Historiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-02-02 19:49:03

Jag såg inte de första avsnitten, det enda jag såg av Virgilias man var när han dog.

Jag missade sista avsnittet av den tredje delen, Himmel och helvete, också. Men den delen kändes inte lika bra. Olika skådespelare och inspelat flera år efter de andra avsnitten. Dessutom hade flera huvudpersoner som överlevt kriget i stället dött efteråt. Orrys kusin Charley blev den nya huvudpersonen men han spelades av en annan skådespelare än tidigare.

Men en sak som jag vet inte stämmer är att Lincoln skulle ha startat kriget för att avskaffa slaveriet. Lincoln accepterade slaveriet i sydstaterna men vill inte att det skulle utökas till andra stater. Jag fattar inte riktigt varför sydstaterna bröt sig ut, kanske för att de trodde att den amerikanska regeringen skulle avskaffa slaveriet. Det var iaf sydstaterna som startade inbördeskriget med attacken vid Fort Sumter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 19:57:19

Alien skrev:Jag såg inte de första avsnitten, det enda jag såg av Virgilias man var när han dog.

Jag missade sista avsnittet av den tredje delen, Himmel och helvete, också. Men den delen kändes inte lika bra. Olika skådespelare och inspelat flera år efter de andra avsnitten. Dessutom hade flera huvudpersoner som överlevt kriget i stället dött efteråt. Orrys kusin Charley blev den nya huvudpersonen men han spelades av en annan skådespelare än tidigare.

Men en sak som jag vet inte stämmer är att Lincoln skulle ha startat kriget för att avskaffa slaveriet. Lincoln accepterade slaveriet i sydstaterna men vill inte att det skulle utökas till andra stater. Jag fattar inte riktigt varför sydstaterna bröt sig ut, kanske för att de trodde att den amerikanska regeringen skulle avskaffa slaveriet. Det var iaf sydstaterna som startade inbördeskriget med attacken vid Fort Sumter.


Det var exakt därför.

Och att sydstaterna började... nja, jag vet inte säkert. Men kanske ville de avskräcka nordstaterna från att överhuvudtaget befatta sig med dem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2020-03-07 23:13:36

Toblerone skrev:
Alien skrev:Jag såg inte de första avsnitten, det enda jag såg av Virgilias man var när han dog.

Jag missade sista avsnittet av den tredje delen, Himmel och helvete, också. Men den delen kändes inte lika bra. Olika skådespelare och inspelat flera år efter de andra avsnitten. Dessutom hade flera huvudpersoner som överlevt kriget i stället dött efteråt. Orrys kusin Charley blev den nya huvudpersonen men han spelades av en annan skådespelare än tidigare.

Men en sak som jag vet inte stämmer är att Lincoln skulle ha startat kriget för att avskaffa slaveriet. Lincoln accepterade slaveriet i sydstaterna men vill inte att det skulle utökas till andra stater. Jag fattar inte riktigt varför sydstaterna bröt sig ut, kanske för att de trodde att den amerikanska regeringen skulle avskaffa slaveriet. Det var iaf sydstaterna som startade inbördeskriget med attacken vid Fort Sumter.


Det var exakt därför.

Och att sydstaterna började... nja, jag vet inte säkert. Men kanske ville de avskräcka nordstaterna från att överhuvudtaget befatta sig med dem.

Man ville att man skulle få bestämma själv.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2020-03-07 23:20:03

Furienna skrev:
Toblerone skrev:
Alien skrev:Jag såg inte de första avsnitten, det enda jag såg av Virgilias man var när han dog.

Jag missade sista avsnittet av den tredje delen, Himmel och helvete, också. Men den delen kändes inte lika bra. Olika skådespelare och inspelat flera år efter de andra avsnitten. Dessutom hade flera huvudpersoner som överlevt kriget i stället dött efteråt. Orrys kusin Charley blev den nya huvudpersonen men han spelades av en annan skådespelare än tidigare.

Men en sak som jag vet inte stämmer är att Lincoln skulle ha startat kriget för att avskaffa slaveriet. Lincoln accepterade slaveriet i sydstaterna men vill inte att det skulle utökas till andra stater. Jag fattar inte riktigt varför sydstaterna bröt sig ut, kanske för att de trodde att den amerikanska regeringen skulle avskaffa slaveriet. Det var iaf sydstaterna som startade inbördeskriget med attacken vid Fort Sumter.


Det var exakt därför.

Och att sydstaterna började... nja, jag vet inte säkert. Men kanske ville de avskräcka nordstaterna från att överhuvudtaget befatta sig med dem.

Man ville att man skulle få bestämma själv.


Exakt så, och nordstatarna hade alla industrier och var rika. Det är liksom lite delade meningar där och slaveriet har fått alldeles för stort utrymme, tycka vad man vill om slaverit men det har blåsts upp något enormt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2020-04-04 14:13:12

slackern skrev:Exakt så, och nordstatarna hade alla industrier och var rika. Det är liksom lite delade meningar där och slaveriet har fått alldeles för stort utrymme, tycka vad man vill om slaverit men det har blåsts upp något enormt.

Det som är mest synd är att många sydstatare inte var redo att göra sig av med slaveriet ännu, så då kom det diskriminerande lagar mot de svarta. Så fast de inte längre var slavar efter 1865, så fick de behandlas som ett sämre slags människor i ett århundrade till.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav smulgubbe » 2020-04-05 9:42:16

Jag ser gärna på historiska TV-serier, tycker de fungerar bra som intresseväckare för historiska händelser, som i fallet med Nord och Syd. Det händer att jag skaffar DVD-boxar med klassiska TV-serier, för mig funkar DVD bra än idag, det gör inte mig något att många tycker att det är mossigt.

En annan historisk TV-serie jag gillade var Krigets vindar med efterföljande Krig och hågkomst, som handlar om andra världskriget. Det var några irriterande byten av skådespelare i framträdande roller mellan de olika serierna, annars var de bra. Där hade de tagit med ganska mycket dokumentärt material, något som var omöjligt vid skapandet av Nord och Syd eftersom ingen filmade vid amerikanska inbördeskriget.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2020-04-05 13:18:05

smulgubbe skrev:Jag ser gärna på historiska TV-serier, tycker de fungerar bra som intresseväckare för historiska händelser, som i fallet med Nord och Syd. Det händer att jag skaffar DVD-boxar med klassiska TV-serier, för mig funkar DVD bra än idag, det gör inte mig något att många tycker att det är mossigt.


Du har helt rätt i att DVD duger gott å väl till gamla TV-serier i och med att dom hade en utsändning 480i eller vad det var och 4:3.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav antonius » 2020-04-05 17:51:39

Onedinlinjen

Nattsudd

Monty Python’s flygande cirkus

Bron
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-04-05 17:56:43

Bron el Monty Pytons flygande cirkus är väl inte historiska? Nattsudd känner jag inte till.

Onedinlinjen följde jag sporadiskt men mina föräldrar brukade titta på den. "Varför tar han (huvudpersonen) såna risker, är han speciellt macho?" frågade jag. "Nej, han vill bara tjäna pengar", svarade min far.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2020-04-28 19:06:45

Alien skrev:Bron el Monty Pytons flygande cirkus är väl inte historiska? Nattsudd känner jag inte till.

Onedinlinjen följde jag sporadiskt men mina föräldrar brukade titta på den. "Varför tar han (huvudpersonen) såna risker, är han speciellt macho?" frågade jag. "Nej, han vill bara tjäna pengar", svarade min far.

"Nattsudd" var ju ett TV-program på 80-talet med många inslag med musik från äldre årtionden. Jag har ett klipp kvar på ett gammalt videoband, där de visar Sammy Davis Jr och Chuck Berry.

Programledarna tillhörde mina föräldrars generation, d v s 40-talister. Därför tycker min mamma också att de här herrarna hade en utomordentligt bra musiksmak. En av dem dog tyvärr ifjol.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2020-04-28 19:14:38

Furienna skrev:
Alien skrev:Bron el Monty Pytons flygande cirkus är väl inte historiska? Nattsudd känner jag inte till.

Onedinlinjen följde jag sporadiskt men mina föräldrar brukade titta på den. "Varför tar han (huvudpersonen) såna risker, är han speciellt macho?" frågade jag. "Nej, han vill bara tjäna pengar", svarade min far.

"Nattsudd" var ju ett TV-program på 80-talet med många inslag med musik från äldre årtionden. Jag har ett klipp kvar på ett gammalt videoband, där de visar Sammy Davis Jr och Chuck Berry.

Programledarna tillhörde mina föräldrars generation, d v s 40-talister. Därför tycker min mamma också att de här herrarna hade en utomordentligt bra musiksmak. En av dem dog tyvärr ifjol.


Brukar ni gå å dansa twist eller vad det heter?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav nallen » 2020-04-28 22:54:43

Furienna skrev:Programledarna tillhörde mina föräldrars generation, d v s 40-talister. Därför tycker min mamma också att de här herrarna hade en utomordentligt bra musiksmak. En av dem dog tyvärr ifjol.

Svante Grundberg gick tyvärr bort för ganska precis ett år sen, Björn Wallde lever fortfarande tycks det.

EDIT: det finns en del Nattsudd på tuben, t.ex:


nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Historiska TV-serier

Inläggav antonius » 2020-04-29 9:24:13

Åh, Nattsudd. legendarer, synd att Svante tog ner skylten, RIP.... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2020-05-28 22:38:34

Är det någon mer, som ser på "Badhotellet"?
Nu har de kommit fram till år 1940 och början av Nazitysklands ockupation av Danmark.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav BellaBelle » 2020-05-29 1:11:31

Räknas ”Sanditon” som historisk serie? Utspelar sig i början av 1800-talet. Ska bygga på Jane Austens roman.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Historiska TV-serier

Inläggav BellaBelle » 2020-05-29 1:12:01

Furienna skrev:Är det någon mer, som ser på "Badhotellet"?
Nu har de kommit fram till år 1940 och början av Nazitysklands ockupation av Danmark.


Nä, men tack för tipset.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-05-29 2:11:52

Furienna skrev:Är det någon mer, som ser på "Badhotellet"?
Nu har de kommit fram till år 1940 och början av Nazitysklands ockupation av Danmark.


Jag tror jag missade hela förra säsongen. Nu ser jag den igen.

Det är intressant med ockupationen. Den där ministern kröp verkligen för tyskarna. Samtidigt förstår man att det var svårt för vanligt folk att gå emot dem. Men få tycks bry sig utan tänker främst på sina affärer - el kärleksaffärer. Livet fortsätter som vanligt. Endast den gamle mannen blir riktigt upprörd.

Men det är väl mycket kärleksaffärer. Alltid någon rik tjej som absolut inte vill ingå ett lämpligt äktenskap utan i stället vill leva fritt och ligga med den snygge fattige killen. Men sällan klarar hon att försörja sig själv.

Den berömde skådespelaren tycker jag verkar så självcentrerad att han blir löjlig. Fattade aldrig varför den gifta kvinnan var så passionerat förälskad i honom att hon blev med barn två gånger med honom medan hon fortfarande var gift med en annan.

Jag minns den homosexuelle mannen som tvingades gifta sig. Tyckte synd om hans hustru. Man förstod att det skulle bli skilsmässa. Men tydligen fick de en son ihop ändå och exet flyttade till Tyskland och blev nazist.

Spoiler: visa
Nu kidnappade tydligen fadern sonen till Danmark och tänker avnazifiera honom. Vad kommer exet och tyskarna att säga om det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-05-29 2:26:14

BellaBelle skrev:Räknas ”Sanditon” som historisk serie? Utspelar sig i början av 1800-talet. Ska bygga på Jane Austens roman.

Jane Austen skrev ju inga historiska romaner utan samtidsskildringar. Men när man gör filmer el TV-serier av hennes böcker så blir de automatiskt historiska.

Ja, jag ser Sanditon. Jane Austen hann aldrig skriva färdigt romanen innan hon dog. Andra har skrivit klart den. Och det märks. Ett motiv är välkänt, den naiva flickan som har fördomar om den snygge arrogante mannen men får inse att hon har fel. Missförstånd. Löjliga bipersoner (här de hypokondriska syskonen).

Men annat är helt modernt.
Spoiler: visa
Georgina Lambe och anklagelser om rasism. Den otrevliga rättframma arvtanten passar som figur men inte att hon är så modernt frispråkig och öppet cynisk. Charlotte som är så våghalsig att hon reser ensam till London och hamnar i slumkvartern, så uppförde sig inte en dam från över- el medelklassen på den tiden. Styvsyskonen som har ihop det i hemlighet. Samlag på golvet i arvtantens hus mellan den obehagliga Clara och styvbrodern (som alltså är otrogen mot styvsystern).
Sådant skulle aldrig Jane Austen skriva om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav XRgeneralen » 2020-05-29 2:55:00

nallen skrev:
Furienna skrev:Programledarna tillhörde mina föräldrars generation, d v s 40-talister. Därför tycker min mamma också att de här herrarna hade en utomordentligt bra musiksmak. En av dem dog tyvärr ifjol.

Svante Grundberg gick tyvärr bort för ganska precis ett år sen, Björn Wallde lever fortfarande tycks det.
Spoiler: visa
EDIT: det finns en del Nattsudd på tuben, t.ex:




Haha! Roliga länkar, nu vet jag varför jag kallades för "nattsuddare" till och från under uppväxten, svammel och snurriga tankebanor och underliga klipp och annorlunda musik är en ganska träffande beskrivning på mig. :D
XRgeneralen
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2020-01-19
Ort: Någonstans i mitten ungefär.

Historiska TV-serier

Inläggav smulgubbe » 2020-05-29 15:16:53

Furienna skrev:Är det någon mer, som ser på "Badhotellet"?
Nu har de kommit fram till år 1940 och början av Nazitysklands ockupation av Danmark.


Ja, jag har följt Badhotellet sedan första säsongen. I säsong fem tyckte jag att det kändes som ett avslut och trodde att det inte skulle bli fler säsonger, men det blev det och jag kan inte låta bli att titta.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2020-05-29 16:57:31

Någon annan som har sett Waco?

https://www.imdb.com/title/tt6040674/

Rätt intressant ur en historisk händelse relativt nära nutid.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav antonius » 2020-05-29 18:10:35

slackern skrev:Någon annan som har sett Waco?

https://www.imdb.com/title/tt6040674/

Rätt intressant ur en historisk händelse relativt nära nutid.


Jepp, men inget egentligen att skrika hurra åt, men går att se om man inte har för stora förhoppningar, blir ju ofta så då man har en förlaga att följa. Men hursomhelst handlar serien om ett fruktansvärt exempel på när folk vill göra karriär på andra människors bekostnad, på ett grymt och syniskt vis... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2020-06-14 11:36:44

Alien skrev:
Furienna skrev:Är det någon mer, som ser på "Badhotellet"?
Nu har de kommit fram till år 1940 och början av Nazitysklands ockupation av Danmark.


Jag tror jag missade hela förra säsongen. Nu ser jag den igen.

Det är intressant med ockupationen. Den där ministern kröp verkligen för tyskarna. Samtidigt förstår man att det var svårt för vanligt folk att gå emot dem. Men få tycks bry sig utan tänker främst på sina affärer - el kärleksaffärer. Livet fortsätter som vanligt. Endast den gamle mannen blir riktigt upprörd.

Men det är väl mycket kärleksaffärer. Alltid någon rik tjej som absolut inte vill göra ett lämpligt äktenskap utan i stället vill leva fritt och ligga med den snygge fattige killen. Men sällan klarar hon att försörja sig själv.

Den berömde skådespelaren tycker jag verkar så självcentrerad att han blir löjlig. Fattade aldrig varför den gifta kvinnan var så passionerat förälskad i honom att hon blev med barn två gånger med honom medan hon fortfarande var gift med en annan.

Jag minns den homosexuelle mannen som tvingades gifta sig. Tyckte synd om hans hustru. Man förstod att det skulle bli skilsmässa. Men tydligen fick de en son ihop ändå och exet flyttade till Tyskland och blev nazist.

Spoiler: visa
Nu kidnappade tydligen fadern sonen till Danmark och tänker avnazifiera honom. Vad kommer exet och tyskarna att säga om det?

Faktiskt är många kritiska till och oroliga över ockupationen. Samtidigt visar det sig förstås att det är svårt för somliga att inte arbeta med tyskarna. För det kan få konsekvenser att låta bli.

Weisse är nog en sådan där drummel, som är snygg och charmig enligt vissa. Sedan framgick det att Helene inte var kär i sin förste make, utan hon gifte sig med honom för att hennes pappa ville det. Och då blev det som bäddat för en otrohetsaffär.

Mitzi (som dessutom var Ditmars kusin!) var ju faktiskt nazist redan när hon dök upp i serien. Det var nog å andra sidan inte så konstigt, för hon är tyska och tillhör den generationen. Men ja, hon blev utnyttjad bara för att Ditmar behövde en arvinge.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-06-29 14:53:52

En annan historisk serie är Poldarks. Utspelar sig i det vackra Cornwall under slutet av 1700-talet/början av 1800-talet.

https://www.svtplay.se/video/27007857/p ... -avsnitt-1

Det romantiska äventyret på Cornwalls klippor handlar om politik, kärlek och krig.

Ross och Demelzas vardagsliv i Cornwall avbryts när en vädjan från Ross gamle arméöverste får honom att sätta av mot London. Familjen Warleggian sörjer efter Elizabeths död, och George drabbas särskilt hårt. Han börjar bete sig irrationellt och ser sin fru i hallucinationer.


Huvudpersonen är Ross Poldark och hans rödhåriga hustru Demelza. De är de goda. De onda är främst George Warleggan och hans farbror. Nu dyker det också upp en ond slavhandlare som vill gifta bort sin unga dotter med George Warleggan. Hon har förstås andra planer...

Ross är en god gruvägare som vill sina anställda allt gott. Demelza delar ut mat till de arbetslösa och fattiga. Men de är otacksamma och klagar ändå, tycker jag. Klart livet är orättvist, men de skulle knappast betett sig bättre el lika bra om rollerna var omvända.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in