Filmtips, alla kategorier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Alien » 2024-02-08 13:42:08

Kommande film som jag skulle vilja se. En brittisk film The zone of interest. Utspelar sig i Tyskland under andra världkriget. (Nej, vi blir aldrig färdiga med andra världskriget och Förintelsen). Rudolf Höss är kommendant i Auschwitz och familjen bor nära, bara en mur skiljer bostaden från lägret. De kan höra ljudet från brännugnarna...

UNT 2024-02-07 skrev:Toppnazisten Rudolf Höss och hans fru Hedwig bodde med sina barn i ett vackert hus med en välskött trädgård, där familjen kopplade av när pappa inte var på jobbet – som kommendant för förintelselägret Auschwitz på andra sidan muren.
Den ofattbara historien om det stora brottet mot mänskligheten samtidigt som det triviala vardagslivet pågår väckte stor uppmärksamhet vid världspremiären på filmfestivalen i Cannes och är nu nominerad till fem Oscarsstatyetter.
Den brittiske regissören Jonathan Glazer bestämde sig för att berätta historien om Rudolf och Hedwig Höss efter att ha besökt Auschwitz.
–Jag fick rysningar när jag förstod hur nära det var mellan huset de bodde i och muren till lägret. Det är som en symbol för hur vi kan dela in våra liv i fack och tänka bort hemskheter när det passar oss.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... ue=1275873

Familjens trädgårdsmästare hade berättat om ett gräl han hörde mellan makarna när Rudolf Höss skulle förflyttas. Hans fru ville inte alls flytta därifrån; hon trivdes så bra.

–"De får bära ut mig härifrån", utbrast Hedwig Höss om att behöva lämna Auschwitz. Det är på något sätt det centrala i hela berättelsen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in