Historiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2024-01-23 3:02:40

En historisk serie på TV4 Becoming Elizabeth, alltså om Elizabeth Tudor innan hon blev drottning Elizabeth I.

Spoiler: visa
När hennes far kung Henrik VIII tröttnade på hennes mor Anne Boleyn och lät avrätta henne för (troligen påhittad) otrohet var Elizabeth bara tre år. Hennes mors äktenskap förklarades ogiltigt och Elizabeth som oäkting. Kungen gifte sig med Jane Seymour som född sonen Edward innan hon dog i barnsäng.

När kungen dog var han gift (för sjätte gången) med Katherine Parr. Hon var två gånger änka och planerade troligen att gifta sig med Thomas Seymour när kungen fick upp ögonen på henne. Det gick inte an att säga nej till kungen men efter kungens död gifte hon sig med Thomas Seymour. Han var bror till Jane Seymour och till Edward Seymour. Edward Seymour blev riksföreståndare (Lord Protector), eftersom Edward var för ung för att regera när han blev kung.


Elizabeth levde i Katherines och Thomas Seymours hushåll. Hon var då 14 år. Det gick rykten om att hon och Thomas hade ett förhållande. Enligt denna serie hade de det. När Katherine dog i barnsäng ville Thomas gifta om sig med Elizabeth men detta motsatte sig hans bror riksföreståndaren Edward (hertig av Somerset).

Det är många personer att hålla reda på. Förutom de nämnda även Elizabeths äldre syster Maria, Kat Ashley (Elizabeths guvernant), hertig Henry Gray, hans dotter Jane Grey (dotterdotter till Henrik VIII:s syster och uppfostrad i Katherine Parrs hushåll), John Dudley (hertig av Northumberland) m fl. Flera av dessa avrättades. Även Elizabeth riskerar att råka illa ut, det gäller att ljuga väl.

Elizabeth spelas av Alicia von Rittberg (från Tyskland), den unge kungen Edward spelas av Oliver Zetterström (låter väldigt svenskt) och Thomas Seymour av Tom Cullen (från Wales).



En recension:
SR 16 juni 2022 skrev:Den rödlockiga Elizabeth är bara tretton år när hennes pappa kungen dör. Vi ser henne i en av de första scenerna med håret utslaget på huvudkudden, i mönstrat nattlinne, sovande. Första gången hon möter den här seriens manlige hunk, den berusade Thomas Seymour, är hon också klädd i nattsärk. Han är en av spelarna om makten, gift med Henrik VIIIs sjätte och sista hustru Catherine Parr.

Jag tolkar det som om serieskaparna vill att vi ska uppfatta Elizabeth som sårbar, ömtålig och sexuell i ett. Yrvaken med vit hud, till levande ljus och med tonåringens nyfikenhet på vuxenlivet. Att locka in henne i ett sexuellt spel innebar makt över en potentiell drottning.
---
Men det här är fiktion, uppskruvad och modern och med ett bildspråk som levande oljemålningar, brunmurriga rum, mörkröda klänningar och vitt vinterljus. Så sevärt ändå.
https://sverigesradio.se/artikel/sexuel ... -elizabeth
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2024-02-08 0:54:11

Plötsligt tog serien Becoming Elizabeth slut.
Spoiler: visa
Jag tänkte den skulle sluta med att Elisabeth blev drottning och hur det var att leva när henne storasyster Maria blev drottning (Blodiga Maria). Hennes bror Edward var sjuklig och verkade döende. Elisabeth och andra planerade för vad som skulle hända efter hans död. Alla ville se om sitt hus. Men så piggnade kungen till, blev rasande över detta och lät avrätta en hovman och skickade iväg sina systrar.
Men kanske kommer det en säsong till.

Nu går ännu en historisk serie, från medeltiden om Rosornas krig. Släkten Lancaster hade en vit ros och släkten York en röd ros. (George R.R. Martin var i viss mån inspirerad av dessa i sin romanserie Sagan om is och eld, jfr Lancaster - York med Lannister - Stark.)

Nu är denna serie The White Queen i sin tur byggd på en serie av Philippa Gregory (The White Queen, The Red Queen och The Lady of the Rivers). Så jag antar att de yttre händelserna; vilka som vann och förlorade, vilka som överlevde och vilka som dog, vilka folk gifte sig med, de stämmer med den historiska verkligheten. Men vad folk känner och säger och vad som är deras innersta motiv, de har författaren fyllt i med sin egen fantasi.

Nu känner jag inte till några detaljer om Rosornas krig (utspelas på 1400-talet) och vill inte läsa in mig på dem heller, jag vill inte veta hur det går. I serien förekommer flera kvinnor, drottning Elisabeth (gift med kung Edward), lady Margaret Beaufort, Margaret av Anjou (gift med den avsatte kung Henrik) och systrarna Isabel och Anne Neville, döttrar till "kungamakaren" Warwick. Det framgår att kvinnorna var spelpjäser för sina fäder och andra släktingar. De giftes bort och inte ens som änka kunde man få bestämma vem man skulle gifta om sig med. Warwick är maktlysten och svekfull. Han kan inte bli kung själv och har inga söner men är fast besluten att hitta en kung att regera igenom och använder sina båda döttrar till detta ändamål. Varken döttrarna el deras mor har något att säga till om. Han är kung Edwards rådgivare och kungen litar på honom medan drottning Elisabeth är misstänksam.
Spoiler: visa
Hans döttrar blir hovdamer och Warwick gifter bort sin dotter Isabel med kungens bror.

Margaret Beaufort är änka och får inte uppfostra sin son Henry Tudor ("han ska bli kung en dag") utan han uppfostras av sin farbror Jasper. Hon är kär i Jasper men tvingas gifta om sig med en annan. Hon hatar Edward och Elisabeth men vill bli medlem av hovet för att intrigera för sin sons skull.

Hennes syster Anne blir bortgift med en osympatisk prins och när han dör blir hon fånge hos George och Isabel. Isabel tycks slaviskt lyda sin man. Han vill inte att Annes förmögenhet ska gå till någon annan än han själv så han tänker se till att hon inte gifter om sig. Men Georges bror Rikard säger sig älska Anne och vill gifta sig med henne. Men kan man verkligen lita på honom?

Inte ens den kvinna som gift sig av kärlek, som drottning Eliabeth, kan vara riktigt lycklig. Kungen är minst av allt trogen.


Nu tycker jag serien är intressant trots att många personer är okända för mig. Men den börjar så sent, kl 23.50 i TV4. Är det någon annan som följer serien?


The White Queen: Series Trailer - BBC One
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2024-02-09 11:04:06

Alien skrev:Plötsligt tog serien Becoming Elizabeth slut.
Spoiler: visa
Jag tänkte den skulle sluta med att Elisabeth blev drottning och hur det var att leva när henne storasyster Maria blev drottning (Blodiga Maria). Hennes bror Edward var sjuklig och verkade döende. Eliabeth och andra planerade för vad som skulle hända efter hans död. Alla ville se om sitt hus. Men så piggnade kungen till, blev rasande över detta och lät avrätta en hovman och skickade iväg sina systrar.
Men kanske kommer det en säsong till.

Nu går ännu en historisk serie, från medeltiden om Rosornas krig. Släkten Lancaster hade en vit ros och släkten York en röd ros. (George R.R. Martin var i viss mån inspirerad av dessa i sin romanserie Sagan om is och eld, jfr Lancaster - York med Lannister - Stark.)

Nu är denna serie The White Queen i sin tur byggd på en serie av Philippa Gregory (The White Queen, The Red Queen och The Lady of the Rivers). Så jag antar att de yttre händelserna; vilka som vann och förlorade, vilka som överlevde och vilka som dog, vilka folk gifte sig med, de stämmer med den historiska verkligheten. Men vad folk känner och säger och vad som är deras innersta motiv, de har författaren fyllt i med sin egen fantasi.

Nu känner jag inte till några detaljer om Rosornas krig (utspelas på 1400-talet) och vill inte läsa in mig på dem heller, jag vill inte veta hur det går. I serien förekommer flera kvinnor, drottning Elisabeth (gift med kung Edward), lady Margaret Beaufort, Margaret av Anjou (gift med den avsatte kung Henrik) och systrarna Isabel och Anne Neville, döttrar till "kungamakaren" Warwick. Det framgår att kvinnorna var spelpjäser för sina fäder och andra släktingar. De giftes bort och inte ens som änka kunde man få bestämma vem man skulle gifta om sig med. Warwick är maktlysten och svekfull. Han kan inte bli kung själv och har inga söner men är fast besluten att hitta en kung att regera igenom och använder sina båda döttrar till detta ändamål. Varken döttrarna el deras mor har något att säga till om. Han är kung Edwards rådgivare och kungen litar på honom medan drottning Elisabeth är misstänksam.
Spoiler: visa
Hans döttrar blir hovdamer och Warwick gifter bort sin dotter Isabel med kungens bror.

Margaret Beaufort är änka och får inte uppfostra sin son Henry Tudor ("han ska bli kung en dag") utan han uppfostras av sin farbror Jasper. Hon är kär i Jasper men tvingas gifta om sig med en annan. Hon hatar Edward och Elisabeth men vill bli medlem av hovet för att intrigera för sin sons skull.

Hennes syster Anne blir bortgift med en osympatisk prins och när han dör blir hon fånge hos George och Isabel. Isabel tycks slaviskt lyda sin man. Han vill inte att Annes förmögenhet ska gå till någon annan än han själv så han tänker se till att hon inte gifter om sig. Men Georges bror Rikard säger sig älska Anne och vill gifta sig med henne. Men kan man verkligen lita på honom?

Inte ens den kvinna som gift sig av kärlek, som drottning Eliabeth, kan vara riktigt lycklig. Kungen är minst av allt trogen.


Nu tycker jag serien är intressant trots att många personer är okända för mig. Men den börjar så sent, kl 23.50 i TV4. Är det någon annan som följer serien?


The White Queen: Series Trailer - BBC One


Sedan har du forsättning på den där miniserien som heter The white Princes som gifter sig med Henrik VII, sedan har du ännu en fortsättning som heter The Spanish Princess. Så om du gillar tantsnusk har du mycket att se framemot tydligen.

https://www.imdb.com/title/tt5705956/

https://www.imdb.com/title/tt8417308/
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2024-02-09 16:00:37

"Tantsnusk", vad är det för nedlåtande benämning? Det som det handlar om är denna strävan efter makten för egen del el för sina barns del. Och att de som lever i maktens närhet riskerar att halshuggas, vare sig de är skyldiga el inte.

Spoiler: visa
Enligt serien avrättades George, kung Edvards yngre bror, genom att dränkas i ett fat vin, men det var ett rykte, däremot stämde det att han avrättades i avskildhet i Towern.


Drottning Elisabeths mor hade i serien övernaturliga gåvor och kunde se in i framtiden. Därför anklagades hon för att vara häxa och hennes dotter också. När Elisabeth i serien spydigt säger till Isabel och Anne Neville att hennes mor fick 14 barn och tillägger att hon hoppas att de alla tar efter sin mor, tolkar systrarna det som en förbannelse. Deras egen mor födde ju inga söner utan bara två döttrar; nu kommer de inte heller att få några (överlevande) söner.

Spoiler: visa
I serien litar kung Edvard i det längsta både på Warwick och sina yngre bröder George och Rikard men det visade sig vara obefogat.


Nu är frågan vad som händer med prinsarna i Towern.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2024-02-09 19:52:25

Alien skrev:"Tantsnusk", vad är det för nedlåtande benämning? Det som det handlar om är denna strävan efter makten för egen del el för sina barns del. Och att de som lever i maktens närhet riskerar att halshuggas, vare sig de är skyldiga el inte.

Spoiler: visa
Enligt serien avrättades George, kung Edvards yngre bror, genom att dränkas i ett fat vin, men det var ett rykte, däremot stämde det att han avrättades i avskildhet i Towern.


Drottning Elisabeths mor hade i serien övernaturliga gåvor och kunde se in i framtiden. Därför anklagades hon för att vara häxa och hennes dotter också. När Elisabeth i serien spydigt säger till Isabel och Anne Neville att hennes mor fick 14 barn och tillägger att hon hoppas att de alla tar efter sin mor, tolkar systrarna det som en förbannelse. Deras egen mor födde ju inga söner utan bara två döttrar; nu kommer de inte heller att få några (överlevande) söner.

Spoiler: visa
I serien litar kung Edvard i det längsta både på Warwick och sina yngre bröder George och Rikard men det visade sig vara obefogat.


Nu är frågan vad som händer med prinsarna i Towern.


Det är en fullt vedertagen term till och med Wikipedia har skrivit en artikel om det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Erotisk_romance
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2024-02-09 21:03:19

Men likställer du historiska serier med "tantsnusk"? Hur vedertaget det än är anser jag att det är förolämpande att avfärda mig som konsument av "tantsnusk".

Begreppet myntades 1983 av Jan Myrdal, och användes som en förklenande benämning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2024-02-10 17:49:43

Alien skrev:Men likställer du historiska serier med "tantsnusk"? Hur vedertaget det än är anser jag att det är förolämpande att avfärda mig som konsument av "tantsnusk".

Begreppet myntades 1983 av Jan Myrdal, och användes som en förklenande benämning.


Har du sett TV-serien? Det är ju tantsnusk rakt av, om böckerna är lika detaljerade så ja då faller det under det begreppet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2024-02-11 16:45:53

Korta sexscener förekommer ju i var och varannan film och serie, det är snarare standard. Antar att de är till för att visa hur kungar och prinsar roade sig och i ett fall hur förälskade Elisabeth och Edvard var. Eller hur sadistiska vissa män var, som Anne Nevilles första make.

Det händer ju en massa andra saker hela tiden, intriger, svek, krig, avrättningar etc. Och som jag skrivit om hur döttrar blev maktlösa pjäser för sina fäder. Men du har fastnat för just de få sexscenerna? :roll:

Kung Edvard hade trots att han i seren "egentligen" älskade sin maka Elisabeth många älskarinnor men Jane Shore hade en särställning (och var den om Elisabeth var svartsjuk på i serien). Hon står t o m med i svenska wikipedia.

Spoiler: visa
Hon föddes i London som dotter till en rik köpman vid namn John Lambert och dennes hustru Amy, dotter till en förmögen specerihandlare vid namn Robert Marshall. Hon döptes till Elizabeth, men tog namnet Jane senare, av okänd anledning.

Jane gifte sig innan hon riktigt kommit ur barndomen med en köpman vid namn William Shore, som trots att han var ung, stilig och rik, aldrig lyckades vinna hennes hjärta. Han tycks ha varit impotent, då äktenskapet annullerades på de grunderna 1476.


Hon blev troligtvis älskarinna till kungen i slutet av 1475 eller 1476. Edvard övergav henne inte, så som han gjorde med många av sina älskarinnor, utan deras förhållande varade till hans död 1483. Därefter var hon älskarinna till drottningens äldste son Thomas Grey, markis av Dorset och till William Hastings, som avrättades för förräderi 1483. (Ordningen på dessa förhållanden är inte säker.)

Spoiler: visa
Jane tvingades att öppet göra bot vid Paul's Cross för sitt promiskuösa beteende, även om detta kan ha gjorts för att hon misstänktes ha skyddat Dorset då han var eftersökt. Hon ska ha gått i sin underklänning med ett ljus i handen en söndag, något som drog till sig många mäns uppmärksamhet längs vägen.

Medan hon satt i fängelse för sitt agerande, fångade hon kungens advokat Thomas Lynom, till den grad att han ville gifta sig med henne. Man vet detta från ett brev från Rikard III till sin ämbetsman i ärendet, som benådade Jane så hon kunde friges från fängelse (och satte henne under hennes fars ansvar) men frågade ämbetesmannen om det var möjligt att lösa Lynom från äktenskapslöftet. Trots detta gifte de sig och fick en dotter. Även om Lynom förlorade sin position som kungens advokat i och med att Henrik VII besegrade Rikard III, kunde han fortsätta som byråkrat på mellannivå även under nästa regeringstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jane_Shore

Tala om inavel, från kungens älskarinna till drottningens sons älskarinna, dvs en son hon fick i sitt första äktenskap. Men det gällde ju att snabbt hitta någon som kunde försörja henne.

Drottningen såg till att hennes söner i första äktenskapet fick fördelar av hennes gifte med kung Edvard, bl a ordnade hon att de gifte sig med rika arvtagerskor. Nepotism var standard. Men när kungen dog och hans bror tog makten var det inte så bra längre, många såg väl både drottningen och hennes släktingar som uppkomlingar och nu kunde de ge igen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav manne » 2024-02-11 22:02:41

här så har du en av historiens bästa tv serier :-)049 :-)Happy



jag har haft den på dvd box för många år sedan nu :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2024-02-13 13:26:38

manne skrev:här så har du en av historiens bästa tv serier :-)049 :-)Happy



jag har haft den på dvd box för många år sedan nu :-)049 :-)Happy


De där e en bra serie det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in