Insomnia/sömnsvårigheter

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Danne » 2009-12-15 1:56:29

Sömnproblem är något jag kämpat med mycket länge, men kommit till rätta med.

Orkar inte skriva så mycket just nu, men kan ge tips på vad som hjälpte mig.
Alla dessa tips om att inte bälga i sig kaffe, läsk, godis före läggdags, ej heller te, äta sig proppmätt strax innan, vara sig hungrig m.m., allt det där hade jag koll på.

Sen läste jag ett tips som var nyckeln till min sömnlöshet:

"Betrakta din säng som en sömnens högborg." - Gör inget annat än att sov där. inge äta, inge TV, inge läsa i sängen...
På så sätt programmerar man kropp och själ till att det enbart är viloläge som gäller där.


Jag har sedan dess följt det rådet, och på så sätt fått min sömnlöshet under kontroll.
Fortfarande måste jag vara disciplinerad vad gäller de andra sakerna, men detta funkade som rättesnöre för mig.

Nackdelen blev att jag gick från bokmal till att nästan sluta läsa helt, men det är en uppoffring jag kan leva med.
Så den som inte vill göra den uppoffringen får väl hitta andra tider & platser att läsa på.

Så här går det till i praktiken:

1, Går inte och lägger mig förrän jag är riktigt sovtrött, är jag inte redo att sova så går jag heller inte till sängs.

2, När jag lägger mig så är det släcka lyset och sova som gäller, inget annat. Det kan vara trögt ibland, men oftast så slocknar man till ändå slut.

3, Kan jag inte somna av någon anledning inom en viss tid (45-60min), så går jag upp och gör något annat istället. Sen gör jag nytt försök nästa sovtrött-period. Att ligga och vrida och vända på sig i all evighet funkar inte, det går faktiskt snabbare och effektivare att avbryta och starta om processen.

Steg "3" händer alltmer sällan och är numer ytterst sällan förekommande.
Genom att följa denna modell så har jag lärt mig att sova, och det funkar även att sova hos andra numera. Jag har helt enkelt lyckats programmera mig själv till att inta sovläge på "kommando".
Det går att träna sig, även om man inte tar bort problemen, så kan man träna sig att handskas med dom. Strategier.
Självklart måste man vara konsekvent och göra detta till en livsstil, det är inget som funkar över en natt.

Prova gärna, lycka till, och sov gott.
Och fråga om jag varit otydlig med något.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Tor » 2010-02-14 19:36:00

Sömnproblem är något som drabbat mig större delen av mitt liv. Äter tre mediciner för att få sova. Brukade sova runt 2-3h per natt och vara upp n-antal dagar i sträck. Nu då ja drogar ner mig med mediciner sover jag ofta mer än 7h. Efter vad jag läst så är sömnproblem något som torde vara vanligt inom autism spektret. Största problemet är att komma isäng. Vaknar ofta med enorm ångest. Motion orkar jag helt enkelt inte med.
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav sommar » 2010-02-14 19:43:04

Välkommen Tor!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-14 20:08:31

sommar skrev:Välkommen Tor!

Men ge dig människa...!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Liljencroowna » 2010-02-14 20:25:31

Har som sagt sömnproblem men äter Propavan. Tycker dock inte att de hjälper och vad jag har läst handlar det inte om att somna in med dem utan att sova bra under natten - vilket jag inte har större problem med. Har även vaknat upp två gånger den senaste månaden med riktigt svår panikångest (världens snurrar, enorm skräckkänsla, allt går snabbt). Har läst att det ofta sker när man är som mest avslappnad (vilket jag förmodligen blir med Propavan). Tror att jag ska skippa Propavanen. Har dock fått en mer "trevlig" morgon med dem där jag inte är seg, men känner mig lugnare.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Liljencroowna » 2010-02-14 20:26:54

ford:

Hur har träningen gått? Resultat såhär i efterhand?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-14 20:27:30

Tor skrev:Sömnproblem är något som drabbat mig större delen av mitt liv. Äter tre mediciner för att få sova. Brukade sova runt 2-3h per natt och vara upp n-antal dagar i sträck. Nu då ja drogar ner mig med mediciner sover jag ofta mer än 7h. Efter vad jag läst så är sömnproblem något som torde vara vanligt inom autism spektret. Största problemet är att komma isäng. Vaknar ofta med enorm ångest. Motion orkar jag helt enkelt inte med.


Har du melatonin, eller har du försökt få det? Jag tycker det är väldigt mycket bättre än såväl insomningstabletter (Imovane, Still knocked osv. Obs jag vet att de heter Stilnoct, men det andra namnet är bättre tycker jag) som vanliga sömntabletter (Propavan o dyl).

Obs, inte Circadin utan riktigt melatonin. Har funkar jättebra för mig. Och har du inte testat bolltäcke/kedjetäcke och har möjlighet att göra det så gör det. Det är också väldigt effektfullt på många.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Liljencroowna » 2010-02-14 20:31:06

alfa:

Tror du att man kan föreslå melatonin till sin läkare? Det är väl inget "knarkpreparat" och förmodligen bättre än Propavan?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-14 20:33:04

Liljencroowna skrev:alfa:

Tror du att man kan föreslå melatonin till sin läkare? Det är väl inget "knarkpreparat" och förmodligen bättre än Propavan?


Ja, ska du få det utan att köpa det på nätet så MÅSTE du ta det med läkaren, för det är licenspreparat och ska ansökas till Läkemedelsverket om. Då berättar man om varför det funkar så dåligt med sömnen/sömntabletter och går det igenom så gör det. Min ansökan gick hur smidigt som helst, faktiskt. Tror just AS-diagnos är ett plus i sammanhanget.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Liljencroowna » 2010-02-14 20:35:56

alfapetsmamma skrev:
Liljencroowna skrev:alfa:

Tror du att man kan föreslå melatonin till sin läkare? Det är väl inget "knarkpreparat" och förmodligen bättre än Propavan?


Ja, ska du få det utan att köpa det på nätet så MÅSTE du ta det med läkaren, för det är licenspreparat och ska ansökas till Läkemedelsverket om. Då berättar man om varför det funkar så dåligt med sömnen/sömntabletter och går det igenom så gör det. Min ansökan gick hur smidigt som helst, faktiskt. Tror just AS-diagnos är ett plus i sammanhanget.


Min läkare är egentligen inte så pigg på att skriva ut preparat - det var en annan läkare under en ångestperiod som skrev ut Propavan åt mig - så det kanske är svårt. Vi får se. Ska framföra den önskan.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Tor » 2010-02-14 20:44:31

alfapetsmamma skrev:
Tor skrev:Sömnproblem är något som drabbat mig större delen av mitt liv. Äter tre mediciner för att få sova. Brukade sova runt 2-3h per natt och vara upp n-antal dagar i sträck. Nu då ja drogar ner mig med mediciner sover jag ofta mer än 7h. Efter vad jag läst så är sömnproblem något som torde vara vanligt inom autism spektret. Största problemet är att komma isäng. Vaknar ofta med enorm ångest. Motion orkar jag helt enkelt inte med.


Har du melatonin, eller har du försökt få det? Jag tycker det är väldigt mycket bättre än såväl insomningstabletter (Imovane, Still knocked osv. Obs jag vet att de heter Stilnoct, men det andra namnet är bättre tycker jag) som vanliga sömntabletter (Propavan o dyl).

Obs, inte Circadin utan riktigt melatonin. Har funkar jättebra för mig. Och har du inte testat bolltäcke/kedjetäcke och har möjlighet att göra det så gör det. Det är också väldigt effektfullt på många.


- Jo, har melatonin 1-2 tabl. (3mg). Till på köpet tar jag 200mg ketipinor (seroquel) och 8mg peratsin (perfenatsin). Perfenatsin fungerar bra mot ångest.
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 23:19:07, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-14 21:17:25

Tor skrev:
alfapetsmamma skrev:
Tor skrev:Sömnproblem är något som drabbat mig större delen av mitt liv. Äter tre mediciner för att få sova. Brukade sova runt 2-3h per natt och vara upp n-antal dagar i sträck. Nu då ja drogar ner mig med mediciner sover jag ofta mer än 7h. Efter vad jag läst så är sömnproblem något som torde vara vanligt inom autism spektret. Största problemet är att komma isäng. Vaknar ofta med enorm ångest. Motion orkar jag helt enkelt inte med.


Har du melatonin, eller har du försökt få det? Jag tycker det är väldigt mycket bättre än såväl insomningstabletter (Imovane, Still knocked osv. Obs jag vet att de heter Stilnoct, men det andra namnet är bättre tycker jag) som vanliga sömntabletter (Propavan o dyl).

Obs, inte Circadin utan riktigt melatonin. Har funkar jättebra för mig. Och har du inte testat bolltäcke/kedjetäcke och har möjlighet att göra det så gör det. Det är också väldigt effektfullt på många.


- Jo, har melatonin 1-2 tabl. (3mg). Till på köpet tar jag 200mg ketipinor (seroquel) och 8mg peratsin (perfenatsin). Perfenatsin fungerar bra mot ångest.


Ah, du är proffsigare än jag på sånt hör jag. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:19:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Ualim » 2010-02-14 21:33:08

Om jag lägger fokus på att arbeta, förbereda morgondagens lunch och torka mig i arslet efter toalettbesök så lyckas jag sova 22-05.

Försöker jag unna mig något utanför gränserna så brukar det bli noll till tre timmars sömn. Helger är ett helvete. :evil:
Senast redigerad av Ualim 2011-05-04 23:19:13, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Tor » 2010-02-14 21:50:15

Hade tur då universitetsapoteket här i H:fors tillverkar eget melatonin. Annars kan det vara svårt att få tag på. Känner mig en aningen piggare på dagarna sedan ja började ta melatonin. Tror ja skall ta och byta ut ketipinoret till ett nytt läkemedel Valdoxan som verkar via regulation av melatonin och är ett SSRI-läkemedel. 100 tabl 3mg melatonin erätts inte av folpensionsanstalten och är därför lite dyr, runt 16 Eur. Valdoxan lär inte heller vara billigt. Någon som har erfarenheter av liknande medel eller andra för sömn. Berätta gärna!
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 23:19:13, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Debbido » 2010-02-14 22:52:07

ford skrev:Jag som sovit bra om nätterna ända sedan 2005 har nu återigen börjat sitta uppe tills ett halvtvå på natten p.g.a. oförmåga att sova, hoppas verkligen jag får ordning på dygnet igen.

Tror orsakerna kan vara många, men allihopa relaterade till min utbildning på ett eller annat sätt

*Känner mig orolig och planerar för framtiden nu, med mindre än ett halvår till examen


Jag önskar Dig verkligen lycka till med studier och arbete!!! :-)049

Jag vet inte vilken kravnivå dina studier och kommande arbete ligger på - eller hur arbetsmarknaden ser ut inom din sektor MEN det är ju uppenbart att du pressar dig själv till det yttersta och har en hög alarmberedskap. Höga krav från dig själv, från en tuff arbetsmarknad, din AS, ditt ansvarstagande för familjen. Överkrav nästan?

Det är ju verkligen inte konstigt om din kropp pumpar ut mer adrenalin och cortisol än vad som är nyttigt för dig. Om kroppen sprutar ut stresshormoner medan man försöker sova - PROBLEM!

Om tankarna jagar varandra kan man inte sova. Du har ju så mycket värt att kämpa för, så jag skulle nog rekommendera meditation. Zenmeditation (går ut på att tömma alla tankar, regelbundet), helst tillsammans med andra, är ett sätt att "landa". Mot slutet av meditationen kan man då också stoppa in affirmationer: t ex att du ser dig själv i ditt nya arbete och upprepar "Allt är väl" "Jag har ett bra liv" eller annat sånt.

Annat: en värmedyna eller något liknande tungt och varmt på kroppen. Lägger en micrad dyna på bröstet om jag har ångest och försöker somna, funkar! Kan din fru ge dig lite kvällsmasage? Finns batteridrivna små saker lätt för någon att trycka ut muskeltrycket med.

Säkert opassande att skriva, men .... onanai eller sex är oslagbara sömn"piller"!

:-)149
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 23:19:13, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav MsTibbs » 2010-02-15 14:14:40

Bolltäcke + Zyprexa (och litium?) sover jag bra av.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:19:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Tor » 2010-02-15 14:30:47

Vad är detta bolltäcke/kedjetäcke för något? Vad är det som är bra med det och finns det någon mekanism/förklaring för hur det verkar på sömn? Länkar?
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 23:19:14, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav mnordgren » 2010-02-15 15:47:47

Tor skrev:Vad är detta bolltäcke/kedjetäcke för något? Vad är det som är bra med det och finns det någon mekanism/förklaring för hur det verkar på sömn? Länkar?


Här är en tråd om bolltäcken:

bolltacke-t1515.html
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 23:19:14, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Juddy » 2010-02-15 16:21:12

Jag sover hyfsat, rätt normalt t o m i perioder. Jag tar Tryptizol och Imovane för att sova, mest Tryptizol nu. Annars har jag fått till det rätt bra med att följa råd som att hålla en (relativt) normal dygnsrytm, göra saker så att man är naturligt trött när man ska sova etc.

Medicinen Valdoxan ingår inte i den svenska läkemedelsförmånen och subventioneras därmed inte, varje apotek kan därför prissätta som det vill. DEt är dock receptbelagt.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:19:14, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav sommar » 2010-02-15 18:56:37

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Välkommen Tor!

Men ge dig människa...!

Ge dig själv, surkart. Bättre att välkomna än skrämma iväg nya forumister. :!:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:19:14, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lombard » 2010-02-17 16:23:47

Jag ligger oftast vaken mycket länge med tankar som flyger runt. Brukar försöka varva ner med nån bok eller korsord etc men det mesta gör mig snarare mer "vaken". Har försökt läsa "ointressanta" saker men det blir jag inte trött av, bara uttråkad. Har de senaste åren mer och mer dragit mig för att gå och lägga mig eftersom det bara resulterar i mentalt malande. Nuförtiden väntar jag tills jag blir dödstrött vilket gör att jag oftast sover för lite. Men samtidigt gör det att jag emellanåt är tillräckligt trött för att faktiskt kunna somna tidigt. Det gäller bara att tvinga sig själv att försöka ta tillvara på de tillfällena istället för att tänka "ska bara..." för då blir det lätt för sent i alla fall, alldeles för ofta.
Lombard
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-02-17

Insomnia/sömnsvårigheter

Inläggav LillaP » 2013-02-04 21:40:05

Jag har extrema sömnsvårigheter. Kan verkligen inte somna. Det räcker med att jag sover 5 minuter på en natt för att jag ska kunna vara vaken minst 24h till. Detta leder självklart till stora, jobbiga biverkningar. Är ofta sjuk (influensa etc), orkar ingenting (trots metaminan som jag äter mot ADD), är ofta på dåligt humör, mår illa, ser/känner mig helt förstörd och ca. en miljon biverkningar till.
Ingen sömnmedicin kan få mig att sova, har testat allt som går att testa typ. När jag sövs inför en operation behövs t.o.m extra narkosmedel för att få mig att slockna. (Och ja, jag har självklart testat alla tips jag läst/hört talas om..)
Vet verkligen inte vart jag ska ta vägen, vad tusan jag ska göra för att få sova.
Min läkare tror att mina sömnproblem är medfödda, att det inte finns något jag/någon kan göra åt saken - jag får helt enkelt leva med konstant sömnbrist.

Men jag vill/vägrar tro henne. NÅGOT måste väl finnas att göra? Någonstans borde jag väl kunna vända mig?
Snälla, hjälp mig. :cry:
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Insomnia/sömnsvårigheter

Inläggav plåtmonster » 2013-02-05 0:13:12

LillaP skrev:Min läkare tror att mina sömnproblem är medfödda, att det inte finns något jag/någon kan göra åt saken

Att något är medfött är inte detsamma som att det är omöjligt att förbättra. Men att du behöver extra narkos för att somna kanske är en ledtråd om hur du fungerar?
Antingen att hela hjärnan är reglerad till att vara överaktiv eller att någon del är aktiv och håller igång resten. Annars är det normalt hjärnstammens nervstimuli av resten som håller en vaken. Slutar den att funger så blir man medvetlös (vad jag minns). Kanske det går att korrigera med någon medicin som specifikt korrigerar dessa eventuella obalanser?

(och det lär behövas något mer smart än någon generell överstressad läkare på vårdcentralen)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Insomnia/sömnsvårigheter

Inläggav LillaP » 2013-02-05 1:03:13

plåtmonster skrev:(och det lär behövas något mer smart än någon generell överstressad läkare på vårdcentralen)


Med min läkare menade jag inte min husläkare. Utan min psyk-läkare som är överläkare och spec. inom neuropsyk.. :roll:

Jag hittar ingen ledtråd om hur jag fungerar i det faktum att jag behöver extra narkos..?
Vart kan man hitta en läkare som kan hitta dessa eventuella obalanser då?
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in