Filmtips, alla kategorier
Moderatorer: Alien, barracuber, atoms
Pemer skrev:Butterfly Effect är underbar. Det har kommit en tvåa som inte når samma höjder, men... ettan är verkligen en fantastisk story...
Har även sett nyligen DVD-släppta del tre också, som tänjde rätt mycket på konceptet. Gick an, men inte mycket mer.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:02:21, redigerad totalt 1 gång.
Haha, så såg jag för första gången på länge om två på sin tid, i mitt tycke, jättehäftiga nu 30 år gamla filmer, från 1980: Timmen Noll (The Final Countdown) och Lyft Titanic! (Raise the Titanic!)
"The Final Countdown" (som var några år före Europes hitlåt med samma namn
) är alltså rullen där hangarfartyget USS Nimitz den 6 december 1980 (varför det nu skulle behöva vara just samma datum?) hamnar i något slags "elektrisk storm" och förflyttas till den 6 december 1941, och hinner påbörja en offensiv mot den annalkande japanska eskadern på väg mot Pearl Harbor innan plötsligt samma märkliga naturfenomen återkommer och plötsligt skeppet och de plan som redan lyft förs tillbaka till nutid.
Filmen var ganska roligt gjord, och har givetvis en obligatorisk tidsreseknorr kring att en nutida person blir kvar i det förflutna och återses 39 år äldre på slutet, tillsammans med den den unga kvinna från 1941 som nu efter 39 får tillbaka sin hund, som blev kvar på skeppet och följde med det till nutid.
"Lyft Titanic!" såg jag redan när det begav sig, och antingen hade jag redan läst boken eller gjorde det snart under de närmaste åren.
Här har tidens tand inte varit snäll mot den stackars filmen. Det var väl 1987 man hittade Titanic i verkligheten och konstaterade i vilket dåligt skick hon var. Och inte minst att hon faktiskt bröts av på på mitten vid sjunkandet. Om detta hade tydligen vittnesmålen aldrig varit helt tydliga fram till dess. När Clive Cussler skrev romanen 1976 och när filmen gjordes 1980 hade man alltså såvitt jag förstår ärligt inte en susning om att Titanic inte låg på Atlantens botten i ett stycke.
Med den vetskapen idag blir det en ganska rolig känsloeffekt att se filmens scen där Titanic 68 år senare fullbordar jungfrufärden och bogseras i hamn i New York. Dels är det det vördnadsfullt känslomässigt, fy satan vilken grej den händelsen hade varit om det verkligen hade hänt... och samtidigt fnissar man åt det absurda, när man vet alltför väl att det aldrig hade kunnat hända... sedan filmen gjordes har vi ju t ex också sett James Camerons film om själva katastrofen, där det i allra högsta grad är implementerat hur skeppet bröts av... Mitt i alltihop ser man dessutom tvillingtornen i bakgrunden ett par gånger om...
Nåja, det är två charmiga gamla filmer, tänk att 1980 är 30 år bort vid det här laget... - vart sjutton tog de 30 åren vägen???
"The Final Countdown" (som var några år före Europes hitlåt med samma namn
Filmen var ganska roligt gjord, och har givetvis en obligatorisk tidsreseknorr kring att en nutida person blir kvar i det förflutna och återses 39 år äldre på slutet, tillsammans med den den unga kvinna från 1941 som nu efter 39 får tillbaka sin hund, som blev kvar på skeppet och följde med det till nutid.
"Lyft Titanic!" såg jag redan när det begav sig, och antingen hade jag redan läst boken eller gjorde det snart under de närmaste åren.
Här har tidens tand inte varit snäll mot den stackars filmen. Det var väl 1987 man hittade Titanic i verkligheten och konstaterade i vilket dåligt skick hon var. Och inte minst att hon faktiskt bröts av på på mitten vid sjunkandet. Om detta hade tydligen vittnesmålen aldrig varit helt tydliga fram till dess. När Clive Cussler skrev romanen 1976 och när filmen gjordes 1980 hade man alltså såvitt jag förstår ärligt inte en susning om att Titanic inte låg på Atlantens botten i ett stycke.
Med den vetskapen idag blir det en ganska rolig känsloeffekt att se filmens scen där Titanic 68 år senare fullbordar jungfrufärden och bogseras i hamn i New York. Dels är det det vördnadsfullt känslomässigt, fy satan vilken grej den händelsen hade varit om det verkligen hade hänt... och samtidigt fnissar man åt det absurda, när man vet alltför väl att det aldrig hade kunnat hända... sedan filmen gjordes har vi ju t ex också sett James Camerons film om själva katastrofen, där det i allra högsta grad är implementerat hur skeppet bröts av... Mitt i alltihop ser man dessutom tvillingtornen i bakgrunden ett par gånger om...
Nåja, det är två charmiga gamla filmer, tänk att 1980 är 30 år bort vid det här laget... - vart sjutton tog de 30 åren vägen???
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:02:23, redigerad totalt 1 gång.
En av de häftigare gjorda parallellsvärldsfilmer jag hört talas om och skaffat på DVD är Timequest (2000). I filmens upptakt är John F. och Jackie Kennedy på sitt hotellrum i Fort Worth morgonen den 22 november 1963, när en tidsresenär kommer från framtiden och varnar för det som ska hända...
Filmen hoppar mellan diverse olika episoder från 1963 och fram till filmens nutid, 2000, då förre presidenten JFK nyss har avlidit och begravts på månen nära den rymdbas där som bär hans namn... men filmen utspelas enbart i den nya värld som skapas, där JFK aldrig blev skjuten. Inga paradoxer eller så.
Med tidsresenärens varningar om kommande hemska mord räddas minst tre historiska amerikaner som i vår värld blev mördade, båda Kennedybröderna och Martin Luther King som på 70-talet är Robert Kennedys vicepresident.
Lite "feelgood", lite "what if..." och dessutom får man fundera i alla fall lite på hur en del egentligen hänger ihop om man ser filmen utan att veta för mycket innan. Men det känns inte som någon viktig del av "plotten".
Gillar man dessutom Bruce Campbell så har han en rolig biroll!
Filmen hoppar mellan diverse olika episoder från 1963 och fram till filmens nutid, 2000, då förre presidenten JFK nyss har avlidit och begravts på månen nära den rymdbas där som bär hans namn... men filmen utspelas enbart i den nya värld som skapas, där JFK aldrig blev skjuten. Inga paradoxer eller så.
Med tidsresenärens varningar om kommande hemska mord räddas minst tre historiska amerikaner som i vår värld blev mördade, båda Kennedybröderna och Martin Luther King som på 70-talet är Robert Kennedys vicepresident.
Lite "feelgood", lite "what if..." och dessutom får man fundera i alla fall lite på hur en del egentligen hänger ihop om man ser filmen utan att veta för mycket innan. Men det känns inte som någon viktig del av "plotten".
Gillar man dessutom Bruce Campbell så har han en rolig biroll!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Dante's Inferno: An Animated Epic
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 11:02:23, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Gran Torino (2008)
User Rating: 8.4/10 (106,981 votes)
Genre: Crime | Drama
Role Models (2008)
User Rating: 7.2/10 (40,716 votes)
Genre: Comedy
Der Untergang (2004)
User Rating: 8.4/10 (75,065 votes)
Genre: Biography | Drama | History | War
A Beautiful Mind (2001)
User Rating: 7.9/10 (117,024 votes)
Genre: Biography | Drama
Requiem for a Dream (2000)
User Rating: 8.5/10 (170,009 votes)
Genre: Drama
The Shawshank Redemption (1994)
User Rating: 9.2/10 (473,089 votes)
The Vanishing (1993)
User Rating: 6.0/10 (8,510 votes)
Genre: Mystery | Romance | Thriller
Aliens (1986)
User Rating: 8.5/10 (158,503 votes)
Genre: Action | Adventure | Horror | Sci-Fi | Thriller
The Shining (1980)
User Rating: 8.5/10 (163,561 votes)
Genre: Horror | Thriller
The Great Escape (1963)
User Rating: 8.4/10 (57,544 votes)
Genre: Action | Adventure | Drama | History | Thriller | War
Skulle kunna tipsa om många, många fler. Detta var de första jag kom att tänka på dock, sorterat efter årtal. Jag andas film och tv-serier (Lost börjar idag, HURRA!).
Edit 1: Fixade lite mer info om filmerna.
Edit 2: Gjorde listan lite mer kompakt.
User Rating: 8.4/10 (106,981 votes)
Role Models (2008)
User Rating: 7.2/10 (40,716 votes)
Genre: Comedy
Der Untergang (2004)
User Rating: 8.4/10 (75,065 votes)
Genre: Biography | Drama | History | War
A Beautiful Mind (2001)
User Rating: 7.9/10 (117,024 votes)
Genre: Biography | Drama
Requiem for a Dream (2000)
User Rating: 8.5/10 (170,009 votes)
Genre: Drama
The Shawshank Redemption (1994)
User Rating: 9.2/10 (473,089 votes)
The Vanishing (1993)
User Rating: 6.0/10 (8,510 votes)
Genre: Mystery | Romance | Thriller
Aliens (1986)
User Rating: 8.5/10 (158,503 votes)
Genre: Action | Adventure | Horror | Sci-Fi | Thriller
The Shining (1980)
User Rating: 8.5/10 (163,561 votes)
Genre: Horror | Thriller
The Great Escape (1963)
User Rating: 8.4/10 (57,544 votes)
Genre: Action | Adventure | Drama | History | Thriller | War
Skulle kunna tipsa om många, många fler. Detta var de första jag kom att tänka på dock, sorterat efter årtal. Jag andas film och tv-serier (Lost börjar idag, HURRA!).
Edit 1: Fixade lite mer info om filmerna.
Edit 2: Gjorde listan lite mer kompakt.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-04 11:02:23, redigerad totalt 1 gång.
- evilmaster
- Anslöt: 2009-06-03
Och här är filmerna man inte ska se. Tidningen Empire har listat de 50 sämsta filmerna genom tiderna. Jag konstaterar till min glädje att jag inte har sett någon av dem och inte hört talas om många heller. Vad sägs t.ex. om "Sex lives of the potato men".
Fast mördartomaterna fick tydligen inte vara med på listan.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/varldens-samsta-filmer-1.1039285
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Och här är filmerna man inte ska se. Tidningen Empire har listat de 50 sämsta filmerna genom tiderna. Jag konstaterar till min glädje att jag inte har sett någon av dem och inte hört talas om många heller. Vad sägs t.ex. om "Sex lives of the potato men".Fast mördartomaterna fick tydligen inte vara med på listan.
Jag har sett mer än 70% på den listan skulle jag tro...
Howard the Duck var en av mina favoritfilmer när jag var mindre. Speed 2 gillar jag fortfarande. I know who killed me är inte heller dålig.
Fast smaken är ju som baken.
- evilmaster
evilmaster skrev:Jag har sett mer än 70% på den listan skulle jag tro...
Howard the Duck var en av mina favoritfilmer när jag var mindre. Speed 2 gillar jag fortfarande. I know who killed me är inte heller dålig.
Jo, och så finns det väl en del filmer som är så dåliga att de blir bra komedier, fast de inte var tänkta så.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:evilmaster skrev:Jag har sett mer än 70% på den listan skulle jag tro...
Jo, och så finns det väl en del filmer som är så dåliga att de blir bra komedier, fast de inte var tänkta så.
Det skulle jag inte vilja säga att dessa filmerna är. Men vill du se filmer som är så dåliga att de är bra så kan jag komma med två tips...
Gayniggers from Outer Space (1992)
Bitch Slap (2009)
- evilmaster
Kortfilm:
The Horribly Slow Murderer with the Extremely Inefficient Weapon by Richard Gale

The Horribly Slow Murderer with the Extremely Inefficient Weapon by Richard Gale
- evilmaster
En grymt bra film, spansk.
Guillermo del Toro som producent, hjärnan bakom Pans labyrinth om ni sett den som även den är en grymt bra film.
Den här filmen fick mig att gå igenom de flesta av känslor, ett riktigt bra betyg skulle den få om jag vore filmkritiker.
Guillermo del Toro som producent, hjärnan bakom Pans labyrinth om ni sett den som även den är en grymt bra film.
Den här filmen fick mig att gå igenom de flesta av känslor, ett riktigt bra betyg skulle den få om jag vore filmkritiker.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 11:02:23, redigerad totalt 1 gång.
http://swegore.wordpress.com/2008/09/09 ... creepshow/
http://www.youtube.com/watch?v=FjH7qB8P8O8
They’re Creeping Up On You!
Sista och obehagligaste kortfilmen handlar om en vresig och elak gubbe med svåra tvångstankar angående renlighet. Ironiskt nog invaderas hans kliniska vita lägenhet av fler och fler kackerlackor som tillslut resulterar i ett ytterst äckligt slut.
http://www.youtube.com/watch?v=FjH7qB8P8O8
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 11:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Adam 2009
En film om en man som lever med AS, han blir kär i en NT kvinna och han försöker på bästa sätt och vis leva med sin AS och göra det bästa av sitt liv.
En bra inblick på hur en person med AS lever.
Mats:
Flyttade detta filmtips till tråden för filmtips.
En bra inblick på hur en person med AS lever.
Mats:
Senast redigerad av keedo 2011-05-04 11:02:24, redigerad totalt 1 gång.
My Name is Khan. Jag är ingen terrorist. Jag har Aspergers.
Indisk succéfilm. Khan är aspergare.
http://oa.egensajt.se/board/my-name-is- ... -t181.html
Mats:
http://oa.egensajt.se/board/my-name-is- ... -t181.html
Mats:
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-04 11:02:24, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-11-06
Den 26 mars kommer årets kanske coolaste film att premiär:
Clash of the Titans
Huvudrollen spelas av hollywoods nya älskling: Sam Worthington (Terminator Salvation, Avatar m.m.)!
Clash of the Titans
Huvudrollen spelas av hollywoods nya älskling: Sam Worthington (Terminator Salvation, Avatar m.m.)!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 11:02:24, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Fantastic Mr. Fox
Regisserad av Wes Anderson (som skrivit en av mina favoritfilmer The Darjeeling Limited, tillsammans med t ex The Life Aquatic with Steve Zissou, The Royal Tenenbaums). Skådespelare som Bill Murray, Owen Wilson, Jason Schwartzman, Willem Dafoe m fl återkommer ofta i hans filmer. Nu har han inte regisserat, skrivit och/eller producerat så där många - men i filmerna som han har regisserat, skrivit och/eller producerat så finns det många duktiga skådespelare. Jag tycker om hans udda stil som innehåller många annorlunda karaktärer. Fantastic Mr. Fox var en överraskning. Underbar animering och i överlag en ganska fartfylld historia.
Regisserad av Wes Anderson (som skrivit en av mina favoritfilmer The Darjeeling Limited, tillsammans med t ex The Life Aquatic with Steve Zissou, The Royal Tenenbaums). Skådespelare som Bill Murray, Owen Wilson, Jason Schwartzman, Willem Dafoe m fl återkommer ofta i hans filmer. Nu har han inte regisserat, skrivit och/eller producerat så där många - men i filmerna som han har regisserat, skrivit och/eller producerat så finns det många duktiga skådespelare. Jag tycker om hans udda stil som innehåller många annorlunda karaktärer. Fantastic Mr. Fox var en överraskning. Underbar animering och i överlag en ganska fartfylld historia.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 11:02:24, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Filmen Agora och Religion.??

Världen kommer att förändras för alltid..!!!
tänkte ta upp denna film och ämnet religion.??
Official Agora Trailer English HD
http://www.youtube.com/watch?v=RbuEhwselE0
som ni vet så gick Rome under när kristendomen tog över och de radikala,fanatiska kristna grupperna ställde politiska krav på förändring i Rome krävde att kristendomen skulle genomsyra hela samhället ,kyrkan skulle ha mera makt..
så är det inte lite samma sak i dag då är det inte farligt att ge fanatiska eller radikala grupper rättigheter i samhället går det då inte att riskera att samma skulle kunna hända som i filmen Agora..??
Kort om filmen
Under 300-talet är det ärofulla Alexandria i Egypten hemvist för det legendariska bioblioteket, ett säte för kunskap och lärande utan jämförelse i den antika världen. Filosofen Hypatia brinner för vetenskapen med sin aldrig svikande passion för sanningen och är påväg att avslöja mysteriet kring solsystemet, århundraden föreCopernicus och Galileo. Men hennes arbete hotas av kristendomens framväxt och konflikter mellan kristna och hedningar. Efter att kejsaren konverterat får den kristna minoriteten i Alexandria större makt och startar våldsamma upplopp på gatorna, vilket leder till inbördeskrig. Mitt i detta kaos slits Hypatia mellan två män som åtrår henne: hennes trogne slav Davus, som tvekar mellan kärleken till Hypatia och den frihet han kan få om han konverterar till kristendomen, och hennes ädle elev Orestes, som är förlitar sig på Hypatias kloka råd.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:02:26, redigerad totalt 1 gång.
Om man ser till historien och Under 300-talet då de fanatiska kristna fraktionerna tog över ROME och förvandlade hela Europa till Medeltiden ,påven och vatikanen och kyrkan fick allt större makt eller absolut makt..
Skulle det kunna hända igen i dag då tänker först och främst nu på de radikala grupperna som bär heltäckande burka eller Niqab skulle dessa inte villja förändra det sekulariserade samhället med politiska krav och religiösa krav på förändring när det gäller shariah lagar ,Islamistisk stat med gällande regler och så.??
Fanatikerna ser ut så hära
http://3quarksdaily.blogs.com/3quarksda ... 4_0054.gif
det är väl inte konstigare än att många djupt troende personer under medeltiden eller under en del av antikens Rome ville ha ett kristet Europa med en über-kyrka (vatikanen) och kristna regler och lagar,kloster överallt .??

Skulle det kunna hända igen i dag då tänker först och främst nu på de radikala grupperna som bär heltäckande burka eller Niqab skulle dessa inte villja förändra det sekulariserade samhället med politiska krav och religiösa krav på förändring när det gäller shariah lagar ,Islamistisk stat med gällande regler och så.??
Fanatikerna ser ut så hära
http://3quarksdaily.blogs.com/3quarksda ... 4_0054.gif
det är väl inte konstigare än att många djupt troende personer under medeltiden eller under en del av antikens Rome ville ha ett kristet Europa med en über-kyrka (vatikanen) och kristna regler och lagar,kloster överallt .??

Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Här är filmer som är mina absoluta favoriter. Har nog för många haha
Men här är de:
Sleepy Hollow
Ten Things I Hate You About
En Shopaholics bekännelser
Clueless
Dirty Dancing
The House Bunny
Father Of The Bride 1&2
The Proposal
They Wait
Djävulen Bär Prada
Ghost
The Librarian: Quest for the Spear
The Librarian: Return to King Solomon's Mines
The Librarian: The Curse of the Judas Chalice
Miss Secret Agent
Speed 1
Finding Neverland
What's Eating Gilbert Grape
Edward Scissorhands
The Dark Knight
The Phantom Of The Opera
Sweeney Todd 2008
Passengers
The Four Feathers 2002
Point Break
Sleepy Hollow
Ten Things I Hate You About
En Shopaholics bekännelser
Clueless
Dirty Dancing
The House Bunny
Father Of The Bride 1&2
The Proposal
They Wait
Djävulen Bär Prada
Ghost
The Librarian: Quest for the Spear
The Librarian: Return to King Solomon's Mines
The Librarian: The Curse of the Judas Chalice
Miss Secret Agent
Speed 1
Finding Neverland
What's Eating Gilbert Grape
Edward Scissorhands
The Dark Knight
The Phantom Of The Opera
Sweeney Todd 2008
Passengers
The Four Feathers 2002
Point Break
Senast redigerad av Shadow 2011-05-04 11:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Och här är filmerna man inte ska se. Tidningen Empire har listat de 50 sämsta filmerna genom tiderna. Jag konstaterar till min glädje att jag inte har sett någon av dem och inte hört talas om många heller. Vad sägs t.ex. om "Sex lives of the potato men".Fast mördartomaterna fick tydligen inte vara med på listan.
På fjärde plats ena filmen jag hade skrivit om strax innan du postade listan...
I övrigt har jag sett nummer 8, 16, 24, 30, 31, 40, 46 och 50.
Nio av de 50. Inte så farligt, då. Fast jag har ju haft hela Matrix-trilogin på DVD rätt länge och ännu inte sett de två uppföljarna. Den ena är ju med här på listan, så då blir det tvåsiffrigt då...
Från artikeln länkas det till en annan om de 50 värsta filmskurkarna. Där är faktiskt Biff i Tillbaka till framtiden högre rankad än mördartyper som Michael Myers, Freddy Krueger och Jason Voorhees. Och visst, han är en skön lirare!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:02:27, redigerad totalt 1 gång.
snälla ta bort denna tråd om den värkar stötande eller skulle uppfattas som Rasistisk vilket inte alls är min mening ..
Atheists of the world: unite!
Mats:
I stället för att ta bort tråden flyttade jag den till tråden för filmtips.
Atheists of the world: unite!
Mats:
I stället för att ta bort tråden flyttade jag den till tråden för filmtips.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:02:27, redigerad totalt 1 gång.