Filmtips, alla kategorier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-13 5:25:19

earlydayminer skrev:
Moggy skrev:Ser givetvis fram emot att se den!

Mina förväntningar på den är lite blandade. Den komer nog att vara bra, storslagen, episk och väldigt snyggt gjort med mycket action.

Jag hoppas att samma fenomen gör sig gällande nu med Avatar, och att vi får se lite sjyssta filmer som främmande världar och utomjordiska civiliationer.


Det vore underbart. Och jag tror också den kommer bli helt sjukt storslagen.

Det jag avskyr mest med sådana här filmer är att det blir så mycket hysteri.


Ord.

Vad jag har sett verkar det som en sjukt intressant film, dock. Och hysteri brukar det vara vid ganska mediokra filmer.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:02:14, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Denper » 2009-12-13 23:13:46

Att själva berättelsen är så standard som man kan vänta sig försöker jag bortse från så att det inte stör inlevelsen alltför mycket.

Men musiken! Bildspelet! Och lagom sentimentalt, får nog ta med kudden ändå.
Senast redigerad av Denper 2011-05-04 11:02:14, redigerad totalt 1 gång.
Denper
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Karlstad

Inläggav BMW » 2009-12-14 23:38:53

Uppenbarligen har regissören hittat inspiration från National Geographics
hypotetiska planet/måne Blue moon.


Bild


http://en.wikipedia.org/wiki/Aurelia_and_Blue_Moon

http://channel.nationalgeographic.com/c ... in_fs.html
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 11:02:15, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-14 23:53:11

BMW skrev:Uppenbarligen har regissören hittat inspiration från National Geographics
hypotetiska planet/måne Blue moon.


Bild


http://en.wikipedia.org/wiki/Aurelia_and_Blue_Moon

http://channel.nationalgeographic.com/c ... in_fs.html


Fast jag personligen har utan att vetat om att vetenskapare tänker så, tänkt att runt Jupiter skulle nog en sån planet kunna finnas. Dessutom skrev han Avatar på nittiotalet. :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-14 23:53:40

Jag har beställt biljetter nu, och ska se filmen den 21 - på måndag!
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav BMW » 2009-12-15 18:33:50

Liljencroowna skrev:
BMW skrev:Uppenbarligen har regissören hittat inspiration från National Geographics
hypotetiska planet/måne Blue moon.


Bild


http://en.wikipedia.org/wiki/Aurelia_and_Blue_Moon

http://channel.nationalgeographic.com/c ... in_fs.html


Fast jag personligen har utan att vetat om att vetenskapare tänker så, tänkt att runt Jupiter skulle nog en sån planet kunna finnas. Dessutom skrev han Avatar på nittiotalet. :)


Jupiter är för långt borta för att en jordliknande planet skulle kunna cirkla runt den, men i princip är det riktigt. Avatar har klara drag från Blue Moon, Fantasia, Matrix and Terminator 8)

Moggy skrev:Själv vill jag ha lite mer komplicerad story med ett filosofiskt djup och moraliska dilemman, i synnerhet då det handlar om Scifi och kontakt med en utomjordisk civilisation.

Jag hoppas att samma fenomen gör sig gällande nu med Avatar, och att vi får se lite sjyssta filmer som främmande världar och utomjordiska civiliationer.


Filmen är helt orealistisk med intelligenta utomjordingar som både ser ut och beter sig som människor! :shock: Men den måste nog vara lättsmält, lättförståelig och underhållande för att bli riktigt lönsam. :P
Varför tas inte problematiken med alla de mikroorganismer som rimligtvis måste finnas även på denna levande måne, som borde angripa människorna så fort de exponerar sig?

Intelligenta "aliens" liknar och beter sig alltid som människor i Scifi-filmer, vilket är helt vansinnigt :roll: enda två intressanta undantagen i genren är 2001 och Solaris som kom med lite mer udda koncept.
Snälla "aliens" ser ut som kramdjur och elaka liknar insekter, reptiler eller korsningar av bägge. Det är osannolikt att andra civilisationer skulle vara ungefär på våran nivå, sannolikt ligger de millioner eller miljarder före oss i teknologisk utveckling och vi skulle antagligen vara lika intressanta för dem som bakterier eller myror i en myrstack.




http://www.youtube.com/watch?v=S8MmLVSF ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=h76JFOuCpXI

http://www.youtube.com/watch?v=y6vHQbsr ... re=related
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 11:02:16, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Miche » 2009-12-15 18:41:54

Realismen i stort sett alla Sci-Fi filmer är väldigt låg, men det förtar ändå inte nöjet att titta på dem, för trots allt finns det en liten chans att något kan stämma, vi vet ju faktiskt ingenting om vad som finns därute...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 11:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Moggy » 2009-12-15 19:40:40

BMW skrev:

Intelligenta "aliens" liknar och beter sig alltid som människor i Scifi-filmer, vilket är helt vansinnigt :roll: enda två intressanta undantagen i genren är 2001 och Solaris som kom med lite mer udda koncept.
Snälla "aliens" ser ut som kramdjur och elaka liknar insekter, reptiler eller korsningar av bägge. Det är osannolikt att andra civilisationer skulle vara ungefär på våran nivå, sannolikt ligger de millioner eller miljarder före oss i teknologisk utveckling och vi skulle antagligen vara lika intressanta för dem som bakterier eller myror i en myrstack.



Enemy Mine är en ganska intressant film om vänskad mellan en människa och en alien. Handlar om hur människan är i krig med en annan civilisation. Under en strid så kraschar en människa och en av dessa aliens på en öde planet och de tvingas lära sig att kommunicera och lita på varann för att överleva.

Sevärd film, intreesant temt, typisk 80-tals film, sådär lite lagom B-ig.


http://www.imdb.com/title/tt0089092/
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-15 22:10:15

BMW skrev:
Liljencroowna skrev:
BMW skrev:Uppenbarligen har regissören hittat inspiration från National Geographics
hypotetiska planet/måne Blue moon.


Bild


http://en.wikipedia.org/wiki/Aurelia_and_Blue_Moon

http://channel.nationalgeographic.com/c ... in_fs.html


Fast jag personligen har utan att vetat om att vetenskapare tänker så, tänkt att runt Jupiter skulle nog en sån planet kunna finnas. Dessutom skrev han Avatar på nittiotalet. :)


Jupiter är för långt borta för att en jordliknande planet skulle kunna cirkla runt den, men i princip är det riktigt. Avatar har klara drag från Blue Moon, Fantasia, Matrix and Terminator 8)


Haha! Jag menade jupiterplanet! Klart som fanken att inte JUPITER som sådan har det... men en jupiterplanet.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav BMW » 2009-12-15 23:57:23

Liljencroowna skrev:Haha! Jag menade jupiterplanet! Klart som fanken att inte JUPITER som sådan har det... men en jupiterplanet.


Menade Jupiterplanet jag också, men att våran Jupiter ligger för långt ut från Solen för att en måne skulle kunna ha jordiskt klimat.

Jupiterplaneter med jordliknande månar måste alltså ligga betydligt närmare sin sol. (Om inte solen i fråga är mycket större men då är dess livscyckel såpass kort att avancerat liv knappast hinner utvecklas.)

Forskare tror att det kan finnas liv i havet under isen på månen Europa(som innehåller dubbelt så mycket vatten som alla oceaner på Jorden) som circlar runt Jupiter, då ökar antalet planeter i universum som kan ha liv ett astronomiskt antal gånger, då handlar det inte om tropiska Avatar månar..

Intressant repotage om ismånen Europa och den framtida utforskningen av den.


http://www.youtube.com/watch?v=5FJM9-c_ ... playnext=1
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-16 8:22:45

BMW skrev:
Liljencroowna skrev:Haha! Jag menade jupiterplanet! Klart som fanken att inte JUPITER som sådan har det... men en jupiterplanet.


Menade Jupiterplanet jag också, men att våran Jupiter ligger för långt ut från Solen för att en måne skulle kunna ha jordiskt klimat.

Jupiterplaneter med jordliknande månar måste alltså ligga betydligt närmare sin sol. (Om inte solen i fråga är mycket större men då är dess livscyckel såpass kort att avancerat liv knappast hinner utvecklas.)

Forskare tror att det kan finnas liv i havet under isen på månen Europa(som innehåller dubbelt så mycket vatten som alla oceaner på Jorden) som circlar runt Jupiter, då ökar antalet planeter i universum som kan ha liv ett astronomiskt antal gånger, då handlar det inte om tropiska Avatar månar..

Intressant repotage om ismånen Europa och den framtida utforskningen av den.


http://www.youtube.com/watch?v=5FJM9-c_ ... playnext=1


Jag menade BARA planeten, inte avståndet. Själva fenomenet - måne som man kan leva på. :) Jag tycker att det konceptet är häftigt. Att alltid ha en gigantisk planet på himlen.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Trolsk » 2009-12-16 9:13:34

Jupiters måne Io har för övrigt en enorm vulkanisk aktivitet till följd av att månen kläms av Jupiters gravitation. Dessutom är Jupiter känd som solsystemets dammsugare, eftersom dess gravitation drar till sig kometer och meteroiter; så att en måne intill en så stor planet lever med en markant ökad risk för meteoritnedslag.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-16 9:19:25

Trolsk skrev:Jupiters måne Io har för övrigt en enorm vulkanisk aktivitet till följd av att månen kläms av Jupiters gravitation. Dessutom är Jupiter känd som solsystemets dammsugare, eftersom dess gravitation drar till sig kometer och meteroiter; så att en måne intill en så stor planet lever med en markant ökad risk för meteoritnedslag.


LOL. Det tänkte jag inte på. Men Alfa Centauri har ju 3 solar, så det kanske inte är ett problem för Avatar-världen... :P
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-17 8:48:01

En bra recension av filmen:

http://www.moviezine.se/film/avatar
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Moggy » 2009-12-21 18:58:32

Nu har jag precis kommit hem från bion, där jag sett Avatar.

Vad tyckte jag då? Tja, den överträffade helt klart mina rätt måttliga förväntningar.

Tekniskt sett är den fantastisk och får nog ses som banbrytande.

Visuellt imponerande, en del verkligt underbara scener. Väldigt övertygande interaktion mellan karaktärerna och omgivningen. En del skulle förmodligen säga att det blev lite för mycket och att det till och från blev en psykedelisk disneyfilm när huvudpersonerna skuttar och flyger omkring i en lysande och blinkande skogsvärld. Jäkligt läckert gjort iaf och en fröjd att se på.

Na´vi-folket är skildrade med en del djup och här märks det att filmskaparna har lagt ned en hel del jobb på att får dom att bli nåt mer än blå och gulliga figurer som man ska tycka synd om. Dock påminner dom aningen för mycket om en idealisk syn på indianer.


Storymässigt då? Det är väl här det brister lite, eller åtminstone var ungefär vad jag förväntade mig. Storyn påminner väldigt mycket om "Dansar med Vargar" kombinerat med "Starship Troopers", plus en rejäl dos Disney och lite grann av "Sagan on ringen" och "Fifth Element". I stort sett förutsägbar och med inga större knorrar i storyn, alla som ser den kommer att förstå allt som händer och inga frågetecken uppstår.

I det stora hela ett standardupplägg. Inga större djup i några moraliska, filosofiska och politiska frågor. I princip total frånvaro av sex och våldet är av typen familjevänligt.


Avatar är en påkostad, välgjord och imponerande film som riktar sig till en bred publik och som innehåller lagom mycket av alla ingredienser. Kommer knappast att bli nån kultfilm men kommer säkert att stå hemma hos många som bluray-skiva.

Skulle inte bli förvånad om det blir en TV-serie om Na´vi-folket.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-21 19:10:47

Moggy skrev:Nu har jag precis kommit hem från bion, där jag sett Avatar.

Vad tyckte jag då? Tja, den överträffade helt klart mina rätt måttliga förväntningar.

Tekniskt sett är den fantastisk och får nog ses som banbrytande.

Visuellt imponerande, en del verkligt underbara scener. Väldigt övertygande interaktion mellan karaktärerna och omgivningen. En del skulle förmodligen säga att det blev lite för mycket och att det till och från blev en psykedelisk disneyfilm när huvudpersonerna skuttar och flyger omkring i en lysande och blinkande skogsvärld. Jäkligt läckert gjort iaf och en fröjd att se på.

Na´vi-folket är skildrade med en del djup och här märks det att filmskaparna har lagt ned en hel del jobb på att får dom att bli nåt mer än blå och gulliga figurer som man ska tycka synd om. Dock påminner dom aningen för mycket om en idealisk syn på indianer.


Storymässigt då? Det är väl här det brister lite, eller åtminstone var ungefär vad jag förväntade mig. Storyn påminner väldigt mycket om "Dansar med Vargar" kombinerat med "Starship Troopers", plus en rejäl dos Disney och lite grann av "Sagan on ringen" och "Fifth Element". I stort sett förutsägbar och med inga större knorrar i storyn, alla som ser den kommer att förstå allt som händer och inga frågetecken uppstår.

I det stora hela ett standardupplägg. Inga större djup i några moraliska, filosofiska och politiska frågor. I princip total frånvaro av sex och våldet är av typen familjevänligt.


Avatar är en påkostad, välgjord och imponerande film som riktar sig till en bred publik och som innehåller lagom mycket av alla ingredienser. Kommer knappast att bli nån kultfilm men kommer säkert att stå hemma hos många som bluray-skiva.

Skulle inte bli förvånad om det blir en TV-serie om Na´vi-folket.


Riktigt bra recension som motsvarade mina känslor. Såg den i lördags istället för idag. :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav earlydayminer » 2009-12-21 19:21:41

Jag skulle ha sett den i Lördags, men personerna jag skulle se den med valde att festa istället.

Hur som helst, jag ser fram emot den! Fin recension, Moggy.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav KrigarSjäl » 2009-12-21 19:26:00

De där na´vierna, ser de inte jävligt gay ut?

Bra och tydliggörande recension för övrigt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2009-12-21 19:53:55

KrigarSjäl skrev:De där na´vierna, ser de inte jävligt gay ut?




Njae, dom funkar rätt bra. Dom känns lagomt exotiska och tilldragande, och det går att ta dom på allvar som krigare.


Kan väl tänka mig att en viss forummedlem som inte får skriva här nu gärna dela säng med den kvinnliga Na´vihuvudkaraktären....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav BMW » 2009-12-21 21:19:42

Har också sett filmen, tekniskt var den imponerade, speciellt i 3d, vackra naturscenerier, kul koncept med alla Pandoras organismer som verkade ha lysmaskgener i sig.

Na´vi folket var levande klichéer på "den ädle vilden" och verkade vara en mix av massaier och indianfolk. Fullständigt orealistiskt med "aliens" som ser ut och beter sig precis som människor..Varför hade inte Na´vi folket sex lemmar som alla andra djur på Pandora, då skulle inte kärleksscenerna vara lika övertygande kanske?

Handlingen var ytterst medioker med det nu nästan tröttsamma handlingen om den elaka jordiska företagskoperationen med dess korrupta ondskefulla tjänstemän som till sist får sitt välförtjänta straff.

Men filmen som helhet var en utmärkt matinéfilm och tekniskt var den epokgörande.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Moggy » 2009-12-21 22:11:05

BMW skrev: Fullständigt orealistiskt med "aliens" som ser ut och beter sig precis som människor..Varför hade inte Na´vi folket sex lemmar som alla andra djur på Pandora, då skulle inte kärleksscenerna vara lika övertygande kanske?


Men filmen som helhet var en utmärkt matinéfilm och tekniskt var den epokgörande.



Vi får ju hoppas att Avatar orsakar att tekniken bakom den blir tillgänglig för fler och billigare produktioner så att vi kan få se lite smalare, djupare och mer intressanta filmer på temat.

Kan bara föreställa mig hur bra det skulle kunna bli men en film som är lika snygg som Avatar men som riktar in sig till en smalare och mer kräsen publik.




Sen där det är utomjordingarna ser ut om oss och pratar engelska....visst...men jag kan ta det då det skulle komplicera storyn att försöka skildra några väldigt främmande varelser...kanske vi kan få se det i nån kommande film istället.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav sugrövmanövern » 2009-12-22 4:35:39

Moggy skrev:Kan väl tänka mig att en viss forummedlem som inte får skriva här nu gärna dela säng med den kvinnliga Na´vihuvudkaraktären....
Precis vad jag tänkte när jag såg filmen. Funderar på att rentav försöka ta mig till en bio och se den i 3d. Tyckte det var en rätt söt och lättsamt underhållande barnfilm. Kan nog vara maffigt i 3d.

Får skaffa en kateter först dock så man slipper gå på toa.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Fredriksam » 2009-12-27 20:21:59

Avatar är en jättebra film. Har redan sett den två gånger på bio och tänker förmodligen se den en tredje gång.

Bion i Karlskrona har inte 3D men det spelar ingen roll. Jag skelar en del på ögat så jag skulle nog ändå inte märka någon skillnad.

Tyckte Bansheen och Thanatorn var skitcool. Och vem skulle inte vilja hoppa i säng med Neytiri?

Enda dåliga är att låten i slutet vid eftertexterna låter som "My heart will go on" Svagt. Stannade kvar ett tag senast jag såg filmen och märkte att efter en del text kom "Misslyckade tagningar" Hur kul som helst.

Det var så mycket folk och jag satt högt upp och väntade på att tränslen skulle minska. Därför stannade jag kvar en stund.

Första gången jag såg filmen, applåderade flera spontant, men fick inte med sig alla i bion. Jag klappade också när de andra gjorde
Senast redigerad av Fredriksam 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Inläggav earlydayminer » 2009-12-27 20:39:49

En av mina bröder har sett filmen, han är 3D-grafiker och ansåg att grafiken är mycket bra gjort - men inte banbrytande. Han tyckte mycket om historien och var imponerad av att de lyckades med filosofin bakom.

Fasiken vad sugen jag blir, och fasiken vad trött jag blir på mina två kamrater som valde att festa istället. Nu har jag inga pengar över till bio, bara till mat - NEJ! Prioriterar ej bio över mat. Så jag får vänta. *Suck*
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 11:02:17, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in