Britney Spears

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Britney Spears.?

Inläggav manne » 2021-08-09 14:30:13

Alien skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Jag tycker det låter som en diktatur att andra ska bestämma om man får gifta sig och om man får skaffa barn. Eller att man blir tvångsmedicinerad - i flera år? Hon är ju inte så dålig att hon är tvångsintagen på mentalsjukhus.

Men det var väl i USA man började med tvångssterilisering en gång. Mentaliteten tycks finnas kvar.


Ja precis när det gäller Godman eller förvaltare så skall det bygga på samförstånd och frivillighet.

sedan så skall personen vara någon utomstående person.

har man förvaltare eller Godman så är det som sagt frivilligt. :!:

God man är frivilligt men förvaltare kan utses mot personens vilja.


Ja precis det bygger på demokrati och samförstånd det. :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Britney Spears.?

Inläggav Alien » 2021-08-11 1:15:21

manne skrev:
Alien skrev:Hon hade väl psykiska problem och det fanns risk för att hon slösade bort sina pengar och gjorde saker som kunde skada henne själv. Men nu har det gått 13 år!

Hon har en spiral som hon inte får ta ut. Hon kan alltså inte skaffa fler barn. Det låter som Kina under ettbarnspolitiken.


Ja det påminner lite om 50 talet och sterilisering av fattiga kvinnor ju. :o :-)063 :?:

Mellan 1973 och 1976 steriliserades 3406 kvinnor ur olika grupper av ursprungsbefolkningar i USA, utan kvinnornas samtycke.
---
I Peru antogs 1996 ett befolkningsplaneringsprogram för att minska fattigdomen i landet. I programmet ingick tvångssteriliseringar, ofta på fattiga kvinnor ur ursprungsbefolkningen som talade Quechua.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering

tycker att det stinker fascism om det. :!:

Nu tillhör ju inte Britney Spears någon ursprungsbefolkning. Det är snarare det här som är tillämpligt:

USA var det första land som införde rashygienska tvångssteriliseringsprogram.[51] De som huvudsakligen drabbades var de med intellektuella funktionsnedsättningar och psykiska sjukdomar men även döva, blinda, epileptiker och människor med "fysiska deformationer" tvångssteriliserades. Vad som krävdes för att ses som psykiskt sjuk eller funktionshindrad var annorlunda än idag. Många kvinnor spärrades in på institutioner med argumentet att de var "svagsinta" för att de ansågs promiskuösa eller hade blivit gravida utan att vara gifta.
---
Indiana blev sedan den första staten att införa steriliseringslagstiftning 1907,[55] tätt följt av Kalifornien och Washington 1909.
---
Andelen tvångssteriliserade över hela landet var relativt låg, med Kalifornien som enda undantag, fram till år 1927. Då legitimerade amerikanska högsta domstolen, i sitt domslut i fallet Buck v.s. Bell, tvångssterilisering av patienter vid en anstalt för personer med intellektuella funktionsnedsättningar i Virginia. I kölvattnet av detta beslut steriliserades 62.000 personer i USA, de flesta av dem kvinnor.
---
De flesta steriliseringar utfördes under olika former av rashygieniska lagar, på statliga mentalsjukhus och olika hem för personer med psykiska funktionsnedsättningar.[59] Det fanns aldrig någon federal steriliseringslag, även om rasbiologen Harry H. Laughlin föreslog hur en sådan kunde utformas 1922.

Efter andra världskriget blev den allmänna opinionen mot rashygien och steriliseringsprogrammen mer negativ mot bakgrund av Förintelsen, men i några stater fortsatte tvångssteriliseringarna in på 1970-talet. Oregons rashygieniska styrelse, senare Styrelsen för socialt skydd, existerade fram till 1983,[61] och den sista tvångssteriliseringen i delstaten utfördes 1981. Den delstat som medan tvångssteriliseringarna var i bruk steriliserade flest personer var Kalifornien, som var ansvarig för över en tredjedel av alla steriliseringsoperationer. Rasbiologerna E.S. Gosney och Paul B. Popenoe skrev en bok om Kaliforniens steriliseringsprogram, en bok som av Adolf Hitlers regering ansågs vara av central betydelse för att bevisa att storskaliga tvångssteriliseringsprogram var möjligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5n ... sering#USA

Där fick vi in Hitler också. Kalifornien utmärkte sig genom flest tvångssteriliseringar.

Det är också i Kalifornien Britney Spears bor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Britney Spears.?

Inläggav Alien » 2021-08-11 1:28:10

svt 24 JUNI 2021 skrev:2008 beslutade en domstol att artisten skulle placeras under förmyndarskap och hennes pappa Jamie Spears fick därmed kontroll över dotterns ekonomi.
---
Via juridiska ombud meddelade hon att hon var ”starkt emot” att hennes far skulle ha inflytande över hennes ekonomi framöver.

Britney Spears förmyndare har i dagsläget rätt att begränsa vilka hon får träffa, undantaget hennes advokat. Förmyndaren har även tillgång till Spears medicinska journaler.
https://www.svt.se/kultur/britney-spear ... ar-turerna

Hon vill alltså inte ha kvar sin far som förmyndare. Men förmyndare måste hon tydligen ha.
När hon nu för första gången offentlig kommenterar fallet med egna ord står det klart att hon vill slippa faderns kontroll.

– Jag vill bli kvitt det här förmyndarskapet utan att genomgå en utvärdering, säger hon via telefon i en domstol i Los Angeles sent på onsdagskvällen svensk tid, rapporterar NBC.

Tvingas ha spiral och ta litium
Den 39-åriga världsstjärnan beskriver att hon uppelever sin nuvarande situation som kränkande och att hon hindras från att leva sitt liv på det sätt hon själv önskar. I ett känslofyllt tal som spelats upp i domstolen berättar hon att hon gråter dagligen och att hon tvingas ta det starka läkemedlet litium mot sin vilja.

Hon berättar även att hon vill skaffa barn med sin pojkvän men tvingas ha spiral mot sin vilja.

– Jag har över huvud taget inte gjort någonting för att förtjäna att behandlas så här. Det är inte okej att tvinga mig att göra något som jag inte vill göra, säger hon.
https://www.svt.se/kultur/britney-spear ... omedelbart

Här är dokumentären på SVT Play (finns kvar till 10 feb 2022):

https://www.svtplay.se/klipp/30100638/d ... reebritney
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Britney Spears.?

Inläggav Alien » 2021-08-11 1:36:04

Det började ju så bra ...

Redan som fyraåring uppträdde Spears i förskolan där hon sjöng "What Child Is This?". Som åttaåring gjorde hon en audition för The Mickey Mouse Club men lyckades inte komma med, eftersom hon var för ung. Istället tillbringade hon sommaren i New York där hon spelade huvudrollen i pjäsen Ruthless. År 1992 ställde Spears upp i Star Search, men vann inte. Hon bestämde sig då för att än en gång försöka med The Mickey Mouse Club och den här gången kom hon med. Hon medverkade i två år och lärde känna Christina Aguilera och Justin Timberlake.

Efter att The Mickey Mouse Club lades ner 1995, bestämde sig Spears för att satsa på sången. En demoskiva som hon spelat in några år tidigare hamnade hos Jive Records, som bestämde att Spears skulle bli deras nästa stjärna.

1998–2001
I oktober 1998 släppte Spears sin debutsingel, "...Baby One More Time", som blev en storsäljare. Låten är skriven av Max Martin och inspelad i Cheiron-studion i Stockholm. Detta var starten på ett framgångsrikt samarbete mellan Max Martin och Britney Spears. Debutplattan med samma namn släpptes kort därpå och toppade listorna i USA och Kanada under sex veckors tid. Spears blev därmed den första kvinnliga artist att ha en debutsingel och ett album på Billboardlistans förstaplats samtidigt. Skivan har sålt i mer än 29 miljoner exemplar världen över.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Britney_Spears



My loneliness is killing me (And I)
I must confess, I still believe (Still believe)
When I'm not with you, I lose my mind
Give me a sign
Hit me, baby, one more time
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Britney Spears.?

Inläggav manne » 2021-08-11 10:18:05

Alien skrev:Det började ju så bra ...

Redan som fyraåring uppträdde Spears i förskolan där hon sjöng "What Child Is This?". Som åttaåring gjorde hon en audition för The Mickey Mouse Club men lyckades inte komma med, eftersom hon var för ung. Istället tillbringade hon sommaren i New York där hon spelade huvudrollen i pjäsen Ruthless. År 1992 ställde Spears upp i Star Search, men vann inte. Hon bestämde sig då för att än en gång försöka med The Mickey Mouse Club och den här gången kom hon med. Hon medverkade i två år och lärde känna Christina Aguilera och Justin Timberlake.

Efter att The Mickey Mouse Club lades ner 1995, bestämde sig Spears för att satsa på sången. En demoskiva som hon spelat in några år tidigare hamnade hos Jive Records, som bestämde att Spears skulle bli deras nästa stjärna.

1998–2001
I oktober 1998 släppte Spears sin debutsingel, "...Baby One More Time", som blev en storsäljare. Låten är skriven av Max Martin och inspelad i Cheiron-studion i Stockholm. Detta var starten på ett framgångsrikt samarbete mellan Max Martin och Britney Spears. Debutplattan med samma namn släpptes kort därpå och toppade listorna i USA och Kanada under sex veckors tid. Spears blev därmed den första kvinnliga artist att ha en debutsingel och ett album på Billboardlistans förstaplats samtidigt. Skivan har sålt i mer än 29 miljoner exemplar världen över.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Britney_Spears



My loneliness is killing me (And I)
I must confess, I still believe (Still believe)
When I'm not with you, I lose my mind
Give me a sign
Hit me, baby, one more time


jag lyssnar inte längre på hennes musik man jag köpte hennes best Of cd till min lille bror när jag gick i gymnasiet.
köpte cd skivan i från boxman.se ett cd företag precis som cdon.com

MVH
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Britney Spears.?

Inläggav Alien » 2021-08-13 2:05:34

Britney Spears har länge velat bli av med sin far som förmyndare.

DN Kultur igår skrev:Britney Spears pappa, Jamie Spears, kommer att avgå som Britneys förmyndare. Beskedet kommer efter flera års kamp där Britney försökt bli av med honom.

”Mr Spears bör omedelbart kliva åt sidan.”, säger Britneys advokat Mathew Rosengart.
https://www.dn.se/kultur/britney-spears ... ormyndare/

Jamie Spears säger att han räddade sin dotter.

Han menar att hon inte bara ”led mentalt och känslomässigt” utan också att hon manipulerades av personer i sin omgivning och hade ekonomiska problem.
---
Jamie Spears har blivit anklagad för att utnyttja Britney ekonomiskt.

Äntligen är Britney fri? Nej, hon är fortfarande omyndigförklarad.

När pappan avgår ska i stället en ny förmyndare utses till popstjärnan.

Vem som än är förmyndare, så kan hen skansa åt sig av hennes förmögenhet. Om inte ens hennes egen far går att lita på, vem går då att lita på?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Britney Spears

Inläggav Alien » 2021-10-17 14:58:47

En annan av Britney Spears hits, I was born to make you happy.



Nu tänker man att den betyder "I was born to make you rich", riktat mot fadern och alla advokater som som lever på hennes pengar.

Hon anklagade pappan för att utpressning. För att få åka bort på semester måste hon först turnera för att dra in mer pengar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Britney Spears

Inläggav Julianus » 2021-10-22 20:06:50

Tycker absolut inte synd om henne!
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Britney Spears

Inläggav Kahlokatt » 2021-10-22 21:16:08

I Sverige kan man väl inte bli omyndigförklarad längre? Eller hur är det? :-)063
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Britney Spears

Inläggav Julianus » 2021-10-22 21:36:38

Kahlokatt skrev:I Sverige kan man väl inte bli omyndigförklarad längre? Eller hur är det? :-)063
Jo, det kan du.
Har man förvaltare, så är man körd!
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Britney Spears

Inläggav Alien » 2021-10-22 23:38:40

Nej, man blir inte formellt omyndigförklarad. Man får fortfarande rösta och gifta sig m m.

Men i praktiken påminner förvaltarskap annars en hel del om omyndigförklarande. Står mer om det t ex här: angaende-anordnande-av-forvaltarskap-och-dess-foljder-t16965.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Britney Spears

Inläggav Julianus » 2021-10-23 1:43:13

Kanske det, men med förvaltare innebär det rejäla begränsningar. T.ex ingen rätt att ingå avtal och förvaltaren tar över ditt liv helt enkelt. Dessutom har du inte längre rättshandlingsförmåga som det kallas.

Kan inte tolka på nåt annat sätt än omyndigförklaring.

Och det är en tvångsåtgärd.

Till skillnad från god man, så är det mycket svårare att bli av med förvaltare och endast tingsrätten som beslutar om det.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Britney Spears

Inläggav Kidzi » 2021-10-23 4:44:30

Med förvaltare och omyndig är snarlika. Enda skillnaden jag kommer på är att med förvaltare får man rösta. Annars har någon annan all makt, ekonomiskt och medicinskt. Man får inte ens bestämma om man ska opereras. Att avstå från vård verkar inte gälla om man är med förvaltare.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Re: Britney Spears

Inläggav Julianus » 2021-10-25 22:10:12

Återigen, det är kört om man har förvaltare!
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Britney Spears

Inläggav RapeRegs » 2021-10-25 22:27:23

Livet är kört hur man än vänder på saken såatte.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Britney Spears

Inläggav Gunshoot » 2021-10-31 20:10:22

Kidzi skrev:Med förvaltare och omyndig är snarlika. Enda skillnaden jag kommer på är att med förvaltare får man rösta. Annars har någon annan all makt, ekonomiskt och medicinskt. Man får inte ens bestämma om man ska opereras. Att avstå från vård verkar inte gälla om man är med förvaltare.


Du har fel. Förvaltare får inte bestämma om strikt personliga förhållanden, det står bokstavligen i lagen. Förvaltaren har inget att göra med ens medicinska beslut.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Re: Britney Spears

Inläggav Julianus » 2021-11-01 19:04:12

Det är myclet som står i lagen men inte efterföljs alls.

Kan jämföra LSS och skollagen, båda är inte förhandlingsbara.

Hur många kommuner och skolor följer de lagarna?

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Britney Spears

Inläggav slackern » 2021-11-01 19:09:15

Britney borde helt klart gå på DV där passar hon säkert in med att måla pärlor och vad folk gör på DV.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Britney Spears

Inläggav manne » 2021-11-01 19:18:47

slackern skrev:Britney borde helt klart gå på DV där passar hon säkert in med att måla pärlor och vad folk gör på DV.


när jag jobbade på dv fick vi slänga skräp och källsortera och klippa gräsmattor och måla möbler och lite andra kroppsarbeten fast dessa dvs var av privata utförare och inte kommunala.

Nytida och Frösunda jobbade jag för.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Britney Spears

Inläggav antonius » 2021-11-01 21:43:58

slackern skrev:Britney borde helt klart gå på DV där passar hon säkert in med att måla pärlor och vad folk gör på DV.


Leave Britney Spears Alone!



...och hör sen!!
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Britney Spears

Inläggav Alien » 2021-11-02 0:49:14

Varför skulle Britney Spears behöva någon sysselsättning, hon har redan ett yrke. Antagligen tillräckligt med pengar för att kunna pensionera sig också. Så länge inte den hårde förmyndaren tvingar henne att arbeta (för att det ska bli mer pengar att t ex försörja förmyndaren).

Redan år 2000 sjöng hon Lucky (inspelad i Cheironstudion i Stockholm) om hur ensam den berömda stjärnan är:



She's so lucky, she's a star
But she cry, cry, cries in her lonely heart, thinking
If there's nothing missing in my life
Then why do these tears come at night?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Britney Spears

Inläggav slackern » 2021-11-02 21:13:56

Varför hon borde gå på DV är rätt så självklart, jag uppskattar inte alls hennes musik så därför tycker jag att för mig personligen så vore det trevligare om hon gick på DV.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Britney Spears

Inläggav manne » 2021-11-02 21:59:41

slackern skrev:Varför hon borde gå på DV är rätt så självklart, jag uppskattar inte alls hennes musik så därför tycker jag att för mig personligen så vore det trevligare om hon gick på DV.


skulle ha svårt att se henne som arbetare eller att rensa i trädgården eller måla möbler eller källsortera saker det är hon för rik för att göra.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Britney Spears

Inläggav manne » 2021-11-02 22:02:52

slackern skrev:Varför hon borde gå på DV är rätt så självklart, jag uppskattar inte alls hennes musik så därför tycker jag att för mig personligen så vore det trevligare om hon gick på DV.


jag lyssnar inte heller på hennes musik men när jag läste i tidningen och i media om hennes pappa så blev jag förbannad därför som jag startade denna tråden :!:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in