Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2007-05-23 15:19:30

weasley skrev:rdos:

jag skulle vilja diskutera några av frågornas utformning med dej, går det att göra det lite mer privat och kanske snabbare än via forum/pm?


Ett bra ställe (skapa en användare och skriv in kommentarer direkt):
http://www.rdos.net/wiki/index.php/Aspie-quiz_Stable_1

Alternativt skicka pm eller epost (den finns numera i min profil).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Slutversion av Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2007-05-28 16:20:50

Ett förslag finns här:
http://www.rdos.net/wiki/index.php/Aspie-quiz_Stable_1

Jag tar gärna emot rättningar av stavfel, ändringar av formuleringar, däremot blir det inga ändringar av vilka frågor som ska vara med eller i vilka grupper de ska placeras. Det är 140 frågor, och alla grupper har antal frågor jämt delbart med 5 :-)

Testen avses läggas ut kring helgen.

I anslutning till testen kommer sedan tidvis olika experimentella frågeställningar att testas, dels genom frågor i själva testen och dels genom separata länkar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-05-29 9:12:53

En liten förändring bara. När jag gick igenom grupperingarna så slog det mig plötsligt att en av Ingers tidigaste frågor i version I (76. Do you tend to express your feelings in ways that may baffle others? +++) måste höra ihop med stim och kommunikation. I version I finns dock bara en enda (sammanslagen) fråga om stim och några andra i perferin, så kopplingen märks inte så mycket. När jag kollade på relationerna på frågorna så visade det sig dock att just denna fråga (76) var starkt korrelerad med stimfrågan. Dock så ingick i version I även exempel som man skulle kunna klassificera som stim. Dessa exempel har jag nu tagit bort för att verkligen visa att den hör samman med stims även om inga stim nämns. Det blir den enda opövade frågan i slutversionen, och om den misslyckas så kanske jag måste ta bort den igen eller flytta om den i grupperingen. Dock räknar jag med att den kommer att relatera till Aspie kommunikation, allt annat vore mycket konstigt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-05-29 17:22:07

Skarp testversion finns här:
http://www.rdos.net/eng/quizs1.php

Välj svenska med flaggan. Sprid inte ut den här urlen, den är bara giltig under en kortare tid.

Eventuella synpunkter vill jag ha innan helgen. Sedan får den ligga ute minst till i höst.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2007-05-29 22:54:04

uff!

nu är jag i civilisationen igen, så nu kan jag komma med kommentarer och frågor ang formulering. tar det imorrn dock, måste sova lite först!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2007-06-02 0:28:30

Slutversionen finns nu ute på skarpa svenska och engelska länken. http://www.rdos.net/Aspie-quiz
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Moggy » 2007-06-02 10:53:37

Tog en snabbtitt på den utan att göra den. Verkar vara en vettig version med bra frågor.

Ett litet förslag vore att på första sidan där man väljer vilka diagnoser och misstankar man har att ha länkar på respektiva diagnos till nån enkel information om respektive diagnos. Typ om man trycker på t.ex Tourette så kommer man till en infotext om vad det innebär. En liten småsak som egentligen inte har med quizen att göra....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rdos » 2007-06-02 12:07:22

Moggy skrev:Tog en snabbtitt på den utan att göra den. Verkar vara en vettig version med bra frågor.


Experimentell version 7 inte bara subjektivt (av mig) verkade vara den bästa versionen hittills, utan detta har även stöd i resultaten efter 1000 svar. Faktoranalysen har hög loading på NT-axeln (kring 8%), vilket sannolikt beror på att en del av de sociala & kommunikativa frågorna tillåtits vara mer lika varandra än de egentligen borde varit. Det är också så att killar för första gången fått högre loading på NT-axeln, vilket jag tror är bra. Slutversionen har något mindre fokus på dessa aspekter, och borde därmed (förhoppningsvis) ge samma loading för både killar och tjejer. Experimentell version 7 har en av de allra högsta korrelationerna emot AS-diagnosen och emot autism-diagnosen. Ingen av de andra experimentella versionerna ligger ens i närheten här. Den har också en av de högsta (negativa) korrelationerna emot NT-kontrollgruppen.

Moggy skrev:Ett litet förslag vore att på första sidan där man väljer vilka diagnoser och misstankar man har att ha länkar på respektiva diagnos till nån enkel information om respektive diagnos. Typ om man trycker på t.ex Tourette så kommer man till en infotext om vad det innebär. En liten småsak som egentligen inte har med quizen att göra....


Bra idé. Dessa skulle man kunna lägga bland länkarna längst ned. Förslag till sajter som berör Tourette, dyslexi, dyskalkuli, OCD, ODD, bipolär, schizofreni och social fobi emottages. Jag valde förresten ut dessa diagnoser för att de är breda och för att deras direkta kopplingar till specifika frågor är oklara.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Moggy » 2007-06-02 12:42:51

Du har säkert nämnt det förr jag har har inte hängt med i alla diskussioner om quizen...

Lite nyfiken på om det är några skillnader i resultat på de som har officiell AS-diagnos och det som har misstanke/självdiagnos.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:51:59, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rdos » 2007-06-02 13:07:35

Moggy skrev:Du har säkert nämnt det förr jag har har inte hängt med i alla diskussioner om quizen...

Lite nyfiken på om det är några skillnader i resultat på de som har officiell AS-diagnos och det som har misstanke/självdiagnos.


Ja, de som har självdiagnos har högre poäng. Så var det iaf tidigare, men just nu finns ingen rapport i utvärderingen som visar detta efter att korrelationerna räknats om baserat på poäng på quzien. Jag ska dock ta fram en igen.

Vad som jag däremot tycker är intressant är att de som har diagnos autism har något högre poäng än de som har diagnos AS/HFA/PDD. Detta har jag kommit fram till i en ny analys som använder resultatet från alla 16 versionerna som jag avser ha med i artikeln.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonte » 2007-06-02 23:20:01

Tänkte på en grej efter en diskussion på en annan tråd. Hur skulle det vara men en knapp där man väljer om man vill skicka sitt svar till undersökningen eller bara testa. Jag har t.ex ingen aning om jag har dynamisk IP eller inte så skulle jag göra om testet skulle jag kunna störa statistiken. Dessutom kanske frugan vill göra testet och vi har ju samma dator. Kanske också en "jag lovar på heder och samvete att jag inte skickat in ett test tidigare. Om jag ljuger må jag bli dömd till att spendera evigheten på stureplans inneställen"-varning.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rdos » 2007-06-03 9:12:21

Jonte skrev:Tänkte på en grej efter en diskussion på en annan tråd. Hur skulle det vara men en knapp där man väljer om man vill skicka sitt svar till undersökningen eller bara testa. Jag har t.ex ingen aning om jag har dynamisk IP eller inte så skulle jag göra om testet skulle jag kunna störa statistiken. Dessutom kanske frugan vill göra testet och vi har ju samma dator. Kanske också en "jag lovar på heder och samvete att jag inte skickat in ett test tidigare. Om jag ljuger må jag bli dömd till att spendera evigheten på stureplans inneställen"-varning.


Isf borde det väl vara så att testen kommer upp direkt. När man fyllt i den så får man en fråga om man vill medverka i undersökningen? Då skulle egentligen varken första sidan att man ska acceptera att svaren sparas eller "bio-informationen" på andra sidan behövas. Bioinformationen skulle istället komma upp efter man accepterat att man vill medverka. Kanske det isf skulle vara två knappar mot slutet av quizen (jag vill medverka i undersökningen), (beräkna poäng utan att medverka i undersökningen) eller något liknande. Iofs kanske bioinformationsidan av tekniska skäl trots allt måste vara före.

Jag låter iaf slutversionen köra några veckor först så ska jag fundera på detta sen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-06-04 15:07:44

Har kollat nu. Ser hyfsat bra ut, även om många relevanta frågor tagits bort utan att det blev färre frågor (vilket skulle vara önskvärt ur användarsynpunkt). Glädjande att även de konstigaste frågorna tagits bort. Många av mina ursprungliga frågor verkar ha kommit med igen.

Din Aspie-poäng: 137 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 62 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie


Är nog den lägsta poängen jag fått hittills.


69. Bedöma stavas med ett m. Samma fråga som 121. Har du låtit Amazonprogrammet välja frågor igen?

86. Samma fråga som 43.

99. "Ögona" :roll:

101. "Är dina åsikter typiska för dina jämnåriga?"

Eh...? :?

Får nog lov att göra en egen version till hösten i alla fall. Hade hoppats slippa det besväret.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2007-06-04 15:34:53

Inger skrev:Har kollat nu. Ser hyfsat bra ut, även om många relevanta frågor tagits bort utan att det blev färre frågor (vilket skulle vara önskvärt ur användarsynpunkt). Glädjande att även de konstigaste frågorna tagits bort. Många av mina ursprungliga frågor verkar ha kommit med igen.


Några stycken

Inger skrev:
Din Aspie-poäng: 137 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 62 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie


Är nog den lägsta poängen jag fått hittills.


Jag fick nog min lägsta poäng (hittills) på experimentell version 1. :roll:

Inger skrev:69. Bedöma stavas med ett m. Samma fråga som 121. Har du låtit Amazonprogrammet välja frågor igen?


Fyra frågor finns både som vanliga och omvända. Detta är för kvalitetskontroll av de som svarar. Jag kanske rent av inte kommer att godkänna svar där samstämmigheten mellan dessa frågor är för dålig.

Inger skrev:86. Samma fråga som 43.


Troligen samma sak. Använd förresten inte numrena i quizen, de är slumpmässiga nu. Däremot kan du använda numrena i PDFen, de är alltid desamma.

Inger skrev:99. "Ögona" :roll:


Ajdå

Inger skrev:101. "Är dina åsikter typiska för dina jämnåriga?"

Eh...? :?


Den har inte oacceptabelt mycket '?'-svar, så jag kan inte se vad det skulle vara för fel med den. En mer vettig synpunkt är isf frågan om depression. Den kanske trots allt inte borde vara med.

Inger skrev:Får nog lov att göra en egen version till hösten i alla fall. Hade hoppats slippa det besväret.


Du ska väl inte bli som Gwynfryn nu? Du vet, han som klagar på quizen på basis av sina egna poäng? :roll:

I vilket fall som helst så har kvinnor och män i stort sett samma medelpoäng i R7 och slutversionen, I experimentell version 1 hade kvinnor 10 poäng högre än män. Dessutom har män och kvinnor i hela populationen samma loading på Aspie och NT axeln, vilket de aldrig tidigare haft. Det säger iaf mig att slutversionen är den bästa versionen som varit ute.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-06-04 16:43:05

rdos skrev:
Inger skrev:69. Bedöma stavas med ett m. Samma fråga som 121. Har du låtit Amazonprogrammet välja frågor igen?


Fyra frågor finns både som vanliga och omvända. Detta är för kvalitetskontroll av de som svarar. Jag kanske rent av inte kommer att godkänna svar där samstämmigheten mellan dessa frågor är för dålig.

Jaha, så det var ett medvetet val? OK.

rdos skrev:
Inger skrev:101. "Är dina åsikter typiska för dina jämnåriga?"

Eh...? :?


Den har inte oacceptabelt mycket '?'-svar, så jag kan inte se vad det skulle vara för fel med den.

Förutom den lustiga formuleringen, och att man förväntas veta vad ens jämnåriga tänker och tycker...?

rdos skrev:
Inger skrev:Får nog lov att göra en egen version till hösten i alla fall. Hade hoppats slippa det besväret.


Du ska väl inte bli som Gwynfryn nu? Du vet, han som klagar på quizen på basis av sina egna poäng? :roll:

Nä, baserat på urvalet av frågor såklart!

rdos skrev:I vilket fall som helst så har kvinnor och män i stort sett samma medelpoäng i R7 och slutversionen, I experimentell version 1 hade kvinnor 10 poäng högre än män. Dessutom har män och kvinnor i hela populationen samma loading på Aspie och NT axeln, vilket de aldrig tidigare haft. Det säger iaf mig att slutversionen är den bästa versionen som varit ute.

Så bra. Den ser i alla fall bättre ut än jag hade befarat (inga knäppa Hn-frågor kvar vad jag kan se). Kan nog leva med att den här versionen blir kvar, även om jag hade gjort den lite annorlunda.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2007-06-04 17:10:22

Inger skrev:Förutom den lustiga formuleringen, och att man förväntas veta vad ens jämnåriga tänker och tycker...?


De flesta tonåringar och yngre lär nog känna till detta. Däremot kanske vissa som lever ganska isolerat eller mestadels umgås med likasinnade och glömt bort hur det var i skolan inte gör det. Det finns trots allt ett '?' alternativ som kan användas.

Inger skrev:Så bra. Den ser i alla fall bättre ut än jag hade befarat (inga knäppa Hn-frågor kvar vad jag kan se). Kan nog leva med att den här versionen blir kvar, även om jag hade gjort den lite annorlunda.


OK, skönt. Fast jag tror det finns en hel del Hn-frågor kvar, även om de inte är så uppenbara längre :wink:

Men jag har ju bytt fokus nu. Jag behöver inte längre Hn-teorin för att kunna fortsätta med mer intressanta frågeställningar kring kommunikation o.d. Det räcker alldeles utmärkt med ett "neurodiversity"-tänk och frågorna i Aspie-quiz i utformningen av studier kring kommunikation och sociala relationer. Fast neandertalskopplingen finns ju där ändå genom att frågorna i Aspie-quiz formats baserat på den...
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-06-04 17:32:01

Va?? Majoriteten av de frågor som fortfarande utgör stommen i quizet har ju jag formulerat och de är då verkligen inte baserade på Hn-teorin!

Glädjer mig dock att du skiftat fokus. Både för din egen skull och för vårt rykte som grupp. Men det där har vi redan diskuterat till leda. Har inget intresse av att börja om det tjafset igen. Har kommenterat nu och har inget att tillägga.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2007-06-04 17:38:49

Ingen vits att tjafsa vidare om Hn-frågor eller inte, men om du nu accepterat slutversionen och anser att största delen av frågorna är dina (vilket jag iofs anser som tveksamt), då borde väl du ändå stå med som medkonstruktör, eller hur? ;-)

Jag kanske använder Jontes idë, som du nog borde gilla, att man själv får välja om man vill medverka i forskningen kring Aspie-quiz eller inte. På så sätt kan man ju eventuellt även låta de som inte vill medverka i forskning slippa se alla experimentella frågor och länkar. Det borde väl du gilla iaf? Du kanske vill stå med som medansvarig iaf för den delen av quizen??

Iofs finns just nu varken några experimentella frågor eller länkar, men de kommer troligen lite senare.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-06-04 18:02:53

rdos skrev:Ingen vits att tjafsa vidare om Hn-frågor eller inte, men om du nu accepterat slutversionen och anser att största delen av frågorna är dina (vilket jag iofs anser som tveksamt), då borde väl du ändå stå med som medkonstruktör, eller hur? ;-)

Tack, men nej tack. Att jag finner den här versionen hyfsat acceptabel betyder inte att jag inte skulle ha gjort det annorlunda om jag gjort den själv (alt plågat livet ur oss båda om vi hade fortsatt försöka samarbeta). :wink:

rdos skrev:Jag kanske använder Jontes idë, som du nog borde gilla, att man själv får välja om man vill medverka i forskningen kring Aspie-quiz eller inte. På så sätt kan man ju eventuellt även låta de som inte vill medverka i forskning slippa se alla experimentella frågor och länkar. Det borde väl du gilla iaf?

Naturligtvis gillar jag den idén. Särskilt som jag föreslog den själv på ditt forum för ganska länge sen...

Mitt (som jag tyckte högst rimliga) förslag då var att du skulle göra din test-version och jag en stabil, något förenklad version som inte krävde lämnande av uppgiter, och ge folk möjlighet att välja själva (precis som de nu kan välja språk). var du inte intresserad eftersom du menade att folk behöver tvingas för att ställa upp som dina försökskaniner (vilket du genom stim-quiz senare bevisade var ett felaktigt antagande).

rdos skrev:Du kanske vill stå med som medansvarig iaf för den delen av quizen??

Bara om jag får utforma den så att jag kan stå för innehållet till 100%. Och det kan jag redan räkna ut på förhand att du inte lär vara intresserad av.

rdos skrev:Iofs finns just nu varken några experimentella frågor eller länkar, men de kommer troligen lite senare.

Jaha ja! Så det var inte en definitiv slutversion i alla fall? Misstänkte väl det! :lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nassepuh » 2007-06-04 18:19:03

Jonte skrev:Jag har t.ex ingen aning om jag har dynamisk IP eller inte så


Du kan kolla din ip på t.ex: http://whatsmyip.org/

Om den ändras så sitter du på dyn.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2007-06-04 18:24:37

Jag ska också göra en undersökning.

Den ska heta:

"Aspie-Quiz dramat, en studie i envishet, småsinthet och omständighet."

Har inte bestämt mig för om den ska vara HN-relaterad än - men jag tror att jag väljer att göra den från ett socialantropologiskt perspektiv med betoning på arkaiska drifter.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2007-06-04 18:30:15

:lol:

Kom just på en ny kandidat till Det mest patetiska! (Tack för uppslaget!)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav DooM » 2007-06-04 18:33:37

Det förvånar mig en aning att frågor relaterade till ENVISHET inte finns med bland frågorna......? :roll:

Mina empiriska studier av Rdos och inger har gett vid handen att det är ett typiskt AS-drag..... :lol:
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 2 gånger.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2007-06-04 18:34:47

:D Utmärkt förslag, DooM.

"Är du exceptionellt envis när du är övertygad om att du har rätt?" / "Are you exceptionally stubborn when you're convinced you are right?" (Varsågod, Rdos, jag bjuder på formuleringen.) :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in