Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Micke » 2023-09-11 19:22:45

Jag tror inte det är bra med för mycket utav något. T o m vatten kan ju vara farligt att dricka för mycket utav. Men det är ju lite typiskt oss människor att vi ibland skall överdriva saker och ting tills vi lär oss finna den gyllene medelvägen.

Själv får jag huvudvärk utav proteindrycker så det undviker jag. Däremot så dricker jag regelbundet Huel, en näringsdryck med lagom protein och allt annat som man behöver få i sig. Perfekt när man inte har någon aptit på mat eller inte orkar laga till något.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-11 22:04:25

manne skrev:
Kidzi skrev:Enligt en ny studie är det farlig att äta för mycket och för lite kolhydrat. Vissa tror ju att kolhydrater är gift och ska undvikas. Men under 40 % och du får ökad dödlighet. Å andra sidan ska man inte äta mer än 70 % heller.

I Sverige tror jag det är sällsynt att man äter mer än 70 %. Däremot mindre än 40 % äter många helt frivilligt för att få en snabb viktnergång. Tror att vanligt folkvett kan reda ut detta lite. De som äter keto ser ju galna ut från en normal människas perspektiv. I keto ska man fläska på med kött, sedan massor av fett, sedan ostar och ägg. Grönsaker får man bara äta litegranna. Men folk som är inne i det tycker det är normalt.

Men vill man dö i förtid så varsågod.


jag tror också att om man äter för mycket kött så blir man tjock av det och får dåliga blod värden. :o :-)063 :?:


Äter man väldigt mycket kött och fett kommer man ha högt fett och socker i blodet. Ett för högt tryck på protein gör att det ombildas till socker. En del som äter keto får diabetes. Sedan blir det högttryck på njurar och lever.
Kidzi
 
Inlägg: 5553
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-11 22:49:33

Micke skrev:Själv får jag huvudvärk utav proteindrycker så det undviker jag.


Det kan bero på att du inte har druckit tillräckligt med vatten. Kroppen behöver ganska mycket vatten för att bryta ner och bearbeta protein. Många folk får huvudvärk när de tar extra protein.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Micke » 2023-09-12 20:16:02

Skogkatt skrev:
Micke skrev:Själv får jag huvudvärk utav proteindrycker så det undviker jag.


Det kan bero på att du inte har druckit tillräckligt med vatten. Kroppen behöver ganska mycket vatten för att bryta ner och bearbeta protein. Många folk får huvudvärk när de tar extra protein.

Så kan det säkert vara ja. Tack för informationen.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-12 20:50:11

Micke skrev:
Skogkatt skrev:
Micke skrev:Själv får jag huvudvärk utav proteindrycker så det undviker jag.


Det kan bero på att du inte har druckit tillräckligt med vatten. Kroppen behöver ganska mycket vatten för att bryta ner och bearbeta protein. Många folk får huvudvärk när de tar extra protein.

Så kan det säkert vara ja. Tack för informationen.


som vegetarian så får man i sig en massa protein om man käkar olika bönor och röda och gröna linser och kikärter det täcker hela protein förrådet det. :-)049 :-)Happy

jag har läst på så jag vet att det är riktigt, :-)Happy

Mejeri produkter så som mozzarella mm innehåller också en massa protein. :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-13 8:38:11

manne skrev:
Micke skrev:
Skogkatt skrev:
Det kan bero på att du inte har druckit tillräckligt med vatten. Kroppen behöver ganska mycket vatten för att bryta ner och bearbeta protein. Många folk får huvudvärk när de tar extra protein.

Så kan det säkert vara ja. Tack för informationen.


som vegetarian så får man i sig en massa protein om man käkar olika bönor och röda och gröna linser och kikärter det täcker hela protein förrådet det. :-)049 :-)Happy

jag har läst på så jag vet att det är riktigt, :-)Happy

Mejeri produkter så som mozzarella mm innehåller också en massa protein. :-)Happy


Har googlat alla dessa produkter och mat varor så jag vet att det stämmer har kollat protein siffrorna. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav antonius » 2023-09-13 8:53:04

ni kommer att drunkna i protein, lol
antonius
 
Inlägg: 21869
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-13 8:55:58

antonius skrev:ni kommer att drunkna i protein, lol


jo jag googlade alla källor så jag vet att siffrorna stämmer googlade siffrorna på protein gällande dessa varor. :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-13 16:23:15

Sojaböna har den högsta proteinhalten. Därför gör man fejkkött, ultraprocessat, från sojaböna.
Kidzi
 
Inlägg: 5553
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-13 16:28:29

Kidzi skrev:Sojaböna har den högsta proteinhalten. Därför gör man fejkkött, ultraprocessat, från sojaböna.


JA just det var det som min lärare bo brukade käk när jag gick gymnasiet han var vegetarian.
och han var ingen vekling stor och stark och cyklade till gymnasiet nästan varje dag från söder sthlm till Danderyd varje dag under hösten och våren.

precis soja bönor görs väl i dag till fejk kött ju går att köpa i dag veggo hamburgare mm mm. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-13 16:53:55

jag tror till och med att Macdonalds och så vidare har vego hamburgare i dag som kan kan köpa gjort på bönor eller fejkkött.

MAX och Macdonalds har väl i dag vego hamburgare som man kan köpa hoss dem.? :o :-)063 :?:
gjort på bönor eller sojabönor.?
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-13 17:33:52

manne skrev:jag tror till och med att Macdonalds och så vidare har vego hamburgare i dag som kan kan köpa gjort på bönor eller fejkkött.

MAX och Macdonalds har väl i dag vego hamburgare som man kan köpa hoss dem.? :o :-)063 :?:
gjort på bönor eller sojabönor.?


Max har bönburgare, ärtburgare och en soja/vete-burgare.
Kidzi
 
Inlägg: 5553
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav slackern » 2023-09-13 18:04:41

Kidzi skrev:
manne skrev:jag tror till och med att Macdonalds och så vidare har vego hamburgare i dag som kan kan köpa gjort på bönor eller fejkkött.

MAX och Macdonalds har väl i dag vego hamburgare som man kan köpa hoss dem.? :o :-)063 :?:
gjort på bönor eller sojabönor.?


Max har bönburgare, ärtburgare och en soja/vete-burgare.


Om man vill käka en fiskburgare utan fisk då?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav antonius » 2023-09-13 18:47:36

på något vis låter inte fejk-kött så gott
antonius
 
Inlägg: 21869
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-13 19:57:26

antonius skrev:på något vis låter inte fejk-kött så gott


Mitt favoritfejkkött heter oomph och det kan vara småbitar i t ex en stekt ris med grönsaker. Lagar det inte själv men beställer gärna. Tar hellre än kött för att det är godare än kyckling som de annars använder. Är skittrött på kyckling.
Kidzi
 
Inlägg: 5553
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-14 4:47:19

De som är vegetarianer för djurens skull, köper de även ägg från småbruk eller iallafall frigående utomhus? Vad köper de för mjölk?

Det är ju inte bara fel i deras ögon att döda djur, det måste ju vara fel att behandla dem illa med. Burägg och ägg från frigående inomhus är ju hemskt.
Kidzi
 
Inlägg: 5553
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Sharpshooter » 2023-09-26 15:34:16

Kidzi skrev:De som är vegetarianer för djurens skull, köper de även ägg från småbruk eller iallafall frigående utomhus? Vad köper de för mjölk?

Det är ju inte bara fel i deras ögon att döda djur, det måste ju vara fel att behandla dem illa med. Burägg och ägg från frigående inomhus är ju hemskt.


Havremjölk, och jag äter inte ägg.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-11-28 6:32:16

Sharpshooter skrev:
Kidzi skrev:De som är vegetarianer för djurens skull, köper de även ägg från småbruk eller iallafall frigående utomhus? Vad köper de för mjölk?

Det är ju inte bara fel i deras ögon att döda djur, det måste ju vara fel att behandla dem illa med. Burägg och ägg från frigående inomhus är ju hemskt.


Havremjölk, och jag äter inte ägg.


Det är olika var man drar gränsen. Min ena vegekompis äter mjölk och ägg och den andra bara sällsynt, annars havremjölk.

Alla tjatar om hur svårt det är att sluta att äta kött. För mig är det inga problem. Däremot är jag mjölkmissbrukare som håller min konsumtion runt 3 dl om dagen i snitt med peakar på 1,5 l en dag. Jag har inte hittat en bra ersättningsprodukt.

Däremot kan jag äta bara grönsaker, fröväxter och baljväxter. Jag behöver inte kött. Jag gillar dock oumph som är som kött men godare.

Jag har dock inte som mål att bli vegetarian utan bara att inte äta så mycket djurprodukter.

Jag åt mitt veganmål med oumph med en slags fisksås.
Kidzi
 
Inlägg: 5553
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-11-28 6:32:17

Sharpshooter skrev:
Kidzi skrev:De som är vegetarianer för djurens skull, köper de även ägg från småbruk eller iallafall frigående utomhus? Vad köper de för mjölk?

Det är ju inte bara fel i deras ögon att döda djur, det måste ju vara fel att behandla dem illa med. Burägg och ägg från frigående inomhus är ju hemskt.


Havremjölk, och jag äter inte ägg.


Det är olika var man drar gränsen. Min ena vegekompis äter mjölk och ägg och den andra bara sällsynt, annars havremjölk.

Alla tjatar om hur svårt det är att sluta att äta kött. För mig är det inga problem. Däremot är jag mjölkmissbrukare som håller min konsumtion runt 3 dl om dagen i snitt med peakar på 1,5 l en dag. Jag har inte hittat en bra ersättningsprodukt.

Däremot kan jag äta bara grönsaker, fröväxter och baljväxter. Jag behöver inte kött. Jag gillar dock oumph som är som kött men godare.

Jag har dock inte som mål att bli vegetarian utan bara att inte äta så mycket djurprodukter.

Jag åt mitt veganmål med oumph med en slags fisksås.
Kidzi
 
Inlägg: 5553
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in