Insomnia/sömnsvårigheter

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Insomnia/sömnsvårigheter

Inläggav uniqueNr5 » 2008-01-18 5:31:45

Tänkte följa spåret av konstruktiv reflektion kring viss problematik. Nyligen var det depressioner som diskuterades endel. Nu tänkte jag ta upp insomnia/sömnsvårigheter och strategier kring att tackla dessa.

Jag är själv för närvarande inne i en period av groteska sömnproblem. Ingenting verkar bita av de sömnpreparaten jag testat.

Hur ser er sömn situation ut? Hur tacklar ni eventuell problematik kring detta? (förutom propavan, stilnoct, imovane, sonata, melatonin, etc. etc.)
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:19:16, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav MsTibbs » 2008-01-18 6:40:00

Nu är klockan 05.17 och jag är fortfarande inte trött trots att jag har röjt hela lägenheten. Jag är ett nattaktivt däggdjur. :)

Om jag tar ut mig riktigt ordentligt om dagen, så somnar jag i hyfsad rätt tid. Heltidsarbete/militärpass/motsvarande alltså. I normalfallet har jag svårt att somna och sedan svårt att vakna. Jag behöver åtminstone två väckarklockor i andra änden av rummet som jag behöver "leta" efter för att medvetet vakna.


Promenera/ät något ungefär två timmar innan sänggåendet (inte senare). Jag brukar också lägga fram kläder och läsa i min kalender, för att förbereda mig på vad som ska hända kommande dag samt lägga fram de saker jag behöver med mig, då behöver jag inte stressa på morgonen.

Stäng av tv/dator ett par timmar före sänggåendet. Läs/diskutera/fundera inte på något du blir uppriven av. Gör sådant du blir lugn av.

Lugn musik/meditation kan lugna och få ner i varv stunden inför sömnen.

Jag läser gärna dagens text i "Minutbibeln" och ibland även de Bibeltexter som hänvisas, det lugnar själen efter en lång dag.

Jag har alltid en bok på nattduksbordet (eller rättare sagt böcker).

Om jag inte somnar brukar jag, utan att tända lampor, promenera runt lite i lägenheten eller läsa en kvart ungefär, sen prova sova igen. Varm mjölk och banan förenklar insomnande. Undvik kaffe/te/nikotin nära sänggåendet eftersom det piggar upp.

Jag har en drömdagbok liggande; jag måste skriva direkt på morgonen, den måste ligga enkelt tillgänglig med penna, så jag inte behöver tända ljuset först; då försvinner lätt alla viktiga detaljer. Drömmar ger viktiga ledtrådar för vad jag gör i dagliga livet.

Har provat Nozynan och någon sömntablett (vet ej namn), blev klubbad flodhäst. Somnade, men blev inte utsövd, så tabletter skall vara sista utväg.

Jag har rekommenderats bolltäcke och hoppas på att få ett sådant.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:19:16, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-01-18 14:25:11

Jag ser på filmer.
Ska det vara ngn ording är det många och tunga preparat som gäller.

Min säng suger dessutom.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:19:16, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav weasley » 2008-01-18 15:31:31

Just nu verkar jag vara inne i en period av insomningssvårigheter. När jag väl somnat kan mässingsorkestrar vandra förbi nedanför fönstret utan att jag vaknar.

Ibland är det enda som funkar att stanna uppe en hel natt och gå och lägga sej ordentligt nästa kväll.

Fördelarna med det är att man kan få massa gjort plus att man slipper ta medusiner. Kjempegrejt!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:19:16, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Alien » 2008-01-18 18:59:20

När jag jobbade somnade jag som en klubbad oxe på kvällen. Men sen kunde jag vakna efter ett par timmar. Och då låg jag och oroade mig. "Imorron måste jag bli klar med det där som jag skulle blivit klar med igår. Men vad ska jag göra när det kommer nya brådskande saker hela tiden, jag kan ju aldrig bestämma nåt själv. Jag kommer att få skäll hur jag än gör. Varje gång jag prioriterar nån, så måste jag bortprioritera några andra. Och den som blir prioriterad blir inte heller tacksam, han tycker han borde fått sitt ärende klart tidigare. Kanske jag ska försöka jobba över igen. Bara jag inte blev så trött. Och tröttare blir jag av att inte sova. Nu måste jag somna."

Nu däremot så har jag svårt att somna in. Det känns kallt om fötterna och varmt om huvudet. Hela tiden får jag vända kudden. Och vända mig själv, känns alltid som jag har en arm för mycket som kommer i kläm. Därför stannar jag uppe sent, sen somnar jag sent och stiger upp sent. Men hur sent som helst får jag inte stiga upp, min man har sina regler. Så ofta blir det för lite sömn. Så blir jag kanske lite dåsig vid 20-tiden, men då kan jag ju inte lägga mig. Och sen är jag lika pigg igen. På mornarna är jag jättetrött men på kvällarna är jag jättepigg.

Jag har inte tänkt på nåt botemedel. Jag är väl sån helt enkelt. Och sömnmedel vill jag inte ta. Jag jobbar ju inte, då behöver jag inte vara pigg och tänka klart.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:19:16, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MsTibbs » 2008-01-18 20:15:30

weasley skrev: När jag väl somnat kan mässingsorkestrar vandra förbi nedanför fönstret utan att jag vaknar. Kjempegrejt!


Kuult ass'! Je å! Bokstavelig talt! ;) 17 mai orkesteret kommer hvert år ti over syv akkurat utenfor vinduet til bestemoren min, enda vokner jag ikke. Gjeller dette flere av dere?

Räknas detta som tvång, att bara vara tvungen att skriva på norska? Ajaj...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:19:16, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ganesh » 2008-01-18 20:17:18

Varning, varning! Utlänningar på forumet!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:17, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Tonzon » 2008-01-18 20:28:47

Jag har svårt att somna trots mediciner, som vi inte skulle prata om. Men jag har rutiner inför sömnen. Jag brukar titta på något roligt men inte för intressant innan jag går och lägger mig. Mash och Conan O'Brain. Jag fick ett råd att kan jag inte somna efter en halvtimme så skulle jag gå upp och bryta för att gå och lägga mig igen efter att ha sett något annat på burken.

Jag har problem med att mina tankar går in i grubbel eller tankesnurrur eller hur man skall förklara det. Även om jag försöker styra tankarna in på något avslappnande och meningslöst, som bågskytte tillverkning.

Jag dricker inget med koffein efter 18 för då somnar jag inte.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-18 20:42:02

Har problem med att styra sömnen, ibland blir jag helt enkelt inte trött. Men sömnpiller aktar jag mig för.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Ganesh » 2008-01-18 20:47:48

Sömncykeln innebär att det är två timmar mellan perioder då det är lätt att somna. Man måste vara vaksam. Hoppa på tåget när det går. Annars är det i bästa fall två till nästa avgång.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Savanten Svante » 2008-01-18 20:58:36

MsTibbs skrev:
weasley skrev: När jag väl somnat kan mässingsorkestrar vandra förbi nedanför fönstret utan att jag vaknar. Kjempegrejt!


Kuult ass'! Je å! Bokstavelig talt! ;) 17 mai orkesteret kommer hvert år ti over syv akkurat utenfor vinduet til bestemoren min, enda vokner jag ikke. Gjeller dette flere av dere?

Räknas detta som tvång, att bara vara tvungen att skriva på norska? Ajaj...


Når det er 5 juni så er jeg næsten altid i sverige så.. då sover jeg som jeg plejer..

Ganesh skrev:Varning, varning! Utlänningar på forumet!


For søren! Pas på! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav sommar » 2008-01-18 22:14:19

Promenader! men, inte för nära läggdags för då är man uppe i varv. Jag kan inte lyssna på lugn musik då jag ska sova, men det funkar för en del.

Meditation kanske?

Liksom Krigarsjäl aktar jag mig för sömnpiller. Jag aktar mig för medicin mot de psykiska överhuvutaget.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav MsTibbs » 2008-01-19 0:06:26

Savanten Svante skrev:
MsTibbs skrev:
weasley skrev: När jag väl somnat kan mässingsorkestrar vandra förbi nedanför fönstret utan att jag vaknar. Kjempegrejt!


Kuult ass'! Je å! Bokstavelig talt! ;) 17 mai orkesteret kommer hvert år ti over syv akkurat utenfor vinduet til bestemoren min, enda vokner jag ikke. Gjeller dette flere av dere?

Räknas detta som tvång, att bara vara tvungen att skriva på norska? Ajaj...


Når det er 5 juni så er jeg næsten altid i sverige så.. då sover jeg som jeg plejer..


Netterne för 6 juni pleier jeg ikke sove i det hele tatt, fordi jeg om morgenen skal marsjere opp gaten ifört uniform (ledet av et norskt orkester...). Både positive og negative ting får meg å väre våken om natten. Forandring, särlig.

Savanten Svante skrev:
Ganesh skrev:Varning, varning! Utlänningar på forumet!


For søren! Pas på! :)


Du kjenner oss igjen på skiene, toppluen, de hjemmestrikkede vottene, tykksokker uttapå buksene, det röde flagget og et nesten amerikansk sinnslag. 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Le_Manuel_Da_Riot » 2008-01-19 14:46:49

Senast redigerad av Le_Manuel_Da_Riot 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Le_Manuel_Da_Riot
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2006-12-21
Ort: Vallda

Inläggav uniqueNr5 » 2008-01-19 16:57:19

Kempefint!

Tackar för responsen.

Lappar ihop en hyfsat fungerande dygnsrytm, som är någorlunda bra anpassad til den yttre världen, försöker alltså.

Jag testar nu, utan melatonin. Har betat av ett lyckat dygn, 01:00-09:00 och siktar på nästa. På måndag rullar ju allt igång på nytt och då vill man ju vara parallell med vektorn s.a.s.

Någon som prövat på ljusterapi, förresten?
Appropå ingenting..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Titti » 2008-01-19 22:32:02

uniqueNr5 skrev:Någon som prövat på ljusterapi, förresten?
Appropå ingenting..


Jag *sträcker upp handen*

Omkring fem år har jag gått två veckor varje höst på ljusterapi. Jag tycker jag har blivit piggare och mått bättre och jag har träffat många människor under åren som tyckt detsamma om sig själva.

I höstas blev det inget av det alls för nu har de bestämt sig för att det inte är vetenskapligt belagt att det hjälper. Inte vet jag om det är ljuset vi har blivit piggare av men bättre har vi tyckt oss bli.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2008-01-20 0:41:52

Tonzon skrev:Jag fick ett råd att kan jag inte somna efter en halvtimme så skulle jag gå upp och bryta för att gå och lägga mig igen efter att ha sett något annat på burken.

Jag har problem med att mina tankar går in i grubbel eller tankesnurrur eller hur man skall förklara det. Även om jag försöker styra tankarna in på något avslappnande och meningslöst, som bågskytte tillverkning.

Jag dricker inget med koffein efter 18 för då somnar jag inte.


Jag brukar tända och läsa lite när jag inte kan somna. Men jag drar mig för det, för då vet jag att jag inte kan låta bli att kolla på klockan och bli stressad av det.

När jobbtankarna snurrade i huvudet, sa jag till mig själv: 'Tänk på nåt annat, nåt roligare'. Och så gjorde jag det. Men efter en stund så var tankarna likförbannat på jobbet igen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav weasley » 2008-01-20 13:32:31

En sak jag har märkt funkar riktigt bra (att jag itne provat det förut!) är att sätta mej i sängen med bara ledljus på, och sticka. Stickning är så bra för man behöver inte titta på det man gör, när det bara är aviga och räta!

Eftersom det är skum belysning och monotona rörelser gör det mej ganska trött ganska fort. Sen sover jag som en... nallegris! :D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2008-01-22 17:58:08

Ljusterapi var det ja. Jag köpte en ljsupanel för ljusterapi när det kom sådana på marknaden för ungefär tio år sedan (jag tror inte det fanns tidigare för hemmabruk). Jag försökte då använda den regelbundet en längre tid både för att få ordning på dygnsrytmen och för att försöka motverka trötthet. Då i början av utbrändheten var jag dock ögonen tidvis extremt ljusskänsliga, så det var inte helt lyckat. Sedan har nog den där panelen oftast blivit stående i en skrubb. För några dagar sedan dammade jag dock av den och bestämde mig för att prova på nytt, denna gång med det primära syftet att försöka få ordning på dygnsrytmen.

Jag har nu kört ett pass på minst två timmar varje morgon i fem dagar nu, och dygnsrytmen börjar normaliseras. Nu vet jag förstås inte hur mycket det beror på ljusterpin och hur mycket det beror på andra faktorer. Slump, eller i alla fall okända faktorer, verkar alltid spela en stor roll för min dygnsrytm. Jag hittade också en burk Sobril som jag trodde var tom, men som inte var det, så jag har provat att ta det istället för Theralen och Atarax på kvällarna, och det kanske också spelar roll. Theralen är ganska odugligt egentligen. Det har högst måttlig effekt som sömnmedel, och man blir ganska bedövad i skallen dagen efter.

Jag tror dock att ljusterapin spelar en icke obetydlig roll. Nu simulerar jag solig morgon varje dag så kroppen ska få någon hyfsat fast tidsreferens. Jag har fått tips av en läkare en gång i tiden om att det är bäst att köra på morgonen, men helst inte före åtta. Jag försöker därför "sola" mellan ungefär åtta och tio.

Apropå paneler så var de väldigt dyra på den tiden. Det var nytt och marknaden ännu begränsad. Nu verkar det ha blivit populärt däremot. Jag tyckte mig se annonser om paneler för under 200 :- nyligen. Oklart dock vilken storlek och effekt de är på, och om det är biotempererade rör i dem. Som jag har förstått rekommenderas lysrör på c:a 6500 K för ljusterapi.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Charley? » 2008-01-23 5:48:29

MsTibbs skrev:Har provat Nozynan och någon sömntablett (vet ej namn), blev klubbad flodhäst. Somnade, men blev inte utsövd, så tabletter skall vara sista utväg.

Du fick väl ändå inte Nozinan mot sömnbesvär? Det är ju ett starkt neuroleptikum!
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Alien » 2008-01-23 15:41:32

Titti skrev:
uniqueNr5 skrev:Någon som prövat på ljusterapi, förresten?
Appropå ingenting..


Jag *sträcker upp handen*

Omkring fem år har jag gått två veckor varje höst på ljusterapi. Jag tycker jag har blivit piggare och mått bättre och jag har träffat många människor under åren som tyckt detsamma om sig själva.

I höstas blev det inget av det alls för nu har de bestämt sig för att det inte är vetenskapligt belagt att det hjälper. Inte vet jag om det är ljuset vi har blivit piggare av men bättre har vi tyckt oss bli.


Gjorde de ingen utvärdering alls? Om försökspersonerna blir piggare så har det ju effekt. Eller menar de att allt bara beror på placebo? Bara det faktum att man går på nån slags behandling, likgiltigt vad, får en att må bättre?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav weasley » 2008-01-23 15:55:28

En liten kommentar... på något vis OT i denna tråd...

Inättras kunde jag inte somna. Blev trött först runt halv nio (08:30). Hade en kortare diskussion ang. vad jag skulle göra - ge efter och lägga mej eller härda ut och sova som en bebis nu, ikväll, istället.
Det blev någon sorts halvkompromiss där jag ställde alarmet på 13:45 för att inte sova för länge. Alltså är jag rätt nyuppstigen nu. Arg och besviken. VARFÖR ÄR DET SÅ JÄVLA SVÅRT?

Jag menar: jag tycker hetsen över tidiga morgnar är förkastlig. Jag funkar inte före kl 10: jag ser nog ut att vara vaken och jag kan säkert tala med folk, men det är ett zombieliknande tillstånd. Men där någonstans tycker jag att det är rimligt. Ett uppvaknande nånstans 09-11 beroende på humör och sovmorgnar.
Istället sitter jag nu här. Vaknade typ alldeles nyss. Varför i helvete går det inte att få till det ens som JAG vill ha det? Det måste inte ens vara som samhället vill ha det!

Men när jag försökte sova så snurrade det fullt med tankar i huvet; funderingar på saker jag borde ha gjort, saker jag glömt, saker jag borde gjort annorlunda, etc, etc, etc.
Är jag verkligen hopplös, något som min psykolog antydde? Uschja, jag vet att ingen här kan svara på det - kanske inte ens jag - men jag blir så frustrerad. Att inte kunna bestämma SJÄLV är väldigt väldigt irriterande!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav MsTibbs » 2008-01-24 0:05:07

Charley? skrev:
MsTibbs skrev:Har provat Nozynan och någon sömntablett (vet ej namn), blev klubbad flodhäst. Somnade, men blev inte utsövd, så tabletter skall vara sista utväg.

Du fick väl ändå inte Nozinan mot sömnbesvär? Det är ju ett starkt neuroleptikum!


...öööh... förmodligen har jag kommit ihåg way fel namn för när jag läser på fass så används inte Nozinan som sömnmedel, däremot som smärtstillande... oj, nu blev det förmodligen massa fel här, urs vad pinsamt... I rest my case. Ignorera vad jag skrivit... Vad det nu var jag fick var iaf för sömnproblem och inget annat!! :oops: :oops: :oops:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-24 0:16:18

MsTibbs skrev:
Charley? skrev:
MsTibbs skrev:Har provat Nozynan och någon sömntablett (vet ej namn), blev klubbad flodhäst. Somnade, men blev inte utsövd, så tabletter skall vara sista utväg.

Du fick väl ändå inte Nozinan mot sömnbesvär? Det är ju ett starkt neuroleptikum!


...öööh... förmodligen har jag kommit ihåg way fel namn för när jag läser på fass så används inte Nozinan som sömnmedel, däremot som smärtstillande... oj, nu blev det förmodligen massa fel här, urs vad pinsamt... I rest my case. Ignorera vad jag skrivit... Vad det nu var jag fick var iaf för sömnproblem och inget annat!! :oops: :oops: :oops:
Man brukar få Nozinan mot sömnproblem. Jag har fått Zyprexa mot sömnproblem, det är också ett neuroleptikum. Nej det fungerade inte.

Läkarna är rädda för att skriva ut narkotikaklassade läkemedel och därför skriver de hellre ut andra vidriga mediciner med förskräckliga biverkningar.

De vill ha folk klubbade, de skiter i att man får tardiv dyskinesi och pissar ner lakanen på köpet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:19:18, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Aspergare och vården



Logga in