Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Svar på halva rdos post i tråden om Stockholmsträffar

Inläggav Inger » 2007-02-19 21:56:07

rdos skrev:
Inger skrev:Eh.. nähä? Vad är det om jag får fråga? Vi har båda ett kontrollbehov och vi vill båda ha kontroll över frågorna eftersom vi upplever att den andra parten inte alls strävar åt det håll man själv önskar. Det är ju helt naturligt och därför ganska löjligt att försöka förneka.


Du glömmer en sak. Det enda du bidragit med är sammanställningen av frågorna till version 1 och några nya frågor i R1-versionen samt en ny gruppindelning som jag egentligen inte ville ha.


Jag har inte glömt det. Många av de hundra första är sådana som jag skapade helt själv utifrån egna erfareneheter och dessa är bland de mest relevanta frågorna. De utgör själva stommen i quizet, tillsmmans med min design.

rdos skrev:Jag borde förmodligen ha gjort en sammanställning av frågor på egen hand istället så hade jag sluppit mycket besvär.


Ja, och jag borde valt en mer idealisk, icke-fanatisk samarbetspartner som inte ville använda quizet för sin egen agenda. :roll:

rdos skrev:
Inger skrev:Men även denna överenskommelse har du nu brutit genom att börja diktera för mig vilka och hur många frågor som "ska" vara med i nästa uppdatering, istället för att bara framlägga förslag baserat på korrelation eller annan god motivering (som jag då naturligtvis skulle ta hänsyn till).


Nej, det har jag faktiskt inte.


Jo, när du försöker ta över frågorna igen så är det ett brott mot överenskommelsen.

rdos skrev:Jag har tröttnat på att hålla på att tjafsa om varenda fråga


Jag också!

rdos skrev:...och har istället börjat ta fram en automatisk metod för att få fram de frågor som är relevanta. Jag tvivlar dock på att du kommer att acceptera urvalet när det är klart.


Det beror väl på om frågorna är såna som har med AS att göra. Jag tänker naturligtvis inte acceptera några frågor om man har mjäll, gillar lever eller annat trams oavsett om ditt program tycker att de ska vara med.

rdos skrev:
Inger skrev:Du hotar mig alltså öppet? Vad exakt har du tänkt göra om jag inte dansar efter din pipa? (Lika bra att du talar om det redan nu så jag slipper fler obehagliga överraskningar senare.)


Nej, det är mera ren frustration över att vi inte kommer någon vart.


Jag är också frustrerad. Över att först ha gått igenom alla 500+ frågorna för att försöka fiska ut de mest vettiga och relevanta som vi sen skulle testa. Om de föll väl ut så hade jag uppfattningen att vi bara låter quizet vara som det är och enbart byter ut de få frågor som inte fått tillräckligt hög korrelation. Baggis, trodde jag, men den enkla metoden kunde du av någon anledning inte acceptera.

Istället kräver du att jag ska gå igenom 300 av frågorna en gång till och göra om allting från scratch, med fler frågor trots att hela poängen med den nya versionen var att få ner antalet frågor - eftersom jag till skillnad mot dig inte vill plåga folk mer än nödvändigt.

Jag kan inte se hur detta samarbete ska kunna fortsätta om inte du kan acceptera de frågor jag väljer ut och litar på att jag har bra koll på vilka som blir bra. Jag har tidigare redovisat urvalsprocessen steg för steg och har knappast nån lust att behöva göra om detta en gång till.

* Jag vill fortfarande inte ha mer än max 130 frågor. Bara ett par-tre av mina fick för låg relevans samt några av dina. Alltså är de övriga 170 frågorna inte mycket att bråka om då det inte finns plats för mer än c:a 10-15 st.

* Helst skulle jag vilja få bort de korkade NT-frågorna också. Det skulle lämna rum för fler AS-frågor. :wink:

* Och så kan jag naturligvis inte gå med på att du använder ett quiz som jag varit med att skapa från grunden för nån artikel om rasskillnader o dyl. Det måste ju hålla sig till primära AS-drag eftersom det är det quizet handlar om.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2007-02-19 22:42:22

Jag håller på och testar metoden. Den verkar fungera. Resultatet kommer att bli så breda AS-frågor som möjligt. Helt enkelt ett resultat ingen av oss kan replikera manuellt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-02-21 22:50:16

Om vi nu ska framhålla vem som gjort vad så har jag gjort ca 38.000 rader C++-kod till utvärdering och poängsättning av quizen. Själva quizen består av ca 3500 rader PHP-kod per version. Sedan har jag såklart också gjort ett antal databaser, gjort PCA-analyser, gruppering m.m.

Angående antalet frågor från ursprungsversionen så är de i R2 en minoritet. Totalt finns 165 frågor, varav knappt 50 är ifrån ettan. Till saken hör ju också att ettan till kanske 75% bestod av att samla in befintlig information om AS, medan de frågor som varit med senare har krävt betydligt större ansträngning för att få ihop. En mycket stor del av dessa frågor är vad man kan kalla den kreativa och unika aspekten av Aspie-quiz. Dessa är det mestadels jag som står för, men även Aletta.

Det finns f.ö. nu en ny release-kandidat på den engelska länken som lades ut tidigare idag (R2). Den visar redan lovande resultat på faktoranalysen vilket tyder på att den har rätt bredd. När 1-2 veckors data finns för R2 kommer det att gå att göra en release (3) som har minst 90% av de frågor som kommer att finnas i slutversionen, kanske t.o.m. alla.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Svar på halva rdos post i tråden om Stockholmsträffar

Inläggav rdos » 2007-02-21 23:12:30

Inger skrev:Jag har inte glömt det. Många av de hundra första är sådana som jag skapade helt själv utifrån egna erfareneheter


Vaa??

Såvitt jag minns det hela så samlade du ihop en ansenlig del av dessa frågor ifrån Martha Kate och andra online-tester. Också så vitt jag minns så var iaf hälften, men mer troligt 3/4 av de ursprungliga frågorna inte sådana du gort själv. En del av de ursprungliga frågorna är t.o.m. mina, t.ex. det där med att blanda ihop jag och vi.

Inger skrev: och dessa är bland de mest relevanta frågorna.


Faktiskt inte. Det skulle lätt gå att ersätta dessa med lämpliga frågor ifrån DSM och/eller professionella tester. De är så att säga välkända aspekter av AS. Det är bredden på testen som inte går att ersätta från lätt tillgängligt befintligt material om AS, och den har jag och Aletta copyright på. Inte heller går det att få fram viktningsfaktorerna för olika frågor från annat håll. Dessa har jag definitivt upphovsrätt till.

Inger skrev: De utgör själva stommen i quizet, tillsmmans med min design.


Om vi nu ska prata om designen så var det ju så att du just då inte behärskade HTML utan gav mig ett antal dokument på word-format som jag var tvungen att koda om till HTML. Det är m.a.o. tveksamt om du kan anses stå för designen. All HTML/PHP-koden är det jag som gjort faktiskt. Dessutom har jag väl i prinicp skrivit om alla de extra texter som finns, så de har jag väl också copyright på?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav missbutterfly » 2007-02-21 23:39:52

Ni får ursäkta mig, jag har säkert ingen rättighet att lägga mig i här men jag har bara några simpla frågor som jag skulle önska kunde besvaras med simpla svar (så jag förstår). Jag har gjort era test (aspie-quiz) och det gav exakt det utslag jag hade väntat mig. "Du är med stor sannorlikhet aspie" vilket är korrekt i.o.m. att jag har diagnosen.
Mina frågor är följande: Hur bedömmer ni vad som är lämpligt att fråga? Är era (våra) avvikelser något ni fördjupar er i att förstå (lägger ner tid på d v s) och intresserar er för? Är det rent av något av era "specialintressen"? Intresserar ni er även i att förstå hur NT människor tänker och fungerar? Är det vanligt att vuxna kvinnor med AS har ett "specialintresse" som innefattar samma bredd av kunskap som en AS mans? Dessa frågor kanske verkar korkade men ifall ni genom mitt tafatta sätt att uttrycka mig tänker att jag är dum så har ni säkert rätt. Jag är inte särskilt allmänbildad. Tack på förhand
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav JOR » 2007-02-21 23:42:15

Moderatorn:
rdos. Sluta upp med revirpinkandet, NU.
Om du får besvär med mitt krav, ta det via PM. Inte i tråden. Annars låses den bums.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2007-02-22 0:52:27

Får jag lov att svara på detta, JOR?

missbutterfly skrev:Mina frågor är följande: Hur bedömmer ni vad som är lämpligt att fråga?


Redan när jag började misstänka att jag hade AS i mitten av 90-talet så blev det - liksom för så många andra Aspergare - genast ett uppslukande specialintresse. Läste jag allt jag kom över om AS och autism, gjorde listor över AS-drag och analyserade varje liten detalj hos mig själv och andra. När jag sen fick dator 2002 och kom i kontakt med rdos så kom vi efter nåt år eller två överens om att göra ett klickbart test tillsammans eftersom han är ingenjör och datageni och hade de tekniska kunspaperna för detta som jag saknar.

Då gick jag mer systematiskt igenom diagnostiska manualer, Gillbergs & Brattbergs böcker, Simon Baron-Cohens AQ-test, Tony Attwoods lista över Aspie Characteristics samt listor på typiska AS-drag som andra aspergare och föräldrar till autistiska barn insamlat. Med dessa listor som inspiration - tillsammans med mina egna som jag redan hade sedan tidigare - så gjorde jag en ny lista på 100 frågor som vi först diskuterade noggrannt i rdos forum och som rdos sedan gjorde till ett klickbart och självberäknande första pilottest.

Därefter har han i varje ny version med sina dataprogram ananyserat frågorna statistiskt och sen tagit bort och lagt till nya frågor som han fått inspiration till i olika AS-forum, vilka han sedan utvärderat statistiskt för att få så hög relevans som möjligt. Han har även lagt till s.k. NT-frågor samt frågor som han velat testa själv för sin teori. Vissa frågor har därför varit av det mer experimentella slaget men trots detta så har det hela tiden funnits tillräckligt många primära AS-frågor för att göra testet mer och mer tillförlitligt som första indikation på ifall man har några AS-drag eller inte.

missbutterfly skrev:Är era (våra) avvikelser något ni fördjupar er i att förstå (lägger ner tid på d v s) och intresserar er för? Är det rent av något av era "specialintressen"?


Jajamen! :D Troligen ett av de djupaste och mest långvariga för oss båda, trots att vi har olika vinkel på det och helt olika åsikter om vad AS är och beror på (vilka vi utvecklar i detalj på våra respektive hemsidor).

missbutterfly skrev:Intresserar ni er även i att förstå hur NT människor tänker och fungerar?


Ja. Fast kanske inte med samma djup som för hur NPF-are fungerar. Det är alltid lättare att förstå dem sådana är mest lika en själv, och säkert lika lätt för oss att få en stereotyp och orättvis bild av dem som tvärtom.

missbutterfly skrev:Är det vanligt att vuxna kvinnor med AS har ett "specialintresse" som innefattar samma bredd av kunskap som en AS mans?


Hur vanligt det är kan jag inte riktigt svara på. Det finns många Aspie-kvinnor som inte har några direkta specialintressen, men de av oss som har det brukar ha det med samma bredd och djup och glöd som männens.

missbutterfly skrev:Dessa frågor kanske verkar korkade men ifall ni genom mitt tafatta sätt att uttrycka mig tänker att jag är dum så har ni säkert rätt. Jag är inte särskilt allmänbildad.


Dina frågor är inte alls korkade utan högst relevanta, och du uttrycker dig inte tafatt utan väldigt välformulerat.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav missbutterfly » 2007-02-22 1:16:07

Tack så mycket Inger, dels för ditt glasklara sätt att uttrycka dig (så att jag förstår) och dels för att du inte nedvärderar mitt sätt att formulera mig. Det har ju inte direkt undgått mig att förstå att de flesta här (du ex.vis)har en enorm bredd av kunskaper inom olika områden.
Tackar också för svaren på de frågor jag hade.. Känner igen mig i en del du skrev om intressen,får skriva vidare om det vid ett annat tillfälle. Har annars inga synpunkter på aspie-quiz,tyckte det var intressant..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav rdos » 2007-02-22 9:49:33

Inger skrev:Därefter har han i varje ny version med sina dataprogram ananyserat frågorna statistiskt och sen tagit bort och lagt till nya frågor som han fått inspiration till i olika AS-forum,


En del frågor har jag fått från olika AS-forum, men de allra flesta har jag själv observerat i min omgivning, framförallt hos mig själv, mina barn eller deras kompisar i skolan.

Inger skrev:vilka han sedan utvärderat statistiskt för att få så hög relevans som möjligt. Han har även lagt till s.k. NT-frågor


Faktum är att det bara återstår 3 av 165 NT-frågor i R2-versionen. Trots det så har R2 redan vid 75 svar hög diversitet. Den har ca 62% förklarad varians på Aspie-axeln och 5% på NT-axeln. Det är lite över medel för de sista 10 versionerna. R1 har 69% på Aspie-axeln och 3% på NT-axeln, vilket är den lägsta diversiteten sedan version I. Det är förklarad varians på NT-axeln som är central för att en version ska ha bra täckning för den variation som finns på autismspektrum.

Inger skrev:samt frågor som han velat testa själv för sin teori. Vissa frågor har därför varit av det mer experimentella slaget men trots detta så har det hela tiden funnits tillräckligt många primära AS-frågor för att göra testet mer och mer tillförlitligt som första indikation på ifall man har några AS-drag eller inte.


Just nu kan man i princip välja ut vilka frågor som helst (som har någon form av AS-NT korrelation) och skapa ett test som ger bra resultat. Det beror på de historiska data som finns från över 30 000 svar på Aspie-quiz och att faktoranalysen kan separera AS och NT på ett mycket bra sätt. Sedan 4-5 versioner tillbaka har jag helt övergett metoden att manuellt skapa poängsättningen och använt de förslag som faktoranalysen gett.

missbutterfly skrev:Är era (våra) avvikelser något ni fördjupar er i att förstå (lägger ner tid på d v s) och intresserar er för? Är det rent av något av era "specialintressen"?


Absolut. Hn-teorin och Aspie-quiz är just nu mina centrala specialintressen. Fast mitt mest långlivade specialintresse är ändå operativsystemsprojektet (som heter just rdos).

missbutterfly skrev:Intresserar ni er även i att förstå hur NT människor tänker och fungerar?


Jepp. Det måste man om man ska kunna förstå skillnaderna. Jag är med på diverse mejlinglistor just för att lära mig hur och varför NT-människor fungerar som de gör, t.ex. evolutionspsykologi och human ethology. Jag funderar på att läsa kursliteraturen som "animal ethology" studenter använder. Att förstå kommunikationsskillnader mellan aspergianer och NT är centrala för att förstå autismspektrum.

missbutterfly skrev:Är det vanligt att vuxna kvinnor med AS har ett "specialintresse" som innefattar samma bredd av kunskap som en AS mans?


Jag tror det. Det finns inga större skillnader mellan könen när det gäller specialintressen. Däremot är troligen kvinnors specialintressen annorlunda än mäns, vilket kanske gör att de inte uppmärksammas så mycket. De kan t.ex. vara intresserade av sociala relationer, och det är ju inte något man direkt kan anse som konstigt, som när Aspie-killar lär sig alla tågtider e.d.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav missbutterfly » 2007-02-22 21:43:46

Tack! Något jag kan tänka mig skiljer sig i specialintressen män och kvinnor emellan är helt enkelt genetiskt betingat. Det är ju ofta så ett kvinnor har mer "känslomässigt lagda" intressen och hyser större förståelse och relateringsförmåga till ämnet (inte alla dock). Det finns givetvis undantag där en del(jag själv ex.vis) inte är duktiga på att blanda in känslor i tankar och vice versa. Rätta mig om jag har fel (det har jag säkert) men vad jag har förstått har många AS-kvinnor en stor sårbarhet och är mycket känsligt lagda. (Jag själv inräknad).
Jag har verkligen ägnat hela mitt liv åt att försöka anpassa mig till samhället och till att vara så "normal" som möjligt till yta, uppträdande osv. Jag har enkelt sagt "kammoflerat" mitt handikapp genom att lära mig att i praktiken uppföra mig som en NT människa. Jag själv har haft turen att ha haft en psykolog som kunnat förstå sig på (och även har arbetat med) andra AS-människor. Jag kan säga att vi lärt väldigt mycket av varandra och att kontakten med henne har varit otroligt givande och lärorik för oss båda.. Jag har endast en synpunkt runt aspie-quiz, jag undrar varför det saknas någon form av test som kan avgöra graden av "visuellt-problemlösnings-tänkande" något som ofta verkar (efter vad jag har förstått,men jag kan ha fel) vara ett karaktäristiskt drag hos människor med Asperger..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav rdos » 2007-02-22 22:11:05

missbutterfly skrev:Jag har endast en synpunkt runt aspie-quiz, jag undrar varför det saknas någon form av test som kan avgöra graden av "visuellt-problemlösnings-tänkande" något som ofta verkar (efter vad jag har förstått,men jag kan ha fel) vara ett karaktäristiskt drag hos människor med Asperger..


När frågan om "Har du lätt att visualisera och skapa bilder i huvudet?" var med i quizen så fick den ingen korrelation alls med AS, utan fick t.o.m. negativ korrelation. Jag frågade också om inlärningstil, och då fick visuell inlärningsstil en pytteliten AS-NT korrelation (0.14). I det stora hela verkar detta alltså vara en fördom.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav missbutterfly » 2007-02-22 22:16:07

Yttrest intressant, då jag i min enfald gått och trott att det jag tidigare skrev var mer utav ett faktum än tillfällighet i de flesta avseenden...
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav barracuber » 2007-02-23 10:55:36

Det kanske är fel tråd men anyway

rdos skrev:Jag tror det. Det finns inga större skillnader mellan könen när det gäller specialintressen. Däremot är troligen kvinnors specialintressen annorlunda än mäns, vilket kanske gör att de inte uppmärksammas så mycket. De kan t.ex. vara intresserade av sociala relationer, och det är ju inte något man direkt kan anse som konstigt, som när Aspie-killar lär sig alla tågtider e.d.


"Aspie-killar lär sig alla tågtider..." :lol: Jag kommer å tänka på ett av mina specialintressen. Har alltid samlat skivor (hade ett tag 2000 LP-skivor vilket inte är rekord men ändå... :wink: ) och reggade dem i anteckningsböcker och sorterade dem per musikstil och artist i ölbackar.

En gång när jag bodde trångt råkade jag spilla ett glas mjölk över en av backarna. Då sa min flickvän: "Åh nej nu spillde du mjölk på Disco A-E !!"

Jag har extremt lätt att komma ihåg namn på personer om det är förnamn + efternamn, jag kommer inte ihåg enbart förnamn speciellt bra. Denna förmåga gav mig ett nytt specialintresse: Jag lärde mig namnen på musiker, främst studiomusiker och vilka intstrument de spelar!! Ni kan fråga mig om vilken jazz eller soulplatta som helst och jag kan berätta vem som spelar percussion, trummor, bas, keyboards, gitarr, blås, sång. Även producenter, arrangörer, ljudtekniker. Det är ju för att samma namn återkommer på skiva efter skiva. Jag snöade också in på skivor inspelade i New York eftersom de musikerna var bäst :lol:

Det är inte så konstigt egentligen. Om man är intresserad av ett visst ämne (ex skivor) och har aspiga drag (som jag) och har lätt för att komma ihåg detaljer (musiker) så......Det är ett av de roligaste intressen jag haft. Snacka om att grotta ned sig :roll:

En stor nackdel med så här smala intressen är att man får svårt att få vänner, man blir betraktad som nördig, udda och konstig. Folk kanske umgås med en under en period och man tror att man har en vän, sedan slutar de höra av sig och man tappar kontakten. Så har jag haft det hela livet :(

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav nassepuh » 2007-03-02 5:14:07

Kom att tänka på denna nu:

En massa människor som testar sig med testet på Flashbacks forum.

Kanske kan vara kul att få ett genomsnittligt omdömme från den "generella" populationen? Typ sjuttio sidor lång tråd.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2007-03-02 6:39:26

70 sidor? :shock: Ack! Den överlåter jag nog åt rdos att läsa. :wink:

Men tack för tipset! :)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Karl » 2007-03-13 12:11:27

Korr-läsning

Stavfel:
34. noggant
99. lunga, övertimulerad
170. tamja

Grammatik:
137. Ser du ut, uppträder eller agerar som om du vore yngre än din biologiska ålder?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Inger » 2007-03-13 12:17:02

Tack för korrekturhjälpen, Karl. (Rdos, ändrar du?)

137 var ett problem eftersom det som lät så bra på engelska inte blev helt korrekt på svenska men samtidigt vill man hålla frågan så kort som möjligt. Karl, hur skulle du konstruera meningen istället?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav linek » 2007-03-13 12:29:39

Inger skrev:137 var ett problem eftersom det som lät så bra på engelska inte blev helt korrekt på svenska men samtidigt vill man hålla frågan så kort som möjligt. Karl, hur skulle du konstruera meningen istället?


Just vad jag också skulle vilja veta. Räcker ett extra du?

137. Ser du ut, uppträder eller agerar du som om du vore yngre än din biologiska ålder?
Senast redigerad av linek 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Karl » 2007-03-13 12:32:41

Jag vill slänga in ett du till, fast många du blir det:
Ser du ut, uppträder eller agerar du som om du vore yngre än din biologiska ålder?

Skall fundera lite på en bättre formulering.

edit: linek hann skriva samma sak medans jag funderade
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav nassepuh » 2007-03-13 13:02:42

Inger skrev:Tack för korrekturhjälpen, Karl. (Rdos, ändrar du?)

137 var ett problem eftersom det som lät så bra på engelska inte blev helt korrekt på svenska men samtidigt vill man hålla frågan så kort som möjligt. Karl, hur skulle du konstruera meningen istället?


Jag i min tur har problem med att "uppträder" och "agerar" är synonymer och inte kan samexistera (basta). Uppräkningen var fin men funkar därför dåligt i min hjärna.

Parentesa in och separera istället tycker jag. Ta en liten pauuuus...

Alt:

137. Ser du ut (eller agerar) som om du vore yngre än din biologiska ålder?

Alt:

137. Framstår eller agerar du som om du vore yngre än din biologiska ålder?

Alt:

137. Framträder eller agerar du som om du vore yngre än din biologiska ålder?
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Karl » 2007-03-13 13:15:32

nassepuh skrev:Jag i min tur har problem med att "uppträder" och "agerar" är synonymer och inte kan samexistera (basta). Uppräkningen var fin men funkar därför dåligt i min hjärna.

137. Ser du ut (eller agerar) som om du vore yngre än din biologiska ålder?

Det var så jag kände också men jag framhärdar med att slänga in ett extra du i ditt förslag.

Mitt förslag:
Ser du ut, eller agerar du, som om du vore yngre än din biologiska ålder?

Kanske inte skall var någon bi-sats när eller förekommer:
Ser du ut eller agerar du som om du vore yngre än din biologiska ålder?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav nassepuh » 2007-03-13 13:33:46

Karl skrev:
nassepuh skrev:Jag i min tur har problem med att "uppträder" och "agerar" är synonymer och inte kan samexistera (basta). Uppräkningen var fin men funkar därför dåligt i min hjärna.

137. Ser du ut (eller agerar) som om du vore yngre än din biologiska ålder?

Det var så jag kände också men jag framhärdar med att slänga in ett extra du i ditt förslag.

Mitt förslag:
Ser du ut, eller agerar du, som om du vore yngre än din biologiska ålder?

Kanske inte skall var någon bi-sats när eller förekommer:
Ser du ut eller agerar du som om du vore yngre än din biologiska ålder?


Jag hade också kommateringarna men tyckte det blev lite skumt som du säger med "eller". Den andra blev istället lite du-ig och delas nästan upp i en antingen-eller frågeställning.

Skitsvårt.

Om man vänder på det och behåller uppräkningen så borde det väl åsså funka?

Agerar, uppträder eller ser du yngre ut än din biologiska ålder?
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2007-03-13 13:40:03

Näääeee... Nu går jag och lägger mig. :lol:
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Pan S » 2007-03-13 22:19:08

Din Aspie-poäng: 91 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 106 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag


Tidigare resultat tyder på att jag ligger på omkring 100:100.
Sedan är jag 50:50 när det kommer till vänster-höger hemisfär-dominans. Och exakt 179,5 cm lång också. Och...

En liten anmärkning:
23 | Tycker du att det normala sättet att uppvakta varandra är naturligt?

Här finns det liksom åtminstone för egen del två alternativ. Antingen kan jag tolka det mycket hastigt och spontant som att "nej, detta uppvaktningssätt är primitivt och löjelseväckande!". Med andra ord att det inte förefaller sig naturligt för min kropp, så att säga. Men får jag tänka en längre stund, så kommer jag in på att "jo, det är naturligt för människor att bete sig såsom de gör, eftersom det står på selektionens grundvalar, huvudregler för evolution, osv. Hur skulle det annars gå till? Är människor inte naturligheter kanske?". Jag hoppas ni förstår vad jag menar; ordet "naturligt" förbryllar åtminstone mig på den punkten!
Senast redigerad av Pan S 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Pan S
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-07

Återgå till Intressanta intressen



Logga in