Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad skulle du känna/göra om AspergerForum försvann?

Känna mig övergiven och deprimerad
26
33%
Känna mig lättad, nu kan jag ägna mig åt annat
4
5%
Leta reda på ett nytt forum för aspergare
18
23%
Rycka på axlarna, klarar mig lika bra ändå
22
28%
Annat, ange i tråden
10
13%

Antal röster : 80

Inläggav Viskare » 2025-04-30 19:02:23

Jag tror detta forum började som phpBB2, som var lätt att administrera. Sedan efter uppgradering till phpBB3 kom chocken. Det var jättesvårt att sköta och därför är detta forum i deklinationsfas. Jag vet att någon sa att för att administrera phpBB3 måste man vara nobelpristagare.

Om någon tänker starta nytt välj ett lättskött forum, som Simple Machines Forum. Tant Agda 87 klarar det. Sedan billigaste webbhotellet. Fundera på medlemsavgift på 50 kr/år för att få in pengar till webbhotellet. Vissa avdelningar kan vara låsta utom för betalande. Det kan gå att överföra postningarna här till simple machines forum för det finns konverterare, men det kan bli en del jobb med det och problem.
Viskare
Ny medlem

Anslöt: 2024-10-28

Inläggav Richard » 2025-05-01 5:04:21

Tror det fanns nått forum med inriktning psykisk sjukdom, har för mig det var bipolarna.se som kostade typ 100 kr att vara medlem på. Det blev nog aldrig nån riktig framgång med det, nu verkar de ha flyttat allt till Facebook.

Kan förstå att man kanske vill bidra med 50 kr för att aktivera ett nytt konto på Flashback direkt, istället för att vänta 3 dygn innan du kan skriva med det, då Flashback är helt gratis i övrigt, o inte gör nån supervinst, men för vara med o bevara yttrandefriheten.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Skogkatt » 2025-05-01 10:03:51

Viskare skrev: Det kan gå att överföra postningarna här till simple machines forum för det finns konverterare, men det kan bli en del jobb med det och problem.

Jag har tänkt på det tidigare, att det kanske skulle vara möjligt att överföra innehållet här till en annan typ av forum om man ville. :-)063

Men det här är ett bra forum också tycker jag, mysigt med lite retro phpBB. :) Och det krävs förmodligen en hel del arbete för att byta till en annan forumtyp. Vi borde nog alla säga tack till dem som driver forumet och får det att fungera. Jag vet inte hur mycket jobb det är, men jag hoppas att det inte är otroligt mycket jobb för dem.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Viskare » 2025-05-01 10:29:16

Borderline.nu hade medlemsavgift också och då minskade antalet aktiva medlemmar kraftigt. Sedan lades den ner för ingen kunde sköta sajten. Bipolarna sökte pengar för en större satsning, bildade en ekonomisk förening, men fick ändå inga pengar till slut. Efter det gick luften ur bipolarna. Sedan medlemsavgift. För drygt 20 år sedan tog one.com 300-400 kr/år. Idag kostar billigaste hos one.com 700 kr/år, men det finns billigare än det.

viska.se kostar idag 1000 kr/år, men det är en stor sajt. Ett sådant här forum går att köra på billigaste som kan vara 500 kr/år hos Nunames. Nunames har snabbare och bättre support än One.com. Kostnaden för detta forum 139 kr/mån är lite hög för att en enskild vill betala och driva det. Då krävs nästan avgift tycker jag för att driva vidare.
Viskare
Ny medlem

Inläggav Viskare » 2025-05-01 12:44:31

Skogkatt skrev:
Viskare skrev: Det kan gå att överföra postningarna här till simple machines forum för det finns konverterare, men det kan bli en del jobb med det och problem.

Jag har tänkt på det tidigare, att det kanske skulle vara möjligt att överföra innehållet här till en annan typ av forum om man ville. :-)063

Men det här är ett bra forum också tycker jag, mysigt med lite retro phpBB. :) Och det krävs förmodligen en hel del arbete för att byta till en annan forumtyp. Vi borde nog alla säga tack till dem som driver forumet och får det att fungera. Jag vet inte hur mycket jobb det är, men jag hoppas att det inte är otroligt mycket jobb för dem.

Om man driver en sajt skall man ha en kopia av sajten på sin egen dator. Man kan ladda ner Xampp och använd det som lokalt webbhotell. Där kan man experimentera med inställningar och t.ex testa att konvertera till annat forum. Jag har gjort så sedan starten för 22 år sedan.

Vad beträffar medlemsavgift kanske bästa är att ta reda på vilka 10 medlemmar som postar mest. Sedan får 1 och 2:an betala halva webbhotellet var ett år. Nästa år 3 och 4 göra samma sak och så fortsätter man. Det innebär att de mest aktiva får betala halva årsavgiften vart femte år. Det är ganska rimligt.
Viskare
Ny medlem

Inläggav Kevlarsoul » 2025-05-06 21:57:50

Känns helt jävla insane att ta betalt för att få skriva på ett forum i dagens läge.
Kevlarsoul

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav Skogkatt » 2025-05-06 22:08:33

Kevlarsoul skrev:Känns helt jävla insane att ta betalt för att få skriva på ett forum i dagens läge.

Jag skulle gärna ha betalat om jag hade gillat forumet. För att stödja forumet. Jag tror att folk som bara vill trolla och ställa till med problem, inte vill betala för att göra det. Så folk som betalar för att använda ett forum kan vara mer seriösa kanske? :-)063
Skogkatt

Inläggav Ignatius » 2025-05-07 9:51:15

Starta en insamling där folk kan swisha eller sätta in pengar. Skriv en enkel förklarande text. De som vill skänker. De som inte vill slipper.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav nescio » 2025-05-07 14:52:38

Har någon moderator eller admin skrivit att det behövs mer pengar till forumet?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav atoms » 2025-05-07 14:56:49

nescio skrev:Har någon moderator eller admin skrivit att det behövs mer pengar till forumet?

Moderator:

Den årliga kostnaden är ungefär tvåhundra kronor, istället för att dela upp den på samtliga moderatorer och tekniker så turas vi om att betala hela summan - det är ju en spottstyver.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Någon » 2025-05-07 16:31:00

Skrev ett långt svar som försvann..
Röstade på ”Annat”.
Vet inte, därav röstade jag som jag gjorde.
Hitta något annat textbaserat enkelt forum?
Måste inte vara tydligt riktat till Aspies.
Nördar hittar varandra ändå, verkar det som.
Någon

Anslöt: 2021-05-06

Inläggav Viskare » 2025-05-07 19:34:36

200 kr per år låter som domänkostnaden och att ni har webbhotellet gratis eller att någon har webb servern i sin bostad och därmed gratis webbhotell. Jag trodde 500 kr per år var lägsta möjliga kostnad. Men med en kostnad på 200 kr år är det inga problem att driva forumet vidare.
Viskare
Ny medlem

Inläggav Skogkatt » 2025-05-07 20:27:41

Viskare skrev:200 kr per år låter som domänkostnaden och att ni har webbhotellet gratis eller att någon har webb servern i sin bostad och därmed gratis webbhotell. Jag trodde 500 kr per år var lägsta möjliga kostnad. Men med en kostnad på 200 kr år är det inga problem att driva forumet vidare.

200 kronor är ungefär samma sak som 65 kronor nuförtiden. Du kan knappt få två koppar kaffe för 200 kronor. :shock: Så det är inte mycket nej.
Skogkatt

Inläggav triggerhappyD » 2025-05-07 21:26:03

Ignatius skrev:Starta en insamling där folk kan swisha eller sätta in pengar. Skriv en enkel förklarande text. De som vill skänker. De som inte vill slipper.

Håller med.

Släng in en donations funktion.

Jag kan bidra med en hundring eller nått då och då om det behövs.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in