Språkligt jag stör mig på.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav HGJ » 2021-05-09 20:16:26

Vildsvin skrev:Jag vet inte mycket om fornsvenska, men den fornengelska prepositionen "of/æf" följs alltid av dativ medan "on/an" och "in" följs av ackusativ vid rörelse och dativ vid befintlighet, vilket fortfarande gäller de tyska motsvarigheterna. Jag antar att detsamma gällde svenska fram tills kasussystemet blev instabilt på 1300-1400-talet. Då behövdes det något som markerade skillnaden mellan rörelse och befintlighet. Dvs genom att lägga till adverben "ut" och "upp" så förtygar "uti" "uppå" och "utå" att det handlar om befintlighet.

Men uti lär återgå på såväl ut + i (riktning) som ute + i (befintlighet). Motsvarande gäller : upp + å (riktning), liksom uppe + å (befintlighet).
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Dagobert » 2021-05-15 10:43:30

Heliora skrev:(...) Med ett i övrigt fullt korrekt skriftspråk ser det riktigt störande ut med dessa "utav". Det blir liksom ett stilbrott och stör läsningen. Som att blanda slang med kanslisvenska typ.

Ser det ofta här i gruppen.

Det märks kanske särskilt i den här gruppen* då många här har ett naturligt okonstlat tal- och skriftspråk som andra grupper kan se som tillgjort och högtravande. Det kan vara lika naturligt för oss att skriva "utav" som "huruvida". (För den rene är allting rent, sas.)
I ett vårdat skriftspråk anstränger man sig mer att undvika talspråk och "utav".

*Både forumgruppen och aspergergruppen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav nescio » 2022-08-07 17:46:56

Felaktig användning av "därav".

Här står det hur det ska vara: https://www.flashback.org/sp3494353
Därav å sin sida har två mer snarlika betydelser: 1) 'av detta' (jämför ovan) och används vanligen "för att ange en delmängd av en nyss nämnd mängd" som i det fanns stolta planer på expansion, men därav blev intet och 2) 'bland vilka' i fråga om viss mängd, som i 20 deltagare, därav tre [sic] kvinnor.

Det här är den enda korrekta användningen av "därav" jag har hittat på det här forumet:



Moderator atoms - tog bort länk som ledde till insynsskyddad avdelning.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav antonius » 2022-08-07 19:15:34

fi dong, förorättad jag klander gör mig
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Språkligt jag stör mig på.

Inläggav Mats » 2022-08-08 17:59:44

nescio skrev:2) 'bland vilka' i fråga om viss mängd, som i 20 deltagare, därav tre [sic] kvinnor.

Om det står på Flashback att det är rätt så stämmer det säkert, men jag tycker det låter konstigt. Jag skulle hellre säga varav tre kvinnor.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in