Historiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-02-02 19:49:03

Jag såg inte de första avsnitten, det enda jag såg av Virgilias man var när han dog.

Jag missade sista avsnittet av den tredje delen, Himmel och helvete, också. Men den delen kändes inte lika bra. Olika skådespelare och inspelat flera år efter de andra avsnitten. Dessutom hade flera huvudpersoner som överlevt kriget i stället dött efteråt. Orrys kusin Charley blev den nya huvudpersonen men han spelades av en annan skådespelare än tidigare.

Men en sak som jag vet inte stämmer är att Lincoln skulle ha startat kriget för att avskaffa slaveriet. Lincoln accepterade slaveriet i sydstaterna men vill inte att det skulle utökas till andra stater. Jag fattar inte riktigt varför sydstaterna bröt sig ut, kanske för att de trodde att den amerikanska regeringen skulle avskaffa slaveriet. Det var iaf sydstaterna som startade inbördeskriget med attacken vid Fort Sumter.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Historiska TV-serier

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 19:57:19

Alien skrev:Jag såg inte de första avsnitten, det enda jag såg av Virgilias man var när han dog.

Jag missade sista avsnittet av den tredje delen, Himmel och helvete, också. Men den delen kändes inte lika bra. Olika skådespelare och inspelat flera år efter de andra avsnitten. Dessutom hade flera huvudpersoner som överlevt kriget i stället dött efteråt. Orrys kusin Charley blev den nya huvudpersonen men han spelades av en annan skådespelare än tidigare.

Men en sak som jag vet inte stämmer är att Lincoln skulle ha startat kriget för att avskaffa slaveriet. Lincoln accepterade slaveriet i sydstaterna men vill inte att det skulle utökas till andra stater. Jag fattar inte riktigt varför sydstaterna bröt sig ut, kanske för att de trodde att den amerikanska regeringen skulle avskaffa slaveriet. Det var iaf sydstaterna som startade inbördeskriget med attacken vid Fort Sumter.

Det var exakt därför.

Och att sydstaterna började... nja, jag vet inte säkert. Men kanske ville de avskräcka nordstaterna från att överhuvudtaget befatta sig med dem.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2020-03-07 23:13:36

Toblerone skrev:
Alien skrev:Jag såg inte de första avsnitten, det enda jag såg av Virgilias man var när han dog.

Det var exakt därför.

Och att sydstaterna började... nja, jag vet inte säkert. Men kanske ville de avskräcka nordstaterna från att överhuvudtaget befatta sig med dem.

Man ville att man skulle få bestämma själv.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2020-03-07 23:20:03

Furienna skrev:
Toblerone skrev:

Det var exakt därför.

Man ville att man skulle få bestämma själv.

Exakt så, och nordsatarna hade alla industrier och var rika. Det är liksom lite delade meningar där och slaveriet har fått alldeles för stort utrymme, tycka vad man vill om slaverit men det har blåst upp något enormt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2020-04-04 14:13:12

slackern skrev:Exakt så, och nordsatarna hade alla industrier och var rika. Det är liksom lite delade meningar där och slaveriet har fått alldeles för stort utrymme, tycka vad man vill om slaverit men det har blåst upp något enormt.

Det som är mest synd är att många sydstatare inte var redo att göra sig av med slaveriet ännu, så då kom det diskriminerande lagar mot de svarta. Så fast de inte längre var slavar efter 1865, så fick de behandlas som ett sämre slags människor i ett århundrade till.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav smulgubbe » 2020-04-05 9:42:16

Jag ser gärna på historiska TV-serier, tycker de fungerar bra som intresseväckare för historiska händelser, som i fallet med Nord och Syd. Det händer att jag skaffar DVD-boxar med klassiska TV-serier, för mig funkar DVD bra än idag, det gör inte mig något att många tycker att det är mossigt.

En annan historisk TV-serie jag gillade var Krigets vindar med efterföljande Krig och hågkomst, som handlar om andra världskriget. Det var några irriterande byten av skådespelare i framträdande roller mellan de olika serierna, annars var de bra. Där hade de tagit med ganska mycket dokumentärt material, något som var omöjligt vid skapandet av Nord och Syd eftersom ingen filmade vid amerikanska inbördeskriget.
smulgubbe

Anslöt: 2019-06-26

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2020-04-05 13:18:05

smulgubbe skrev:Jag ser gärna på historiska TV-serier, tycker de fungerar bra som intresseväckare för historiska händelser, som i fallet med Nord och Syd. Det händer att jag skaffar DVD-boxar med klassiska TV-serier, för mig funkar DVD bra än idag, det gör inte mig något att många tycker att det är mossigt.

Du har helt rätt i att DVD duger gott å väl till gamla TV-serier i och med att dom hade en utsändning 480i eller vad det var och 4:3.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Historiska TV-serier

Inläggav antonius » 2020-04-05 17:51:39

Onedinlinjen

Nattsudd

Monty Python’s flygande cirkus

Bron
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-04-05 17:56:43

Bron el Monty Pytons flygande cirkus är väl inte historiska? Nattsudd känner jag inte till.

Onedinlinjen följde jag sporadiskt men mina föräldrar brukade titta på den. "Varför tar han (huvudpersonen) såna risker, är han speciellt macho?" frågade jag. "Nej, han vill bara tjäna pengar", svarade min far.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in