Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2007-03-13 23:17:09

nassepuh skrev:Kom att tänka på denna nu:

En massa människor som testar sig med testet på Flashbacks forum.

Kanske kan vara kul att få ett genomsnittligt omdömme från den "generella" populationen? Typ sjuttio sidor lång tråd.


Jo, jag vet om den där tråden. Den har länge varit lite av en hörnsten i NT-kontroll-gruppen. :-)

Flashback-länken har gett stort bidrag till NT-gruppen under säkert minst ett års tid och deras resultat har hela tiden i medel varit 60-70 AS och 120-130 NT.

Det fanns en 50 sidor lång tråd på wrongplanet också. Den är visserligen borta nu, men tydligen finns länken på andra ställen också på WP.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-04-09 10:42:21

Rdos och jag lyckades trots allt komma överens och fortsätta samarbetet. Nu har vi gjort en ny version med något fler, men i gengäld lite mindre krångliga frågor: http://www.rdos.net/Aspie-quiz/

Konstruktiv kritiv välkommen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2007-04-09 17:08:35

Eyesonly skrev:
Din Aspie-poäng: 117 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 85 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag


Liknande vad jag fick på förra om jag minns rätt. Får jag fråga vad grottor har med AS att göra eller är det bäst att lämna den tanken i fred. 8)


Bäst att lämna den tanken ifred. :wink: Står ju i Enkätsektionen, vilket innebär att den inte nödvändigtvis har med AS att göra. (Enkätsektionen är Rdos' utrymme för att fråga saker som han vill undersöka utan att blanda in såna frågor i resten av quizet, enligt den kompromiss jag gick med på för att kunna förbättra resten av frågorna).

Förresten fråga 134. Borde det inte heta tajma istället för tamja. :wink:


Jo. Har vi inte redan ändrat det en gång?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nassepuh » 2007-04-10 1:57:23

Woho. Jag tog mig igenom testet.


Grottfrågan var ett utmärkt incitament f.ö.

Måste ju bara fråga om denna också:

153. Gillar du Science Fiction?

Huh??


Hakade upp mig på denna åsså:

7. Har du tagit initiativ som inte visat sig önskade?

???

Ska det vara:

7. Har du tagit ej önskvärda intiativ?

7. Har du tagit intiativ som visat sig vara ej önskvärda?

7. Har du tagit oönskade intiativ?


Sen undrar jag också varför en del frågor formuleras på just det där sättet?

2. Har du haft svårare än andra att få vänner?

Skulle ju lika gärna kunna formuleras:

Har du svårare än andra att få vänner?

... isåfall.


Varför är en del frågor formulerade i dåtid och andra i nutid liksom?


T.ex.

5. Känner du dig mer som en observatör än som en deltagare i livet?

Kan ju isåfall lika gärna kunna formuleras:

Har du kännt dig mer som en observatör än som en deltagare i livet?


Denna:

8. Har du haft en känsla av att spela ett spel för att vara som andra runt omkring dig?

9. Har du haft svårigheter att passa in i traditionella könsroller, kanske haft intressen och uppförande som är otypiska för ditt kön?

Samma sak...

Varför dåtid på en del men inte på andra?

Finns många såna exempel.


Kanske är en rent personlig preferens också men jag föredrar frågor där jag är aktiv i testet på ett mer naturligt sätt - jag vill inte sitta och diskutera med testet.

Ex:

8. Har du haft en känsla av att spela ett spel för att vara som andra runt omkring dig?

9. Har du haft svårigheter att passa in i traditionella könsroller, kanske haft intressen och uppförande som är otypiska för ditt kön?

Kan lika gärna formuleras...

8. Jag har en känsla av att spela ett spel för att vara som andra runtikring mig.

9. Jag har svårigheter att passa in i traditionella könsroller och/eller har intressen och uppföranden som är otypiska för mitt kön.


Blev så defensivt på något sätt med dåtid och du-form.

Men, men - nu släpper jag det (skulle helst vilja göra ett eget test :roll: ).


7:an kan du väl kolla närmare på iaf?
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:52:58, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2007-04-10 9:22:22

Tack för synpunkterna, Nassepuh!

nassepuh skrev:Måste ju bara fråga om denna också:

153. Gillar du Science Fiction?

Huh??


Slängde jag in på slutet i Enkätavdelningen. Ville kolla och se om det är nån skillnad mellan Aspergare och andra i det intresset.

Hakade upp mig på denna åsså:

7. Har du tagit initiativ som inte visat sig önskade?

???

Ska det vara:

7. Har du tagit ej önskvärda intiativ?

7. Har du tagit intiativ som visat sig vara ej önskvärda?

7. Har du tagit oönskade intiativ?


Mellanalternativet gissar jag. Men detta är Rdos' fråga som jag själv inte riktigt ser poängen med.

Sen undrar jag också varför en del frågor formuleras på just det där sättet?

2. Har du haft svårare än andra att få vänner?

Skulle ju lika gärna kunna formuleras:

Har du svårare än andra att få vänner?

... isåfall.

Varför är en del frågor formulerade i dåtid och andra i nutid liksom?

T.ex.

5. Känner du dig mer som en observatör än som en deltagare i livet?

Kan ju isåfall lika gärna kunna formuleras:

Har du kännt dig mer som en observatör än som en deltagare i livet?


Korrekt observation. Det är jag som haft lite svårt att bestämma mig. Vissa frågor har jag medvetet formulerat i perfekt för att jag misstänkt att det är såna drag man haft svårare med som yngre och ville fånga upp även dessa. Egentligen så stör det mig också att en del är formulerade i presens, en del i perfekt och en del i både och ("har du eller har du haft..."). Eftersom jag gillar enhetlighet så borde egentligen alla vara formulerade på samma sätt men då blev det nog lite tjatigt.

Skulle gärna ta emot synpunkter på hur man kan få det optimalt till sista slutversionen. Bör man hålla sig enbart till presens och därmed missa samvetsgranna aspergare som har haft ett problem tidigare men växt ifrån det eller tränat bort det? Eller bör man formulera alla frågor för att täcka in både nutid och dåtid?

Denna:

8. Har du haft en känsla av att spela ett spel för att vara som andra runt omkring dig?

Kanske är en rent personlig preferens också men jag föredrar frågor där jag är aktiv i testet på ett mer naturligt sätt - jag vill inte sitta och diskutera med testet.

Ex:

8. Har du haft en känsla av att spela ett spel för att vara som andra runt omkring dig?

9. Har du haft svårigheter att passa in i traditionella könsroller, kanske haft intressen och uppförande som är otypiska för ditt kön?

Kan lika gärna formuleras...

8. Jag har en känsla av att spela ett spel för att vara som andra runtikring mig.

9. Jag har svårigheter att passa in i traditionella könsroller och/eller har intressen och uppföranden som är otypiska för mitt kön.

Blev så defensivt på något sätt med dåtid och du-form.


Blev det? Själv är jag fullkomligt allergisk mot larviga "jag är"-frågor. Vilken form föredrar ni andra här?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nassepuh » 2007-04-10 9:46:32

inger skrev:Tack för synpunkterna, Nassepuh!


Så lite så.

Inger skrev:Slängde jag in på slutet i Enkätavdelningen. Ville kolla och se om det är nån skillnad mellan Aspergare och andra i det intresset.


Jaha. Trodde enkäten var uteslutande rdos (grottkommentaren) och fick synen av neanderthalare som drömde sig bort bland stjärnorna. :D

Inger skrev:Skulle gärna ta emot synpunkter på hur man kan få det optimalt till sista slutversionen. Bör man hålla sig enbart till presens och därmed missa samvetsgranna aspergare som har haft ett problem tidigare men växt ifrån det eller tränat bort det? Eller bör man formulera alla frågor för att täcka in både nutid och dåtid?


En snabb tanke, om jag får utveckla lite... är att många av dragen kan samlas under en livstid medans typiska aspergerdrag består (eller?). Och det är ju dessa testet mäter eller ska mäta väl?

Inger skrev:Blev det?


För mig då, ja. "Har du" väcker en annan del av hjärnan än "jag är". Dialogen känns som en utfrågning. Irrationellt men...

Inger skrev:Själv är jag fullkomligt allergisk mot larviga "jag är"-frågor.


Det är sant. Och skulle det bara vara såna frågor skulle det nog bli tjatigt också.


Man kan ju skippa "jaget" helt och hållet också.

Ex:

8. Har en känsla av att spela ett spel för att vara som andra runtikring mig.

9. Har svårigheter att passa in i traditionella könsroller och/eller har intressen och uppföranden som är otypiska för mitt kön.


Dåtid och nutid skulle se ut:

8. Har/haft en känsla av att spela ett spel för att vara som andra runtikring mig.

9. Har/haft svårigheter att passa in i traditionella könsroller och/eller har intressen och uppföranden som är otypiska för mitt kön.


Eller har/har haft/jag/har du/etc i rubrikform...


Har du eller har haft...

8. En känsla av att spela ett spel för att vara som andra runtikring mig.

9. Svårigheter att passa in i traditionella könsroller och/eller har intressen och uppföranden som är otypiska för mitt kön.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2007-04-10 10:27:06

1. Enkätdelen är huvudsakligen Rdos' ja, men jag fick lov att klämma in nån fråga också. Och allt där har inte nödvändigtvis med Hn att göra heller, även om det är hans frågor. Lufttrycksfrågorna t ex tillkom bara för att vi blev lite osams om min ursprungliga fråga som behövde delas upp.

2. Tycker nog det blir lite väl opersonligt om man formulerar utan subjekt. Men sista förslaget om båda tempus i rubriken tål att funderas på. (Hade en liknande tanke tidigare men sen släppte jag den.)

Nu måste jag till mammsen igen. Diskutera gärna vidare om detta, ni andra. Vore intressant att få veta vilken formulering andra skulle föredra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav DooM » 2007-04-10 12:08:33

Korrekt observation. Det är jag som haft lite svårt att bestämma mig. Vissa frågor har jag medvetet formulerat i perfekt för att jag misstänkt att det är såna drag man haft svårare med som yngre och ville fånga upp även dessa. Egentligen så stör det mig också att en del är formulerade i presens, en del i perfekt och en del i både och ("har du eller har du haft..."). Eftersom jag gillar enhetlighet så borde egentligen alla vara formulerade på samma sätt men då blev det nog lite tjatigt.

Skulle gärna ta emot synpunkter på hur man kan få det optimalt till sista slutversionen. Bör man hålla sig enbart till presens och därmed missa samvetsgranna aspergare som har haft ett problem tidigare men växt ifrån det eller tränat bort det? Eller bör man formulera alla frågor för att täcka in både nutid och dåtid?


Hmm... eftersom AS-dragen visserligen hänger med hela livet; men personen ofta tränar bort/maskerar beteenden som han/hon märker att omgivningen uppfattar som "konstiga" (vilket i hög grad kännetecknar mig själv) så borde man få en mer korrekt bild av hur det ligger till om man inkluderar AS-drag man haft som barn; men sen tränat bort.

Jag har tidigare valt att tolka frågorna strikt; dvs bara svara ja på AS-drag som är tydliga idag: och fick då (senast) 158/47 poäng.

Nu förstår jag att det inte riktigt var Ingers avsikt; så jag gjorde det en gång till och inkluderade även sånt som kännetecknat mig när jag var yngre.
Resultat:

Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie-poäng: 169 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 30 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie

Kommentarer


... det vill säga ingen våldsam skillnad: dock är NT-poängen avsevärt lägre än tidigare....? :roll:

Förslag således: använd både presens och imperfekt så blir det tydligare.
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 13:52:58, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav Eyesonly » 2007-04-10 17:48:14

Jo nog blir man annorlunda när man växer upp. Det är också det svåra med sådana här tester, svarar man för hur man är nu eller för hur man har varit. Jag tror jag svarade lite olika.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Kaks » 2007-04-10 19:27:10

Inger skrev:Eftersom jag gillar enhetlighet så borde egentligen alla vara formulerade på samma sätt men då blev det nog lite tjatigt.


Tänkte det kunde vara intressant höra min kommentar för tester generellt:

Jag vill att det ska vara, som Inger uttrycker det, "tjatigt".

Jag vill ha samma meningsbyggnad på alla frågor el så långt det nu är möjligt. Tex alla frågor börjar med "Jag har/haft....." el att-satser. Behöver somliga frågor formuleras på annorlunda sätt visas detta genom en avskiljande linje, nytt stycke, ny tydlig rubrik...

Jag blir irriterad och otålig om jag tvingas sitta och analysera varje fråga enskilt för att inte missa om den är skriven i en annan tid-form, utifr ett jag- el dom-perspektiv (tex "Jag anser att jag...." och "Andra anser att jag...."). Frågor skrivna med negation ibland och ibland inte är givna att missförstås. Själva poängen och substansen i frågan går mig förlorad så svaret blir med stor sannolihet missvisande.

Ovanstående är extra viktigt om jag skulle tvinga mig igenom ngt så mördande tråkigt som att svara på över 100 frågor. Smärtgränser går en bra bit under 100 om frågorna är inkonsekvent ställda. Och detta gäller oavsett ämne testet handlar om, om det är på nätet, en undersökning per brev fr hyresvärden el en del i ett diagnosförfarande.

Frustrationen tar mao överhand, fokus är omöjligt hålla kvar så efter ett tag fyller jag bara i svar på måfå utan att knappt läsa frågorna, än mindre bemöda mig med att förstå vad som frågas efter.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav rdos » 2007-04-10 19:41:13

Eyesonly skrev:Får jag fråga vad grottor har med AS att göra eller är det bäst att lämna den tanken i fred. 8)


Alla frågor som är med i R4 är relevanta för AS (iaf de som varit med tidigare, vilket frågan om grottor varit).


Eyesonly skrev:Förresten fråga 134. Borde det inte heta tajma istället för tamja. :wink:


Ska fixa det.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-04-10 19:44:08

Inger skrev:Bäst att lämna den tanken ifred. :wink: Står ju i Enkätsektionen, vilket innebär att den inte nödvändigtvis har med AS att göra. (Enkätsektionen är Rdos' utrymme för att fråga saker som han vill undersöka utan att blanda in såna frågor i resten av quizet, enligt den kompromiss jag gick med på för att kunna förbättra resten av frågorna).


Jo, det skulle ju varit så, men tyvärr så står även en del frågor som inte är av enkät-karaktär i den sektionen bara för att Inger inte visste var hon skulle placera dem. ;-)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-04-10 19:47:23

nassepuh skrev:Måste ju bara fråga om denna också:

153. Gillar du Science Fiction?

Huh??



Det är en riktig enkätfråga som jag tror inte kommer att få vara med fler gånger. Den har trots 300 svar ännu ingen signifikant relation varken till AS eller NT.


nassepuh skrev:7. Har du tagit initiativ som inte visat sig önskade?

???

Ska det vara:

7. Har du tagit ej önskvärda intiativ?

7. Har du tagit intiativ som visat sig vara ej önskvärda?

7. Har du tagit oönskade intiativ?



Vari ligger skilladen? Låter iofs som mittenalternativet är det som menas.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-04-10 19:53:15

Inger skrev:1. Enkätdelen är huvudsakligen Rdos' ja, men jag fick lov att klämma in nån fråga också. Och allt där har inte nödvändigtvis med Hn att göra heller, även om det är hans frågor. Lufttrycksfrågorna t ex tillkom bara för att vi blev lite osams om min ursprungliga fråga som behövde delas upp.


Jag skulle nog vilja påstå att det inte finns någon enkätfråga alls (från mig om Hn) i R4. Det enda jag testar där är några nyare formuleringar på redan beprövade, relevanta frågor. Däremot finns några experimentella frågor om tics (inte i enkät, borde nog varit där) samt frågan om man gillar science fiction.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Eyesonly » 2007-04-10 19:54:17

rdos skrev:
Eyesonly skrev:Får jag fråga vad grottor har med AS att göra eller är det bäst att lämna den tanken i fred. 8)


Alla frågor som är med i R4 är relevanta för AS (iaf de som varit med tidigare, vilket frågan om grottor varit).


Jag tänker lyda inger och inte gå vidare på det temat. Men påstående om att något som varit med tidigare nödvändigtvis måste vara det igen håller jag inte med om.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav rdos » 2007-04-10 20:19:03

Eyesonly skrev:
rdos skrev:
Eyesonly skrev:Får jag fråga vad grottor har med AS att göra eller är det bäst att lämna den tanken i fred. 8)


Alla frågor som är med i R4 är relevanta för AS (iaf de som varit med tidigare, vilket frågan om grottor varit).


Jag tänker lyda inger och inte gå vidare på det temat. Men påstående om att något som varit med tidigare nödvändigtvis måste vara det igen håller jag inte med om.


Nej, det är såklart sant, men de frågor som varit med i de sista experimentella versionerna är sådana som valts ut som relevanta & unika. Vi satte visserligen en "ribba" på 0.2 i korrelation för att få vara med, men frågan om grottor har högre korrelation än så.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nassepuh » 2007-04-10 20:43:55

nassepuh skrev:7. Har du tagit initiativ som inte visat sig önskade?

???

Ska det vara:

7. Har du tagit ej önskvärda intiativ?

7. Har du tagit intiativ som visat sig vara ej önskvärda?

7. Har du tagit oönskade intiativ?


rdos skrev:Vari ligger skilladen? Låter iofs som mittenalternativet är det som menas.


Näe, ingen skillnad iofs. Hakar upp mig på det bara. Inte den bästa svenskan liksom.


Sen så lyckades Kaks med en utmärkt självanalys över frustrationsdilemmat som jag gärna vill skriva under på. Vet inte om jag behöver revidera all mina inlägg i frågan men Kaks fångade problematikens kärna mycket bättre.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2007-04-11 10:38:04

Tack för alla synpunkter. Vi får ta dem i övervägande och se vad som är görbart.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2007-04-28 9:41:36

Inger skrev:Vårt quiz är bara för att ge en preliminär indikation och inget att ta alltför allvarligt.


Det stämmer inte. Det är bara du som har uppfattningen om att quizet skulle vara som i ursprungsversionen, utan några ambitioner och av okänd kvalite. Nu är det ju faktiskt så att ett norskt universitetet studerar Aspie-quiz och troligen kommer att publicera sina fynd. JAG tänker också publicera själva utvärderingarna, vilket som sagt klart framgår i quizen numera.

Om du fortsätter sprida sådan här misinformation är det kanske bättre att du trots allt gör en egen version istället så att den professionella versionen av Aspie-quiz slipper bli sammanblandad med sådana uttalanden? :x

Inte nog med det, du motsatte dig också att jag gjorde en jämförelse med ett test av professionella (Simon Baron-Cohens AQ-test). Vilken är din agenda egentligen?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav msitua » 2007-04-28 10:09:04

Frågan om gymnastik och slöjd anser jag vara felaktigt ställd.
Jag tycker om slöjd, jag tycker inte om gymnastik.
Spännande quiz.
Jag har JÄTTESVÅRT att läsa det teckensnitt som används (Comics).
Frågan om ögonkontakt är med vid två tillfällen.
Jag vet inte vad stim är och det var svårt att fylla i de alternativen.
Jag har ingen aning om varför jag gör de beteenden som kallas stim.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 13:52:58, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Micke » 2007-04-28 10:27:28

rdos skrev: Nu är det ju faktiskt så att ett norskt universitetet studerar Aspie-quiz och troligen kommer att publicera sina fynd.


Låter jättespännande.
Hoppas dom kan ta det till sig och inse dess värde och potential.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav rdos » 2007-04-28 10:44:02

msitua skrev:Frågan om gymnastik och slöjd anser jag vara felaktigt ställd.
Jag tycker om slöjd, jag tycker inte om gymnastik.
Spännande quiz.
Jag har JÄTTESVÅRT att läsa det teckensnitt som används (Comics).
Frågan om ögonkontakt är med vid två tillfällen.
Jag vet inte vad stim är och det var svårt att fylla i de alternativen.
Jag har ingen aning om varför jag gör de beteenden som kallas stim.


Mycket att det du hänvisar till är fixat i experimentell version 4, dock har denna andra svagheter, bland annat bara sex (!) omvända frågor och inga irrelevanta frågor. Man kan m.a.o. hur lätt som helst fixa till den poäng man själv vill ha även om man inte känner till mycket om AS.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-04-28 10:52:15

En annan bra sak i version 9 är PDF-filen där man får veta var man fått sina poäng ifrån. Det gör att folk får en bra idé om hur pass kopplade olika frågor är till AS EFTER det man gjort quizen. Där finns också en fördelning på grupper i utvärderingen.

Egentligen borde man nog, förrutom att ha många flera omvända frågor, också presentera frågorna i slumpmässig ordning.

Simon Baron-Cohens AQ test har t.ex. lika många omvända frågor som vanliga frågor. De presenteras visserligen alltid i samma ordning, men de verkar blandade och inte grupperade. Att man inte gått hela vägen beror nog på rent praktiska skäl.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-04-28 11:02:15

rdos skrev:
Inger skrev:Vårt quiz är bara för att ge en preliminär indikation och inget att ta alltför allvarligt.


Det stämmer inte. Det är bara du som har uppfattningen om att quizet skulle vara som i ursprungsversionen, utan några ambitioner och av okänd kvalite.


Jag skrev inte att "det är som i ursprungsversionen och av okänd kvalitet." Jag skrev att det bara är för att ge en preliminär indikation och att man behöver göra en neuropsykiatrisk undersökning för att få veta om man verkligen har AS eller inte.

Nu är det ju faktiskt så att ett norskt universitetet studerar Aspie-quiz och troligen kommer att publicera sina fynd.


Det är ju trevligt. Men det gör det forfarande inte till något annat än ett online-quiz. Visserligen ett ovanligt väl utarbetat sådant men ändå inte något professionellt diagnostiskt instrument.

JAG tänker också publicera själva utvärderingarna, vilket som sagt klart framgår i quizen numera.


DU kan inte publicera något alls. Du kan skriva en artikel. Om någon seriös tidskrift skulle publicera den får vi väl se.

Om du fortsätter sprida sådan här misinformation...


Jag bara upprepar vad som står i Quizets disclaimer. Hur det kan bli till "misinformation" (desinformation heter det på svenska) om jag skriver det här förstår jag inte? :?

...är det kanske bättre att du trots allt gör en egen version istället...


Börjar väl luta åt att jag anser detsamma. (Återkommer när jag funderat färdigt.)

...så att den professionella versionen av Aspie-quiz slipper bli sammanblandad med sådana uttalanden? :x


Existerar ingen professionell version av Aspie-Quiz eftersom vi inte är professionella.

Inte nog med det, du motsatte dig också att jag gjorde en jämförelse med ett test av professionella (Simon Baron-Cohens AQ-test).


Ja, av orsaker som jag redovisat för dig annorstädes. Vi behöver inte ta den diskussionen här också.

Vilken är din agenda egentligen?


Densamma som den varit hela tiden: att tillhandahålla ett nät-quiz som är lätt att göra och som kan ge en preliminär indikation.

Eller tror du kanske att jag också är "lierad" med psykiatrin? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:51:56, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in