AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

Inläggav Zombie » 2009-11-16 21:18:35

Kanske dumt att ta upp den här tråden igen, men jag har både AD(H)D och esprit d'escalier-syndrom :P .

Förresten, hur många fler här har hört till leda både under sin uppväxt och många långa år som vuxen att de är så djävla intelligenta samtidigt som man dels har fått nedgörande kritik (uttalad eller ej) för i stort sett allting annat, dels har kunnat konstatera i tusen och femtioelva situationer att man är mer korkad än "alla" andra i de flesta avseenden som i praktiken räknas, och i dem där man möjligen faktiskt är åtminstone inte dum spelar det ändå ingen roll pga. ens omöjlighet i övrigt?

Eller något liknande - med den gemensamma nämnaren att ens teoretiska intelligens blir den enda svaga tåten att knyta någon självkänsla till utan en djävla massa jobb med sig själv plus flax?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Windfarne » 2009-11-17 2:01:46

Zombie skrev:Förresten, hur många fler här har hört till leda både under sin uppväxt och många långa år som vuxen att de är så djävla intelligenta samtidigt som man dels har fått nedgörande kritik (uttalad eller ej) för i stort sett allting annat, dels har kunnat konstatera i tusen och femtioelva situationer att man är mer korkad än "alla" andra i de flesta avseenden som i praktiken räknas, och i dem där man möjligen faktiskt är åtminstone inte dum spelar det ändå ingen roll pga. ens omöjlighet i övrigt?

Eller något liknande - med den gemensamma nämnaren att ens teoretiska intelligens blir den enda svaga tåten att knyta någon självkänsla till utan en djävla massa jobb med sig själv plus flax?


En mycket bra beskrivning på hur jag haft det och ännu kan känna i mina svartare stunder. Trots att jag är lycklig nog att ha ett riktigt bra jobb som ger mig respekt och pengar så vet jag instinktivt att en hel massa saker för alltid kommer att fattas mig. "Det där"...som de andra äger men inte alltid har förstånd att sätta värde på.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Alexandra » 2009-11-17 2:41:08

Zombie skrev:[...]
Förresten, hur många fler här har hört till leda både under sin uppväxt och många långa år som vuxen att de är så djävla intelligenta samtidigt som man dels har fått nedgörande kritik (uttalad eller ej) för i stort sett allting annat, dels har kunnat konstatera i tusen och femtioelva situationer att man är mer korkad än "alla" andra i de flesta avseenden som i praktiken räknas, och i dem där man möjligen faktiskt är åtminstone inte dum spelar det ändå ingen roll pga. ens omöjlighet i övrigt?


Stämmer in på mig till viss del, jag har fått höra att jag är intelligent, ja; samtidigt har jag misslyckats med mycket av det jag försökt att företa mig. Jag behövde egentligen inte göra några WAIS-tester för att fatta att jag har en ojämn begåvningsprofil. Jag skulle dock inte använda så starka ord för att beskriva min egen, personliga upplevelse. (Nu kan jag inte låta bli att spåna vidare kring det här, tänker mig att det också kan vara genusrelaterat, alltså att män har större krav på sig att prestera.)

Eller något liknande - med den gemensamma nämnaren att ens teoretiska intelligens blir den enda svaga tåten att knyta någon självkänsla till utan en djävla massa jobb med sig själv plus flax?


Hm. Ibland undrar jag om inte självkänsla - åtminstone delvis - är något som är medfött. Lyckligtvis har jag en stark självkänsla trots all skit jag varit med om. Flax - förmodligen.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-17 2:54:45

På mensa sveriges test fick jag 135 eller högre, taket är alltså 135. På nätet för jag allt mellan 100-150. På facebook har jag för mig jag fick 144. Jag tror faktiskt jag får rätt bra medel på WAIS trots att det är ett test som diskriminerar autister på alla funktionsnivåer mycket negativt. Jag har inga siffror, senast jag gjorde ett sånt test var i ett forskningsprojekt. Jag hade högst av alla försökspersoner och bättre på ordförståelsedelen än professorn som ansvarade för projektet.

Jag tror visuospatiala IQ-test ger en bra uppskattning av generell abstrakt tankeförmåga (g-faktorn) medan andra typer av test mer testar allmänbildning vilket är mindre viktigt för åtminstone mig...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav honeysquid » 2009-11-17 5:22:11

Har 128 enligt Mensas övervakade test och 125-128 på WAIS.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav Johan S » 2009-11-20 14:04:51

Varför finns det inget alternativ för den som brukar ligga mellan 130 och 140 på IQ-tester men som inte är medlem i Mensa? Röstade på 125-130 i stället.
Senast redigerad av Johan S 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Johan S
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2009-01-01

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-20 14:09:04

Jag tycker att IQ är lite... konstigt. Vad är intelligens? Hur snabbt man kan svara rätt på logiska följder hos figurer?

Jag tycker att det är oerhört mycket sexigare att kunna se sånt som inga andra ser (perspektiv etcetera), och vara ödmjuk inför världen.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Fantasi » 2009-12-13 22:20:31

Johan S skrev:Varför finns det inget alternativ för den som brukar ligga mellan 130 och 140 på IQ-tester men som inte är medlem i Mensa? Röstade på 125-130 i stället.


Undrar samma..röstade ej.

Mvh F
Senast redigerad av Fantasi 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Fantasi
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2009-12-09
Ort: Större tätort

Inläggav Hyper » 2009-12-27 18:36:13

Sånna där tester får man ta med en nypa salt. Jag fick typ 80-90 IQ på ett test, medan jag fick runt 120-130 IQ på ett annat.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav TK71 » 2009-12-27 18:49:24

Jag har ju gjort en utredning nyligen, men psykologen har inte hunnit sammanställa hela utredningen. Hon säger dock att min IQ ligger väsentligt högre än "medel". Jag har bl.a. gjort WAIS-testet som mäter olika slags färdigheter, och där låg jag över medel på samtliga deltest utom ett - nämligen det som mäter social interaktion. Denna "dip" i testet skulle enligt henne vara typisk för Aspergare.
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 22:36:14, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-10-21

Inläggav earlydayminer » 2009-12-27 19:33:25

Liljencroowna skrev:Jag tycker att IQ är lite... konstigt. Vad är intelligens? Hur snabbt man kan svara rätt på logiska följder hos figurer?

Jag tycker att det är oerhört mycket sexigare att kunna se sånt som inga andra ser (perspektiv etcetera), och vara ödmjuk inför världen.


Testerna är inte det rätta sättet att visa din sanna begåvning. Jag lyckades väldigt bra på vissa, väldigt dåligt på andra. Men det störde mig bara en liten stund.

Jag pysslade mycket med sådana där tester en stund, blev så jäkla irriterad av tanken att det på något sätt skulle vissa min begåvning. Vilket de naturligtvis inte gör. Men det är bra för att visa att man har en ojämn begåvningsprofil, inte bara i det stora hela utan även inom samma område.

Jag har ju musik som min absoluta begåvning, det är ju min medfödda och inlärda förmåga att hantera och förstå musik och rytmer - intuitivt. Det finns inte med på testet. Däremot finns det visuospatiala, vilket jag faktiskt klarar ganska fint.

MITT största problem med tester är att jag hatar tidtagning. Det påverkar mig alldeles för mycket, om jag satt under tidspress utan någon som tar tid, eller en klocka som tickar och har sig, då skulle jag klara det bättre. Men när någon sitter och tar tid så presterar jag betydligt sämre.

Och vi vet ju om att tid är något som inte får begränsas. Vi har många historiska exempel där personer som visat sig vara absolut "top notch" inom sina områden har tagit lång tid på sig innan ett problem har blivit löst. Nu är det inte riktigt samma sak, men det är inom samma linjer och jag finner det därför kontraproduktivt (om man nu ska säga så) att sätta människor under tidspress vid t ex problemlösning.

Vi måste också räkna in att personen som tar testet kan vara ovanligt trött, förkyld, hungrig, deprimerad och andra tillstånd som provocerar de kognitiva processerna.

"And as far as intelligence goes", så är jag ett fan av Howard Gardners "MI" (Multiple Intelligences). För att jag själv platsar bättre in då? Javisst. Men också för att det öppnar en mycket större värld och "känns" mer genomtänkt? Ja, naturligtvis.

[img]http://www.chariho.k12.ri.us/curriculum/MISmart/MImapclrDef1.GIF[/img]

One word: CREATIVITY.

Put your own mind into it.

Om ni missförstår det jag skriver så skriv det, sitt inte och morra åt mig utan att säga något.

Min åsikt är att man skall vara försiktig med att ta åt sig för mycket av IQ-tester, men det tror jag att de flesta håller med mig om. Om de inte är extremt trångsynta eller faktiskt tror på konceptet förstås.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-28 15:28:02

Den förfärlige snömannen skrev:Jag tror faktiskt jag får rätt bra medel på WAIS trots att det är ett test som diskriminerar autister på alla funktionsnivåer mycket negativt.


Skulle vilja höra mer om det där. Det kursiverade alltså. Om du ids.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-28 18:41:47

alfapetsmamma skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Jag tror faktiskt jag får rätt bra medel på WAIS trots att det är ett test som diskriminerar autister på alla funktionsnivåer mycket negativt.


Skulle vilja höra mer om det där. Det kursiverade alltså. Om du ids.


Finns en studie på barn med autismdiagnos. Jag har inte läst den.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17680932

En artikel om artikeln

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/08/070803151245.htm

Det säger inget om AS, dock.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Chrilleb » 2009-12-28 19:12:34

Jag testade mig via Facebook 27/10 - 09 och fick resultatet: IQ på 120.


Kommentera gärna, är det genomsnittligt ? Jag ska vara normalbegåvad enligt min förra psykolog.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav FunLight » 2009-12-28 19:45:53

När jag mönstrade för lumpen fick jag gå igenom ett test. Innan sista delen av testen, låg jag på gruppledarnivå enl. testarna, men när jag kom till den ödesdigra delen föll jag som en sten, och blev vanlig basse.

Det jag vill säga med detta, är att på olika tester jag gjort genom livet, sägs jag för det mesta ligga över/mycket över, medel.
Men när jag gör dessa sk. Iq-tester på nätet, går det åt h-vete för det är nästan alltid dessa figurer, som ska passa in i raden med andra figurer.
Det var just den delen som sket sig vid min mönstring, och det är ganska uppenbart att just den typen av tester inte funkar för mig.

Nu har jag testat på en Engelsk sida med blandade frågor, och då gick det betydligt bättre, så en test som bara fokuserar på ett visst tänk, tycker jag inte speglar Iq´n på rätt sätt.

Mitt resultat på det Engelska testet, och länken dit:

Number of correct answers: 7/10
Your level: Superior intelligence. 14% of people who passed the test got this score.

http://www.iqtestfree.net/
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
FunLight
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Gefle

Inläggav KrigarSjäl » 2009-12-28 19:46:46

Test på Fejsbook räknas inte.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav FunLight » 2009-12-28 20:21:15

Ett annat test på Engelska med betydligt fler varierande frågor, renderade mig 120 Iq poäng. Jag tycker detta visar ganska tydligt att Mensas och andras statiska "figurtester" inte behöver vara tillförlitliga, som även andra kommenterat i denna tråd.

Testet med Iq nivåförklaring hittar du på:

http://www.free-iqtest.net/
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
FunLight
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Gefle

Inläggav Chrilleb » 2009-12-28 20:35:17

Krigarsjäl:


Jaha?? Ok, får göra om det på iqtestfree då eller nåt liknande :P
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-28 23:22:02

Chrilleb skrev:Krigarsjäl:


Jaha?? Ok, får göra om det på iqtestfree då eller nåt liknande :P


Riktiga övervakade test är nog att föredra. Kan göras hos mensa. Man får även göra sånt på psyket vid AS-utredning. Mensas test heter "Figure reasoning test" har jag för mig, på psyket brukar det vara WAIS om man är vuxen. Jag har gjort WISC (motsvarande för barn) men minns inte resultatet.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Truly » 2009-12-29 0:35:12

FunLight skrev:Nu har jag testat på en Engelsk sida med blandade frågor, och då gick det betydligt bättre, så en test som bara fokuserar på ett visst tänk, tycker jag inte speglar Iq´n på rätt sätt.

Mitt resultat på det Engelska testet, och länken dit:

Number of correct answers: 7/10
Your level: Superior intelligence. 14% of people who passed the test got this score.

http://www.iqtestfree.net/



Jag gjorde det där testet du rekommenderade och jag fick 9/10. Men fråga 9 förstod jag inte alls. Engelska är inte ett favoritämne och jag hade svårt att tolka allt det där med the tenth of a quarter of a fifth of 12,000. (eller vad det nu stod?). Hajjade ingenting! :lol:

I övrigt har jag gjort WAIS men inte fått något resultat ännu. Jag väntar ju på den slutliga rapporteringen i januari.

Annars tror jag att jag har en ganska medelmåttig IQ även om jag fixar IQ-test bra. Jag brukar vara skitbra på sk. "Figure reasoning test", men urusel på långa textformulerade frågor där det ingår flera uträkningar i samma fråga (dåligt arbetsminne kanske?) Fixar det med papper och penna men inte i huvudet.

Röstar kanske senare då jag fått resultatet!
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 22:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav FunLight » 2009-12-29 11:13:13

Truly skrev:
Jag gjorde det där testet du rekommenderade och jag fick 9/10. Men fråga 9 förstod jag inte alls. Engelska är inte ett favoritämne och jag hade svårt att tolka allt det där med the tenth of a quarter of a fifth of 12,000. (eller vad det nu stod?). Hajjade ingenting! :lol:


Sådana frågor vet jag inte om återspeglar Iq direkt, för där handlar det nog mer om att veta hur man ska "läsa" frågan.
Har man gjort dom förr, vet man att läsa frågan baklänges för att få fram ett resultat. 12000/5/4/10 borde ge det rätta svaret. (Hoppas jag.. :roll: )

Det andra provet jag hänvisade till, har många fler frågor, och av varierande karaktär. Dock fortfarande engelska, men det gick ju bra ändå om du fick 9/10... :wink:
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 22:36:21, redigerad totalt 1 gång.
FunLight
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Gefle

Inläggav Truly » 2009-12-29 13:51:39

FunLight skrev:
Truly skrev:
Jag gjorde det där testet du rekommenderade och jag fick 9/10. Men fråga 9 förstod jag inte alls. Engelska är inte ett favoritämne och jag hade svårt att tolka allt det där med the tenth of a quarter of a fifth of 12,000. (eller vad det nu stod?). Hajjade ingenting! :lol:


Sådana frågor vet jag inte om återspeglar Iq direkt, för där handlar det nog mer om att veta hur man ska "läsa" frågan.
Har man gjort dom förr, vet man att läsa frågan baklänges för att få fram ett resultat. 12000/5/4/10 borde ge det rätta svaret. (Hoppas jag.. :roll: )

Det andra provet jag hänvisade till, har många fler frågor, och av varierande karaktär. Dock fortfarande engelska, men det gick ju bra ändå om du fick 9/10... :wink:


Haha...vet du FunLight. Jag tolkade det där med "quarter" och efterföljande harrang som att det handlade om pengar (amerikanska sådana) så jag gav upp nästan direkt och kryssade bara i något som lät så där lite rimligt bra, lite mittemellan.
Men nu när du gav mig förklaringen så hajjar jag ju att det enbart var en matematisk uträkning. Jag satt och funderade hur mycket ett quarter av en dollar kunde vara och trasslade in mig i en massa funderingar angående den amerikanska valutan. :mrgreen: :-)121
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 22:36:21, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav FunLight » 2009-12-30 0:33:48

Truly skrev:
FunLight skrev:
Truly skrev:
Jag gjorde det där testet du rekommenderade och jag fick 9/10. Men fråga 9 förstod jag inte alls. Engelska är inte ett favoritämne och jag hade svårt att tolka allt det där med the tenth of a quarter of a fifth of 12,000. (eller vad det nu stod?). Hajjade ingenting! :lol:


Sådana frågor vet jag inte om återspeglar Iq direkt, för där handlar det nog mer om att veta hur man ska "läsa" frågan.
Har man gjort dom förr, vet man att läsa frågan baklänges för att få fram ett resultat. 12000/5/4/10 borde ge det rätta svaret. (Hoppas jag.. :roll: )

Det andra provet jag hänvisade till, har många fler frågor, och av varierande karaktär. Dock fortfarande engelska, men det gick ju bra ändå om du fick 9/10... :wink:


Haha...vet du FunLight. Jag tolkade det där med "quarter" och efterföljande harrang som att det handlade om pengar (amerikanska sådana) så jag gav upp nästan direkt och kryssade bara i något som lät så där lite rimligt bra, lite mittemellan.
Men nu när du gav mig förklaringen så hajjar jag ju att det enbart var en matematisk uträkning. Jag satt och funderade hur mycket ett quarter av en dollar kunde vara och trasslade in mig i en massa funderingar angående den amerikanska valutan. :mrgreen: :-)121


Känner jag igen. Ibland kommer jag in på fel spår från början, och tänker inte en sekund på att det kan finnas fler sätt/fel än det jag tänker på. Brukar bli rätt irriterande när jag väl kommer på att skallen har spelat mig det vanliga sprattet,,, igen..!!

:lol: Som det kan bli ibland...
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 22:36:21, redigerad totalt 1 gång.
FunLight
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Gefle

Inläggav Tecco » 2010-01-30 18:28:30

Mitt iq test visade 100 p.

Gjordes när jag gjorde utredningen.
Det dras dock ner lite i poäng på grund av att jag som barn skelade och det påverkar i dag mitt sätt att förstå/se tex storlek elelr om saker är vridna osv..

Jag har brytningsfel. Så jag har också svårt att se skillnader mellan vissa bokstäver elelr symbooler som fanns i testet vilket ledde till fel.
Senast redigerad av Tecco 2011-05-04 22:36:21, redigerad totalt 1 gång.
Tecco
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-01-30
Ort: Upplands Väsby

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in