Överväger att gå ur som medlem (om forumets syfte)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mats » 2009-02-27 8:54:06

Grimuald skrev:Vad vill du bevisa, att du har rätt och att undertecknad har fel, att du är en bra människa och undertecknad en dålig människa ?

Jag vill bevisa att du inte diskuterar seriöst.


Grimuald skrev:Jag kan ej bedöma vad som är rimligt eller inte, utan endast ge uttryck för vad jag känner. Det heter "äkta glädje är delad glädje" men förutsätter att så verkligen är fallet och eftersom så inte är fallet på detta forum så känner jag mig tvungen att berätta som det är så inte någon inbillar sig något annat.

Och jag känner mig tvungen att berätta att jag inte uppskattar oseriösa förslag om bloggar.


Grimuald skrev:Den tredje meningen är ännu ett exempel på angrepp.

Om det räknas som ett exempel på angrepp är ditt klagande på folk som skriver om träffar (och därmed inte visar "förståelse") också exempel på angrepp.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Grimuald » 2009-02-27 8:57:35

Mats skrev:
Grimuald skrev:Vad vill du bevisa, att du har rätt och att undertecknad har fel, att du är en bra människa och undertecknad en dålig människa ?

Jag vill bevisa att du inte diskuterar seriöst.


Grimuald skrev:Jag kan ej bedöma vad som är rimligt eller inte, utan endast ge uttryck för vad jag känner. Det heter "äkta glädje är delad glädje" men förutsätter att så verkligen är fallet och eftersom så inte är fallet på detta forum så känner jag mig tvungen att berätta som det är så inte någon inbillar sig något annat.

Och jag känner mig tvungen att berätta att jag inte uppskattar oseriösa förslag om bloggar.


Grimuald skrev:Den tredje meningen är ännu ett exempel på angrepp.

Om det räknas som ett exempel på angrepp är ditt klagande på folk som skriver om träffar (och därmed inte visar "förståelse") också exempel på angrepp.


Suck :(
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-27 9:10:36

Går delforumet "träffar" att läsa för ickemedlemmar?

En bra orsak till att låsa det foumet och kräva något inträde eller medlemskap, är att utomstående inte ska kunna ta reda på "aha, där träffas de där, nu ska vi jävlas med dem".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rdos » 2009-02-27 9:27:14

Mats skrev:
Grimuald skrev:Vad vill du bevisa, att du har rätt och att undertecknad har fel, att du är en bra människa och undertecknad en dålig människa ?

Jag vill bevisa att du inte diskuterar seriöst.


Grimuald skrev:Jag kan ej bedöma vad som är rimligt eller inte, utan endast ge uttryck för vad jag känner. Det heter "äkta glädje är delad glädje" men förutsätter att så verkligen är fallet och eftersom så inte är fallet på detta forum så känner jag mig tvungen att berätta som det är så inte någon inbillar sig något annat.

Och jag känner mig tvungen att berätta att jag inte uppskattar oseriösa förslag om bloggar.


Mats, det där är ett typexempel på hur du och några till ibland fungerar på forumet som jag verkligen inte gillar. Att tillskriva folk egenskaper som "oseriös", "virrig" och liknande är fult och kan liknas vid mobbing om det är en grupp av människor som gör så emot enstaka.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2009-02-27 9:38:28

Herregud.
Jag avsäger mig min AS diagnos.
Jag är nog bara arbetsskygg och allmänt överkänslig.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Tingeling » 2009-02-27 9:44:34

Jag kan sällan närvara på träffar. Dels pga problem med transporterna men också för att jag helt enkelt inte alltid orkar med en massa nya intryck och människor. Det gör att jag sover ett par dagar efteråt och ibland måste jag då göra valet. Klara jobba eller gå på en träff.

Jag har däremot aldrig reflekterat över att andra skriver om det eller känt någon avund inför att andra lyckas bättre socialt.

Detta är dock ett stort problem att många av oss har svårt att orka ha ett socialt liv. Trots att man ofta vill.....Hur man löser det är troligtvis högst individuellt dessurom och ansvaret ligger här på individen i hög utsträckning.

Det går inte att fullständigt att göra om världen och andra människor.

Tingeling
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-27 10:54:57

Grimuld, jag vet att du tidigare har frågat om våra träffar och efterlyst hur dom har varit så du ska kunna ta ställning till om du vill komma.

Jag blir helt konfunderad faktiskt över ditt nu plötsliga att inte vilja veta. Du skrev ju faktist då att vi aldrig berättade hur dom var!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav ford » 2009-02-27 11:20:10

Manar skrev:Man kanske kunde göra Träffar till ett låst forum man måste regga sig till. Grimuald är nog inte den enda som kan tycka det är plågsamt.


Man kan inte hålla på att ta hänsyn till bittra, avundsjuka och egocentriska människor, som inte kan unna andra att må bra och ha trevligt, så länge man inte själv gör det.

Det den typen av människor i första hand behöver är att lära sig vanligt hyfs och folkvett, sedan ökar chansen att de ska bli socialt accepterade exponentiellt.

Jag tror inte någon tjänar på en gemenskap som går ut på att sänka varandra, och hålla varandra nere i skiten, därför att ingen skall behöva må dåligt av att det går bra för någon annan.

-En lektion i positivt tänkande kan också vara en god idé. Med det menar jag inte den flåshurtiga"livscoachvarianten", som går ut på att sätta på sig skygglappar och förneka allt som är dåligt/kan gå fel, utan att man kan försöka glädjas för andras skull och tänka "kan det hända dom, så kanske det kan hända mig också", istället för att bli bitter och just det; avundsjuk, för avundskjuka är just vad det handlar om, oavsett vad man själv vill kalla det.

-Åtminstone är det så jag ser på saken, jag tycker vi skall försöka lyfta varandra, istället för att hålla varandra nere.
Jag vill inte ha en "losergemenskap", utan en gemenskap, där man kämpar tillsammans och kan glädjas åt varandras framgångar.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav tahlia » 2009-02-27 11:40:13

Flawed skrev:Herregud.
Jag avsäger mig min AS diagnos.
Jag är nog bara arbetsskygg och allmänt överkänslig.


Hahaha :) Har börjat känna precis likadant på sista tiden.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ford » 2009-02-27 12:08:50

Hur menar ni?
-Jag förstår faktiskt inte, och frågar helt uppriktigt.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav underjord » 2009-02-27 15:45:22

ford skrev:Man kan inte hålla på att ta hänsyn till bittra, avundsjuka och egocentriska människor, som inte kan unna andra att må bra och ha trevligt, så länge man inte själv gör det.


Visst är det skönt att bara kunna avfärda folk istället för att försöka sätta sig in i hur de tänker!? :roll:

Ford skrev:Det den typen av människor i första hand behöver är att lära sig vanligt hyfs och folkvett, sedan ökar chansen att de ska bli socialt accepterade exponentiellt.


Du är medveten om att "vanligt hyfs och folkvett" är något som många med AS har svårt för, att det liksom ingår i diagnoskriterierna!? Det är det jag menar att många här tycks glömma, särskilt de som själva är socialt välanpassade, som till exempel Ford. Ford säger att de med AS måste anpassa sig till NT för bli accepterade, inte bara av NT utan nu också av andra "fellow aspies" tydligen. Fan Ford, ibland (ofta) snackar du som värsta NT-stereotypen :roll:
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Pemer » 2009-02-27 15:54:32

Så något man kan göra är att vi mer sociala behöver klara av en hel del fördragsamhet med de lite för fyrkantiga. Ska man också finna sig i de riktiga avarterna som Eddie, Nasse och Lost? Var drar man gränsen?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav underjord » 2009-02-27 16:22:03

Bra fråga...

Till att börja kan jag säga att Grimuald måste vi ju kunna fördra utan att börja slänga diverse invektiv omkring oss.

Nassepuh hade jag aldrig några problem med och förstod egentligen inte varför alla vände sig mot henom.

Eddie hade ju uppenbarligen en del problem, men också en del goda sidor. I alla fall jag anade en kärna av godhet som hade kunnat utvecklas, men dessvärre stängdes den in bakom stark misstro orsakad av rädsla och ensamhet.

Lost tycks ha en viss förkärlek för att uttrycka sig provocerande (medvetet eller inte). I övrigt har jag dock ingen klar bild av henom.

Ingen av dem lär "lära sig vanligt hyfs och folkvett" av att återigen bli uteslutna.

Många klagar ofta på hur dåliga entisarna är på att sätta sig in i hur vi med AS fungerar, men först måste vi nog fundera på hur mycket vi själva förstår. Den starka viljan att bli accepterad och inte bli sedda som "muppar" får inte slå över i att vi börjar "rensa i de egna leden".

Med makt följer ansvar:
Den starke bör hysa fördragsamhet med den svage, vilket också torde vara lättare för den starke än för den svage. Exempel: NT har mindre att förlora på att anpassa sig bara litelite till AS. Detsamma kan sägas om högfungerande kontra lågfungerande. Svårt? Javisst, det är skitsvårt, vi är ju inga jävla jesusar, men kanske kan vi försöka förstå innan vi dömer.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav ford » 2009-02-27 16:25:28

underjord skrev: Visst är det skönt att bara kunna avfärda folk istället för att försöka sätta sig in i hur de tänker!? :roll:


Jag förstår mycket väl att han kan må jättedåligt och att det kan kännas jobbigt för honom att läsa om träffar som han inte haft möjlighet att gå på. Däremot är det jävligt själviskt och småsint att inte unna andra människor att må bra, så länge man själv inte gör det.

underjord skrev:
Ford skrev:Det den typen av människor i första hand behöver är att lära sig vanligt hyfs och folkvett, sedan ökar chansen att de ska bli socialt accepterade exponentiellt.


Du är medveten om att "vanligt hyfs och folkvett" är något som många med AS har svårt för, att det liksom ingår i diagnoskriterierna!? Det är det jag menar att många här tycks glömma, särskilt de som själva är socialt välanpassade, som till exempel Ford. Ford säger att de med AS måste anpassa sig till NT för bli accepterade, inte bara av NT utan nu också av andra "fellow aspies" tydligen. Fan Ford, ibland (ofta) snackar du som värsta NT-stereotypen :roll:


Jag är väl medveten om att svårigheter att förstå "hyfs och folkvett" ingår i diagnosen. Jag har själv haft den typen av svårigheter, när jag var liten.

Dock: man kan inte bara gömma sig bakom en diagnos och vägra försöka fatta vad man gör för fel, utan ensidigt kräva att omvärlden skall anpassa sig.
Jag köper att folk kan ha svårt att förstå vissa saker och tycker man skall ha en ganska hög tolerans för sådant.
Dock tycker jag i så fall att man bör förklara för dessa människor vad de gör för fel, och de i sin tur måste i så fall reflektera över det.
Att man sedan kanske inte alltid gör allting "rätt", som aspie är jag beredd att acceptera, under förutsättning att man har vett att be om ursäkt, när man inser/får påpekat för sig att man gjort en tabbe, och försöker anstränga sig för att bli bättre.

F.ö. anser jag inte enbart att folk med as. måste anpassa sig till NT_världen, eller att folk med lågfungerande as. måste anpassa sig till de högfungerandes värld.
Att vara ett "original" är, som jag ser det helt ok. Det som inte är ok är att bete sig småsint, hänsynslöst, otrevligt och egocentriskt.
Gör man det får man faktiskt jobba med sig själv på dessa punkter. Däremot tycker jag nog att omgivningen kan ha större överseende med ens "klavertramp", om de vet att man trots allt gör sitt bästa och det är på den punkten som NT:s/högfungerande måste anpassa sig.


Att sedan NT:s ofta kan vara oförstående beror knappast på ondska, snarare på att det faktiskt inte är så lätt för dom att relatera till något som de själva inte känner till/har erfarenhet av.
När de väl fått pusselbitarna att falla på plats och insett vad as. verkligen handlar om brukar faktiskt många av dom vara ganska förstående och utgår från ungefär samma ställningstagande som jag beskrev i stycket ovan.

Min förra chef, många f.d. arbetskamrater (NT:s) till mig, hela Tess familj och en hel del ytligt bekanta som jag haft under åren har bekräftat för mig att NT:s inte alls är elaka och dryga, om de bara får klart för sig vad as. är för något, samt att man själv bjuder till lite grann och försöker åtgärda sina allra mest "associala" beteenden.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 4 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Alien » 2009-02-27 16:30:14

underjord skrev:Bra fråga...

Till att börja kan jag säga att Grimuald måste vi ju kunna fördra utan att börja slänga diverse invektiv omkring oss.

Nassepuh hade jag aldrig några problem med och förstod egentligen inte varför alla vände sig mot henom.

Eddie hade ju uppenbarligen en del problem, men också en del goda sidor. I alla fall jag anade en kärna av godhet som hade kunnat utvecklas, men dessvärre stängdes den in bakom stark misstro orsakad av rädsla och ensamhet.

Lost tycks ha en viss förkärlek för att uttrycka sig provocerande (medvetet eller inte). I övrigt har jag dock ingen klar bild av henom.

Ingen av dem lär "lära sig vanligt hyfs och folkvett" av att återigen bli uteslutna.

Många klagar ofta på hur dåliga entisarna är på att sätta sig in i hur vi med AS fungerar, men först måste vi nog fundera på hur mycket vi själva förstår. Den starka viljan att bli accepterad och inte bli sedda som "muppar" får inte slå över i att vi börjar "rensa i de egna leden".

Med makt följer ansvar:
Den starke bör hysa fördragsamhet med den svage, vilket också torde vara lättare för den starke än för den svage. Exempel: NT har mindre att förlora på att anpassa sig bara litelite till AS. Detsamma kan sägas om högfungerande kontra lågfungerande. Svårt? Javisst, det är skitsvårt, vi är ju inga jävla jesusar, men kanske kan vi försöka förstå innan vi dömer.


Du kanske skulle kunna utveckla dina synpunkter här:
hur-vill-vi-se-forumet-utvecklas-t8750.html

Men menar du att man inte får tala om för de "lågfungerande" (i brist på bättre uttryck) när de bryter mot reglerna? Eller att man inte får ifrågasätta dem? Att man ska gå med på deras önskemål, även om det går emot majoriteten (som att man inte får skriva om träffar)?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-27 16:31:41

Jag har då aldrig haft problem med Eddie. Nassepuh däremot.

Lost vet jag inte. Inget som jag tänkt på.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav ford » 2009-02-27 16:39:02

Inte du, men många andra. Det är faktiskt flera st som blivit bortskrämda från forumet p.g.a. Eddie.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav underjord » 2009-02-27 17:15:05

Alien skrev:Men menar du att man inte får tala om för de "lågfungerande" (i brist på bättre uttryck) när de bryter mot reglerna? Eller att man inte får ifrågasätta dem? Att man ska gå med på deras önskemål, även om det går emot majoriteten (som att man inte får skriva om träffar)?


Nejnejnej. Varför tror du det?
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Alien » 2009-02-27 17:38:29

underjord skrev:
Alien skrev:Men menar du att man inte får tala om för de "lågfungerande" (i brist på bättre uttryck) när de bryter mot reglerna? Eller att man inte får ifrågasätta dem? Att man ska gå med på deras önskemål, även om det går emot majoriteten (som att man inte får skriva om träffar)?


Nejnejnej. Varför tror du det?


Du säger ju att vi ska ha "fördrag med dem" och jag undrar vad du menar rent konkret. Den som bryter mot reglerna får tillsägelser. Bryr h-n sig inte om dem utan fortsätter att bryta mot dem (och kränka andra forummedlemmar) så blir h-n varnad och till slut bannad. Är det fel, eller hur menar du?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Jonte » 2009-02-27 19:19:57

Det här är knepigt. Jag gillar egentligen Grimuald men jag tycker att h*n ibland har mycket underliga förväntningar på sin omvärld. Ingen jag skulle vilja utesluta utan innesluta, krama kanske (bildligt åtminstone) men det tror jag inte att han vill. Hur fan gör man?

Nassepuh framställs ibland som rent ondskefull, och det var han nog på slutet men när jag började här var han en trevlig typ som bidrog. han kunde vara vass men också snäll. sen hände något och han började hacka på på folk på ett sätt som helt enkelt inte funkade. Det fanns knappast alternativ till avstängning, det var typ, det här forumet är inte stort nog åt oss 954 (eller hur många det nu var på den tiden).
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-27 19:42:30

underjord skrev:Du är medveten om att "vanligt hyfs och folkvett" är något som många med AS har svårt för, att det liksom ingår i diagnoskriterierna!?


Asså, jag vill inte vara petimätrig men att sakna vanligt hyfs och folkvett är INTE samma sak som att ha "nedsatt förmåga till social interaktion."

Idag såg jag i en annan tråd att elitism, antisocialitet och egocentricitet var diagnoskriterier.

Ska vi nu prata om vad som faktiskt ÄR diagnoskriterier bör vi ha ICD och DSM-sidor klistrade nånstans... ;)

Och fort som tusan, innan AS försvinner som diagnos och vi löses upp som rökpuffar eller snarare blir högfungerande autister hela högen...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-02-27 19:52:06

Extra komiskt att jag var ett levande bevis på den där elitistiska antisociala stilen. Jag känner verkligen igen mig i det... :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:10:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sommar » 2009-02-27 20:35:29

underjord skrev:Du är medveten om att "vanligt hyfs och folkvett" är något som många med AS har svårt för, att det liksom ingår i diagnoskriterierna!?


Jag håller med men man ska komma ihåg att de flesta gör det för att de inte förstå bättre pga. sin AS. - har svårt med det sociala och därmed inte kan hjälpa det. Dock kan det inte alltid ursäktas för det men man bör ha mer överseende om man är medveten om att personen har AS. är man inte det är det klart svårt..

Många som inte har AS. gör det av ren obetänksamhet (vilket kan ursäktas om det inte brukar ske och var av mild art) och/eller av ren dumhet eller dj*vulskap och de två sistnämnda orsakerna är tyvärr inte sällsynta.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:10:32, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav ford » 2009-02-27 20:51:06

Jag tycker nog att man skall kuna ha rätt hög tolerans, så länge folk trots allt försöker använda sig av hyfs och folkvett.

Dock måste man kunna påpeka för dom, när deras beteende inte är acceptabelt och om en majoritet av omgivningen kring den person som har problem med att bete sig på ett för omgivningen acceptabelt sätt har samma åsikt bör denna person reflektera över sitt beteende och försöka bättra sig.

Märker man då att han/hon faktiskt försöker så skall man inte älta gamla grejer, eller gnälla på personen, utan istället bemöta honom/henne positivt, därför att han/hon försökt bättra sig.

Jag tycker inte det är några orimliga krav, varken på omgivningen, eller den enskilda individen.

-Så nej, jag tycker inte på något sätt att vi skall frysa ut Grimuald, däremot får han och hans likasinnade snällt acceptera att folk skriver om träffar och andra trevliga saker på detta forum.

-Se vad jag mer utförligt skrev om detta, på förra sidan.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:10:32, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in