Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-02 20:50:45

Alien skrev:Problemet med soppor är att det inte finns tillräckligt att tugga på. I en del recept ska grönsakerna vara passerade, då blir det ju ännu mindre att tugga på.


falafel då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Solblomma » 2023-09-02 21:22:03

Ibland när jag inte orkar laga mat äter jag ett par skivor bröd, en burk bönor, de grönsaker som finns i kylen (oftast morötter) och en klick kall sås. Då får jag en vegetarisk måltid enligt tallriksmodellen med minimal ansträngning. Inte supergott kanske, men näringsriktigt och mättande.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/tallriksmodellen/illustrationer-tallriksmodellen
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Alien » 2023-09-03 0:48:55

manne skrev:
Alien skrev:Problemet med soppor är att det inte finns tillräckligt att tugga på. I en del recept ska grönsakerna vara passerade, då blir det ju ännu mindre att tugga på.


falafel då.? :o :-)063 :?:

Det är inte alla som gillar det.

Jag tycker ofta det är något som fattas när man äter soppa. Så jag äter bröd till. Men bröd innehåller mycket kolhydrater.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Solblomma » 2023-09-03 17:35:56

Alien skrev:Jag tycker ofta det är något som fattas när man äter soppa. Så jag äter bröd till. Men bröd innehåller mycket kolhydrater.

Enligt min dietist ska jag äta 2 mackor till soppan, annars får jag inte i mig tillräckligt med kolhydrater.
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Sharpshooter » 2023-09-06 13:43:21

Köttdjur hålls inspärrade (ofta tjudrade med nacken i en fast position) och avlivas sedan i deras bästa år. Inte ens dom svarta i USA under slavepoken blev såhär dåligt behandlade, ändå tycker majoriteten att det här är okej. Det spelar ingen roll om många djur är mindre intelligenta än människor då dom fortfarande kan känna smärta och stress. Precis som att det är mer okej att behandla svagbegåvade människor dåligt.

Men man kan inte övertyga köttätare om att dom mördar, då det är gott och bekvämt att fortsätta med detta förtryck.
Sharpshooter
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2022-04-27

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-06 16:38:17

Sharpshooter skrev:Köttdjur hålls inspärrade (ofta tjudrade med nacken i en fast position) och avlivas sedan i deras bästa år. Inte ens dom svarta i USA under slavepoken blev såhär dåligt behandlade, ändå tycker majoriteten att det här är okej. Det spelar ingen roll om många djur är mindre intelligenta än människor då dom fortfarande kan känna smärta och stress. Precis som att det är mer okej att behandla svagbegåvade människor dåligt.

Men man kan inte övertyga köttätare om att dom mördar, då det är gott och bekvämt att fortsätta med detta förtryck.


jag håller i alla fall med dig där till 100 % och det finns god vegetariskt mat pannkakor och olika soppor falafel mm . :-)049 :-)Happy :D jag försöker att radikalt minska min kött konsumtion så gott det bara går.
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav antonius » 2023-09-06 17:13:42

Sharpshooter skrev:Köttdjur hålls inspärrade (ofta tjudrade med nacken i en fast position) och avlivas sedan i deras bästa år. Inte ens dom svarta i USA under slavepoken blev såhär dåligt behandlade, ändå tycker majoriteten att det här är okej. Det spelar ingen roll om många djur är mindre intelligenta än människor då dom fortfarande kan känna smärta och stress. Precis som att det är mer okej att behandla svagbegåvade människor dåligt.

Men man kan inte övertyga köttätare om att dom mördar, då det är gott och bekvämt att fortsätta med detta förtryck.


det är ju antagligen snart en gången epok, precis som bensinstationer kommer charkuterister var något för museum, och det kommer att gå allt fortare det blir nog ovanligt om bara tio tjugo år att ta en varmkorv på stan som innehåller någon animalisk substans
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-06 17:31:15

antonius skrev:
Sharpshooter skrev:Köttdjur hålls inspärrade (ofta tjudrade med nacken i en fast position) och avlivas sedan i deras bästa år. Inte ens dom svarta i USA under slavepoken blev såhär dåligt behandlade, ändå tycker majoriteten att det här är okej. Det spelar ingen roll om många djur är mindre intelligenta än människor då dom fortfarande kan känna smärta och stress. Precis som att det är mer okej att behandla svagbegåvade människor dåligt.

Men man kan inte övertyga köttätare om att dom mördar, då det är gott och bekvämt att fortsätta med detta förtryck.


det är ju antagligen snart en gången epok, precis som bensinstationer kommer charkuterister var något för museum, och det kommer att gå allt fortare det blir nog ovanligt om bara tio tjugo år att ta en varmkorv på stan som innehåller någon animalisk substans


jo så kan det nog bli tror också det. :-)049 :-)Happy :D

PannkakorICA480g

har 2 st sådan där paket och en massa bra Vego soppor också. :-)049 :-)Happy :D

finns mycket bra vegetariskt mat ju. :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Richard » 2023-09-06 17:57:27

Jag försökte håll mig till vegetariskt, men sen ett tag sålde de ölkorvar för 10 kr/st på ICA, då gjorde jag ett undantag. Men sen blev det alltmer att jag åt grillat o liknande, men förra sommaren grillade jag bl.a. majskolvar o det var rätt gott.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-06 18:00:23

antonius skrev:
Sharpshooter skrev:Köttdjur hålls inspärrade (ofta tjudrade med nacken i en fast position) och avlivas sedan i deras bästa år. Inte ens dom svarta i USA under slavepoken blev såhär dåligt behandlade, ändå tycker majoriteten att det här är okej. Det spelar ingen roll om många djur är mindre intelligenta än människor då dom fortfarande kan känna smärta och stress. Precis som att det är mer okej att behandla svagbegåvade människor dåligt.

Men man kan inte övertyga köttätare om att dom mördar, då det är gott och bekvämt att fortsätta med detta förtryck.


det är ju antagligen snart en gången epok, precis som bensinstationer kommer charkuterister var något för museum, och det kommer att gå allt fortare det blir nog ovanligt om bara tio tjugo år att ta en varmkorv på stan som innehåller någon animalisk substans


kött industrin är tyvärr en stor industri precis som olje industrin så det är svårt att undvika till 100 %. :cry:

finns en massa personer som tjänar stora pengar på att sälja kött tyvärr. :cry:
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav slackern » 2023-09-06 18:05:56

Richard skrev:Jag försökte håll mig till vegetariskt, men sen ett tag sålde de ölkorvar för 10 kr/st på ICA, då gjorde jag ett undantag. Men sen blev det alltmer att jag åt grillat o liknande, men förra sommaren grillade jag bl.a. majskolvar o det var rätt gott.


Grillade majskolvar är super nice. Du som delvis österrikare måste väl älska deras charkuterier?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-06 18:22:20

slackern skrev:
Richard skrev:Jag försökte håll mig till vegetariskt, men sen ett tag sålde de ölkorvar för 10 kr/st på ICA, då gjorde jag ett undantag. Men sen blev det alltmer att jag åt grillat o liknande, men förra sommaren grillade jag bl.a. majskolvar o det var rätt gott.


Grillade majskolvar är super nice. Du som delvis österrikare måste väl älska deras charkuterier?


här finns bara vegetariskt mat. :-)049 :-)Happy :D

https://www.restaurangguidestockholm.se ... 8-govindas

https://www.govindas-goteborg.com/

https://govindasstockholm.se/

har för mig att det är hare krishna stockholm som driver dessa restauranger. :o :-)063 :?:
skulle vilja äta där verkar gott det. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-06 18:45:52

Minns ett program på Tv som handlade om två tvillingar. De fick äta en viss mat under viss tid. Den ene åt kolhydrater och socker, den maten såg för jävlig ut, och den andra fick äta mat som såg ut som mat, rent kött och färska lätta grönsaker.

Sedan mätte de blodvärden och den tvillingen som hade levt på kolhydrater var mycket friskare.

Visst, det kan vara så att just dessa inte tål för mycket proteiner och fett. Men det finns många popdieter som säger att man kan leva på enbart kött. Innan var det LCHF. Det enda som händer är att folk kanske enklare går ner i vikt. Utseendet är allt för dessa. Att deras blodvärden är åt helvete skiter de i.

Att äta sådana dieter kan man göra om man har diabetes och alltså inte kan hantera kolhydrater.

Men kan man det så fattar jag inte grejen med att säga att kolhydrater är FARLIGA. Det betyder inte att man ska äta rent socker.

Jag är ett barn av 70-talet. Vi levde på bröd och var smala som stickor.

Min mor har kört nästan alla dieter. GI var nog den sjukaste. Då fick man äta pommes men inte kokt potatis.

Klart man ka leva vegetariskt rent hälsomässigt. Tror vi kommer ha fejkkött för dem som gillar kött. Vi är väl moderna människor och behöver inte äta djur. Sedan får man ju se till sin egen hälsa och ekonomi. Själv har jag inte jättemycket val än att äta det billigaste. Visst smyger jag in kött, men det är ju för rika människor.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-06 18:48:30

Ps. Hör jag ordet baljväxt en gång till kommer jag spy.

Vi fattiga ska tydligen leva på havre och baljväxter. Varför finns det ingen produktion av billiga, riktiga grönsaker? Visst, vissa rotfrukter och kål finns. Men de goda grönsakerna får bara rika äta.

Sedan ska vi andra äta havre, BAJSVÄXTER, morötter och kål. Inte ens bröd får vi äta om vi inte bakar det själva.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav antonius » 2023-09-06 19:03:40

ja de rika har väl egna gårdar så småning om, och hägn med hjort osv, men de är väl inte så många vi övriga kan nog inrikta oss på en magrare diet, eller 3d-kött
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2023-09-06 19:24:28

Kidzi skrev:Ps. Hör jag ordet baljväxt en gång till kommer jag spy.

Vi fattiga ska tydligen leva på havre och baljväxter. Varför finns det ingen produktion av billiga, riktiga grönsaker? Visst, vissa rotfrukter och kål finns. Men de goda grönsakerna får bara rika äta.

Sedan ska vi andra äta havre, BAJSVÄXTER, morötter och kål. Inte ens bröd får vi äta om vi inte bakar det själva.


jag tror inte direkt att det är överklassen som driver dessa restauranger. :o :-)063 :?:

https://govindasstockholm.se/

jag håller inte med dig där :-)056 :!:
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-06 20:19:36

Soylent funkar väl. Så länge det inte är Soylent green.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Solblomma » 2023-09-06 20:41:29

Kidzi skrev:Vi fattiga ska tydligen leva på havre och baljväxter.

Som tur är gillar jag havregrynsgröt, äter det nästan varje dag. Och ännu mer tur har jag som älskar bönor! Men förstår att det är jobbigt om man inte gillar det och inte har råd att äta annat.

Kidzi skrev:Visst, vissa rotfrukter och kål finns. Men de goda grönsakerna får bara rika äta.

Jag odlar paprika, tomat, chili, majs (fast det gick dåligt), blomkål, grönkål, mm i min trädgård. Men det är ju inte alla som bor i villa på landet.

Min mamma bor i lägenhet i Stockholm, hon odlar nästan alla grönsaker hon äter på sin lilla balkong (på sommarhalvåret). Det går till och med att odla t ex paprika i fönstret om man vill.

Men man måste nog tycka om att odla för att orka hålla på, det är ju en del pyssel med det.
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Solblomma » 2023-09-06 20:42:14

antonius skrev:3d-kött

Vad är det?
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-06 20:51:06

Solblomma skrev:
Kidzi skrev:Vi fattiga ska tydligen leva på havre och baljväxter.

Som tur är gillar jag havregrynsgröt, äter det nästan varje dag. Och ännu mer tur har jag som älskar bönor! Men förstår att det är jobbigt om man inte gillar det och inte har råd att äta annat.

Kidzi skrev:Visst, vissa rotfrukter och kål finns. Men de goda grönsakerna får bara rika äta.

Jag odlar paprika, tomat, chili, majs (fast det gick dåligt), blomkål, grönkål, mm i min trädgård. Men det är ju inte alla som bor i villa på landet.

Min mamma bor i lägenhet i Stockholm, hon odlar nästan alla grönsaker hon äter på sin lilla balkong (på sommarhalvåret). Det går till och med att odla t ex paprika i fönstret om man vill.

Men man måste nog tycka om att odla för att orka hålla på, det är ju en del pyssel med det.


Vi odlade på balkongen förr. Men inte för att det var billigare. Det blir verkligen inga stora skördar där. Jag menar, säg att man får två handfulla ärter (baljväxt!), gräslök, och tre zucchini över sommaren. Det går väl åt på sådär 3 måltider.

Vi har haft potatisland som har skött sig själv, klart det inte gett potatis i längden men ett tag. Men nu finns det för mycket vildsvin. De tar allt. Annars förstår jag varför man åt så mycket potatis. Det är lättskött och gott. Men man behöver mark för det. Förr fanns inte alla dessa grisar.

Vi har haft tomatplantor denna sommaren på balkongen, men har inte blivit en enda tomat. Jag antar att man kan ta in dem över vintern.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav antonius » 2023-09-06 22:30:38

Solblomma skrev:3d-kött


antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Richard » 2023-09-07 5:42:05

slackern skrev:
Richard skrev:Jag försökte håll mig till vegetariskt, men sen ett tag sålde de ölkorvar för 10 kr/st på ICA, då gjorde jag ett undantag. Men sen blev det alltmer att jag åt grillat o liknande, men förra sommaren grillade jag bl.a. majskolvar o det var rätt gott.


Grillade majskolvar är super nice. Du som delvis österrikare måste väl älska deras charkuterier?

Är inte så hemma på den faktiskt, men visst fick vi alltid korv när vi var o hälsade på farfar o farmor.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Kidzi » 2023-09-07 23:42:34

Jag är korvflexitarian. Äter mest ickekött. Men är det kött så ofta korv. Synd det är nitrit i så att man får cancer.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav Micke » 2023-09-09 19:21:17

Alien skrev:Den ryska influencern Zhanna Samsonova svalt ju ihjäl. Men hon var mer anorektiker än vanlig vegan.

Hon var väl fruktarian? Det är ju en helt annan sak än att vara vegan.

Själv har jag varit vegetarian under många år och med perfekta blodvärden varje gång. Men jag vill helst inte stödja djurindustrin alls så har på senare tid tagit ett kliv mot att bli vegan genom att undvika mjölkprodukter i hög grad. Jag har hittat bra veganska alternativ till både mjölk, ost och smör. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in