AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Sheyen » 2012-11-28 12:29:28

Kan inte rösta.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav rapchic » 2012-11-28 15:47:13

Sheyen skrev:Kan inte rösta.

när du säger det så har du rätt, det är som om TS inte tänkt på att det finns folk under 100 (el 131-139 utan mensamedlemsskap). om jag minns rätt så räknas även tex 90-99 som medel så inte ens folk med medel får vara med :-)003
Jag borde få välja två alternativ för jag är just där i skiljelinjen mellan två :wink:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2012-11-30 0:43:19

Pikachu, varför skriver du med jobbigt dubbelt radavstånd och konstiga radbrytningar?
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2012-11-30 12:32:52

nallen skrev:Pikachu, varför skriver du med jobbigt dubbelt radavstånd och konstiga radbrytningar?


Hum, i tron att det skall bli mera lättläst :oops: .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2012-11-30 12:38:20

Men hoppas att budskapet i texten framgick :mrgreen: .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2012-11-30 12:49:54

Det viktigaste när man kommunicerar är ju att man förstår varandra
men visst sen skadar det ju inte att det man skriver är grammatiskt korrekt.

Beror nog på vem man frågar vad som denne tycker är viktigast: grammatik eller budskap.

En del skulle nog kanske säga grammatik.....
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2012-11-30 13:12:09

I WAIS-III testet så var det vissa delar som inte gav några högre poäng, bl.a. mitt minne, men o andra sidan så står det också i papprerna att det är ett begåvningstest, vad jag kan se så är det alltså bara vissa delar på testet som har med intelligens att göra.

Har jag fel eller rätt här?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-11-30 13:15:04

Charlie72 skrev:I WAIS-III testet så var det vissa delar som inte gav några högre poäng, bl.a. mitt minne, men o andra sidan så står det också i papprerna att det är ett begåvningstest, vad jag kan se så är det alltså bara vissa delar på testet som har med intelligens att göra.

Har jag fel eller rätt här?


Nej hela testet är ett begåvningstest. Så helt klart har det med intelligens att göra. Varför tror du annars att det mäter IK?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2012-11-30 13:29:09

Nja, vill inte låta besserwisser aktig men alla WAIS testerna är rena intelligenstester, begåvningstester, begåvnings batterier eller om man så vill test för att mäta allmänintellektuell förmåga.

Anledningen att det finns flera deltester av en viss typ av förmåga har att göra med att testet är "viktat" dvs. att vissa förmågor är viktigare än andra. Ett exempel på detta kan vara att jämföra med en dators prestanda. Om man spelar datorspel som är väldigt grafik krävande så spelar det större roll vad man har för grafik kort än hur stor ens hårddisk är. Detsamma gäller funktion i samhället som kan jämföras med tex. att simultanförmåga är viktigare än att kunna Hebreiska i Sverige. Därmed inte sagt att det inte är viktigt att kunna Hebreiska för alla förmågor som är bra medverkar till ett lättsammare liv.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2012-11-30 13:42:33

Missade att du gjorde ett inlägg slackern medan jag svarade på charlies fråga, :oops: sorry.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-11-30 13:49:08

Charlie72 skrev:I WAIS-III testet så var det vissa delar som inte gav några högre poäng, bl.a. mitt minne, men o andra sidan så står det också i papprerna att det är ett begåvningstest, vad jag kan se så är det alltså bara vissa delar på testet som har med intelligens att göra.

Har jag fel eller rätt här?


Om det inte har med intelligens varför tror du då att intelligens är med i namnet?

WAIS=Wechsler Adult Intelligence Scale.

http://www.pearsonassessment.se/se/Vara ... /WAIS-III/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-11-30 13:49:42

Pikachu skrev:Missade att du gjorde ett inlägg slackern medan jag svarade på charlies fråga, :oops: sorry.


Det gör inget lätt hänt. :) Så absolut inget att be om ursäkt för.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 13:51:14

Tillämpad intelligens såsom inom matematik kanske är mer betydelsefullt.

@slackern, För att skaparen vill få andra att tro att det handlar om just intelligens ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-11-30 16:25:50

Jag gjorde några tester på BUP där resultatet värderades på en 9 gradig skala jag har aldrig lyckats hitta vad det är för skala efter det, ingen vet typ vad jag pratar om. Jag hade 9 på den skalan vilket tydligen var jättebra. Önskar jag kunde komma ihåg vad eländet hette åtminstone! :-)051
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-11-30 16:34:49

VeganGeekGirl skrev:Jag gjorde några tester på BUP där resultatet värderades på en 9 gradig skala jag har aldrig lyckats hitta vad det är för skala efter det, ingen vet typ vad jag pratar om. Jag hade 9 på den skalan vilket tydligen var jättebra. Önskar jag kunde komma ihåg vad eländet hette åtminstone! :-)051


Det är säkert WISC-3 du har gjort.

WISC-III är avsett att ge en allsidig belysning av kognitivt fungerande hos barn och ungdomar i åldern 6 till 16 år. Med hjälp av skalans tretton deltest genereras poäng för verbal IK, performance IK samt för helskale IK. Resultat kan räknas fram även för faktorerna Verbal Förståelse, Perceptuell Organisation, Uppmärksamhet och Snabbhet. De tretton deltesten är: Information, Bildkomplettering, Kodning, Likheter, Bildarrangemang, Aritmetik, Blockmönster, Ordförråd, Figursammansättning, Förståelse, Symbolletning, Sifferrepetition och Labyrinter. I den svenska manualen beskrivs bakgrunden till Wechslerskalorna samt det svenska utprövningsarbetet och skalans statistiska egenskaper.


http://www.pearsonassessment.se/se/Vara ... /WISC-III/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 16:51:56

Tar testerna med hjärnans plasticitet i sammanhanget?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Tikki » 2012-11-30 16:57:43

Sheyen skrev:Kan inte rösta.

Jo, för din IQ är betydligt högre än vad nåt test har sagt. :-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-11-30 17:07:47

slackern skrev:
VeganGeekGirl skrev:Jag gjorde några tester på BUP där resultatet värderades på en 9 gradig skala jag har aldrig lyckats hitta vad det är för skala efter det, ingen vet typ vad jag pratar om. Jag hade 9 på den skalan vilket tydligen var jättebra. Önskar jag kunde komma ihåg vad eländet hette åtminstone! :-)051


Det är säkert WISC-3 du har gjort.

WISC-III är avsett att ge en allsidig belysning av kognitivt fungerande hos barn och ungdomar i åldern 6 till 16 år. Med hjälp av skalans tretton deltest genereras poäng för verbal IK, performance IK samt för helskale IK. Resultat kan räknas fram även för faktorerna Verbal Förståelse, Perceptuell Organisation, Uppmärksamhet och Snabbhet. De tretton deltesten är: Information, Bildkomplettering, Kodning, Likheter, Bildarrangemang, Aritmetik, Blockmönster, Ordförråd, Figursammansättning, Förståelse, Symbolletning, Sifferrepetition och Labyrinter. I den svenska manualen beskrivs bakgrunden till Wechslerskalorna samt det svenska utprövningsarbetet och skalans statistiska egenskaper.


http://www.pearsonassessment.se/se/Vara ... /WISC-III/


Tack! Äntligen någon som förstått vad jag pratar om! Jag råkade på en psykologkandidat som körde hur många test som helst på mig. Jag var 14 år tyckte han var helt blåst och vägrade länge svara på frågor jag inte kunde svara ett ord på. Efter ett tag blev jag mer medgörlig eftersom jag motvilligt men ändå började tycka att det var rätt kul ändå. Även om jag fortfarande ogillade honom starkt.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Tikki » 2012-11-30 17:19:36

Jag har gjort ett omfattande test med 9-gradig skala.
Den kallas StaNine-skalan, men heter egentligen Standard Nine.
Jag har för mig att man översätter till IQ genom att multiplicera med 17.
17*9=153. :-)049
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2012-11-30 17:29:23

Apropå frågan i början av tråden om varför ngn skulle vilja ha LÅG IK:

Folk och samhället i stort (och inte minst jag själv) kanske skulle ställa lägre krav på mig idag om jag hade haft en lägre IK? Kanske skulle jag bli mer accepterad, känna mig mer tillfreds med mig själv o d jag faktiskt kan prestera UTAN att behöva KOMPENSERA så att jag blir utbränd.. Jag tror fortf att jag utvecklas av utmaningar, men kraven e ju såå höga, inte minst på vanliga arbetsmarknaden.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2012-11-30 20:35:59

slackern skrev:
Charlie72 skrev:I WAIS-III testet så var det vissa delar som inte gav några högre poäng, bl.a. mitt minne, men o andra sidan så står det också i papprerna att det är ett begåvningstest, vad jag kan se så är det alltså bara vissa delar på testet som har med intelligens att göra.

Har jag fel eller rätt här?


Nej hela testet är ett begåvningstest. Så helt klart har det med intelligens att göra. Varför tror du annars att det mäter IK?


Jag har lite svårt att se vad minne har med intelligens att göra?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-11-30 23:13:27

Charlie72 skrev:
slackern skrev:
Charlie72 skrev:I WAIS-III testet så var det vissa delar som inte gav några högre poäng, bl.a. mitt minne, men o andra sidan så står det också i papprerna att det är ett begåvningstest, vad jag kan se så är det alltså bara vissa delar på testet som har med intelligens att göra.

Har jag fel eller rätt här?


Nej hela testet är ett begåvningstest. Så helt klart har det med intelligens att göra. Varför tror du annars att det mäter IK?


Jag har lite svårt att se vad minne har med intelligens att göra?


Det är nog arbetsminne. Kanske också korttidsminne. Men det som mäts med minne är hur många bollar du kan hålla i luften. Så helt klart har det med intelligens att göra. Kommer du inte ihåg ett delmoment utav en uppgift blir inte slutresultatet bra.Det är bra att ha ett bra arbetsminne för att arbetsuppgifter ske flyta på istället för att haka upp sej på detaljer hela tiden. Typ något i den stilen.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2012-11-30 23:25:36

slackern skrev:
Charlie72 skrev:
slackern skrev:
Nej hela testet är ett begåvningstest. Så helt klart har det med intelligens att göra. Varför tror du annars att det mäter IK?


Jag har lite svårt att se vad minne har med intelligens att göra?


Det är nog arbetsminne. Kanske också korttidsminne. Men det som mäts med minne är hur många bollar du kan hålla i luften. Så helt klart har det med intelligens att göra. Kommer du inte ihåg ett delmoment utav en uppgift blir inte slutresultatet bra.Det är bra att ha ett bra arbetsminne för att arbetsuppgifter ske flyta på istället för att haka upp sej på detaljer hela tiden. Typ något i den stilen.


Men jag ser fortfarande inte att det skulle ha så mycket med intelligens att göra, att ha koll på många saker sammtidigt framstår för mig mera som en slags begåvning?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-11-30 23:37:45

Charlie72 skrev:
slackern skrev:
Charlie72 skrev:
Jag har lite svårt att se vad minne har med intelligens att göra?


Det är nog arbetsminne. Kanske också korttidsminne. Men det som mäts med minne är hur många bollar du kan hålla i luften. Så helt klart har det med intelligens att göra. Kommer du inte ihåg ett delmoment utav en uppgift blir inte slutresultatet bra.Det är bra att ha ett bra arbetsminne för att arbetsuppgifter ske flyta på istället för att haka upp sej på detaljer hela tiden. Typ något i den stilen.


Men jag ser fortfarande inte att det skulle ha så mycket med intelligens att göra, att ha koll på många saker sammtidigt framstår för mig mera som en slags begåvning?


Men tänk så här då: Även om du har världens sifferbegåvning och fantastisk språklig förmåga kommer du om du har ett riktigt uselt arbetsminne inte att kunna prestera. WAIS mäter en mängd olika begåvningar som sedan viktas och kokas ihop till en siffra, uppmätt IK. Det spelar ingen roll hur smart man är om man har så dåligt arbetsminne att man ändå är helt dum i huvudet. Därför är arbetsminne i allra högsta grad relevant. Utan tillräckligt arbetsminne blir det omöjligt att få ihop delar till en helhet. Att få ihop till en helhet är en viktig del av intelligens. Utan den förmågan kan man inte analysera.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in