Angående anordnande av förvaltarskap och dess följder

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Angående anordnande av förvaltarskap och dess följder

Inläggav keyns » 2010-09-08 17:13:24

Hej på er alla!

Tog min lilla tid på mig att komma hit trots att jag flera gånger har skummat igenom trådarna som gäst.. :)

Nu är det såhär att jag har sedan flera års tid diagnosen AS och således också en del autistiska beteenden i mitt sätt att leva..

Jag har haft en god man sedan tidigare som hjälpt mig betala räkningar, skickat in ansökan till FK med mera.

Tyvärr så för ett par år sedan gick min far bort i cancer, vilket slog väldigt hårt mot mig och jag började missbruka en hel del och satte mig i skuld till många människor, detta löste jag på de mest idiotiska sätt som går... Går inte in på detalj där men låt oss säga att det nästan fick mig vräkt från min lägenhet.
Jag har då socialt kontrakt (något som kommunen verkar njuta av eftersom dom inte vill skriva förstahandskontrakt och tar 300:- i månaden för det sociala kontraktet).
Då en del hyror inte blev betalda skickade dom in en ansökan till tingsrätten angående anordnande av förvaltare. Vi hade förhandlingar i måndags (7/8 ).
Domaren verkade under en lång tid förstå min situation som jag hamnat i och att jag faktiskt inte ville något hellre än att betala min hyra. Att sen kommunen blundat för att jag upprepade gånger blivit misshandlad och hotad till livet i nuvarande lägenhet var väl inget han heller tyckte om. Allt verkade gå bra, fram tills Kommunen la fram sitt hot, antingen anordnas ett förvaltarskap eller så blir jag avhyst sa dom.
Då gick det nerför och slutade med att jag nu får en förvaltare, men lyckligtvis för mig blir det inte samma person som var min godman.

Nu är då problemet, jag har läst en hel del skräckscenarier om förvaltare på nätet. Finns det liksom, inga bra fördelar? Någon som har bra erfarenhet? Är det verkligen så illa som folk säger? Får jag t.e.x inte bestämma alls eller ens ha någon talan om var jag vill bo, vad för soffa jag ska ha, matta, stol, mat för dagen med mera? Det låter ju som om jag blir isolerad på ett ålderdomshem vilket är ganska illa när man är 26 år gammal.. Har även hört om scenarion där förvaltare har gått in och förbjudit sin huvudman att vara ute efter t.e.x 22:00. Det låter ju GALET!?

Finns det någon som kan dela med sig av lite erfarenheter? Goda som dåliga, ser gärna lite goda så jag orkar ta mig igenom kommande dagar i alla fall. :(
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-08 17:33:31

Hej!

Skräckscenarion finns det gott om. Antar att det mest är sådana som det skrivs om. När det fungerar bra skriver man inte om det.

Om man har förvaltare får man rösta och gifta sig utan förvaltarens samtycke. Man får själv ha hand om arv eller habersättning, men alla andra pengar ska förvaltaren ha hand om. På nätet hittade jag följande:
Förvaltaren bestämmer i frågor som rör egendom eller andra angelägenheter som omfattas av uppdraget. Förvaltaren är alltså inte beroende av huvudmannens samtycke för sina åtgärder, utan handlar på eget ansvar för huvudmannens räkning.

Förvaltaren lägger upp olika konton som till exempel sparkonton och ett för räkningar. De kontona är låsta, och du kan inte gå in på banken för att begära kontoutdrag eller ta ut pengar. Förvaltaren är dock skyldig att ge dig kontoutdrag som talar om hur mycket pengar du har på kontona om du begär dem. Det spelar ingen roll om du förstår vad som står på kontoutdraget eller inte, begär du ett så ska du ha ett.

Förvaltaren skapar ett konto med uttagskort som du har tillgång till. På det kontot sätts dina fickpengar in, antingen en gång i veckan eller en gång i månaden beroende på hur duktig du är att ta hand om pengar. Om du ska handla mat och kläder själv så räknar förvaltaren ut hur mycket du behöver och sätter in de pengarna veckovis eller månadsvis på det konto du har tillgång till.

Behöver du något som inte dina fickpengar räcker till, exempelvis möbler eller en ny TV, måste du kontakta förvaltaren och be om extra pengar. Förvaltaren räknar då ut om du har råd att köpa det du vill, och har du inte det säger förvaltaren nej.

De som är utvecklingsstörda och har förvaltare bor oftast på ett gruppboende. Där kan det finnas vissa regler, som att man ska gå och lägga sig klockan 22.00. Det har inget med förvaltarskapet att göra.

Om du bor själv i lägenhet står förvaltaren på kontraktet och inte du själv. Det är förvaltaren som är ansvarig ifall det händer något, inte du. Jag har varit med om tjej som skulle flytta in i en lägenhet men p.g.a. att hon hade förvaltare inte fick se lägenheten förrän den dagen hon flyttade in. Lägenheten var i behov av renovering och det var förvaltaren som valde färg och tapeter. Men den tjejen var utvecklingsstörd. Vet inte hur det är allmänt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2010-09-08 17:56:29

Jag tror det beror mycket på person.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pemer » 2010-09-08 18:42:29

Känns inte direkt som att du fått någon rättvis bedömning utifrån förståelse för din funktionsnedsättning, är då min spontana känsla. Att kommuner och soc-förvaltningar klampar fram på dylikt sätt och dessutom ställer ultimatum just för att du nu råkade bo via kommunen känns som allt annat än rättssäkerhet för din del.

Hade du något juridiskt biträde i rätten? Det går ju fortfarande att överklaga och så, tänker jag. De olika intresseföreningarna har rättssäkerhetsgrupp (den som jag är aktiv i) respektive förbundsjurister, som skulle kunna bistå.

Förvaltare är ju ett väldigt stort och svåråterkalleligt steg, och det bör ju inte tillgripas innan man har utrett ordentligt vad du har för förutsättningar i livet i övrigt och hur dina hjälpbehov bäst kan tillgodoses, bara för att en jävig part - kommunen - väljer att kräva det för att du ska få fortsätta bo hos dem.

Du borde ju t ex inte ha bott via något socialt kontrakt utan har rätt att få möjlighet till särskilt boende enligt LSS prövat eftersom du har diagnos inom autismspektrum och ingår i lagens personkrets, och nog tycker då jag att dina förutsättningar totalt sett talar för att du borde fått bo i ett serviceboende med tillgång till boendepersonal, som jag t ex själv gör.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-08 19:21:42

Hej!

Förvaltare ska man endast få när det inte räcker med god man, fullmaktsskap eller liknande. Nu vet jag inte var keyns bor, men på Göteborgs hemsida står det:
Förvaltarskap kan t.ex. bli aktuellt då en person inte kan hantera sina tillgångar och därför riskerar att bli vräkt från sin lägenhet.

Jag fattade det som att det var precis det som var på väg att hända nu. Mer information här:
https://goteborg.se/wps/portal/start/so ... formyndare

Länken är lång som jag vet inte vad, lyckas inte korta ner den. Kopiera länken och klistra in i ett annat fönster, den gick inte att göra klickbar. Hoppas någon moderator kan hjälpa till här!

Bor man i ett servkceboende med tillgång till personal kan det skilja sig rätt mycket från olika delar av landet. Vissa väljer hur mycket kontakt man vill ha med personalen medan andra måste ha kontakt med personalen enligt vad man bestämt. Andra regler varierar också.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav keyns » 2010-09-09 13:39:12

Hej igen och tack för de välskrivna svaren :D

Var en hel del att läsa men ett par orosmoment finns fortfarande kvar som det tyvärr inte stod något om :cry:

Som t.e.x huruvida en förvaltare kan komma in i min lägenhet när och hur dom vill och ta saker, t.e.x en tv, endast för att dom anser "du kan ha en mindre och billigare tv." eller liknande saker?

Att jag är så orolig som jag är beror ju mycket på att jag där jag nu bor har blivit utsatt för hot till livet och misshandel upprepade gånger, och om en förvaltare då säger "Nej nej du har det så bra här du.." så är jag fast för alltid och då är ju en förvaltare knappast en hjälpande hand?

Uppskattar verkligen tiden ni tar er att läsa :-)101
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2010-09-09 14:26:56

Det är precis det jag tycker också, och att du känns som i varje fall till viss del ett brottsoffer som sedan nu har straffats en gång till för resultaten av brotten mot dig, och dessutom med en så genomgripande åtgärd som förvaltarskap. Så satsa på att ta tag i ett överklagande, så du förhoppningsvis kan slippa detta!

Jag är nämligen rädd att en förvaltare kan bete sig väldigt mycket som han känner för och att du skulle vara väldigt rättslös mot en förvaltare som var totalt fel person på sin post. Som förvaltaren Lisbeth Salander har i början av Millennium-trilogin.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2010-09-09 15:39:53

Risken att råka ut för en Salanderhistoria är nog rätt liten. Man kan lika gärna få någon som är jättetrevlig och bara hjälper en att få ordning på ekonomin.

Tyvärr har jag inga erfarenheter av det själv, bara känner en som fått hjälp på det viset och det var bra för henne i alla fall.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-09 18:06:21

Hej!

Jag tycker inte att du ska vara orolig för att förvaltaren kommer och tar din TV, keyns. Det fungerar inte så. Du har din TV till dess den går sönder. När det är dags att köpa en ny TV diskuterar du med förvaltaren vilken TV du ska köpa. Har förvaltaren lyckats spara så mycket att du har råd med den TV du vill, så får du köpa den. Annars blir det nej, och du får nöja dig med en enklare variant.

Förvaltaren kan inte "gå och ta" dina prylar. Har du kronofogden efter dig så kan det förstås bli utmätning om du har sådana prylar som de tycker att de kan ta och skriva av en del av skulden med.

Förvaltaren ska tillgodose dina intressen. Om du inte trivs där du bor, så är det klart att du ska ha rätt att flytta. Men du kan inte flytta någonstans utan förvaltarens godkännande. Det är förvaltaren som kollar på lägenheten och skriver kontrakt. Förvaltaren kan säga nej till en flytt om han/hon anser det onödigt. Det kan bli svårt att flytta till en annan stad/kommun, om det inte finns särskilda skäl till det.

Det kan vara svårt att få byta förvaltare beroende på hur många det finns där du bor, men det är inte omöjligt. Även en släkting kan vara din förvaltare.

Beslutet om förvaltare omprövas varje år, och om du inte längre anses vara i behov av en förvaltare upphör förvaltarskapet.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Alien » 2010-09-10 20:22:42

Jag har förstått det så att en god man kan man själv säga upp, men vill man bli av med förvaltaren är det svårare?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2010-09-10 20:52:02

Så är det.

Skulle rekommendera att försöka få en god man i första hand, och sen se till att sköta sig så att det inte behövs någon förvaltare. Förvaltare är något man tar till som sista åtgärd, om det inte funkar med god man.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav A » 2010-09-11 16:10:32

Man kan inte säga upp en god man själv om det finns beslut i Tingsrätten som reglerar gode mannens uppdrag.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Inger » 2010-09-11 16:21:05

Jaha, det visste jag inte. Så då blir det i praktiken som en förvaltare i alla fall?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2010-09-12 1:02:21

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2010-09-12 1:06:14

A skrev:Man kan inte säga upp en god man själv om det finns beslut i Tingsrätten som reglerar gode mannens uppdrag.


Då är det fel även i wikipedia om [WikiSve]God man[/WikiSve]:
En person med god man kallas huvudman. En god man får inte gå emot huvudmannens vilja och denne har rätt att säga upp sin gode man, då förordnandet inte kan ske mot klientens vilja. En god man skiljer sig således från en förvaltare genom att huvudmannen behåller rätten att representera sig själv.


Men rätt att byta god man har man väl iaf? Fast det är väl också tingsrätten som bestämmer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-12 10:54:15

Hej!

Man kan själv välja vem som ska vara ens gode man. Man kan själv säga upp sin gode man när man vill, fast det måste gå via Tingsrätten. Så står det överallt på nätet när jag har googlat.

När man har god man har man själv tillgång till alla sina konton och kan göra vad man vill med pengarna. Man får själv skriva på avtal, ta saker på avbetalning och så vidare. Den gode mannen är enbart rådgivande.

I praktiken skapar den gode mannen olika konton för sparande etc. (om det inte finns) och ger fickpengar till huvudmannen som ska räcka till det de kommit överens om. Inget hindrar dock att huvudmannen går in på banken och tar ut pengar från sina konton.

Om huvudmannen vill ha ett par jättedyra jeans, kan den gode mannen säga till huvudmannen att det inte finns pengar, för de måste användas till mat. Men huvudmannen har all rätt att köpa jeansen och sen leva på nudlar resten av månaden. Oftast förstår inte huvudmannen att han/hon fortfarande bestämmer över alla pengarna, och litar blint på den gode mannen.

Till utvecklingsstörda brukar man säga att den gode mannen bestämmer över pengarna, och har den gode mannen sagt nej så är det nej. Man brukar också förbjuda dem att gå in på banken och ta ut pengar. Den utvecklingsstörda kanske inte alls har något begrepp om pengar, och då måste den gode mannen eller personalen på gruppboendet säga så för att den utvecklingsstörda inte ska gå in på banken och tömma kontot. Om den utvecklingsstörda personen får tillgång till sina konton och gör av med pengarna måste en förvaltare sättas in, och därför tror jag att många försöker få den utvecklingsstörda personen att tro att de inte har tillgång till pengarna och att den gode mannen bestämmer.

Förvaltare går ett steg längre. Då har verkligen förvaltaren hand om alla pengar, och huvudmannen har ingenting att säga till om. Förvaltaren kan man inte säga upp själv.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav keyns » 2010-09-15 14:22:18

Alltså man blir ju så förbannad av dessa jävla byråkrater och människor som behandlar en som en jubelidiot :x icon

Fick idag mitt beslut där dom skrivit följande..

"Av i målet ingivet läkarintyg framgår att namn efternamn lider av psykisk störning och att han på grund därav behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom och sörja för sin person."

Allt som står i detta läkarintyget är att jag har diagnosen Asperger.
Det står inte om några specifika detaljer om vad som är mina "syndrom" utan här har käre rådmannen generaliserat diagnosen och hävdar att har man den så har man varenda liten detalj som finns...

Fan vad irriterad jag blir på människor som behandlar en som en jubelidiot..
Varför inte ta reda på vad som ligger till grund för diagnosen istället och ta reda på fakta? Är det så mycket roligare att generalisera en hel grupp och säga att "alla dessa människor har exakt samma problem för dom har Asperger"?

Aja, alltid bra att få ventilera sina tankar och känslor lite, känns bättre nu :roll:

Vad som däremot oroar mig för framtiden är ju hur man ska klara av att bli av med den... Tydligen så är denna diagnosen livstidstämplad så jag kommer alltid ses som psykiskt störd..? Således kommer jag aldrig(?) kunna bli av med en förvaltare heller då jag inte kommer få ges minsta chans att faktiskt visa att jag klarar mig precis lika bra som vem som helst annars?

Det vidriga i allt detta är ju att jag tavlade mig med pengar p.g.a en depression som i sin tur fick mig att överdosera droger och alkohol som resultat, och sen få förvaltare för att jag istället har en psykisk störning..
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2010-09-15 18:25:34

Då vill de väl förhindra att det händer igen och använder AS-diagnosen som officiell orsak kanske.

Men spelar det någon roll egentligen? Kan det inte vara en trygghet att få hjälp med ekonomin så att du inte råkar strula till det igen? Jag känner ett antal personer som skulle behöva en förvaltare, men det kräver att någon familjemedlem eller myndighet lägger sig i och det sker nog bara i undantagsfall.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav keyns » 2010-09-15 19:42:37

Jo alltså visst finns det bra motiv också, så att jag inte råkar mer illa ut vad gäller skulder till Kronofogden, men man ser ju inte till orsaken att det hände. Man löser inte problemet genom att börja från mitten?

Sen har vi ju då den biten med att AS verkar vara något som är permanent för livet ut, hur ska jag någonsin kunna bli av med denna förvaltare?
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2010-09-15 21:59:27

Att myndigheter skulle intressera sig för orsaker är inte något man kan förvänta sig tyvärr. Däremot kanske du kan ta det med förvaltaren, om du har tur och får en förstående person med kunskap om NPF.

Om du under flera år visar att du kan sköta dig så kan det säkert omförhandlas senare. Oroa dig inte för det just nu utan försök göra det bästa av situationen.

Och berätta gärna hur det gick sen när du fått träffa din nya förvaltare.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav keyns » 2010-12-09 0:05:58

Inger skrev:Att myndigheter skulle intressera sig för orsaker är inte något man kan förvänta sig tyvärr. Däremot kanske du kan ta det med förvaltaren, om du har tur och får en förstående person med kunskap om NPF.

Om du under flera år visar att du kan sköta dig så kan det säkert omförhandlas senare. Oroa dig inte för det just nu utan försök göra det bästa av situationen.

Och berätta gärna hur det gick sen när du fått träffa din nya förvaltare.


Hej!

Återkommer nu med att berätta att jag då sedan ett par månader har haft förvaltaren och jag måste säga, det har väl faktiskt bara varit till det bättre för min livssituation!

Vet inte varför jag målade upp den negativa bild jag gjorde, men man läste ju en del skräckscenarion om just förvaltare...

Hittills har han hjälpt mig med att klara upp mycket kring den ekonomiska biten, även om den inte helt går att ordna utan en sanering.
Han har även bidragit till att kommunen har gått in och ordnat en fin och mycket stabilare lägenhet då detta var en av hans huvuduppdrag.
Självklart lät han mig säga vad jag tyckte och påtvingade inte mig lägenheten eller något. Jag sa helt enkelt JA! :)

Nu är han även igång och ordnar med lite andra sociala kontakter för att jag ska må lite bättre. Kort sagt, han är helt enkelt en underbar människa med grym förståelse för ens situation!

Så om någon behöver en förvaltare kring Göteborg, hör gärna av er så kan jag ge namn på denne. Varmt rekommenderad. :)
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2010-12-09 12:13:52

Det låter ju toppen! Jag hade missat inläggen framåt 12-15 september här, och det verkade ju som sagt som rent rättsövergrepp att tvinga fram förvaltare snarare än god man på grundval av skitsnack om "psykisk störning". Aspergers syndrom är inte i sig en psykisk störning som motiverar förvaltarskap, och där verkar domen givetvis kunna vara en stor skandal och synd att jag missade det.

Men skönt att det har fallit ut så väl!

Från OA:s sida har vi under året skickat ut ett öppet brev till landets kommuner om att se över informationen till huvudmän med goda män, just för att vi vet att många som inte ens har förståndshandikapp utan bara lättare autistisk problematik som aldrig fått riktigt information från start och tror att de alltid måste lyda sin gode man.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mnordgren » 2010-12-09 12:21:49

Moderator:

Flyttade tråden.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in