HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-11-13 22:35:56

Trampe skrev:Nä, men alla här verkar tro att alla med Asperger fungerar så pass bra som vi gör här. Tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Det tror jag inte någon av oss här gör egentligen. Men jag får ett starkt intryck av att detta Asp Center bara är inlästa på de andra kategorierna som vi inte ser särskilt mycket av här på forumet, och att de verkar ha väldigt dåliga kunskaper om de mest högfungerande, "forumsorten". Och att det är då det skär sig.

Det är de som inte har haft en tillräckligt allsidig bild för att kunna ge vilken aspergare som helst hjälp, och det är de som har valt att hantera de två fall vi vet en del om, som de har. Att de båda fallen gått illa beror ju inte på att de respektive intagna har varit dåliga aspergare som inte har fungerat som Asp Center förväntade sig att någon med Asperger skulle göra...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Trampe » 2009-11-13 22:38:03

"Fungerar bra" och "fungerar så pass bra" är två helt skilda begrepp. I diagnosen Asperger finns ett glidning mellan personer som endast en stor utredning kan påvisa att de har Asperger och som kan klara sitt dagliga liv tämligen normalt utan att det "syns några Aspbergersymtom" utåt medan andra närmar sig ren autismg ränslandet mellan en ren Aspergerdiagnos och Autism och där är ett hem som Aspcenter ett mycket gott alternativ.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Aspkvinna » 2009-11-13 23:33:28

alvedon123 skrev:
Savanten Svante skrev:
Aspkvinna skrev:alvedon123 hur gammal är du och hur länge bodde du där?


Tror du skrev fel.

alvedon123, hur gammal är du och vilka ekonomiska intressen har du där?



hur gammal jag är iaf vuxen och jag bodde där ett bra tag..
jag trivdes iaf och jag vet att det inte är fel på personal eller reglerna som är där det är helt vanliga regler som att städa och diska gå upp på morgonen laga mat eller duka eller kläsig och ´sköta hygien praktiken eller skolan om man har något sånt och träna sig socialt mm.
det är ju inget hotell utan man är ju där för att utväklas och det gör man inte om man får allt serverat på ett fat.
kanske alla inte klarar av att städa och behöver hjälp då kanske någon i personalen måste hjälpa och säga hur man gör vissa saker se helheten och alla kanske inte klarar kritik? eller att höra att man har svårare för vissa saker men alla som är där har problem på ett eller annat sätt. inte vet jag hur det var för henne. men jag vet iaf 5 st som tycker asp är bra och som har bott där:) tack vare asp så funkar mitt liv bra utan hjälp från andra och jag har lärt mig vad jag har svårt för och vad jag är bra på:) och jag har lärt mig att det är viktigt med ramar i livet då funkar allt mycket bättre.


INGEN ska NÅGONSIN känna sig kränkt och felbehandlad för då har den som vårdar misslyckats i att hjälpa just den personen i det som den behöver för att känna sig lugn. Individuell anpassning och att några känner sig bra rättfärdigar ALDRIG misskötsel av andra.

Lycka till alvedon123, men vissa kanske behöver annan vård än din för att må bra.

Och eftersom du inte vet denna persons specifika problematik kanske det är fel att dömma!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2009-11-13 23:42:24

Trampe skrev:"Fungerar bra" och "fungerar så pass bra" är två helt skilda begrepp.

[...]

Alltid missar man någon i sammanhanget oväsentlig detalj som kan orsaka stora missförstånd. Den här gången i första meningen i mitt inlägg, så låt mig bara påpeka att just det här spannet är en av de saker jag syftade på i inlägget. Andra spann jag syftade på gäller personligheter (med åtföljande beteende-/överlevnadsstrategier) och bakgrund.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Trampe » 2009-11-14 0:02:02

Zombie Första meningen i ditt inlägg var "Fungerar bra? ". Vare sig mer eller mindre. Sen kommer du in på att man ska precisera det och det var det jag gjorde.
Men jag finner det intressant att ni köpte andrahandsuppgifter direkt som sanning men avfärdar förstahandsuppgifter som en person med egen vinning i verksamheten.
Nä, ju mer jag ser av det här ju mer anser jag att OS inte kan ses som en seriös organisation för oss med Asperger.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Zombie » 2009-11-14 0:10:57

Trampe skrev:Zombie Första meningen i ditt inlägg var "Fungerar bra? ". Vare sig mer eller mindre.

Och ljuger jag om det?

Trampe skrev:Sen kommer du in på att man ska precisera det

Hade tappat bort det i ivern att oskadliggöra mitt förbiseende i själva citeringen. Ursäkta. Trött, som sagt.

Trampe skrev:och det var det jag gjorde.

Bra. Tack.

Vad resten beträffar så vet jag bättre än du vad jag gick efter och inte gick efter; det har jag med flera redan försökt förklara utan att bli förstådda; så allt jag kan erbjuda är att enas om att vi inte kan enas.

Lyckligtvis har Inger och någon "okritisk" till härifrån gjort heroiska ansträngningar för att hjälpa den här personen trots den tidvis både nedgörande och enligt vilka mått som helst obalanserade* kritiken. Det är det viktiga. Detta inte sagt för att blåsa igång brasan igen, utan för att just påminna om det viktiga.

------------------------
*Med det sista menar jag t.ex. dålig innantilläsning och upprepning av redan besvarade frågor.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2009-11-14 1:14:25

Nu har ju flera av oss kontakt med Kringelhoras kompis på stället själv, och inte bara med Kringelhora. Så vi har förstahandsuppgifterna där och inte bara andrahandsuppgifter.

Sedan har faktiskt inte jag, som är OA:s ordförande och för dess talan, dömt ut alvedon123 som lögnare, jag har bara svarat först en gång om att det var två vittnesmål om mindre lyckade förhållanden och inte bara ett, och sedan har jag lämnat min åsikt om att det i mitt tycke känns som Asp Center som inte riktigt förstår sig på de mest högfungerande aspergarna.

Övriga åsikter du reagerat på kommer från andra forumskribenter. Som förvisso är medlemmar i OA, men de uttrycker personliga åsikter.

Just nu. Förvisso blev jag alldeles rasande och vräkte ur mig mycket i affekt när den här tråden var ny. Det är sant.

Här vore det ju kanon om vi kunde dra in taggarna och försöka samsas i de konkreta frågorna i stället. Jag tror du skulle kunna tillföra massor i arbetet med den organisation OA vill vara, ditt perspektiv som både aspergare och socionom är ju perfekt att få med. Du kan tala socionomernas språk, så att säga, det är ju någonting vi icke-socionomer naturligtvis inte kan. Kan vi inte försöka mötas i mitten i stället och börja se till aspergerperspektiven som förenar. Att en organisation behövs borde ju få kunna argumentera emot, eller?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-11-15 7:51:53

Nu har fått lov att berätta:

Ungefär samma vecka som vi slutade skriva här var först Länsstyrelsen och sen Soc där, men det senare ledde inte till mer än marginella förbättringar, inte till att hon fick komma därifrån. Då gjordes ännu ett försök med de personliga ombuden som fick en fullmakt, men detta ledde tyvärr inte heller nånvart.

Sedan planerades ett nytt möte med både socialen, föräldrarna och flickan. Den ordinarie socialskreteraren var då tjänsteledig så en annan sekreterare fick hoppa in istället och tydligen var socialchefen också med på mötet. På mötet frågade man flickan om hon hade en handlingsplan, vilket föräldrarna lär ha efterfrågat sedan starten där. Flickan bekräftade att det faktiskt inte finns. Dock så har alla antagit att en handlingsplan visst finns, för sådant ska alltid finnas, det vore ju absurt om det verkligen inte fanns.

Men tack vare att den ordinarie socialsekreteraren var ledig så kom sanningen fram. Det finns ingen handlingsplan, det har aldrig upprättats någon. Vilket sekreteraren kollade upp med ansvariga på Asp C och bekräftade för föräldrarna. Socialen hade planer på att ha ett nytt möte med Asp C men den här praktmissen resulterade i att föräldrarna kontaktade socialen och krävde att få hem flickan p g a att hennes placering där inte var hållbar.


Så nu i torsdags fick hon komma hem! :D (För gott, har jag fattat det som.)

Intressant sammanträffande att alvedon123 kom hit och försvarade personalen just i torsdags... de lär behöva all hjälp de kan få nu om de ska kunna fylla den tomma platsen med någon ny intet ont anande aspergare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Sam » 2009-11-15 11:47:21

Inger med flera Ni har gjort ett bra jobb.

Den här typen av boende och placeringar behöver verkligen lyftas fram och granskas.

Vad var den utlösande faktorn till att hon placerades på ASP?

Kan nog vara bra att det lyfts fram så att framtida felaktiga placeringar kan undvikas för att det finns en AS-problematik.
Tror att det finns en risk att gruppen med AS görs mer handikappade i framtiden, framför allt i den grupp som får sina diagnoser som barn och tonåringar. (dock inte alla).
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Inger » 2009-11-15 11:59:43

Sam skrev:Inger med flera Ni har gjort ett bra jobb.

Tack. Nu drog vi dock bara i några tåtar som inte ledde till nåt, men vi rörde i alla fall om i grytan tillräckligt för soc att initiera möten, som sen av rent flax gav resultat på detta oväntade sätt.

Den här typen av boende och placeringar behöver verkligen lyftas fram och granskas.

Ja.

Vad var den utlösande faktorn till att hon placerades på ASP?

Det lilla jag vet är inget jag har mandat att diskutera här, och flickan själv vill av vissa orsaker inte regga sig just nu.

Kan nog vara bra att det lyfts fram så att framtida felaktiga placeringar kan undvikas för att det finns en AS-problematik.
Tror att det finns en risk att gruppen med AS görs mer handikappade i framtiden, framför allt i den grupp som får sina diagnoser som barn och tonåringar. (dock inte alla).

Ja, det verkar som att man tror att aspergergerungdomar inte kan eller fattar någonting alls utan måste ha stöd, tajta regler och övervakning dygnet runt i flera år för att lära sig de mest grundläggande saker som man vanligen listar ut själv på några veckor när man väl flyttat hemifrån.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2009-11-15 13:52:24

Men då fanns det med ett tvång i vistelsen där? Var det lvu?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-15 13:56:01

Den förfärlige snömannen skrev:Asp kan mycket väl vara bra för folk som accepterar auktoritet utan vidare, men det är inte särskilt relevant för övriga fångar.

+1
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-15 14:01:46

Inger skrev:Så nu i torsdags fick hon komma hem! :D (För gott, har jag fattat det som.)

Fan vad skönt! :D
Stor eloge till Inger, Zombie och andra som ställt upp här. Förtjänstmedalj ta mig fan.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2009-11-15 14:13:05

Tack men överdriv inte nu. Vi bara drog igång det, som sagt. Och det var många som hjälpte till med olika delar: Pemer, Ensamflickan, Snömannen m fl. Är det någon som ska ha en eloge så är det Kringelhora som kämpat för sin kompis.

carl skrev:Men då fanns det med ett tvång i vistelsen där? Var det lvu?

Nej inget LVU, men tydligen kan de ändå hålla en kvar när man väl kommit dit i o m att de har ansvaret för den boende. Har inte riktigt fått klarhet i om detta är vedertaget med myndigheternas godkännande eller egenmäktigt förfarande som de kan prickas för. I o m att jag aldrig haft någon fullmakt har jag inte kunnat gräva mer i detaljerna. Får hoppas att myndigheterna själva ser över sånt här nu när det blir ny tillsynsmyndighet vid årsskiftet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2009-11-15 14:17:03

Väldigt knepigt hur det kan bli. Då verkar allt vara klart då.

Bra jobbat. Väldigt bra gjort kringelhora.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Zombie » 2009-11-15 14:27:21

"Allt klart" beror ju på hur man menar. Det här fallet, liksom Opterons, innehåller fortfarande massor med oklara detaljer som skulle behöva redas ut och de an- eller oansvariga ställas till svars för så gott det nu går åtminstone*, och vad branschen innehåller mer av sånt här kan man ju bara gissa.

------------------------
*Förutom drabbade privatpersoner som lätt kan drabbas ytterligare har vi ju både svårflörtade media, motspänstiga myndigheter, otillräckliga lagar och allmänt spridda fördomar att tänka på.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-15 16:36:40

KrigarSjäl skrev:
Inger skrev:Så nu i torsdags fick hon komma hem! :D (För gott, har jag fattat det som.)

Fan vad skönt! :D
Stor eloge till Inger, Zombie och andra som ställt upp här. Förtjänstmedalj ta mig fan.


Bild


Instämmer. Som fan.

Skitbra att andra har mer kontinuerlig energi än jag.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2009-11-15 16:48:21

Snälla, ta bort den där! Jag kommer bli seriöst sur annars. Om du inte vill ge den till den vickande socialsekreteraren som uppdagade tabben och fick ut henne.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-15 17:24:44

Inger skrev:Nu har fått lov att berätta:

Ungefär samma vecka som vi slutade skriva här var först Länsstyrelsen och sen Soc där, men det senare ledde inte till mer än marginella förbättringar, inte till att hon fick komma därifrån. Då gjordes ännu ett försök med de personliga ombuden som fick en fullmakt, men detta ledde tyvärr inte heller nånvart.

Sedan planerades ett nytt möte med både socialen, föräldrarna och flickan. Den ordinarie socialskreteraren var då tjänsteledig så en annan sekreterare fick hoppa in istället och tydligen var socialchefen också med på mötet. På mötet frågade man flickan om hon hade en handlingsplan, vilket föräldrarna lär ha efterfrågat sedan starten där. Flickan bekräftade att det faktiskt inte finns. Dock så har alla antagit att en handlingsplan visst finns, för sådant ska alltid finnas, det vore ju absurt om det verkligen inte fanns.

Men tack vare att den ordinarie socialsekreteraren var ledig så kom sanningen fram. Det finns ingen handlingsplan, det har aldrig upprättats någon. Vilket sekreteraren kollade upp med ansvariga på Asp C och bekräftade för föräldrarna. Socialen hade planer på att ha ett nytt möte med Asp C men den här praktmissen resulterade i att föräldrarna kontaktade socialen och krävde att få hem flickan p g a att hennes placering där inte var hållbar.


Så nu i torsdags fick hon komma hem! :D (För gott, har jag fattat det som.)


Åh vad bra, och vad roligt!! Hoppas det fortsätter bra för henne nu!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2009-11-15 18:10:53

Jag är verkligen glad över att något till slut hände och jag är i och för sig övertygad om att all uppmärksamhet har givit alla myndighetspersoner en skärpa för dom vet att dom är granskade.

En eloge till Kringelhora som varit det stöd kanske många önskar vara men det är tungt och svårt och jag önskar att du ger dig själv en stund att vara nöjd, du har gjort något som kommer att ge goda vibbar i en annan människas liv.

Och alla här som kämpat, jag tror att det har gett i alla fall Kringelhora ett bollplank.

Även ni föräldrar, för jag tror att ni läser, jag hoppas ni förstår att det inte var mot er utan för er dotter och att ni härifrån kan ta dagarna tillsammans till något som fungerar för alla. Att vi ville poängtera att bestämmelser ska följas och människors illamående ska respekteras.

Lycka till!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2009-11-15 18:12:29

Inger skrev:den vickande socialsekreteraren som uppdagade tabben och fick ut henne.

Ja, den socionomen (?) kanske vi också ska önska fortsatt anständighet och civilkurage utan att det går ut över karriären.

Och den inkompetenta (eller värre?) kollegan god bättring eller annan försörjning...

Och naturligtvis som
Aspkvinna skrev:En eloge till Kringelhora som varit det stöd kanske många önskar vara men det är tungt och svårt och jag önskar att du ger dig själv en stund att vara nöjd, du har gjort något som kommer att ge goda vibbar i en annan människas liv.

:-)122

och som
hon också skrev:Även ni föräldrar, för jag tror att ni läser, jag hoppas ni förstår att det inte var mot er utan för er dotter och att ni härifrån kan ta dagarna tillsammans till något som fungerar för alla. Att vi ville poängtera att bestämmelser ska följas och människors illamående ska respekteras.

Lycka till!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-15 20:38:53

Äntligen! Jag har undrat vad som hänt sen det blev tyst här. Bra jobbat, alla som varit inblandade, från forumet, socialen och andra ställen.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-15 20:50:57

Trampe skrev:Men jag finner det intressant att ni köpte andrahandsuppgifter direkt som sanning men avfärdar förstahandsuppgifter som en person med egen vinning i verksamheten.


Det fanns redan tidigt i tråden förstahandsuppgifter från en person som flera av oss träffat. Att vissa kanske trivs på ASP är inte särskilt relevant eftersom sån där behandling till stor del går ut på att hjärntvätta folk till att tro på att de behöver den, oavsett om de gör det eller ej. Precis som med psykiatrin ("du har ingen sjukdomsinsikt lilla vän").

Trampe skrev:Nä, ju mer jag ser av det här ju mer anser jag att OS inte kan ses som en seriös organisation för oss med Asperger.


Att förutsätta att en myndighet har rätt och att en aspergare ljuger vore väldigt oseriöst. OA har ingen anledning att försvara myndigheterna om de skulle göra rätt, däremot att attackera dem när de gör fel.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:09:01, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav serpentin » 2009-11-15 21:34:04

Inger skrev:
[...] föräldrarna kontaktade socialen och krävde att få hem flickan p g a att hennes placering där inte var hållbar. [/color]

Så nu i torsdags fick hon komma hem! :D (För gott, har jag fattat det som.)



Vilken underbar nyhet! Detta känns helt fantastiskt. Jag är så glad för kringelhoras skull.

Måtte detta vara början på slutet av den här sortens fruktansvärda kränkningar. Att hoppas på slutet för Asp-Center är kanske att hoppas på för mycket. Kanske finns det lite vett i föräldrarna ändå trots allt. Det verkade ju inte så ett tag tyckte jag. Men det kan vara så att de inte förstod hur illa det var.

Tack så väldigt mycket för att vi fick veta detta. Toppen!
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:09:01, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in