsupplement och inte heller hur stor andel av vårt nordliga lands neuropsykiatriska ohälsa som beror på otillräcklig tillgång på D-vitamin.



för den som vill och orkar(jag gjorde det inte) läsa hela atikeln finns den här
hann dock läsa att dvitamin finns i kantareller!

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... cleId=6279

mera bra!

Med hänsynstagande till dessa risker har europeiska kommissionen fastställt »tolerable upper intake level« (UL) för kosttillskott med D-vitamin [18], dvs en daglig dos som med marginal betraktas som riskfri även vid kroniskt bruk. Upp till 10 års ålder är UL 25 mikrogram, från 11 år och uppåt gäller 50 mikrogram (=2000 IE). Vid medicinskt övervakad behandling kan givetvis högre doser tillämpas.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav ferocactus » 2010-06-13 22:13:40

hej igen

ett förtydligande

det finns idag en brist på preparat som följer de nya rönen

det finns 2 typer av d vitamin

dels d2-ergocaliferol, förekommer mycket som kosttillskott på internet
dels d3-kolecalciferol, har inte funnits i högre doser tidigare

det är d3 jag börjat med och märkt positiva resultat på min grundstämmning

till saken hör att d3 är betydligt effektivara i sin upplagring i kroppen än d2
och att man bör frångå bruket av d2 som kosttillskott. står här

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/4/694
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Inger » 2010-06-13 22:21:22

Tack för informationen!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-14 6:48:17

ferocactus skrev:dels d2-ergocaliferol, förekommer mycket som kosttillskott på internet
dels d3-kolecalciferol, har inte funnits i högre doser tidigare

Konstigt, jag har bara hittat D3 i kosttillskott. Men jag har inte tittat på allt, bara de för mig kända märkena och några till + att jag fick extra av ett annat märke (bonus vid ett köp) och de var också D3.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav ferocactus » 2010-06-14 7:22:10

Bror Duktig skrev:
ferocactus skrev:dels d2-ergocaliferol, förekommer mycket som kosttillskott på internet
dels d3-kolecalciferol, har inte funnits i högre doser tidigare

Konstigt, jag har bara hittat D3 i kosttillskott. Men jag har inte tittat på allt, bara de för mig kända märkena och några till + att jag fick extra av ett annat märke (bonus vid ett köp) och de var också D3.



tittade på goodnessdirect och där fanns bara dvitamin i lägre doser (ca800 ie d3 max)
preparatet jag tar har 2000 ie(D3) och jag tror att det är det enda med dosen just nu på marknaden i sverige. sen är referenserna ngt gamla 2006 2007. det kan ochså spela in. på livsmedelsverkets sida har man en mer konservativ hållning och säger att vi måste ha mer svenska studier. screening (fk) pågår just nu av många grupper och man inväntar nog resultaten. det står att läsa här
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... D-vitamin/

annars är den rekommenderade maxdosen i sverige satt till 400 ie
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-14 7:45:45

ferocactus skrev:
Bror Duktig skrev:
ferocactus skrev:dels d2-ergocaliferol, förekommer mycket som kosttillskott på internet
dels d3-kolecalciferol, har inte funnits i högre doser tidigare

Konstigt, jag har bara hittat D3 i kosttillskott. Men jag har inte tittat på allt, bara de för mig kända märkena och några till + att jag fick extra av ett annat märke (bonus vid ett köp) och de var också D3.


tittade på goodnessdirect och där fanns bara dvitamin i lägre doser (ca800 ie d3 max)
preparatet jag tar har 2000 ie(D3) och jag tror att det är det enda med dosen just nu på marknaden i sverige. sen är referenserna ngt gamla 2006 2007. det kan ochså spela in. på livsmedelsverkets sida har man en mer konservativ hållning och säger att vi måste ha mer svenska studier. screening (fk) pågår just nu av många grupper och man inväntar nog resultaten. det står att läsa här
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... D-vitamin/

annars är den rekommenderade maxdosen i sverige satt till 400 ie

Är det verkligen rekommenderad maxdos, eller rekommenderad dagligt intag?

Rekommenderade dagliga intagen är ju egentligen ett felaktigt uttryck då det handlar om minsta intag innan man kan drabbas av farliga brister.

Rekommenderade dagliga intag har inget att göra med optimala intag eller så.

I ena butiken jag köper finns just nu tre märken som har 2000 IE D3 och ett på 1000 IE D3 (inga fler preparat).

I andra butiken finns mer blandat. Några med D2, någon med 400 IE, flera runt 1000 IE, en med D5(?) och bara en med 2000 IE (av det märke jag tror att du tänker på).

Det är just två butiker jag brukar köpa från eftersom de är billigast och har det utbud jag vill ha. Finns en annan med stort sortiment också och som säljer allt möjligt, men de är inte billigast (utan näst billigast...) när jag har jämfört.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav ferocactus » 2010-06-14 11:04:04

Bror Duktig skrev:
ferocactus skrev:
Bror Duktig skrev:
ferocactus skrev:dels d2-ergocaliferol, förekommer mycket som kosttillskott på internet
dels d3-kolecalciferol, har inte funnits i högre doser tidigare

Konstigt, jag har bara hittat D3 i kosttillskott. Men jag har inte tittat på allt, bara de för mig kända märkena och några till + att jag fick extra av ett annat märke (bonus vid ett köp) och de var också D3.


tittade på goodnessdirect och där fanns bara dvitamin i lägre doser (ca800 ie d3 max)
preparatet jag tar har 2000 ie(D3) och jag tror att det är det enda med dosen just nu på marknaden i sverige. sen är referenserna ngt gamla 2006 2007. det kan ochså spela in. på livsmedelsverkets sida har man en mer konservativ hållning och säger att vi måste ha mer svenska studier. screening (fk) pågår just nu av många grupper och man inväntar nog resultaten. det står att läsa här
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... D-vitamin/

annars är den rekommenderade maxdosen i sverige satt till 400 ie

Är det verkligen rekommenderad maxdos, eller rekommenderad dagligt intag?

Rekommenderade dagliga intagen är ju egentligen ett felaktigt uttryck då det handlar om minsta intag innan man kan drabbas av farliga brister.

Rekommenderade dagliga intag har inget att göra med optimala intag eller så.

I ena butiken jag köper finns just nu tre märken som har 2000 IE D3 och ett på 1000 IE D3 (inga fler preparat).

I andra butiken finns mer blandat. Några med D2, någon med 400 IE, flera runt 1000 IE, en med D5(?) och bara en med 2000 IE (av det märke jag tror att du tänker på).

Det är just två butiker jag brukar köpa från eftersom de är billigast och har det utbud jag vill ha. Finns en annan med stort sortiment också och som säljer allt möjligt, men de är inte billigast (utan näst billigast...) när jag har jämfört.


hej naturligtvis är 400 ie rdi satt av livsmedelsverket(?) skrivfel av mig
du verkar ha bra butiker där du bor, finns bara en sorts högdos (2000 ie) här
detta är rekommenderad maxdos satt av eukommisionen (eller safe)
man vet nog inte vad som är optimalt än, kan nog säkert variera mellan åldersgrupper(?) tror jag
det sk d5 verkar vara höljt i dunkel,man tror att det är verksamt mot tumörer(wiki) men det verkar inte finnas mycket kliniska studier än så det kan nog dröja några år innan man vet mer

här finns en blogg med en som skriver bättre än jag

http://bums.nu/jagbloggarom/d-vitamin

han beskriver mycket av det jag tagit upp i tråden
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-14 11:09:11

Aha, jag kollade i de internetshopar jag brukar köpa från. Jag köper aldrig ute i butik längre, p.g.a. sämre priser plus att jag måste köra 4 mil för att komma till en vettig butik. (Fler och fler har gratis frakt om man köper för över 500 kr, och frakten är ändå mindre än att ta buss eller åka bil för att köpa.)

Ska kolla bloggen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-14 11:19:56

Intressant sak de tog upp där, att syntetiskt A-vitamin är farligt men inte naturligt.

Jag vet inte just hur det fungerar med A-vitamin, men med andra saker har ju samma sak visats. T.ex. hormonbehandling för kvinnor i klimakteriet, där många länder (ej Sverige naturligtvis) använder naturidentiskt östrogen och progesteron, och fått lägre siffror på biverkningar som cancer.

Men bloggen verkar skriven av en som arbetar på Holistic, så det får man ju ta med i beräkningen när man utvärderar olika påståenden.

Min läkare som jag har nu (och dennes kollega som jag träffade innan) säger att det inte alls är så att man får i sig allt man behöver av en varierad kost. De har inte haft en total utläggning om varför, men jag vet att de menar att en del har ökade behov (UTAN att vara sjuka) och en del tar av olika anledningar upp vissa saker sämre (UTAN att vara sjuka). Båda sade ungefär: "alla i Norden har D-vitaminbrist".

Vanliga vården menar att man måste ha i stort sett allvarliga sjukdomar för att ha brister, eller äta mycket dåligt (de sade att jag ej har brister då jag äter varierat, dock utan att fråga vad jag åt).

Fast undersökningar visar ju att folk INTE ENS äter efter livsmedelsverkets rekommendationer.

Och när det mesta man äter är så processat att vitaminer ibland tillsätts (vissa livsmedel som barngröt måste vara "fullgoda" och är alltså så kassa att vitaminer måste tillsättas), så kan man ju undra hur det står till med naturliga vitaminer och de vitaminer och mineraler som ej tillsatts...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav ferocactus » 2010-06-14 11:28:13

ja han jobbar åt dom, lite smygreklan om man så vill..men jag hade inte ens nåt begrepp om det hela för två veckor sedan, . tror inte läkarkåren går till ett naturpreparat om de inte har väldigt god anledning..
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav ferocactus » 2010-06-15 18:26:46

hej Mats Humble heter den psykiatriker som skrivit artikeln ur läkartidningen jag citerar ovan (allmännpsykiatriker mas).

i denna artikel disskuterar han bland annat soljusets inverkan på dvitaminbildningen
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6271

vid ett symposium disskuterates d vitamin på ett mer populärvetenskapligt sätt än ett tidigare inlägg

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6271
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in